تنفر از همسر در دوران بارداری

یکی از مشکلات و معضلات شایع در دوران بارداری، تنفر از همسر در دوره بارداری می باشد. بدون شک و تردید، یکی از اصلی ترین و مهمترین علل تنفر از همسر در دوره بارداری تغییرات گسترده هورمون های بدن زن به شمار می رود. حساس شدن بیش از حد به ویژه در مورد مشکلات، از دیگر علل حائز اهمیت تنفر از همسر در دوره بارداری محسوب می شود. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 14 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تنفر از همسر در دوران بارداری
تنفر از همسر در دوره بارداری یا ویار به همسر، یک احساس طبیعی و نرمال در وجود زنان باردار به شمار می رود.
 

مقدمه

یکی از مشکلات و معضلات شایع در دوران بارداری، تنفر از همسر در دوره بارداری می باشد. به طور کلی، شروع دوره بارداری در زنان علاوه بر حساس بودن، با حساسیت های بسیار زیادی نیز همراه است. اگرچه تولد نوزاد جدید در هر خانواده ای شیرینی و حلاوت خاصی را با خود به ارمغان می آورد، اما این دوران با مشکلات عدیده ای مانند تنفر از همسر در دوره بارداری گره خورده است. این حس تنفر به صورت طبیعی در بیشتر زنان باردار به چشم می خورد.

بدون اغراق، در دوران بارداری زنان تغییرات زیادی را از منظر هیجانی و فیزیولوژیکی تجربه می نمایند. بر همین اساس، در این دوره بی ثباتی و تغییرات رفتاری بسیاری در وجود زنان بروز پیدا می کند. به طور کلی، دوران بارداری با تغییرات گسترده و بسیار زیادی عجین شده است. تغییراتی نظیر برجسته شدن شکم، تیرگی پوست، ترک های پوستی و حالت تهوع، بخش کوچکی از این تغییرات به شمار می رود.

در کنار این تغییرات ریز و درشت، یکی از تغییرات که به ویژه در دوران بارداری نمود بارز پیدا می کند، تنفر از همسر در دوره بارداری یا ویار به همسر می باشد. در چنین شرایطی آشنایی پیدا کردن مرد با علت ها، درک موقعیت و تغییرات به وجود آمده در این دوران، در همدلی و همدردی با زن کمک شایانی می کند.
 

چرایی تنفر از همسر در دوره بارداری

همانگونه که اشاره شد، تنفر از همسر در دوره بارداری یکی از تغییرات طبیعی این دوران تلقی می شود. بر همین اساس، دوران بارداری را می توان یکی از اتفاق های چالش برانگیز و استرس زا در طی زندگانی هر زنی قلمداد نمود. در این دوران سطح کورتیزول بدن افزایش پیدا می کند. در نتیجه این امر تغییرات زیاد، ترس از نوع زایمان و درد آن، مشکلات اقتصادی و نگرانی از انجام درست وظیفه مادری، از دغدغه ها و چالش های این دوران به حساب می آید.

در این میان، از نقش و تأثیرات بالای تغییرات هورمونی نیز نمی توان چشم پوشی کرد. حساس شدن بیش از حد زنان، بی درنگ و بدون معطلی عصبانی شدن از دست همسر خود و همینطور تنفر از همسر در دوره بارداری از جمله مسائلی تلقی می شود که اغلب زنان را درگیر خود می سازد. در این شرایط، نقش همسر و ایفای مطلوب نقش پدرانه خود می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده و راهگشا باشد.

از آنجایی که در دوران بارداری زنان از آستانه صبر و تحمل بسیار پایینی برخوردار هستند، بی توجهی و عدم توجه همسر می تواند زمینه شکل گیری حس تنفر زن از مرد را متبلور سازد. بر این اساس، نقش مرد برای مواجهه و مقابله با چالش های این دوران، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. بر همین اساس، دلیل اصلی تنفر از همسر در دوره بارداری نشأت گرفته از تغییرات هورمونی این دوران می باشد.
 

علل و عوامل اصلی تنفر از همسر در دوره بارداری

بدون شک و تردید، یکی از اصلی ترین و مهمترین علل تنفر از همسر در دوره بارداری تغییرات گسترده هورمون های بدن زن به شمار می رود. از آنجایی که این تغییرات بر روی احساسات، هیجانات و خلق و خوی زنان تاثیر مستقیم از خود برجای می گذارد، تنفر، حساسیت و عصبانی شدن با افزایش چشمگیری همراه می شود.

مضاف بر این، اغلب زنان تحت تأثیر تغییرات بسیار زیاد هورمونی، در رفتار و اعمال آنها هیجانات و احساسات منفی نظیر غم، خشم، عصبانیت، دلشوره و اضطراب، نمود بارز و مشهودی پیدا می کند. در این میان عده ای زنان از تنفر از همسر در دوره بارداری و بیزار بودن از او و غیر منطقی بودن این حس ناشی از تأثیر هورمون ها واقف و آگاه می باشند.

حساس شدن بیش از حد به ویژه در مورد مشکلات، از دیگر علل حائز اهمیت تنفر از همسر در دوره بارداری محسوب می شود. در دوران بارداری زنان بشدت تحت شعاع تغییرات گسترده در این دوران قرار می گیرند. بر همین اساس و به سبب تأثیرات هیجانی، بر روی رفتارهای آزار دهنده و اشتباهات سهوی همسر خود بسیار حساسیت به خرج می دهند. بنابراین مسائلی که تا قبل از دوران بارداری به راحتی حل و فصل شده و زن و شوهر از کنار آن عبور می کردند، در این دوران سبب حساسیت بیشتر و به تبع آن تنش بیشتر زنان در تعامل با همسر خود می شود.

بی توجهی مرد به زن در طی دوران بارداری نیز از دلایل مهم تنفر از همسر در دوره بارداری محسوب می گردد. این موضوع در بسیاری از مواقع به سبب عدم درک دقیق شرایط و شناخت کامل و درست این دوران به وجود می آید. تحت فشار بودن و استرس های مرد در این دوران نیز در این زمینه بسیار تأثیر گذار می باشد.
 

نحوه مدیریت احساس تنفر از همسر در دوره بارداری

تنفر از همسر در دوره بارداری یا ویار به همسر، یک احساس طبیعی و نرمال در وجود زنان باردار به شمار می رود. در این دوران مرد برای مدیریت و کنترل این حس و جلوگیری از تنش های بیشتر، ضمن درک و ماهیت و ریشه این مشکلات، باید بتواند خود را با این مسائل تطبیق داده و سازگار شود. کناره گیری و اجتناب کردن از قرار گرفتن در این موقعیت، نتیجه ای جز سرخوردگی و پریشانی مرد را با خود به همراه ندارد.

از سوی دیگر، زنان نیز با شناخت و آگاهی بیشتر و افزایش بینش خود در موضوع تنفر از همسر در دوره بارداری یا ویار به همسر، بهتر می توانند بر این مسئله فائق آیند. خودداری از تحت فشار قرار دادن زن باردار، جلوگیری از سرزنش کردن، حمایت و پشتیبانی مرد از زن، همکاری و صبر همسر و حوصله به خرج دادن او، از موارد تأثیر گذار در غلبه بر حس تنفر از همسر در دوره بارداری محسوب می شود.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - مهرداد ابراهیمی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.