يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

سید حمیدرضا علوی

سید حمیدرضا علوی
دکتر سید حمیدرضا علوی در سال 1340 در سیرجان به دنیا آمد. دکتر علوی، کارشناسی ارشد خود را در رشته برنامه‌ریزی آموزشی از دانشگاه اصفهان و دکترای خود را در رشته فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرده است. وی در سال 1388 به عنوان استاد نمونه کشوری معرفی گردید.
 
شناسنامه
 5 فروردین 1340 ه.ش  تولد
 -  درگذشت
 -  علت درگذشت
 -  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 دکترای فلسفه تعلیم و تربیت  تحصیلات
 تربیت مدرس  دانشگاه
  تألیف کتاب، تدریس در دانشگاه و هیئت علمی  زمینه فعالیت
 -  سبک
 1365-1399 ه.ش  سال های فعالیت
 تألیف مقالات و کتاب های متعدد به زبان فارسی و انگلیسی  آثار مهم
 استاد نمونه کشوری -  جایزه افضلی پور - تقدیرنامه ها و لوح های سپاس - مدالیوم و لوح های تقدیر  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 مریم کلانتری  همسر
 عرفان،علی،عارف  فرزندان
 پدر: مرحوم حاج سید عبدالرضا علوی - مادر: مرحومه حاج خانم طاهره مجد رضوی  والدین

زندگی نامه

تولد
دکتر سید حمیدرضا علوی در پنجم فروردین ماه سال 1340 در شهرستان سیرجان به دنیا آمد. پدر ایشان، مرحوم حاج سید عبدالرضا علوی می باشند که آثاری از آن مرحوم، از جمله فرهنگ عربی به فارسی به چاپ رسیده است و برخی اشعارشان نیز چاپ شده است. مادر ایشان، مرحومه حاج خانم طاهره مجد رضوی هستند که از جمله کارهای ایشان تدوین مجموعه گلچینی از ضرب المثل های رایج در استان کرمان می باشد. انساب دکتر علوی غالباً از روحانیون بزرگ استان کرمان بوده اند که آرامگاه برخی از آنان به صورت مجموعه هایی زیارتی در آمده و مورد استقبال معنوی مردم قرار گرفته است.
همسر سیدحمیدرضا علوی، سرکار خانم دکتر مریم کلانتری هستند. نامبرده اهل رفسنجان بوده و مزین به عالیترین صفات و خصوصیات انسانی، اخلاقی، شخصیتی و علمی می باشند. ایشان هم اکنون عضو هیأت علمی بخش شیمی دانشگاه شهید باهنر کرمان بوده و در زمینه شیمی آلی و پلیمر، در دانشگاه مذکور مشغول تدریس و تحقیق هستند.

حمیدرضا علوی

از کودکی تا نوجوانی
سیدحمیدرضا علوی از خاطرات کودکی خود اینچنین یاد می کند: به یاد دارم پدرم می فرمودند که در خواب دیدند بال در آورده اند و در آسمان پرواز می کنند و آیه شریفه «یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه» را تلاوت می-کنند. روحانی محل، خواب ایشان را اینگونه تعبیر نمودند که به زودی مکه مشرف خواهند شد. تقریباً همزمان با تولدم (یکماهه بودم که) پدرم بهمراه مادر محترمشان به مکه مشرف گردیدند. پدرم این موضوع را به فال نیک گرفتند و از همان دوران کودکی به من می فرمودند که قدم تو برای ما خیر بوده است. آنگونه که پدر و مادر بزرگوارم تعریف می کنند عشق و علاقه معنوی و دینی اینجانب از همان دوران کودکی بسیار زیاد بوده است که غالباً چنین عشقی در غالب رفتارهای خاص دینی نظیر نماز و قرآن خواندن و  مواردی از این قبیل جلوه گر می شده است. همچنین به یاد دارم در مقطع ابتدایی، صبحگاهان که از خواب برمی خاستیم پروانه وار گرد شمع وجود پدر می نشستیم و ایشان قرآن را با صوت خوش و بلند می خواندند ما هم قرآن را با ایشان تلاوت می نمودیم و مهر قرآن از آن زمان بر قلبم نشست، ایشان محبوبیت داشتند و قرآن می خواندند و لذا قرآن در نزد ما محبوب شد.
 
