راهکارهایی برای تقویت قدرت نه گفتن

یکی از مهارت های لازم برای هر انسانی که در جامعه زندگی می کند، مهارت و فن پاسخ منفی دادن نسبت به تقاضاهای غیر متعارف دیگران است. اگر توانایی و مهارت لازم را در پاسخ منفی نسبت به درخواست های دیگران نداشته باشیم، زمانی به خود می نگریم که در مقابل این درخواست اشتباه و بی راهه، پاسخ مثبت گفته و مسیر زندگی مان به کلی تغییر یافته است. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 13 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای تقویت قدرت نه گفتن
پیدا کردن ریشه و علل اصلی عدم توانایی نه گفتن در شما موجب می شود که راحت تر بتوانید مشکل را در خود حل کنید.
 

مقدمه

شنیدن واژه «نه» از طرف دیگرانی که با آنها در ارتباط هستیم، می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. حتی اگر خودمان بخواهیم واژه «نه» را برای دیگران به کار ببریم، بسیار استرس زا و اضطراب آور است. یکی از مهارت های لازم برای هر انسانی که در جامعه زندگی می کند، مهارت و فن پاسخ منفی دادن نسبت به تقاضاهای غیر متعارف دیگران است. اگر توانایی و مهارت لازم را در پاسخ منفی نسبت به درخواست های دیگران نداشته باشیم، زمانی به خود می نگریم که در مقابل این درخواست اشتباه و بی راهه، پاسخ مثبت گفته و مسیر زندگی مان به کلی تغییر یافته است. در ادامه شش راه برای تقویت قدرت «نه» گفتن شرح داده شده است.
 

راهکارهایی برای تقویت قدرت نه گفتن

1) قبل از پذیرفتن درخواست دیگران، به مفید و مضر بودن آن فکر کنیم
به عنوان مثال یکی از دوستان تان از شما در خواست می کند که بعد از ظهر برای یک مهمانی به خانه آنها بروید یا از شما می خواهد به یک رستوران رفته و با او همراه شوید. شما باید از خود بپرسید که وقتی که برای این دوست اختصاص می دهید، چقدر در روند زندگی تان مفید است و آیا به سلامت شما ضربه ای وارد میکند یا خیر. یکی از تصورات غلطی که هر فرد می تواند با خود داشته باشد، این است اگر پاسخ منفی به اطراف یان نسبت به خواسته های غیر منطقی آنها دهد، شاید مرا به چشم یک فرد خود خواه ببینند.

اگر به خودتان اهمیت دهید، متوجه می شوید این پاسخ منفی نه تنها خودخواهی تلقی نمی شود، بلکه برای ادامه مسیر زندگی تان و جایگاه شما در جامعه کاملا مفید و ضروری است و شما با این پاسخ منفی می توانید جایگاه تان را در جامعه بهبود بخشید. لازم به ذکر است که قبل از اینکه شما بخواهید دیگران را دوست داشته باشید، می بایست خودتان را دوست داشته باشید. زیرا کسی که به خودش اهمیت نمی دهد، مطمئنا نمی تواند برای دیگران ارزش بالایی در نظر بگیرد.
 
2) از فکر خودخواه شدن نترسید
شاید پیش خودتان فکر کنید که با نه گفتن به دیگران، به فردی خودخواه تبدیل می شوید که لازم است بگوییم این طرز تفکر سالم نبوده و موجب می شود که میزان ارتباط شما با اطرافیان تان کمتر شود. فرد خودخواه همیشه و بدون دلیل و منطق به دیگران جواب منفی می دهد و فقط به خود و منافعش فکر می کند. دائما به خود بگویید که خودخواه نبوده و در پی رسیدن به اهداف خودخواهانه نیستید.

اگر درخواست غیرمنطقی کسی را رد کردید و او شما را خودخواه خواند، بهتر است رابطه تان را با آن فرد کاهش دهید. کسی که به راحتی می تواند با رد شدن درخواستش به شما برچسب خودخواه دهد، مطمئنا نمی تواند فرد دلسوزی برای ادامه دوستی و ارتباط با شما باشد. با نگاهی به گذشته و تمام جواب های مثبتی که به دیگران داده اید، می توانید بفهمید که خودخواه نیستید و فقط در این شرایطی که قرار گرفته اید جواب نه را برای فرد مورد نظر استفاده کرده اید.
 
3) نمی توانیم همه را از خود راضی نگه داریم
در گام بعدی در مسیر آموختن مهارت پاسخ منفی به دیگران، شما باید بیاموزید که هیچگاه نمی توان همه اطرافیان یا دوستان از ما نسبت به کارهای مان و یا تصمیماتی که روزانه داریم راضی باشند؛ باید یک مرز برای خود ترسیم کنید. یکی دیگر از تصورات غلط این است که شما فکر کنید دوستی تان و یا احترامی که دیگران برای شما قائل هستند، با پاسخ منفی و نه گفتن نسبت به درخواست های خارج از شان و نامتعارف از دست می رود؛ این تصور کاملا غلط است.

