شنبه، 10 ارديبهشت 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

نادر طالب‌ زاده

نادر طالب‌ زاده
نادر طالب‌ زاده اردوبادی تهیه‌کننده، کارگردان و مجری ایرانی بود. او دبیر کنفرانس بین‌المللی افق نو، دبیر جشنواره فیلم عمار، از افراد مؤثر در تأسیس شبکه افق و عضو هیئت اندیشه‌ورز این شبکه بود.
 
شناسنامه
 4 دی سال 1332 ه.ش   تولد
 9 اردیبهشت سال 1401 ه.ش  درگذشت
 بیماری قلبی  علت درگذشت
 بهشت زهرا (سلام الله علیها)  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 کارشناسی ارشد کارگردانی سینما  تحصیلات
 دانشگاه کلمبیا  دانشگاه
 مستندساز، تهیه‌کننده، کارگردان، مجری  زمینه فعالیت
 از سال 1359 ه. ش  سال های فعالیت
 ساخت چندین مستند و برنامه تلویزیونی  آثار مهم
 اعظم باقری، زینب مهنا  همسر
 ۱ پسر و ۳ دختر  فرزندان
 پدر: منصور طالب‌زاده – مادر: سیده وحیده امیر ملوک شرفی  والدین

زندگی نامه

تولد
نادر طالب زاده در تاریخ ۴ دی ۱۳۳۲ ه.ش در تهران متولد شد. در خانواده نظامی به دنیا آمد، “پدرش سرتیپ منصور طالب زاده” اردوبادی فرماندار ژاندارمری بود که در سال 1343 ه.ش خانه نشین، سال 1344 ه.ش دادگاهی و سال 1345 ه.ش حکم بازنشستگی‌اش زده شدمادرش سیده وحیده امیر ملوک شرفی نوه‌ی آیت الله شرف العالی اصفهانی است . ایشان سال ها پیش با دختر لبنانی به زینب مهنا ازدواج کرده و حاصل این ازدواج ۴ فرزند، ۱ پسر و ۳ دختر است.
 
درگذشت
نادر طالب‌ زاده، عصر ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ه.ش به دلیل عوارض ناشی از عارضه قلبی و لختگی خون در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان درگذشت. پیکر وی پس از تشییع در بهشت زهرا (سلام الله علیها) تهران به خاک سپرده می شود.
 
نادر طالب‌زاده

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
دارای تحصیلات کارشناسی ادبیات انگلیسی از دانشگاه راندولف میکن و کارشناسی ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه کلمبیا بود.
 
فعالیت های اجرایی
از سال ۱۳۵۹ ه.ش تا کنون وارد مستند سازی شده بود و تاکنون برنامه های سیاسی جنجالی را اجرا و تهیه کنندگی کرده است . او دبیر کنفرانس بین‌المللی افق نو، از افراد مؤثر در تأسیس شبکه افق سیما و عضو هیئت اندیشه‌ورز شبکه افق ، دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار، مدرس در مرکز اسلامی آموزش فیلم‌سازی، مدیریت مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز بر عهده داشته است. از جمله برنامه ها و مستندهایی که برای تلویزیون ساخته میتوان به «خنجر و شقایق» و «بیداری خاموش» و راز، عصر، ساعت ۲۵ و سریال بشارت مُنجی (مسیح)… را نام برد.
 
نادر طالب‌زاده

طالب زاده دانشجوی فیلم دانشگاه کلمبیا بود که پس از انقلاب به ایران آمده بود تا از آن فیلمبرداری کند. او فیلمی ۳۵ دقیقه‌ای دربارهٔ گروگانگیری سفارت آمریکا ساخت. او در ایران برای سی بی اس کار می‌کرد و به دلیل تسلطش به انگلیسی به هماهنگ‌کردن امور برای آن شبکه در ایران می‌پرداخت. بعد از ورود امام خمینی (رحمة الله علیه) به ایران روزنامه تهران تایمز را  به همراه عباس برازنده، هوشنگ نوروزی، خانم آرمینه که ارمنی بود، مرحوم عرفان پرویز که روزنامه‌نگار برجسته ایرانی- هندی بود، یک هفته بعد از انقلاب تاسیس کرد تا بتواند زبان انقلاب را منتشر کند.
 
نادر طالب‌زاده

فعالیت در دوران دفاع مقدس و مجروحیت
با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به پشتیبانی جنگ، جهاد رفت و راننده بولدوزر شد. در والفجر چهار مجروح شد و سپس در مورد راننده‌ها مستندی به اسم والعصر ساخت. او از طریق تلویزیون نیز به جبهه رفته و مستند شوش شهر شهیدان گمنام در مورد لشکر ۲۱ حمزه قبل از فتح المبین را ساخت.

