پیشگیری از دعواهای نوروزی میان همسران (بخش اول)

مهمانی رفتن در ایام عید یکی از موضوعاتی است که ممکن است باعث اوقات تلخی و تیره شدن روابط بین همسران شود. ممکن است در طول سال همسرتان به خاطر موضوعی از دست یکی از اقوام خودش یا شما ناراحت و دلگیر شده باشد. از یکی دو هفته قبل از فرارسیدن ایام نوروز حتما با او صحبت کنید تا کدورت‌ها را کنار بگذارد. خودتان اگر با کسی مشکل دارید پیشقدم شوید و آشتی کنید. در این مطلب به راهکارهای برای پیشگیری از دعواهای نوروزی میان همسران اشاره خواهیم کرد.
دوشنبه، 5 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پیشگیری از دعواهای نوروزی میان همسران (بخش اول)
حتما برای بازدیدهای عید، بزرگان خانواده خود و همسرتان را در اولویت قرار دهید.
 

مقدمه

یکی می‌گوید من خانه خواهرت نمی‌آیم و دیگری می‌گوید من جایی که شوهرخواهرت باشد عمرا پایم را نمی‌گذارم. آقا می‌گوید ۱۰۰ ساعت طول می‌کشد تا حاضر شوی و خانم می‌گوید آدرس هیچ جا را هم که بلد نیستی. زن می‌گوید اول باید برویم منزل پدر من و مرد می‌گوید فکر کردی من واقعا این کار را می‌کنم؟ مرد می‌گوید حق نداری شوهرخواهرت را دعوت کنی و زن می‌گوید از لج تو هم که شده این کار را می‌کنم و هزاران اما و اگر دیگر که همه اینها باعث بروز اختلافاتی بین زوجین می‌شود. برای پیشگیری از این قبیل اتفاقاتی که ممکن است شیرینی عید را به کامتان تلخ کند بهتر است به توصیه‌های دکتر طاهره همیز، استاد دانشگاه و مشاور خانواده توجه کنید. یادتان باشد این ایام بهترین فرصت برای در کنار یکدیگر بودن است پس به‌راحتی و به هربهانه‌ای این فرصت را از دست ندهید.
 
جرو بحث‌ها را کنار بگذارید
در فرهنگ دینی، زمانی به‌عنوان یک انسان توانمند، مؤثر و خلاق معرفی می‌شویم که ارتباط ما با دیگران، ارتباطی پر از معنویت و نورانیت باشد. برای همین در اسلام بارها بر ضرورت صله‌ارحام توجه شده است. ایام عید نوروز نیز زمان خوبی برای به‌جا آوردن این سنت حسنه است که باید خانواده‌ها توجه زیادی به آن داشته باشند. یکی از جروبحث‌هایی که عموما بین زن و شوهرها رخ می‌دهد این است که اول به دیدن مادر من برویم یا مادر تو؟ قطعا محبت به مادرشوهر و پدرشوهر یا مادرزن و پدرزن اثرات ماندگارتری دارد. زمانی که شما به پدر و مادر همسر خود توجه و محبت کنید و این محبت به‌صورت آگاهانه رخ دهد؛ موجب می‌شود که این رابطه به‌صورتی زیباتر جلوه‌گر شود. محبت ما به پدر و مادر خودمان بسیار طبیعی است مانند محبت پدر و مادر به فرزند است.

اما محبت خالصانه به پدر و مادر همسر همانگونه که به پدر و مادر خود محبت می‌کنیم، به‌اصطلاح روان شناسان یک نوع از‌خود بیرون آمدن و شکوفایی است. اگر با یک چنین نگاهی به قضیه بنگرید دیگر فقط به‌خاطر همسر خود به آنها محبت نمی‌کنید بلکه به‌خاطر خود آنها به ایشان محبت می‌کنید تا در راه پیشرفت خودتان قدمی برداشته باشید. البته اگر خانواده شما و همسرتان شرایط ویژه دارند و نیاز آنها به محبت بیشتر است، بدون اینکه بخواهید تأمل کنید باید نظر همسرتان را بپذیرید.
 
بزرگ‌ترها را در اولویت قرار دهید
حتما برای بازدیدهای عید، بزرگان خانواده خود و همسرتان را در اولویت قرار دهید. اینکه در روزهای پایانی به آنها سر بزنید نوعی بی‌احترامی به خانواده خودتان و همسرتان است. حتی اگر همسرتان به این موضوع اعتقادی ندارد سعی کنید او را به این موضوع پایبند کنید و روی آن با محبت و مهربانی، پافشاری کنید.
 
از خط قرمزها عبور کنید
ممکن است در طول سال همسرتان به‌خاطر موضوعی از دست یکی از اقوام خودش یا شما ناراحت و دلگیر شده باشد. از یکی دو هفته قبل از فرارسیدن ایام نوروز حتما با او صحبت کنید تا کدورت‌ها را کنار بگذارد. خودتان اگر با کسی مشکل دارید پیشقدم شوید و آشتی کنید. نگذارید کینه‌ها بین شما و دیگران فاصله بیندازد. به همسرتان بگویید که اگر کسی دور بستگان خود خط قرمز بکشد، دور رحمت خداوند خط کشیده است. اگر همسرتان مخالفت کرد بهتر است شرایطی را فراهم کنید که او با آن شخص روبه‌رو شود.

مثلا 2برادر یا 2خواهر یا 2 جاری یا عروس و مادر شوهر و یا داماد و مادرزن با هم قهر هستند و می‌خواهید عید هر دو را به منزل تان دعوت کنید ولی باید از آنها مخفی کنید و کاری کنید که هیچ‌کدام از حضور یکدیگر باخبر نشوند. نیازی به فیلم بازی کردن نیست کاری کنید که با هم آشتی کنند. کسی که برای آشتی دادن قدم برمی‌دارد مورد توجه خاص خداوند قرار خواهد گرفت. یک چنین آدمی قدرت این را پیدا می‌کند که رابطه معنوی بین اینها را اصلاح کند.

ادامه دارد...

منبع: سایت فردانیوز


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.