شنبه، 11 تير 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

محمدرضا ستاره

محمدرضا ستاره
دکتر محمدرضا ستاره دکترای تخصصی فیزیک ذرات بنیادی، استاد فیزیک دانشگاه کردستان، جزو دانشمندان ۲ درصد برتر جهان اسلام بود.
 
شناسنامه
 27 بهمن سال 1352 ه.ش  تولد
 10 تیر سال 1401 ه.ش  درگذشت
 جراحات ناشی از تصادف  علت درگذشت
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 دکترای تخصصی فیزیک ذرات بنیادی  تحصیلات
 دانشگاه صنعتی شریف  دانشگاه
 تدریس و پژوهش  زمینه فعالیت
 از دهه 80 ه.ش  سال های فعالیت
 مقالات متعدد  آثار مهم

زندگی نامه

تولد
دکتر محمدرضا ستاره، در27 بهمن ماه سال 1352 ه.ش درمحله ریگ سیاه بیجار به دنیا آمد.
 
درگذشت
پروفسور محمدرضا ستاره در روز یکم خرداد ١٤٠١ ه.ش در حادثه رانندگی در محور دیواندره - بیجار دچار سانحه رانندگی شد و بعد از ۱۰ عمل پزشکی، بر اثر شدت جراحات در 10 تیر 1401 ه.ش در بیمارستان امام خمینی (رحمة الله علیه) تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد.

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
دوران ابتدائی، راهنمائی ودبیرستان را در بیجار گذرانده ودرسال 1370 ه.ش از دبیرستان آیت اله طالقانی دیپلم ریاضی فیزیک را اخذنمود. همان سال درکنکور دانشگاه شرکت نمود و ازمیان 100 انتخابی که داشت فقط 2 رشته فیزیک و ریاضی را در 38 دانشگاه انتخاب نمود که در همه آنها قبول شد که اولین آنها دانشگاه صنعتی شریف بود که در تیرماه 1374 ه.ش موفق به اخذ مدرک کارشناسی فیزیک از این دانشگاه شد.

درهمان سال در مقطع کارشناسی ارشد دردانشگاه تبریز پذیرفته شد و در شهریورماه سال 1376 ه.ش دررشته فیزیک ذرات از این دانشگاه فارغ التحصیل گردید. مهرماه همان سال در دوره دکتری فیزیک ذرات بنیادی دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد ودر سال 1380 ه.ش ازاین دانشگاه نیز فارغ التحصیل گردید استاد راهنمای ایشان درتز دکترایش آقای دکتر رضا منصوری بود که از فیزیک دانان بنام کشورهستند. سپس بخاطر عشق و علاقه ای که به کردستان داشت به دانشگاه کردستان آمد و تا سال 1383 امریه سربازی در این دانشگاه بود و پس ازپایان دوره سربازی به استخدام این دانشگاه درآمد و بعنوان «استاد تمام» دانشگاه کردستان مشغول به فعالیت شد.

آثار

مقالات
 
Mohamad Reza Setare, ARVIN RAVANPAK, Karam Bahari, Maghsood Fadakar (2021) Warm constant-roll inflation in brane-world cosmology INTERNATIONAL JOURNAL OF MODERN PHYSICS D: 30; 2150116
۲Mohamad Reza Setare, Seyed Naseh Sajadi, Suat Dengiz, Ercan Kilicarsalamslan (2021) New chiral generalized minimal massive gravity PHYSICAL REVIEW D: 104; 066004
۳Mohamad Reza Setare, Meysam Koohgard (2021) Holographic entanglement entropy in flat limit of the generalized minimal massive gravity model EUROPEAN PHYSICAL JOURNAL C: 81; 765
۴Parisa Majari, Emerson Sadurni, Mohamad Reza Setare, John Alex Franco-Villafane, Thomas Henry Seligman (2021) Photonic realization of the κ-deformed Dirac equation PHYSICAL REVIEW A: 104; 013522

