آشنایی با انواع سردرد ها

سردرد از جمله رایج ترین انواع اختلالاتی است که افراد بسیار زیادی به آن مبتلا هستند. سردرد ها انواع مختلفی دارند و به علل مختلفی ایجاد می شوند. برخی سردرد ها معمولی هستند و ریشه مهمی برای بروز آنها وجود ندارد، اما برخی از آنها می توانند نشان از بروز یک اختلال جدی در فرد باشند. در ادامه به بررسی انواع سردرد ها خواهیم پرداخت.
چهارشنبه، 28 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با انواع سردرد ها
سردرد های میگرنی اغلب به صورت ارثی به فرد منتقل می شوند، این نوع سردرد با عواملی همچون نور، صدا و حرکت تحریک و تشدید می شود.
 

مقدمه

سردرد (cephalalgia یا Headache) بمعنی درد و ناراحتی در سر، جمجمه و یا گردن می باشد. سردرد ممکن است در یک طرف و یا هر دو طرف سر رخ دهد. بعضی اوقات سردرد فقط در یک ناحیه باقی مانده و بعضی اوقات از یک نقطه سر به نقطه دیگر حرکت می کند. سردرد می تواند بشکل های مختلف مثلا دردی شدید یا احساس ضربان در سر و یا دردی مبهم و گنگ رخ دهد. سردرد ممکن است ناگهانی رخ داده و یا کم کم ظاهر شود، درد آن ممکن است کم تر از یک ساعت از بین رفته و یا برای چندین روز باقی بماند.

خوشبختانه، اغلب سردرد ها نشانه یک بیماری جدی نبوده و افراد با تغییراتی در سبک زندگی، استفاده از تکنیک های آرامش بخش و بعضی اوقات مصرف دارو می توانند بر مشکل خود غلبه نمایند. پزشکان هنوز دلیل بیشتر سردردها را کشف نکرده‌اند. می‌دانیم که بافت مغز و استخوان جمجمه نمی‌توانند باعث سردرد شوند چون عصب‌های گیرنده‌ی پیام درد را ندارند. ولی رگ‌های خونی در سر و گردن و همچنین بافت‌های اطراف مغز و بعضی عصب‌های اصلی که از مغز منشعب می‌شوند می‌توانند پیام درد را منتقل کنند. پوست سر، سینوس‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌ها و مفاصل گردن هم می‌توانند باعث سردرد شوند.
 

سردرد های نگران کننده!

شما می‌توانید مراقبت‌های لازم برای بسیاری از انواع سردرد را خودتان انجام دهید. برای موارد شدیدتر دکتر هم می‌تواند با تجویز دارو به شما در کنترل سردردتان کمک کند. به غیر از این موارد، سردردهایی هم هستند که احتیاج به مراقبت‌های پزشکی فوری دارند.
 
در اینجا به بعضی موارد هشداردهنده اشاره می‌کنیم:
سردرد‌هایی که بعد از سن ۵۰ سالگی به وجود می‌آیند
ایجاد یک تغییر اساسی در الگوی معمول سردردهای‌تان
یک مورد عجیب و شدید که می‌توانید آن را «بدترین سردرد عمرتان» بنامید
دردی که با حرکت یا سرفه تشدید می‌شود
سردردی که مدام بدتر می‌شود
تغییر در شخصیت یا عملکرد ذهنی
سردردهایی که با تب، گرفتگی گردن، گیجی، کاهش هوشیاری یا حافظه، نشانه‌های عصبی مثل تاری دید، اختلال در تکلم، ضعف، کرختی یا حمله‌های ناگهانی همراه باشند
سردردهایی که همراه با قرمزی و درد چشم اتفاق می‌افتند
سردردهای همراه با درد و فشار در ناحیه‌ی شقیقه
سردرد بعد از ضربه به سر
سردردهایی که مانع فعالیت‌های روزمره می‌شوند
سردردهای ناگهانی، خصوصا مواردی که شما را از خواب بیدار می‌کنند
سردرد در کسانی که سرطان یا مشکلات سیستم ایمنی دارند
 

