يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

اسماعیل ابطحی

اسماعیل ابطحی
سید اسماعیل ابطحى ملقب به حجت فرزند ابراهیم، به سال 1339 خورشیدى در تهران متولد شد. وى ابتدا وارد خدمت نظام (شهربانى) شد ولى چون از همان ابتداى كودكى به موسیقى و حرفه سازگرى علاقمند شده بود براى فراگیرى ساختن سه‏تار، نزد هنرمندانى مثل: امیرعطایى و مرادى رفت و فن سازسازى را از ایشان آموخت. پس از چندى نزد استاد حسین مسعود رفت و مدت سه سال در خدمت استاد كار كرد و به تكمیل آموخته‏هاى خویش پرداخت. سپس با تأسیس كارگاه براى خود، مستقلا شروع به ساخت سه‏تار نمود كه در این راستا، با بهره‏گیرى از الگوى كاسه‏هاى ساز مرحوم عشقى و ارائه متدهاى جدید و راهنمایى تعدادى از اساتید فن بر كیفیت روزافزون سازهاى خود همت گمارد. وى براى اینكه بتواند روى صدا و كیفیت سازهاى ساخته شده خود تسلط داشته باشد و صاحب نظر باشد، مدت‏ها افتخار شاگردى استادان: احمد عبادى و على تجویدى را دارا بود كه تاكنون كمك فراوانى به وى در رفع نواقص ساز به وى كرده است. و راهنمایى‏هایى كه استاد حسین مسعود به ایشان در این باره نمود، موجب بهبودى و پیشرفت كار وى گردیده است. سید اسماعیل ابطحى، با هدف تولید مرغوب و كیفیت مطلوب و همچنین ارائه سازى در خور شأن اقتصادى جامعه هنرجو، كوشیده است با توجه به بازار كاذب قیمت‏ها از این طریق خدمتى به سایر هنرمندان اهل فن و نوآموزان و اقشار متوسط و كم درآمد و علاقمند به نواختن سه‏تار بنماید تا از این راه بتواند در احیاى موسیقى سنتى این مرز و بوم گامى هرچند ناچیز برداشته باشد. سید اسماعیل ابطحى، در كارگاه خود، از همكارى بى‏دریغ و همه جانبه برادر خویش سید احمد ابطحى كه ایشان صنعتگرى خوب و بااستعداد نیز مى‏باشد بهره‏ور بوده است. در سال‏هاى اخیر كه دوستداران و علاقمندان موسیقى سنتى ایران به فراگیرى این هنر روى آورده‏اند، موجب گردیده كه عده‏یى سودجو، قیمتهاى بى‏حساب و ناعادلانه‏یى بابت سازهاى سنتى از هنرجویان موسیقى دریافت دارند كه این امر اجحافى بزرگ به این گروه مى‏باشد به همین دلیل در كیهان چهارشنبه نوزدهم مهرماه 1368، سید اسماعیل ابطحى طى مصاحبه‏یى با خبرنگاران این روزنامه گفت: «بعد از انقلاب به علت اهمیتى كه سازهاى سنتى یافت، علاوه بر كیفیت ساز، شكل شكیل آن هم سخت مورد توجه قرار گرفت. امروزه اصولا هر سازى كه ساخته مى‏شود تا توسط یك نوازنده كهنه‏كار نواخته نشود، قابلیت و مرغوبیت آن را نمى‏توان مشخص كرد. بنابراین مى‏توان گفت اجحاف تنها به نوازنده مبتدى مى‏شود و یك نوازنده باتجربه هرگز مورد اجحاف قرار نمى‏گیرد و و از طرفى بعضى از مواد براى ما خیلى گران تمام میشود. لاك كیلویى 40 هزار ریال، چسب مرغوب كیلویى 15 هزار ریال، سیم سفید كیلویى 70 هزار ریال سیم سل كیلویى 90 هزار ریال و... (قیمت‏ها بر حسب سال 1368 میباشد)، در نتیجه قیمت تمام شده ساز نیز گران تمام مى‏شود، مثلا سنتور چوب گردویى با 12 خرك تا 9 هزار تومان. سنتور 12 خركى با چوب جنگلى 4 تا 5 هزار تومان، سه‏تار با چوب مرغوب 5 هزار تومان و... ولى این سازها وقتى وارد بازار مى‏شوند به قیمت‏هاى سرسام‏آورى عرضه مى‏شوند، مثلا سنتور با مهر استادان سرشناس، گاه تا 65 هزار تومان و سه‏تار 9 تا 12 هزار تومان خرید و فروش مى‏شود كه این امر بیشتر به تولید اندك سازهاى مرغوب مربوط مى‏شود».


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.