جوایز و افتخارات

ازافتخارات ایشان می توان به موارد زیر اشاره نمود :
  1. نفر اول جشنواره جوان خوارزمی در مقطع دکتری در سال 1380 ه.ش
  2. نفر سوم جشنواره بین المللی خوارزمی در سال 1383 ه.ش در پژوهش های بنیادی
  3. کسب رتبه اول پژوهشگران برتر کشور در علوم پایه در سال 1388 ه.ش
  4. نگارش مقاله با بیشترین ارجاع در رشته فیزیک در سال 1387 ه.ش
  5. کسب مدال نقره انیشتین از طرف یونسکو
  6. کسب عنوان دانشمند برتر جهان اسلام در سال 1388 ه.ش
  7. دارای 246 مقاله  ISIدر رشته فیزیک که بیشترین تعداد در ایران است .
  8. دارای بیشترین ارجاعات به مقالات مذکور در کشور با 5408 عنوان ارجاع تا زمان نگارش این بیوگرافی . 
گفتنی است پروفسور محمدرضا ستاره دارای مدرک دکترای تخصصی فیزیک نظری و عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه کردستان است و سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ ه.ش نیز در فهرست سرآمدان علمی کشور قرار گرفت.

در نگاه دیگران

در پی درگذشت این عضو هیات علمی دانشگاه کردستان، استاندار کردستان در پیامی درگذشت این استاد برجسته را تسلیت گفت.
در پیام اسماعیل زارعی کوشا آمده است: 
خبر درگذشت چهره نام آشنا و استاد برجسته دانشگاه کردستان «پروفسور محمدرضا ستاره» که جزو سرآمدان علمی کشور و از جمله دانشمندان ۲ درصد برتر جهان و پژوهشگر توانمند کشور بود، موجب تالم و تاثر فراوان اینجانب شد.
این ضایعه دردناک را به مردم عزیز استان بویژه اهالی گرانقدر شهرستان بیجار، جامعه علمی، دانشگاهیان، دانشجویان و خانواده ارجمند و داغدار ایشان  تسلیت عرض کرده و برای آن مرحوم از درگاه ایزد بخشاینده، غفران و  رحمت واسعه و بی پایان مسئلت می‌نمایم.

رییس دانشگاه کردستان نیز  پیام تسلیتی صادر کرد.
رسول خدا (ص) می‌فرماید:
مَوتُ العالِمِ مُصیبَةٌ لا تُجبَرُ و ثُلمَةٌ لا تُسَدُّ، و هُوَ نَجمٌ طـمِسَ، و مَوتُ قَبیلَةٍ أیسَرُ مِن مَوتِ عالِمٍ
مرگ عالم مصیبتی جبران‌ناپذیر و رخنه‌ای بسته‌ناشدنی است. او ستاره‌ای است که غروب می کند. مرگ یک قبیله آسانتر از مرگ یک عالم است.
مرگ نابهنگام دکتر ستاره عزیز  و فراق جانکاه او ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای دانشگاه کردستان و جامعه علمی کشور خواهد بود.
درخشش علمی دکتر ستاره در یکی پیچیده‌ترین مباحث علمی فیزیک نظری در سطح ملی و بین‌المللی بی نظیر و به جرات میتوان ادعا نمود که بی همتا بود. دریغا و هزاران دریغ که این ستاره پر تلآلو و نابهنگام افول نمود، اما آثار و نظریه‌های علمی وی جادوانه خواهد ماند و در دنیای علم پرتوی بی‌پایان خواهد داشت. غم فراق وی چنان جانکاه و جانسوز است که باید در مهلتی دیگر و به تفصیل به خدمات ارزشمند علمی این عزیز ازدست رفته پرداخت.
اینجانب به نیابت از دانشگاهیان دانشگاه کردستان، در کمال حزن و اندوه و با استعانت صبر از خدای متعال این ضایعه غم‌افزا و جانکاه را به خانواده ارجمند و گرانقدر ستاره، مردم فرهنگ دوست و دانش‌پرور استان کردستان و بالاخص همشهریان عزیز بیجاری که در دانایی و بایستگی علمی شهره این سرزمینند و همچنین به کلیه همکاران ارجمند هیات علمی، کارمندان گرانقدر و دانشجویان عزیز خاصه گروه آموزشی فیزیک و تمامی دانشگاهیان و جامعه علمی کشور تسلیت عرض نموده و از خدای سبحان طلب مغفرت روح این عزیز از دست رفته و صبر و عافیت برای بازماندگان را دارم.
روانش شاد، یادش گرامی و راه علمی پر رهرو باد.
 
دکتر رحمت صادقی
رئیس دانشگاه کردستان

منابع:
1. وبسایت دانشگاه لرستان
2. شهرداری بیجار
3. خبرگزاری ایرنا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.