نکاتی که در تربیت کودکان باید رعایت کرد

یکی از نکات اساسی تربیت کودک آموزش مهارت های زندگی است زیرا کودک شما به نحوی درگیر فعالیت هایی می شود که باید آنها را انجام دهد و احساس کند مستقل شده است. این استقلال حس اعتماد به نفس او را تقویت می کند. مهارت های زندگی به کودک می آموزد که چگونه از خود مراقبت کند. در این مطلب قصد داریم به نکات اساسی در تربیت کودک اشاره کنیم و به شما کمک کنیم تا در این مسیر درست و اصولی گام بردارید.
يکشنبه، 17 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی که در تربیت کودکان باید رعایت کرد
زمانی را برای رفتن به گردش و تفریح برای کودک خود اختصاص دهید. گاهی این تفریح ها را هدف دار کنید. مثلا کودک تان را به موزه یا باغ وحش ببرید. 
 

مقدمه

کودکان امید شما به آینده هستند و گنجینه هایی گرانبها در خانواده و در جامعه به حساب می آیند. پس تربیت کودک نقش بسیار مهمی در آینده او و آینده اجتماع خواهد داشت. والدین مهمترین نقش را در این امر مهم ایفا می کنند. در این مقاله قصد داریم به نکات اساسی در تربیت کودک اشاره کنیم و به شما کمک کنیم تا در این مسیر درست و اصولی گام بردارید.
 

نکات اساسی در تربیت کودک

آموزش شیوه تصمیم گیری
یکی از نکات اساسی در تربیت کودک آموزش نحوه تصمیم گیری است. شما والدین عزیز می توانید با راهنمایی های خود قدرت تصمیم گیری را فرزند خود بیشتر کنید. مثلا می توانید از او بخواهید که لباسش و یا ظرف غذایش را خودش انتخاب کند.
 
آموزش استفاده درست از زمان
برای فرزند خود برنامه ریزی منظمی داشته باشید. مثلا به او بگویید به موقع غذا بخورد ویا در چه ساعتی به رختخواب برود. به او یاد بدهید برای درس خواندن خود برنامه ریزی کند و سرگرمی و مدت بازی خود را در روز مدیریت و کنترل کند.
 
آموزش نحوه مراقبت از کودک
یکی دیگر از نکات اساسی در تربیت کودک مراقبت از خود است. شما می توانید با آموزش های اولیه شروع کنید. مثلا به او یاد بدهید چطور بدون حضور مادرش به دستشویی و حمام برود. یا چگونه از وسایل شخصی خود در مدرسه مراقبت کند. کودک شما به راحتی شیوه مراقبت از خود را خواهد آموخت و رفته رفته در سن نوجوانی به فردی مستقل تبدیل خواهد شد.
 
آموزش جملات مودبانه
به کارگیری جملات مهمی مثل متاسفم و متشکرم از نکات اساسی در تربیت کودک می باشد. به کودک خود یاد بدهید در کجا و چگونه از این عبارت ها استفاده کنند. به او بگویید که کاری نکند که مجبور به استفاده از کلمه ببخشید نباشد اما اگر اشتباهی مرتکب شد جرات گفتن این جمله را داشته باشد. به او یاد بدهید به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند و سلام و احوالپرسی کند اما به کسی اعتماد نکند.
 
آموزش مهارت های زندگی به کودک
یکی از نکات اساسی تربیت کودک آموزش مهارت های زندگی است زیرا کودک شما به نحوی درگیر فعالیت هایی می شود که باید آنها را انجام دهد و احساس کند مستقل شده است. این استقلال حس اعتماد به نفس او را تقویت می کند. مهارت های زندگی به کودک می آموزد که چگونه از خود مراقبت کند.
 