سیدحمیدرضا علوی دررابطه با شرایط زندگی خود این طور می گوید:
خانواده ما از لحاظ معنوی در سطح بسیار بالا و از لحاظ مادی در سطح متوسط بودند براستی فضای حاکم بر خانواده به گونه ای بود که مشوق من به سوی معنویت و دیانت بود. احساس می کردم زمانی از مقبولیت، پذیرش و محبوبیت بیشتری در پیشگاه والدینم برخوردارم که به مسائل معنوی و دینی توجه افزونتری از خود نشان می دادم. روابط اعضای خانواده با یکدیگر خوب و حسنه بود. پدر و مادرم هر یک برای من به عنوان یک الگو محسوب می شدند. این امر نه تنها در مورد من بلکه در مورد دو خواهر و یک برادرم نیز صادق بود. برادرم شاعر و نویسنده می باشند که بعضی از اشعار ایشان به چاپ رسیده است و یک کتاب نیز با عنوان "رنج­ها هدیه ­های الهی" از ایشان چاپ و منتشر گردیده است. همچنین برادرم از هنر خوشنویسی در سطح بالایی برخوردارند که مجموعه آثار و تابلوهایی هنری را خلق نموده اند از جمله، دیوان شعر ایشان است که با خط خودشان خوشنویسی شده و به رشته تحریر در آمده است.  همچنین یکی از دو خواهرم نیز از طبع شعری بسیار بالایی برخوردارند که تا کنون اشعار مختلفی را سروده اند.
 

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
دکتر سید حمیدرضا علوی در حال حاضر (پاییز 1399) استاد تمام پایه 37 دانشگاه شهید باهنر کرمان می ­باشد.کتاب­های او تاکنون شامل 20 تألیف به زبان فارسی، 5 تألیف به زبان انگلیسی و نیز ترجمه یک کتاب از انگلیسی به فارسی می­باشد. وی تعداد 18 طرح پژوهشی و بیش از یکصد مقاله در مجلات مختلف داخلی و بین المللی داشته است. ایشان تاکنون راهنمایی 10 رساله دکتری و 76 پایان نامه کارشناسی ارشد را بر عهده داشته است.
 
حمیدرضا علوی

بعد از پذیرش وی در دپارتمان­های تعلیم و تربیت دانشگاه هاروارد و دانشگاه آکسفورد به منظور گذراندن فرصت مطالعاتی در آن دانشگاه­ها، او آن فرصت را به صورت غیرحضوری تحت نظر پروفسور کاترین الگین در دانشگاه هاروارد و به صورت حضوری تحت نظر پروفسور ریچارد پرینگ در دانشگاه آکسفورد گذرانید و تحقیق بعد از دکترای خود را در این دانشگاه با عنوان"Shared Religious Foundations of Education: Islam & Christianity" به رشته تحریر درآورد. وی تدریس در حدود 30 دوره دانش افزایی اساتید دانشگاه های کشور را به صورت حضوری برای دانشگاه هایی نظیر شهید باهنر کرمان، فردوسی مشهد، علوم پزشکی البرز، صنعتی سیرجان، شهید چمران اهواز، علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی سمنان، علوم پزشکی مشهد، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، علوم پزشکی یزد، دانشگاه تحصیلات صنعتی تکمیلی کرمان و ... را عهده دار بوده و  چهار دوره دانش افزایی را نیز به صورت مجازی برای دانشگاههای شهید باهنر کرمان، علوم پزشکی رفسنجان و محقق اردبیلی برگزار کرده است . همچنین حدود 20 کارگاه آموزشی روش تدریس را برای استادان سراسر کشور ارائه نموده است. وی در سال 1384 در سفر مقام معظم رهبری در به کرمان، به نمایندگی از اساتید دانشگاه های استان کرمان به ایراد سخنرانی در محضر ایشان پرداخت.

برخی از مقالات علمی سید حمیدرضا علوی به شرح زیر می باشد:
12 مقاله در نشریات ISI (WOS-JCR) و 12 مقاله در سایر نشریات خارجی، 24 مقاله در نشریات داخلی علمی- پژوهشی (ISC) ، 14 مقاله در نشریات علمی-ترویجی، 45 مقاله در نشریات علمی-تخصصی، 5 مقاله پذیرفته شده در همایش های علمی خارجی، 14 مقاله علمی چاپ شده در گزارش همایش های علمی معتبر، 25 تألیف و 1ترجمه کتاب،  18 طرح پژوهشی.
 