طالب زاده مسئولیت مؤسسه افق نو را بر عهده داشت. این مؤسسه کنفرانس «هالیوودیسم و بیداری اسلامی» را برگزار کرد و مهمان‌هایی چون شان استون و کاترین پرز-شکدم را از اروپا و آمریکا برای شرکت در آن به ایران آورد. الکساندر دوگین و چهره‌های دیگری از کشورهای غیرغربی نیز مکرراً مهمان طالب زاده بودند. طالب زاده همچنین از پایه‌گذاران شبکه تلویزیونی افق بود.
 
نادر طالب‌زاده

آثار

کارگردانی
بشارت منجی نام سریالی است که به کارگردانی نادر طالب‌زاده ساخته شد. این سریال بر اساس زمینه‌های مشترک بین اسلام و مسیحیت ساخته و پرداخته شده‌است.
مسیح (۱۳۸۴ ه.ش)

بازیگری
تویی که نمی‌شناختمت (۱۳۶۹ ه.ش)
لاله (۱۳۹۹ ه.ش)

تدوین
دست‌های خالی (۱۳۸۵ ه.ش)
 
نادر طالب‌زاده

جوایز و افتخارات

در سی و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از طالب‌زاده به عنوان پیشکسوت سینما تجلیل شد.

اندیشه / نظرات

ادعای ترور بیولوژیک
در خرداد ۱۳۹۵ ه.ش نادر طالب‌زاده در مصاحبه با رسانه‌ها ادعا کرد که هدف ترور بیولوژیکی قرار گرفته‌است. او به خبرگزاری فارس عنوان نمود که: «یک سال و نیم پیش به گروهی از لبنان برای راهپیمایی اربعین به عراق رفتم؛ که چمدان من را از هتلی که در نجف بودم از میان صدها چمدان برداشتند و ۵ الی ۶ روز بعد در کربلا نصفه شب تحویلم دادند. لپ تاپ من را خالی و بررسی‌های کامل را انجام داده بودند. از همان روز که چمدان را تحویل گرفتم حالم بد شد اما متوجه این ماجرا نبودم.»

او در پاسخ به این سؤال که داخل لپ‌تاپ‌تان چه چیزی بود؟ گفت: «لیست مهمان‌های افق نو بود. کنفرانسی که یک سال و نیم پیش در تهران برگزار شد. کنفرانسی که انجمن «ADL» آمریکا با آن مخالفت می‌کرد که متخصصین و متفکرین‌شان به ایران نیایند و صحبت نکنند. درست بعد از آن بود که این اتفاقات افتاد اما فکر می‌کردم آن‌ها محتویات لپ‌تاپ را می‌خواهند و گمان نمی‌کردم با خودم کاری داشته باشند. از همان روز به بعد سرفه‌های خونی داشتم.»
 

نادر طالب‌زاده

در نگاه دیگران

پیام های تسلیت اشخاص در پی درگذشت نادر طالب زاده

پیام تسلیت مقام معظم رهبری درپی درگذشت هنرمند انقلابی آقای نادر طالب زاده
حضرت آیت‌ الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی در پیامی درگذشت پژوهشگر و هنرمند انقلابی آقای نادر طالب زاده را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تأسف خبر درگذشت پژوهشگر و هنرمند انقلابی و پرتلاش و پرانگیزه آقای نادر طالب زاده رحمةالله علیه را دریافت کردم. به خانواده و بازماندگان و همکاران و دوستان ایشان صمیمانه تسلیت عرض میکنم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت و پاداش نیک برای خدمات باارزش فرهنگی و رسانه‌ئی ایشان مسألت می نمایم.
سیّدعلی خامنه‌ای 
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

پیام تسلیت سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت هنرمند انقلابی و فرهیخته، چهره مؤثر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، مرحوم نادر طالب‌زاده، دل اصحاب فرهنگ و هنر را جریحه‌دار ساخت و اهالی هنر متعهد را داغدار کرد.
این جهادگر جبهه جنگ نرم در مستندسازی، مجری‌گری، کارگردانی و برنامه‌سازی، آثار درخشانی از خود به‌جا گذاشت و در کسوت یک فعال رسانه‌ای و همچنین مدیر فرهنگی و کارشناس مسائل بین‌المللی، افق‌های تازه‌ای از آگاهی‌بخشی و مبارزه با تهاجم فرهنگی را گشود.
افزون بر این‌ها، این همرزم و یار شهید آوینی با فعالیت‌های آموزشی متعدد، همواره در سنگر مقاومت و استقامت پاسدار بی‌چشمداشت آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و ارزش‌های متعالی فرهنگ و هویت ملی بود و نام خود را در تاریخ فرهنگ و هنر این مرز و بوم ماندگار کرد.
اینجانب درگذشت این هنرمند و فعال فرهنگی جبهه انقلاب را به خانواده محترم، جامعه هنری و شاگردان آن فقید تسلیت می‌گویم و در این ایام پرفیض برای ایشان علو درجات و هم‌جواری با شهید آوینی و دیگر شهدای گرانقدر هنرمند و برای بازماندگان صبر و سلامتی از خداوند سبحان مسئلت دارم.
روحش شاد و یادش گرامی باد
سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهوری اسلامی ایران
 