تقویت مهارت های حسی کودک
حواس کودک در سن 3 تا 7 سال بیشتر می شود. توجه کودک در این سن به سمتی است که حس کنجکاوی او را ارضا می کند. پرورش تمرکز و مهارت های فکری یکی از نکات اساسی در تربیت کودک است که والدین باید توجه بیشتری روی آن داشته باشند. سعی کنید با رنگ ها بازی کنید. سعی کنید به او نحوه صحیح نوشتن بیاموزید.
 
با کودک خود به گردش و تفریح بروید
زمانی را برای رفتن به گردش و تفریح برای کودک خود اختصاص دهید. گاهی این تفریح ها را هدف دار کنید. مثلا کودک تان را به موزه یا باغ وحش ببرید.
 
احترام به بزرگتر
یکی از مهمترین نکات اساسی در تربیت کودک آموزش احترام گذاشتن به اوست. یکی از اشتباهات والدین این است که مشکل رفتار کودک خود را به سن کمش ربط می دهند و می گویند او بچه است و اشکال ندارد. همین جمله کودک را بد تربیت می کند و اجازه می دهد کار زشتش را ادامه دهد.
 
تاثیر رعایت ادب در تربیت کودک
کودک از 3 سالگی به بعد، کارهای بی منطقی انجام می دهد و تصور می کند همه باید مطیع او باشند. نکته دیگر اینکه کودک خوب و بد را از هم تشخیص نمیدهد و کارهایی که انجام می دهد به نظرش زشت نیست. کودک عکس العمل شما را نسبت به کارش در نظر می گیرد. اگر ببیند به راحتی از کار او گذشتید مجددا این کار را تکرار می کند و این در ناخودآگاه کودک باقی می ماند. والدین عزیز مراقب باشید و با کودک خود برخورد کنید چون در آینده نمی توانید جلوی رفتار زشت او را بگیرید.
 
به کودک خود یاد دهیم تا به ترس خود غلبه کند
یکی از نکات اساسی در تربیت کودک آموزش غلبه بر ترس هاست. گاهی کودکان از چیزی در زندگی خود می ترسند. به او یاد دهید که مثبت نگر باشد و اعتماد به نفسش بالا برود. مثلا به او یاد بدهید که از غریبه نترسد ولی در برخورد با او همیشه جانب احتیاط را رعایت کند.
- فرزندتان را برای روبه رو شدن با شرایط خاص آماده کنید
- از کودک خود بخواهید مشخصات خود را به یاد داشته باشد. این مشخصات شامل نام ونام خانوادگی و شماره تلفن و نشانی اوست.
- استفاده از تلفن و کامپیوتر را به کودک خود بیاموزید. به او یاد بدهید که شماره یکی از اعضای فامیل را حفظ کند تا در مواقع خطر به آنها زنگ بزند.
- به کودک تان بیاموزید زمانی که تنهاست در خانه را به روی غریبه باز نکند.
- به کودک بگویید هیچ گاه پشت تلفن یا آیفون نگویدکه کسی خانه نیست.
- زمانی که از کودک خود در فروشگاه ها و مکان های عمومی رفتید به او بگویید که کجا منتظر او هستید.
- به کودک خود نه گفتن را یاد بدهید. مثلا از کاری که به صلاح او نیست امتناع کند و هر کاری را انجام ندهد.
- به کودک بیاموزید که چطور وقتی غریبه ای به او چیزی تعارف کرد بگویید نمی خورم و متشکرم.
- به او یاد دهید چطور وقتی کسی دست کودک را گرفت، او فریاد بزند و خود را زمین بیاندازد.
 
با کودک خود بازی کنید
آخرین نکته اساسی درباره تربیت کودک بازی با اوست. والدین باید بازی های مطابق با سن کودک خود را از مشاور و یا از اینترنت جستجو کنند و در مواقع بیکاری با آنها بازی کنند. این بازی ها می تواند دومینو، بازی با اعداد، بازی های فکری و... باشد. نه تنها بازی با کودک تان باعث رشد فکری و عقلی او می شود بلکه کودک احساس می کند برای شما مهم است.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.