چهارشنبه، 20 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

امیر نیکیار

امیر نیکیار
امیر نیکیار از بازیگران جُنگ‌ های طنز و نمایش‌های دهه بعد از انقلاب بود که به آقا نیکی معروف شد. نیکیار چند دهه فعالیت در حوزه طنزهای نمایشی داشت و در دهه 70 با بازی در نقش آقانیکی در تلویزیون به شهرت رسید.
 
شناسنامه
 سال 1331 ه.ش  تولد
 16 مرداد سال 1400 ه.ش  درگذشت
 بیماری سرطان  علت درگذشت
 قطعه هنرمندان بهشت زهرا سلام الله علیها  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
-  تحصیلات
 -  دانشگاه
 سینما ، تئاتر و تلویزیون  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از سال 1348 ه.ش تا 1398 ه.ش  سال های فعالیت
 چندین تئاتر، مجموعه تلویزیونی و سینمایی  آثار مهم
 -  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 نازنین، عماد  فرزندان
 پدر: محمد تقی  والدین

زندگی نامه

تولد
امیر نیکیار در سال 1331 ه.ش در حوالی خیابان ۱۷ شهریور تهران پشت آتش نشانی به دنیا آمد و جوانی و نوجوانی را در میدان خراسان آن گذراند. مادرش خانه دار و پدر توی خیابان ری در بازار نایب السلطنه یک قهوه خانه داشت.
 
امیر نیکیار

ازدواج
ایشان سال ها پیش ازدواج کرده بود و یک فرزند پسر به نام عماد و یک دختر به نام نازنین دارد و صاحب نوه نیز می باشد.
 
درگذشت
امیر نیکیار که چند ماه با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد، سرانجام صبح روز ۱۶ مرداد سال 1400 ه.ش درگذشت.
 
امیر نیکیار

سمت و فعالیت ها

فعالیت های هنری
او زیر نظر مدرسینی چون داریوش مودبیان و بهزاد فراهانی فعالیت تئاتر خود را آغاز کرد و نمایش و اجرای تئاتر را از اعیاد شعبانیه و مراسم جشن‌های مذهبی شروع کرد. وی از سال ۱۳۴۸ ه.ش به طور حرفه ای وارد بازیگری شد و کار خود را در قالب برنامه‌های ویژه جوانان پیش برد.
 
امیر نیکیار

وی علاوه بر بازیگری، در زمینه کارگرانی نیز تجاربی کسب کرد. اولین کارگردانی او در تئاتر، نمایش بهترین بابای دنیا است. نیکیار پس از مدتی فعالیت تئاتر به عضویت کاخ جوانان درآمد و با پرویز پرستویی و نقی سیف جمالی تیم هنری قوی را تشکیل دادند. وی در سال 1359 ه.ش در تئاتر “میراب” با کارگردانی کریم اکرمی مبارکه بازی کرد و در نقش ابن ملجم در سریال امام علی (علیه السلام) بازی کرد.
 
امیر نیکیار

نیکیار ابتدا با دستیار کارگردانی و مدیر صحنه در پروژه‌های تلویزیونی وارد رسانه ملی شد. او در سریال «قرن سرنوشت»، «امیرکبیر» و «سلطان و شبان» دستیار کارگردان و مدیر صحنه بود. اولین برنامه‌ای که در تلویزیون بازی کرد، در سال 1366 ه.ش «جنگ هفته» بود و پس از آن در جنگ شبانه و سایر برنامه‌های طنز آن زمان تلویزیون پای ثابت شد. زندگی او بعد از آشنایی با پوران درخشنده تغییر کرد. این آشنایی باعث شد تا در فیلم‌های رابطه و پرنده کوچک خوشبختی با او همکاری کند و استارت ورود به برنامه‌های تلویزیونی طنز را بزند.
 
امیر نیکیار

امیر نیکیار اواسط دهه ۷۰ با بازی در نقش آقا نیکی به شهرت رسید. آقا نیکی شخصیتی مثل بهلول داشت که در پشت هر خنده‌ای یک پند و اندرز نهفته بود. پس از شخصیت آقا نیکی دنبال تولید «نوار کاست ترگل و ورگل» و شخصیت بابا نیکی رفت که با استقبال خوبی مواجه شد. از آن زمان گروه هنری و نمایش «شاهپرک» را برای کودکان تاسیس کرد.

منابع:
1. وبسایت نم نمک
2. خبرگزاری ایمنا
3. مجله اینترنتی حرف تازه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.