نادر طالب‌زاده

پیام محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت هنرمند خستگی‌ناپذیر، متعهد و انقلابی، مستندساز سال‌های پرافتخار دفاع مقدس استاد حاج نادر طالب زاده موجب تاسف و تاثر فراوان شد.
آن مجاهد نستوه عرصه هنر که از همراهان و همکاران سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی بود، سراسر عمر خود را وقف خدمت مخلصانه و بی‌منت به انقلاب اسلامی کرد و حقیقتاً از چهره‌های درخشان عرصۀ جهاد تبیین و الگویی جاودان برای تمامی هنرمندان جبهۀ مقاومت و مبارزه با رژیم جنایتکار صهیونیستی به شمار می‌آمد؛ آن مرحوم در مسئولیت‌های گوناگون از جمله دبیری کنفرانس بین‌المللی افق نو، دبیری جشنواره فیلم عمار، تهیه و تولید مستند و تولیدات هنری متعدد روشنگر و انقلابی و تدریس و پژوهش فرهنگی و رسانه‌ای باقیات صالحات ارزشمندی از خود بر جای گذاشت. مرحوم طالب‌زاده با هنر خود، صدای مظلومان عالم بود و دغدغۀ یاری‌رسانی به مظلومان و مستضعفان عالم لحظه‌ای از خاطر شریف او دور نماند.
اینجانب این ضایعه را محضر ملت شریف ایران، مجاهدان جبهۀ هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی، دوست‌داران، شاگردان و خانوادۀ آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.
 
نادر طالب‌زاده

پیام محمد مهدی  اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
بسم الله الرحمن الرحیم 
 
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا
 
با نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت هنرمند متعهد و مجاهد خستگی ناپذیر جبهه  فرهنگی انقلاب اسلامی، آقای  نادر طالب زاده را دریافت کردم.
طالب زاده ی عزیز ما، الگوی ارزشمندی از هنرمند تراز انقلاب اسلامی بود که با خردمندی و دانش، شجاعانه وارد میدان کارزار فرهنگی با صهیونیست بین الملل و استکبار جهانی شد، و با روشن گری از پرونده سیاه مدعیان آزادی و حقوق بشر، آنان  را رسوا نمود و  با برپایی رویدادهای بزرگی همچون کنفرانس «افق نو»، چشم‌اندازی روشن فراروی گروه‌های آزادی خواه جهان ترسیم کرد.
او مستند ساز و روایتگر صادق رشادت های فرزندان معنوی خمینی کبیر در جبهه مقاومت، از بوسنی، فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، افغانستان و یمن بود و در این راه مشکلات و بیماری های  پی در پی که جسم او را رنجور کرده بود، نتوانست خللی در اجرای تکلیف الهی اش پدید آورد تا بالاخره هم زمان با روز جهانی قدس، روح پاکش از میان ما پر کشید و به وصال دوستان شهیدش رسید.  
اینجانب رحلت تاسف برانگیز این هنرمند مکتبی و انقلابی را به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، خانواده محترم، علاقه مندان و شاگردان آن مرحوم، و عموم جامعه هنری و فرهنگی کشور تسلیت عرض میکنم و در این ایام نورانی ماه مبارک رمضان، علو درجات را برای آن عزیز سفر کرده از درگاه خداوند متعال مسئلت مینمایم.
 
