جملاتی که در عید نوروز به کودکان نباید گفت (بخش اول)

وقتی به عید دیدنی می‌روید یا زمانی که خودتان مهمان دارید، به جای غر زدن و گله و شکایت کردن از فرزند خود، شفاف و مستقیم خواسته خود را بیان کنید. با غر زدن فقط فرزندتان یاد می‌گیرد حرف‌های شما را نشنود و یا تبدیل به یک انسان طلبکار و ناراضی شود. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 8 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جملاتی که در عید نوروز به کودکان نباید گفت (بخش اول)
بهترین برخورد برابر اصرار کودکان برای خریدن چیزی این است که به فرزند خود بگویید انقدر می‌توانیم هزینه کنیم، یا امروز این را می‌توانی بخری.
 

مقدمه

از آنجایی که در روزهای پایانی سال به سر می‌بریم و هر خانواده‌ای در گیر خرید وسایل نو و خانه تکانی ست و همچنین در ایام عید نیز، نیم بیشتری از وقت مان را در حال رفت و آمد هستیم، لازم است چند پیشنهاد سازنده، در این ایام و ایام نوروز برای خانواده‌هایی که فرزند کوچکی دارند، ذکر کنیم تا راحت‌تر با مشکلات و رفتارهای فرزندشان برخورد کنند. در زیر به چند نمونه از رفتارهایی که باید در برخورد با کودک رعایت کرد را اشاره می‌کنم.
 

جمللاتی که در عید نوروز به کودک‌ نباید گفت

هرگز به او نگویید:«پول نداریم این رو برات بخریم» 
اگر با فرزند خود به خرید عید می‌روید و او اصرار به خرید چیزی کرد، هیچگاه به او نگویید:«پول نداریم، نمی‌تونیم این رو بخریم» یا «لازم نداری». بهترین برخورد این است که به فرزند خود بگویید انقدر می‌توانیم هزینه کنیم، یا امروز این را می‌توانی بخری. با بیان جملات مثبت در حالی که به فرزندان خود امنیت می‌دهید، انتخاب‌های شان را نیز محدود می‌کنید. گفتن کلماتی نظیر: «نمی‌تونیم»،«پول نداریم»، «لازم نداری»، بار منفی زیادی دارد و روی کودک تاثیر زیادی می‌گذارد و باعث عدم امنیت در کودکان می‌شود. 
 
وقت خانه تکانی اتاق فرزندتان را نیز خلوت کنید
حدود ۶۰ درصد از اسباب بازی‌های کودک باید در انباری یا مکانی باشد که کودک به آن دسترسی نداشته باشد. هر چند وقت یکبار سری جدید وارد شود تا همیشه اسباب بازی‌هایش برای او نو باشند. اما ما اتاق کودک را مملو از اسباب بازی می‌کنیم که این کار باعث دلزدگی کودک می‌شود و بعد گله می کنیم که:«چرا این بچه به اتاقش نمی‌ره و با وسایلش بازی نمی‌کنه؟» اگر در حال خانه تکانی هستید چند جعبه بیاورید و اتاق فرزندتان را خلوت‌تر از قبل کنید.
 
فرصت عیدی دادن به دیگران را به کودک خود بدهید 
اگر فرزند هفت سال به بالا دارید و به او پول تو جیبی می‌دهید؛ گاهی اوقات اجازه دهید او از پول تو جیبی یا پس انداز خودش، برای شما، خواهر و برادر و یا دوستانش هدیه بخرد. این کار فواید زیادی دارد.
 
۱. بهترین روش برای تعدیل حس مالکیت کودک است تا بتواند از آنچه دارد به دیگران هم ببخشد.
 
۲. کودک باید بداند یکی از روش‌های استفاده‌ٔ مناسب از پولش، شاد کردن دیگران است.
 
۳. شاد شدن از شادی دیگران، هنری است که فرزند ما باید آن را بیاموزد.
 
پس الان که در تدارک سال جدید هستیم، می‌توانیم به فرزندمان این پیشنهاد را بدهیم که به عنوان عیدی برای دوستان یا خواهر برادرش چیز کوچکی بخرد. به او خاطر نشان کنیم، لازم نیست حتما عیدی بزرگی بخرد، حتی دادن یک کارت پستال کوچک هم می‌تواند دیگران را خوشحال کند.
 
به جای غر زدن، شفاف و مستقیم خواسته‌ خود را بیان کنید
وقتی به عیددیدنی می‌روید یا زمانی‌که خودتان مهمان دارید، به جای غر زدن و گله و شکایت کردن از فرزند خود، شفاف و مستقیم خواسته‌ٔ خود را بیان کنید:
«باز آشغال میوه‌ات رو انداختی اینجا؟ نمی‌تونی دستت رو دراز کنی بندازی تو بشقاب؟ آخه من چند بار بهت بگم وقتی یه چیزی می‌خوری نریز زمین؟ من امروز جارو کشیدم، خسته‌‌م کردی، چرا حرف گوش نمی‌کنی؟ آخه من از دست تو چیکار کنم؟»زمانی که به این شکل غر می‌زنید فرزندتان از جمله‌ٔ دوم به بعدتان را نمی‌شنود و کم کم یاد می‌گیرد اصلا حرف‌های شما را نشنود. جمله‌ٔ خود را کوتاه، شفاف و مستقیم بیان کنید.
 
«لطفا آشغال میوه‌ات رو توی بشقاب بذار» آیا این جمله معجزه می‌کند؟ در تربیت فرزندان هیچ راه میان بری وجود ندارد و انتظار معجزه نداشته باشید، اما رابطه‌ٔ خود را نجات می‌دهید و از فروپاشی رابطه‌ٔ والد- فرزندی خود جلوگیری می‌کنید. با غر زدن فقط فرزندتان یاد می‌گیرد حرف‌های شما را نشنود و یا تبدیل به یک انسان طلبکار و ناراضی شود.
 
ادامه دارد... 

منبع: سایت فردا نیوز


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.