تحصیلات و استادان
سیدحمیدرضا علوی تحصیلات رسمی خود را در مقاطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان در سیرجان گذراند. در سال 1358در کنکور شرکت نمود و در رشته شیمی دانشگاه شهید باهنر کرمان پذیرفته شد.در سال 1359 به علت انقلاب فرهنگی به مدت حدود 3 سال دانشگاههای کشور تعطیل گردید. بعد از بازگشایی دانشگاهها در سال 1362 تعدادی واحد درسی ( تقریباً در حد فوق دیپلم ) در رشته شیمی گذراند. سپس به رشته دبیری زیست شناسی تغییر رشته داد. در سال 1365 در رشته دبیری زیست شناسی در مقطع کارشناسی از دانشگاه شهید باهنر کرمان دانش آموخته گردید. در همان سال در کنکور کارشناسی ارشد شرکت نمود و در رشته برنامه ریزی آموزشی دانشگاه اصفهان پذیرفته شد. در سال 1369 در رشته مذکور از دانشگاه اصفهان فارغ التحصیل شد. در همان سال در کنکور دکتری دانشگاههای تهران، تربیت مدرس، و اعزام دانشجو به خارج از کشور در رشته فلسفه تعلیم و تربیت شرکت کرد و در هر سه آزمون قبول شد و دانشگاه تربیت مدرس را انتخاب نمود. در سال 1370 تحصیلات خود را در مقطع دکتری آغاز کرد و در سال 1374 در رشته فلسفه تعلیم و تربیت با گرایش تعلیم تربیت اسلامی از رساله دکتری خود دفاع نمود و بدین ترتیب به عنوان اولین دانش آموخته در رشته مذکور از دانشگاه تربیت مدرس فارغ التحصیل گردید.
 
حمیدرضا علوی

استادان و مربیان دانشگاهی سیدحمیدرضا علوی- خصوصاً در مقطع دکتری - از چهره های شاخص کشوری بوده اند نظیر جناب آقای دکتر علی شریعتمداری، جناب آقای دکتر سید محمد باقر حجتی، جناب آقای دکتر علی قائمی امیری، جناب آقای دکتر محمود مهر محمدی، جناب آقای دکتر محمد علی طوسی، جناب آقای دکتر عزت ا... نادری، جناب آقای دکتر علیمحمد کاردان و...
 
هم دوره ای ها و همکاران
سیدحمیدرضا علوی در دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان نیز افتخار همکاری با اساتیدی نظیر حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان، استاد مبلغ، جناب آقای دکتر منصور کوشا، سرکار خانم هلن اولیائی و... را داشت. همچنین غالب همدوره ای های اینجانب در مقطع کارشناسی ارشد موفق به اخذ مدرک دکتری نیز شدند که هم اکنون در یکی از دانشگاههای کشور به تدریس اشتغال دارند. و بعضی همدوره ای های وی نیز در مقطع دکتری هم اکنون در یکی از دانشگاههای مطرح کشور نظیر دانشگاههای تهران، تربیت مدرس و... به تدریس اشتغال دارند. از جمله همدوره ای های مقطع دکتری می توان از جناب آقای دکتر محمد رضا شرفی، جناب آقای دکتر محسن ایمانی، جناب آقای دکتر هاشم مناف زاده و... نام برد.

تدریس
سید حمیدرضا علوی به مدت 33 سال است که در دانشگاههای اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، تربیت مدرس تهران، علامه طباطبائی، آزاد اسلامی اصفهان و تهران مرکزی و کرمان، شهید باهنر کرمان و... در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به صورت رسمی و غیررسمی به تدریس اشتغال داشته است، اما حدود 25 سال آن را رسماً به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان مشغول انجام خدمت و تدریس بوده است.
حمیدرضا علوی

سایر فعالیت ها 
سید حمیدرضا علوی در مطالعه و تحقیق، خصوصاً در قالب نوشتن مقالات و کتب علمی، ارائه سخنرانی های علمی و فرهنگی، و همکاری با برنامه های علمی، فرهنگی و دینی صدا و سیمای جمهوری اسلامی و عضویت در شوراهای گوناگون نقش داشته است.

- عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
- عضو هیات تحریریه دوفصلنامه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام
- عضو هیات تحریریه دوفصلنامه تربیت اسلامی
- عضو هیات تحریریه دوفصلنامه تحقیقات کاربردی زبان شناسی
- عضو هیات تحریریه دوفصلنامه پژوهش های تعلیم و تربیت اسلامی
- عضو هیأت تحریریه مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
- عضو هیأت تحریریه مجله مطالعات روان شناسی تربیتی
- عضو هیأت تحریریه فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی
- عضو هیأت تحریریه مجله آموزش پژوهی
- عضو هیأت مؤسسان انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران
- عضو انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران
- عضو انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران
 
آثار
 
  • مقالات چاپ شده در نشریات ISI – نمایه شده در  JCR/ Web of Science
اسامی همکاران به ترتیب اولویت
مشخصات نشریه
عنوان مقاله

ردیف

دوره، شماره، صفحه
سال انتشار انتشارات / محل نشر نمایه نام نشریه
دکترسید حمید رضا علوی
 
Vol. 103,
No. 1,
pp. 5- 21
2008 Routledge: Taylor & Francis Group /
USA: Philadelphia
ISI – WOS / JCR Religious Education Nearness to God: A Perspective on Islamic Education 1
دکترسید حمید رضا علوی
 
Vol. 36,
issue 3,
pp. 309-319
2007 Routledge: Taylor & Francis Group /
England
ISI – WOS / JCR Journal of Moral Education Ghazāli on moral education 2
دکترسید حمید رضا علوی
 
Vol. 46, No. 4,
pp. 480-499
2007 Springer /
New York
ISI – WOS / JCR Journal of Religion and Health Correlatives of Happiness in the University Students of Iran (A Religious Approach) 3
1-دکترسید حمید رضا علوی
2- مریم  دهقان بنادکی
Vol.32, NO. 3 pp. 293-297 2004 Springer /
New York
ISI – WOS / JCR Administration and Policy in Mental Health Mental Hygiene of the Special schools Teachers in Kerman, Iran 4
1-دکترسید حمید رضا علوی
2- رمضان جهانداری
Vol. 34, NO.3
pp. 247-261
2005 Sage /
USA: Virginia
ISI – WOS / JCR Public personnel management
 
Organizational Climate of Kerman Shahid Bahonar University and its Comparison with the Desired Organizational Climate from the Viewpoints of the Personnel  (Staff) of this University 5
1-  دکتر سید حمیدرضا علوی
2-محمدرضا عسکری  پور
Vol. 32, NO. 4
pp. 591- 600
2003 Sage /
USA: Virginia
ISI – WOS / JCR Public personnel management
 
The Relationship Between self- esteem and Job- satisfaction in the government  Organizations 6
1-دکترسید حمیدرضا علوی
2-طاهره رحیمی پور
 
Vol. 38, No. 4, pp. 423–442 2010 Sage / UK ISI – WOS / JCR Educational Management Administration and Leadership Correlation of Managers’ Value System and Students’ Moral Development in High Schools and Pre-University Centers 7
1- سعیده جاوید
2-دکترسید حمیدرضا علوی
3- دکتر مسعود فضیلت پور
Volume 54, Issue 3, pp 943-953 2015 Springer /
New York
ISI – WOS / JCR Journal of Religion and Health The Relationship Between Religious Commitment with Metacognitive Skills and Philosophical Mindedness of the Graduate Students of Kerman  City Universities in the Academic Year 2011-2012 8
1- فاطمه پورشیخعلی
2-دکترسید حمیدرضا علوی
 
Volume 54, Issue 1, pp 235-241 2015 Springer /
New York
ISI – WOS / JCR Journal of Religion and Health Correlation of Parents’ Religious Behavior with Family’s Emotional Relations and
Students’ Self-actualization
9
1- سید حمید سیدباقری
2- مه­لقا دهقان
3-دکترسید حمیدرضا علوی
4- صدیقه ایرانمنش
5- هادی خوشاب
Volume 56, Issue 3,
pp 896–906
 
2017 Springer /
New York
ISI – WOS / JCR Journal of Religion and Health Burst Out of the Dead Land by the Help of Spirituality:
A Case Study of Living with Blindness and Cancer
10
دکتر سید حمیدرضا علوی Vol 1. No. 3.
pp.75-86
 
2008 ICAS press- The Islamic college / London ISI – WOS / JCR Journal of Shi'a Islamic Studies The Pedagogy of Imam Ali 11
دکتر سید حمیدرضا علوی Vol 2. No. 1.
pp. 85-101
2009 ICAS press- The Islamic college / London ISI – WOS / JCR Journal of Shi'a Islamic Studies Quantifying Happiness: A Study of Shi‘a University Students in Kerman, Iran 12
 
مقالات چاپ شده در نشریات داخلی علمی - پژوهشی
اسامی همکاران به ترتیب اولویت
مشخصات نشریه
عنوان مقاله

ردیف

دوره، شماره، صفحه سال
انتشار
نوع نام نشریه
1-  دکتر سید حمیدرضا علوی
2-صدیقه ابوحیدری
سال دهم دوره جدید- ویژه مقالات  علوم تربیتی 1
صص 50-39

1382

علمی-پژوهشی
(ISC)
مجله دانشور (علوم انسانی)
 
بررسی میزان اثر بخشی روش آموزش الفبای فارسی با استفاده از علائم و محرکهای خارجی (جایگاه سازی همراه با آوا) بر یادگیری دانش آموزان عقب مانده ذهنی 1
دکتر سید حمیدرضا علوی شماره 34 و 35- صص
300-271

1382

علمی-پژوهشی
(ISC)
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی
دانشگاه اصفهان
مبانی معرفت شناسی حافظ 2
1- دکتر  سید حمیدرضا علوی
2- حسین یداللهی
 
 
دوره بیستم-شماره اول  (پیاپی 39)
(ویژه نامه علوم تربیتی)
صص 93-81

1382

علمی-پژوهشی
(ISC)
مجله علوم اجتماعی
و انسانی
دانشگاه شیراز
فرهنگ و شیوة ادارة تعارض های درون پرسنلی بر طبق الگوی ها فستد و توماس 3
1- دکترسید حمیدرضا علوی
2- دکتر علی شریعتمداری
دوره سوم- سال سیزدهم- تابستان 1385- شماره 2 صص 30-1

1385

علمی-پژوهشی
(ISC)
مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
 
بررسی تطبیقی آراء تربیتی ژان ژاک روسو و اسلام (اصول و روش ها) 4
دکتر سید حمیدرضا علوی جلد 28، شماره 7
صص 98- 77
 

1386

علمی-پژوهشی
(ISC)
مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان تأثیر دیانت بر مفاسد اجتماعی (اعتیاد، سرقت و روسپیگری) در شهر کرمان 5
 
1- دکترسید حمیدرضا علوی
2- حمیدرضا کاظمی زاده
شماره 31
صص 14- 1

1387

علمی-پژوهشی
(ISC)
ماهنامه علمی پژوهشی دانشور رفتار
 
مقایسه تأثیر سبک های رهبری مدیران بر میزان تنیدگی کارکنان ادارات دولتی با توجه به نوع شخصیت آنان 6
دکتر سید حمیدرضا علوی
 
 
 
سال چهارم، شماره 9،
صص
123-95
1388 علمی-پژوهشی
(ISC)
دو فصلنامه علمی-پژوهشی تربیت اسلامی بررسی رابطه میزان احساس شادی با نوع رفتار در دانشجویان دانشگاه های شهر کرمان 7
دکترسید حمیدرضا علوی شماره 4- صفحات 40--13 1388 علمی-پژوهشی
(ISC)
علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز عامل های مرتبط با شادی در دانشجویان دانشگاه"، ، 8
1- اعظم علیزاده
2-  دکتر فریبرز درتاج
3- دکتر سید حمیدرضا علوی
سال چهارم، شماره های 3 و 4، صفحات  101-90 1388 علمی-پژوهشی
(ISC)
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری شناسایی و طبقه بندی آموزه ها و مفاهیم اخلاقی کتاب های درسی پایه اول راهنمایی 9
1- دکتر سید حمیدرضا علوی
2-  زهرا رنجبر شورآبادی
شماره 7، صفحات 82-59 1389 علمی-پژوهشی
(ISC)
مطالعات اسلام و روانشناسی ،تأثیر دیانت بر شادی دانش آموزان مدارس دخترانه مقاطع راهنمایی و دبیرستان ناحیه 2 شهر کرمان، ، پائیز و زمستان 1389،
 
10
1- ابوسعید داورپناه
2-  دکتر سید حمیدرضا علوی
3- دکتر عباسعلی رستمی نسب
شماره سیزدهم، صفحات
21-  56
1390 علمی-پژوهشی
(ISC)
مجله مطالعات وانشناسی تربیتی
دانشگاه سیستان و بلوچستان
  • بررسی تطبیقی ویژگی ها و روابط معلم و شاگرد از دیدگاه امام محمد غزالی و آکویناس
11
1- ابوسعید داورپناه
2- دکتر سید حمیدرضا علوی
3- دکتر عباسعلی رستمی نسب
سال 44، شماره 1،  صص 94-63 1390 علمی-پژوهشی
(ISC)
ادیان و عرفان (دانشگاه تهران) جسم و روح و نفس در دیدگاه امام محمد غزالی و توماس آکویناس 12
1- فریبا هاشمی نسب
2- دکتر سید حمیدرضا علوی
سال 6، شماره 2-9، صص 187-161 1393 علمی-پژوهشی
(ISC)
اسلام و پژوهش های تربیتی ویژگی های انسان تربیت یافته (فرهیخته) در بعد عاطفی از منظر قرآن کریم 13
1- مژده علیزاده
2- دکتر سید حمیدرضا علوی
سال هفتم، شماره اول، صص 90-71 1394 علمی-پژوهشی
(ISC)
اسلام و پژوهش های تربیتی بررسی محتوای کتاب «هدیه های آسمان» مقطع سوم ابتدایی از منظر اصول محتوای آموزشی در قرآن کریم 14
1- علی دهقان زاده
2- دکتر سید حمیدرضا علوی
3- دکتر مراد یاری دهنوی
4- دکتر مسعود اخلاقی
 
سال هفتم، شماره دوم ، صص 68-49 1394 علمی-پژوهشی
(ISC)
اسلام و پژوهش های تربیتی نقد و بررسی دلالت های تربیتی انسان شناسی برتراند راسل بر اساس دیدگاه محمدتقی جعفری 15
1-حیدر اسماعیل پور
2- دکتر سید حمیدرضا علوی
3- دکتر مراد یاری دهنوی
4- دکتر مسعود اخلاقی
سال بیست و سوم، دوره جدید، شماره 27، صص 29-9 1394 علمی-پژوهشی
(ISC)
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی بررسی پیامدهای تربیتی هستی شناسی (تغییر و ثبات) از دیدگاه نیچه و نقد و بررسی آن بر اساس دیدگاه علامه طباطبائی 16
1-مریم ابراهیمی
2- دکتر سید حمیدرضا علوی
 
سال ششم، شماره چهاردهم،46-27 1395 علمی - پژوهشی کتاب قیم شناخت شناسی در قرآن و دلالت­های تربیتی آن 17
1-فاطمه ایرانمنش
2- دکتر سید حمیدرضا علوی
3- دکتر احمد امیری خراسانی
 
سال بیست و پنجم، دوره جدید، شماره 36،
 135-157
 
1396 علمی-پژوهشی
(ISC)
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی طبیعت­شناسی سعدی و دلالت­های آن در اهداف تربیتی عقلانی 18
1-دکتر عباسعلی رستمی نسب
2- دکتر سیدحمیدرضا علوی
3- منیره کریمی
جلد 2، شماره 4،
صفحات 47-66
 
1396 علمی-پژوهشی
(ISC)
مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی بررسی اثربخشی آموزش شادی با رویکرد اسلامی بر بهزیستی روان‌شناختی و جهت‌گیری مذهبی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر کرمان 19
1- دکتر سیدحمیدرضا علوی
2- دکتر محمدصادق بصیری
3- دکتر محیا رفیعی
4- فاطمه عرب‌نژاد خانوکی
دوره 19، شماره 42، صفحات
 145-164
 
1397 علمی-پژوهشی
(ISC)
مطالعات فرهنگ ارتباطات
با همکاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
بررسی شیوه‌های ارتباط اقناعی (استنباط از متون اسلامی و متون ادبیات پایداری)
 
20
1- زینب نادری
2- دکتر سید حمیدرضا علوی
3- دکتر مراد یاری دهنوی
 
سل نهم- شماره دوم پیاپی 18- صفحات 96-79 1396 علمی-پژوهشی
(ISC)
اسلام و پژوهش­های تربیتی بازنمایی اتوپیا در انیمیشن­های کودکانه با تأکید بر مفاهیم هستی­شناسی، انسا­شناسی و ارزش­شناسی 21
1- غلامرضا دانشی
2- دکتر مهدی لسانی
3- دکتر سید حمیدرضا علوی
4- دکتر مسعود اخلاقی
 