انواع سردرد ها و روش تسکین آن

سردرد خوشه ای
سردرد خوشه ای دردناک ترین نوع سردرد است و خوشبختانه نسبت به سایر سردرد ها از شیوع کمتری برخوردار است. مردان حدود 90% مبتلایان به این اختلال را تشکیل می دهند. از جمله موثر ترین عوامل در ابتلا به این نوع سردرد ها می توان به مصرف سیگار و همچنین مصرف مشروبات الکلی اشاره کرد. سردردهای خوشه ای به صورت گروهی حمله می کنند. معمولا درد، هر روز در یک ساعت معین بروز می کند و ممکن است روزها، هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد. در نهایت هم این امکان وجود دارد که پس از بهبودی نسبی، درد ماه ها یا سال ها به سراغ فرد نیاید و او فکر کند که کاملا خوب شده است. در هنگام شروع حمله، دردی شدید و کشنده در یک طرف سر احساس می شود. ضمن آن که ممکن است آبریزش بینی و چشم از همان طرف سر آغاز شود. گاهی اوقات استنشاق اکسیژن خالص در مرحله اول بروز سردرد، ممکن است درد را متوقف کند. هنگامی که به این نوع سردرد مبتلا شدید، سیگار نکشید و از انجام فعالیت های استرس زا خودداری کنید.
 
سردردهای تنشی یا سردرد ضربان دار
تقریباً همه افراد در مقاطعی از زندگی دچار آن می‌شود. مواردی از آن که گاه و بیگاه رخ می‌دهند، همان سردردهای گاه و بیگاه نامیده می‌شوند. البته، برخی افراد تقریباً هر روز دچار سر درد های تنشی می‌شوند، که این حالت، سردرد مزمن محسوب می‌شود. معمولاً، علائم سردردهای تنشی شامل فشار یا تنش عضلانی در اطراف سر یا در پشت گردن است؛ عموماً درد مداوم است، نه تیز یا ضربانی. بسیاری از افراد چنین دردهایی را اینگونه توصیف می‌کنند که گویی طنابی دور سرشان حلقه شده و از دو طرف کشیده می‌شود.
 
سردردهای هورمونی
سردردهای مرتبط با قاعدگی هستند که پیش از قاعدگی یا در طول آن بروز می‌کنند. میگرن‌ها اغلب با قاعدگی در ارتباط بوده و علائم آن‌ها عبارتند از درد تیز و ضربانی در کناره‌های سر، تهوع، استفراغ و حساسیت به نور، صدا و حتی لمس.
 
سر درد گردنی
در اصطلاح پزشکی به آن سر درد سرویکوژنیک گفته می‌شود، یکی از انواع سردردهای ثانویه است. به عبارت دیگر، این سردرد به علت مشکل یکی از مفاصل گردن به وجود می‌ آید. حساسیت در ناحیه بالای گردن و در قاعده جمجمه و نیز خشکی گردن یا کاهش خفیف دامنه حرکت آن، از دیگر علائم سردردهای گردنی است.
 
سردرد های میگرنی
سردرد های میگرنی اغلب به صورت ارثی به فرد منتقل می شوند، این نوع سردرد با عواملی همچون نور, صدا و حرکت تحریک و تشدید می شود. در برخی موارد ممکن حالت تهوع و استفراغ نیز به فرد دست دهد. این نوع سردرد از یک قسمت سر شروع می شود و به تدریج تمام سر در بر می گیرد.
 
سردرد به علت تومور مغزی
این نوع سردرد معمولا متناوب بوده و در اوایل صبح شدیدتر است و بیشتر ماهیت حمله ای دارد. با حرکت سر، بلند کردن بار، عطسه و به خصوص سرفه تشدید می شود. معمولا سردرد همراه با اختلالات خواب همراه است و گاهی بیمار به علت سردرد از خواب بیدار می شود.

منبع: سایت دکترسلام


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.