اگر سعی کنید به این فکر باشید که احتمال دارد با پاسخ مثبت شما به این خواسته غیر منطقی اطرافیان، ممکن است باعث سو استفاده از شما گردد. در صورت ادامه همین روش می تواند شما را فردی بی ثبات و بدون مدیریت بر روی زندگی شخصی کند. اگر این باور را داشته باشید که لازم نیست همه افراد تحت هر شرایطی از ما راضی باشند، با اعتماد به نفس بالاتری به درخواست و پیشنهاد دیگران پاسخ منفی خواهید داد.
 
4) دلایل نه گفتن به دیگران را در خودتان را پیدا کنید
پیدا کردن ریشه و علل اصلی عدم توانایی نه گفتن در شما موجب می شود که راحت تر بتوانید مشکل را در خود حل کنید. بهتر است که تمرکز خود را بر روی کیفیت روابط خود با اطرافیان و خانواده در دوران کودکی خود قرار دهید. بهتر است به ویژگی ها و مزایای پاسخ منفی بیشتر تمرکز کنید. بر خی از افراد به پاسخ منفی نسبت به درخواست و پیشنهاد اطرافیان با نگاه منفی می نگرند.

شما باید این تصور را داشته باشید که اگر به برخی از درخواست ها پاسخ منفی دهید، این قابلیت را خواهید داشت که به برخی دیگر از وقایع و رویداد های زندگی پاسخ مثبت بگویید و مجال برای دیگر امور روزمره و شاید هم مفیدتر فراهم گردد. یکی دیگر از ویژگی ها و مزایای مفیدی که پاسخ منفی به همراه دارد، این است که تا حدودی آرامش برای شما به همراه خواهد داشت. سعی کنید دلایلی که بخاطرش پاسخ منفی نمی گویید را کشف کنید. برخی از انسان ها نسبت به پاسخ های منفی که دیگران دارند حس غم وجودشان را فرا می گیرد و از پاسخ منفی نسبت به دیگران ترس و واهمه دارند.
 
5) با حس عذاب وجدان خود کنار بیایید و نه بگویید
یکی دیگر از روش های راضی کردن افراد برای انجام کاری که دوست داریم برای ما انجام دهد، فعال کردن حس عذاب وجدان در طرف مقابل است. زیرا اگر این حس فعال شود، قدرت استدلال و منطق در او کمرنگ خواهد شد و همین موجب می شود که راحت تر به درخواست های ما پاسخ مثبت دهد. بعضی وقت ها با روش هایی، برخی از انسان های سودجو سعی می کنند شما را غرق فریب کنند تا شما تمرکز لازم را از دست دهید و نسبت به در خواست غیر متعارف شان پاسخ مثبت دهید.

وقتی از روش های سودجویانه این افراد مطلع باشید، سعی می کنید فریب اینگونه افراد را نخورید. برخی اوقات با بی احترامی سعی میکنند نسبت به خواسته هایشان، پاسخ مثبت دهید. در این حالت آرامش و خونسردی خود را حفظ کرده و با اعتماد به نفس کامل به خواسته های شان پاسخ منفی بگویید. برخی اوقات با بهانه یا ناله های بی مورد تلاش دارند که از احساسات شما سو استفاده کنند تا شما با خواسته و اشتیاق خودتان به آنها پاسخ مثبت دهید. در این شرایط شما قبل از هرگونه پاسخ، سعی کنید کمی تامل کنید و سپس به آنها پاسخ مثبت دهید. همین وقفه کوتاه برای تفکر فرصت مناسبی است تا به صورت هیجانی پاسخ ندهید.
 
6) به چاپلوسی دیگران توجه نکنید
تعریف های بی مورد و گاهی چاپلوسانه اطرافیان از شما، این حس را در وجودتان ایجاد می کند که خودتان داوطلبانه به خواسته و درخواست شان پاسخ مثبت دهید. در این گونه مسائل هم سعی کنید سریع اقدام به پاسخ نکنید و مانند تکنیک قبل که گفتیم، وقفه کوتاهی میان درخواست دیگران و پاسخ از طرف شما در نظر بگیرید. برای مثال به شما می گویند تا به امروز کسی را در دنیا ندیدم که این مهارت را به این خوبی و با اعتماد به نفس انجام دهد. در صورتی که می دانید بسیاری از افراد قادر به انجام آن هستند و این گونه صحبت ها، تملقی بیش نیست که پیشنهاد می کنیم از این افراد دوری کنید.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - علی اصغر رضائی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.