نادر طالب‌زاده

پیام سید محمدیاشار نادری، رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح
«وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
عروج شهادت گونه مجاهد فرهنگی و هنرمند متعهد، زنده نام حاج نادر طالب‌زاده موجبات تأسف و تألّم خیل کثیر علاقه‌مندان به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را پدید آورد.
کارنامه پرافتخار و پربار آن هنرمند فقید که از همراهی با سیدالشهدای اهل‌قلم شهید سید مرتضی آوینی رحمه الله علیه تا تربیت نسل جدیدی از مستندسازان و هنرمندان جوان انقلابی را دربرمی گیرد، بی‌شک باقیات‌الصالحات و ذخیره ارزشمندی برای آن فقید سعید می‌باشد.
پایمردی و تداوم در جبهه حق علیه باطل از اوان روزهای انقلاب تا آخرین روزهای حیات ایشان و حضور در جبهه‌های بین‌المللی جهان اسلام و ثبت و ضبط وقایع جنگ‌های سخت و طاقت‌فرسا ویژگی بارز وی بود که درنهایت در روز جهانی قدس و ایام‌الله انزجار از رژیم غاصب و نامشروع صهیونیستی به دیدار معبود شتافت.
این‌جانب ضمن عرض تسلیت به پیشگاه رهبری فرزانه انقلاب، حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای حفظه الله، بیت شریف ایشان، خانواده معزا، علاقه‌مندان و دوستداران ایشان علو درجات و غفران الهی را آرزومندم. »
 
نادر طالب‌زاده

پیام سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی
«باسمه تعالی
الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»
پرواز شهادت گونه سردار سرافراز جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی حاج نادر طالب زاده» را همزمان با ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.
حاج نادر طالب زاده از مصادیق «اصحاب آخرالزمانی سیدالشهدا علیه السلام» بود که سال‌ها به عنوان جهادگر و رزمنده، سنگر رسانه را «کربلای مبارزه حق و باطل» قرار داده بود. نام این سردار جنگ نرم عجین بود با مبارزه علیه صهیونیسم و استکبار جهانی و چه تقارنی است رحلت شهادت گونه او با روز جهانی قدس.
اکنون او میهمان شهدا و در آغوش رفیق دیرینه خود سید شهیدان اهل قلم است که می‌فرمود: «غایت خلقت جهان، پرورش انسان‌هایی است که در برابر شدائد، بر هرچه ترس و شک و تردید و تعلق است غلبه کنند و حسینی شوند».
فقدان این استاد ارجمند و مبارز نستوه ثلمه‌ای برای همه آزادیخواهان جهان و اهالی فرهنگ و رسانه است.
با عرض تسلیت و تعزیت به خانواده محترم «حاج نادر طالب زاده» و جامعه هنری و رسانه‌ای کشور، از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم، غفران و رضوان الهی را مسئلت دارم‌. ان شاالله قرین رحمت واسعه الهی و هم‌نشین سالار شهیدان باشند. »

نادر طالب‌زاده

پیام حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
عروج حسرت‌بار و تأسف برانگیز مجاهد فرهنگی، سردار رسانه‌ای مقاومت و هنرمند متعهد و انقلابی جناب آقای حاج نادر طالب زاده، موجب تالم و تاثر بنده و جمع بسیاری از آزادگان جهان و دلسوزان و همراهان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شد.
 
حقیقتاً ایشان بخش اعظمی از حیات خود را وقف مجاهدت در راه تبیین و تصویر معارف، حقایق و پیروزی‌های مجاهدان اسلامی نمود؛ از روایت مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی، از بدو ورود امام (ره) و هشت سال دفاع مقدس گرفته تا تصویرگری مظلومیت مسلمانان و مجاهدان بوسنی و نشر معارف حقیقی اسلام در قالب مستند‌های چندزبانه. . .
 
همچنین نقش بی‌بدیل و پیشتازی ایشان در عرصه آموزش و تربیت نیرو‌های متعهد رسانه‌ای بر کسی پوشیده نیست. از طرفی تاسیس روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز، راه‌اندازی همایش ضد استکباری هالیوودیسم و سینما، بنیانگذاری کنفرانس علمی و ضدجنگ افق نو، جشنواره مردمی فیلم عمار و مجموعه‌های بی‌شمار مستند‌های تحقیقی تنها گوشه‌ای از فعالیت‌ها و کنش‌های ماندگار آن مرحوم است که تا سالیان سال، مستمر و موثر، توسط شاگردان و علاقه‌مندانش ادامه خواهد داشت.
همزمانی رحلت این مردِ پیشگام در مبارزه‌ی رسانه‌ای علیه صهیونیسم و استکبار، با روز قدس، گویی ایشان را به مصداق یاران آخرالزمانی سیدالشهدا (ع) بدل کرد و در این روز میهمان یاران شهیدش شد.
اینجانب فقدان این استاد ارجمند را خدمت همسر بزرگوار و همراه و خانواده شریف ایشان و همچنین جامعه هنری و روشن‌ضمیران آزادی‌خواه دنیا تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای روح آن عزیز، رضوان و رحمت الهی و برای بازماندگان و وابستگان صبر و ثبات قدم بر مسیر ایشان مسئلت دارم.

منابع:
1. ویکی پدیا
2. وبسایت حرف تازه
3. خبرگزاری تسنیم
4. خبرگزاری ایلنا
5. باشگاه خبرنگاران جوان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما