يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

محمد تجویدی

محمد تجویدی
محمد تجویدى، فرزند محمدهادى تجویدى، استاد نقاشى هنرهاى زیبا و از شاگردان کمال‏ الملک بود.
 
شناسنامه
 1303 ه.ش  تولد
 14 دی 1373 ه.ش  درگذشت
 بیماری صعب العلاج  علت درگذشت
 بهشت زهرای تهران  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
  لیسانس  تحصیلات
 هنرستان هنرهای ملی  دانشگاه
 نگارگری و مینیاتور  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از سال 1332 ه.ش  سال های فعالیت
 تصویرگری صد و بیست جلد کتاب  آثار مهم
 -  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 -  فرزندان
 پدر: محمد هادی  والدین

زندگی نامه

تولد
محمد تجویدى متولد سال ۱۳۰۳ ه.ش در تهران، فرزند محمدهادى تجویدى، استاد نقاشى هنرهاى زیبا و از شاگردان کمال‏ الملک بود. پدرش محمد هادی تجویدی و برادرش علی‌ اکبر تجویدی نیز از نقاشان سرشناس بودند. او در ابتدا نقاشی و طراحی را نزد پدرش (که شاگرد کمال‌الملک بود) آموخت.
 
درگذشت
محمد تجویدی در سال ۱۳۷۳ ه.ش بر اثر بیماری صعب العلاجی در سن ۷۰ سالگی در تهران درگذشت و در قطعه 88 بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.
 
محمد تجویدی

سمت و فعالیت ها

تحصیلات
وى پس از پایان تحصیلات متوسطه در هنرستان هنرهاى زیبا به فراگرفتن نقاشى پرداخت و موفق به دریافت درجه‏ى لیسانس شد. سپس در امتحانات ورودى دانشگاه، به عنوان استاد هنرستان انتخاب شد.
 
فعالیت های هنری
پس از فوت استاد حسین بهزاد، در سال ۱۳۴۲ ه.ش تدریس و تعلیم در هنرستان را ترک و به خلق آثار هنرى پرداخت. اندکى بعد، خود کارگاهى در خارج از محیط هنرهاى زیبا ایجاد کرد و شخصا به تربیت هنرجو پرداخت.

محمد تجویدى بیش از دویست و پنجاه جلد کتاب از دیوان‏ هاى شعراى ایران همچون سعدى، حافظ، بابا طاهر عریان، فردوسى و دیگران را به تصویر کشیده است. وى طى سالیان متمادى به بسیارى از کشورهاى جهان براى مطالعه در زمینه‏ ى هنر نقاشى سفر کرده است. تجویدى آثار برخى از شاعران معاصر را نیز در قالب‏هاى نو و امروزی و به سبک گرافیکى به تصویر درآورد. تجویدى تصاویر کتاب حماسه ‏ى هیزم‏شکن اثر بسیج خلخالى را بهترین اثر خود مى ‏انگارد. وى در سفرى به فرانسه آثارش را همراه با آثار سهراب سپهرى در یک گالرى به نمایش گذاشت.

فعالیت هنری تجویدی توأم با پژوهش و تحقیق و مطالعه بسیار بود . وی به شناخت آثارهنرمندان خارجی اهتمام بسیار داشت. بدین سبب سفر های زیادی به کشور های اروپایی نمود و از موزه های بزرگ فرانسه ، اتریش ، هلند و…. بازدید کرد و در برخی از کشور های اروپائی نمایشگاه هایی برگزار نمود.

واژه ی«مینیاتور» نخستین بار توسط جهانگردان اروپایی و سپس خاور شناسان سده ی ۱۹ برای نقاشی ایرانی به کار رفت. ولی هنرمندان ایرانی برای نقاشی سنتی ایران لفظ «نگارگری» را قبول دارند.
 
محمد تجویدی

در آثار «محمد تجویدی »می توانیم ابداع و تجسم هر چه بیشتر زیبایی ها را ببینیم، که این ابداعات و تجسمات در خیال هنرمند نقش بسته و به صورت ویژه ای نمایان گردیده است. آثاراو از اندیشه فلسفی عرفانی نشأت گرفته است. و طبیعت خمیر مایه این احساس است. لکن از طبیعت تقلید نمی کند بلکه الهام می گیرد و براساس اعتقادات خود، مجسم و مصور می نماید.

او یکی از پرکار ترین هنرمندان ایران است. محققین آثار او را در موضوعات متعدد با شیوه های مختلفی ست هزار برآورد کرده اند. این آثار شامل نقاشی های : رنگ و روغن ، آبرنگ و مینیاتورو…می باشد.

اندیشه / نظرات

تجویدی با عنایت به مبانی ارزشمند نگار گری سنتی ایرانی؛ نگاهی نو در آثار خود ارائه می دهد. او معتقد بود که هنرمند واقعی باید از فنون هنری غربی فقط در جهت پیشبرد هنر های ملی استفاده نماید و هنر ملی خود را فراموش نکند.

منابع:
1. ویکی پدیا
2. وبسایت خبرینه
3. دانشنامه جهان اسلام


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.