سه‌شنبه، 31 خرداد 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

محمدعلی کریمخانی

محمدعلی کریمخانی
محمدعلی کریمخانی متولد سال ۱۳۲۹ ه.ش در نرجه استان قزوین، مداح و خواننده مذهبی ایرانی است.
 
شناسنامه
 سال 1329 ه.ش   تولد
 30 خرداد سال 1401 ه.ش  درگذشت
 بیماری  علت درگذشت
 تاکستان شهر نرجه  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 آواز و مداحی  زمینه فعالیت
 آلبوم ساقی سرمست  آثار مهم
 پسر: بهزاد  فرزندان

زندگی نامه

تولد
محمدعلی کریمخانی در سال 1329 ه.ش در شهر نرجه از توابع شهرستان تاکستان در استان قزوین متولد شد.
 
درگذشت
وی در 30 خرداد سال 1401 ه.ش، بر اثر بیماری در ۷۱ سالگی درگذشت. مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر این محب اهل بیت(علیهم السلام) روز سه شنبه 31 خرداد سال 1401 ه.ش ساعت ١٦ در زادگاهش تاکستان شهر نرجه میدان ولیعصر(عج) تشییع و به خاک سپرده شد.
 
محمدعلی کریمخانی

سمت  وفعالیت ها

فعالیت های فرهنگی - هنری
محمدعلی کریمخانی از کودکی خواندن آواز در مجالس مذهبی را آغاز کرد و بعد از این که متوجه توانایی‌های خود شد، پیش از جوانی به تهران مراجعه کرد. یکی از ویژگی‌های خاص محمدعلی کریمخانی در خوانندگی، صدای بلند اوست که با وجود ورود او به دهه هفتم زندگی خود، از توان آن کاسته نشده است. محمد اصفهانی در مورد او می‌گوید: «از سال ۶۴ با محمدعلی کریمخانی آشنا شدم و سال‌های بعد نیز که در رادیو با آقای صبحدل همکاری می‌کردم این دغدغه را داشتم که ایشان را فریاد بزنم، چرا که احساس می‌کردم صدای کریمخانی شناخته نشده است».همایون شجریان قطعه «من کجا، باران کجا» از آلبوم «ایران من» خود را که بر اساس نحوه ی خواندن کریمخانی تهیه شده را به او تقدیم کرده است.

او از کودکی به مداحی علاقه‌مند بود و در محافل و هیأت‌ها در ایام محرم و رمضان مناجات‌‌خوانی و مداحی می‌‌کرد. اولین مداحی خود را در سن ۱۶ سالگی در حرم و ولادت امام رضا(علیه السلام) با نوای خاص و رسای خود خواند. او از محضر استاد مرحوم حسین صبحدل بهره برده و توسط ایشان وارد رادیو شد.
 
محمدعلی کریمخانی

آثار

آثار کریمخانی در زمره آثار مذهبی است و در همین جهت آلبوم ساقی سرمست را به آهنگسازی آریا عظیمی‌نژاد درباره واقعه کربلا منتشر کرده‌است که تنظیم و حال و هوای آن با آثار دیگری برای حسین بن علی خوانده شده‌است، متفاوت است. از آثار مشهور وی می‌توان به «نجوای عاشورایی» و «حسین آرام جانم» اشاره کرد.او در سال 1389 ه.ش با خواندن قطعه «آمده‌ام ای شاه پناهم بده-خط امانی زِ گناهم بده» برای امام رضا (علیه السلام) با آهنگسازی آریا عظیمی‌نژاد شناخته شد.

در نگاه دیگران

اشخاص
پیام تسلیت محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی
بسم‌ الله الرحمن الرحیم
إنا لله و إنا إلیه راجعون
درگذشت پیرغلام و مرثیه‌سرای اهل بیت علیهم السلام آقای محمدعلی کریمخانی موجب تاسف و تاثر شد.
نوای دلنشین و ملکوتی خادم الرضا علیه السلام، مرحوم کریمخانی تا همیشه در ذهن و ضمیر محبان و شیعیان اهل بیت علیهم السلام ثبت و ضبط خواهد شد و باقیات صالحات ارزشمندی برای آن مرحوم خواهد بود.
اینجانب درگذشت ایشان را به ملت شریف ایران، جامعۀ مادحین و مرثیه‌سرایان اهل بیت علیهم السلام و خانوادۀ محترم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای ایشان رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.
محمدباقر قالیباف
رئیس مجلس شورای اسلامی
 
محمدعلی کریمخانی

پیام تسلیت محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
  "انا لله و انا الیه راجعون
صدای ماندگار ذاکر خوش الحان اهل‌بیت عصمت و طهارت که دل‌های عاشقان امام رئوف، حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) را به مضجع مطهر او گره می‌زد، خاموش شد و دوستدارانش را غرق در ماتم کرد.
استاد محمدعلی کریمخانی، نواگر نغمه‌های ولایی و عاشق و شیفته سالار شهیدان بود و هنر والا و صدای پرطنین خود را وقف حضرات معصومین نمود تا در روز واپسین دستگیر او باشند و در اعلی علیین پناهش دهند و چه سعادتی از این بالاتر که مردم چهره و صدای او را با امام رضا (ع) می‌شناختند و با قطعه «آمدم ای شاه پناهم بده» اشک می‌ریختند و حاجت خویش را به امام مهربان عرضه می‌کردند.
در آستانه ایام زیارتی مخصوص امام هشتم شیعیان، ضمن عرض تسلیت فقدان این ذاکر پیشکسوت و دلسوخته به عموم هموطنان، عاشقان حسینی و خانواده معزز استاد کریمخانی، از درگاه حضرت احدیت برای روح آن عزیز سفر کرده آمرزش و آرامش و برای بازماندگان محترم صبر و اجر خواستارم."

پیام تسلیت محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
با کمال تاسف و تاثر، آسمانی شدن چهره خوشنام و محب اهل بیت علیهم السلام، زنده‌یاد محمدعلی کریمخانی را به دوستداران فرهنگ و هنر کشور تسلیت می‌گویم.
مرحوم مغفور کریمخانی با نوای گرم و زیبای خود در قطعه «آمده‌ام ای شاه پناهم بده»، سال‌ها آرامش‌بخش دلدادگان و درماندگان کوی رضا و پناهِ دلتنگی محبان این امام رئوف بود و سبب شکستن بغض‌ آنان و جاری شدن اشک‌شان می‌شد.
حالا گرچه صاحب این نوا خود در پناه شاه خراسان میهمان ِروضه‌ی رضوان شده، اما نوای امام رضایی وی فناناپذیر است و به یقین صدای دل‌انگیزش همواره در یادها زنده خواهد ماند.
اینجانب ضمن تجلیل از یک عمر خدمات ماندگار آن مرحوم، از درگاه خداوند بزرگ برای ایشان رحمت الهی و جایگاه برین در سرای باقی و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی خواستارم.


منابع:
1. ویکی پدیا
2. وبسایت حرف تازه
3. وبسایت شبونه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.