سال دهم- شماره 3- پیاپی 39- صفحات 208-193 1398 علمی-پژوهشی
(ISC)
راهبردهای نو در مدیریت آموزشی اقتضائات مدیریتی هستی­شناسی علامه طباطبایی 22
1- محبوبه اسدی
2- دکتر سید حمیدرضا علوی
3- دکتر مراد یاری دهنوی
 
سال دهم- شماره 19-  صفحات 134-107 1397 علمی-پژوهشی
(ISC)
دوفصلنامه ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا تصویر خداوند در اندیشه اشو: وجوه افتراق تعالیم او با آموزه­های مولانا 23
1- محدثه برهانی نژاد
2- دکتر عباسعلی رستمی نسب
3- دکتر سید حمیدرضا علوی
4- دکتر رستم سیف الدینی
 
سال هفتم- شماره 14- صفحات 31-9 1398 علمی-پژوهشی
(ISC)
پژوهشنامه اسلامی زنان‌ و‌ خانوادهپژوهشنامه اسلامی زنان‌ و‌ خانواده  تبیین جایگاه سرشتی زن و مرد در ارتباط با یکدیگر بر اساس آیات آفرینش قرآن کریم
تبیین جایگاه سرشتی زن و مرد در ارتباط با یکدیگر بر اساس آیات آفرینش قرآن کریم(با نگاهی اجمالی به عهدین)
24
 
  • مقالات چاپ شده در سایر نشریات خارجی
اسامی همکاران به ترتیب اولویت
مشخصات نشریه

عنوان مقاله

ردیف

دوره، شماره، صفحه سال
انتشار
محل نشر نام نشریه
دکترسید حمید رضا علوی
 
vol.29; NO.1
pp.   19-35
 
2003 India Language forum “Man and God” in Iranian
and English poems and the Holy Qur’an
1
1-دکترنعمت ا.. موسی پور
2- دکترسید حمیدرضا علوی
Vol. 21, NO. 3 & 4
pp. 3-18
 
2004 Cambridge Muslim Education Quarterly
 
 
The changes (transformations) of religious curriculum
in elementary education in Iran
2
1-دکترسید حمیدرضا علوی
2- محمد حسین نکویی
3- دکتر نعمت الله موسی پور
E- journal Vol. 7 NO. 2 2006 Canada Journal of Knowledge Management Practice Relationship between knowledge of the managers from management functions and their managerial performances 3
1- دکترسید حمیدرضا علوی
2- قدسیه حاجی زاده
Vol. 23,
Numbers 1 &2
pp. 62- 69
2007 Cambridge Muslim Education Quarterly Correlation of Religious Behavior and Self-esteem of the Muslim Girl students 4
دکتر سید حمیدرضا علوی Vol. 50,
No. 1,
pp. 37- 48
2007 Australia Journal of Christian Education Islamic and Christian Axiology 5
دکتر سید حمیدرضا علوی Vol. 9
pp. 225-236
2008 London Transcendent Philosophy
An International Journal for
Comparative Philosophy
and Mysticism
Ibn Sina's Views on Ethics 6
دکتر سید حمیدرضا علوی Vol. 51, No. 3, pp. 33-42 2008 Australia Journal of Christian Education Islamic and Christian Educational Anthropology 7
1-دکترسید حمیدرضا علوی
2- آزیتا روح الامینی
Vol. 13, No. 2
 
2010 Japan Chemical education Journal The Effect of Educational Factors on the Academic Performance of the University Students in Chemistry 8
دکترسید حمیدرضا علوی
 
Volume 22, Issue 1, pp. 20-4
Special Issue: Education in the Abrahamic Faith Traditions
2013 USA (Philadelphia)
 
Journal of Research on Christian Education  Islamic Educational Goals, Methods and Contents 9

حمیدرضا علوی


کتاب ‌ها
برخی از کتاب های تألیفی ایشان عبارتند از:
  1. تربیت در قرآن و نهج البلاغه، انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان، چاپ دوم، 1397
  2. نکات اساسی درفلسفه تعلیم و تربیت و مکاتب فلسفی – تربیتی، انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان، چاپ  چهارم، 1397
  3. رهائی ار ناآرامی،انتشارات بوستان کتاب قم، چاپ سوم، 1399
  4. اینگونه تربیت شدم - تربیت بر اساس روایات ائمه معصومین (ع)، انتشارات آوای نور- تهران، چاپ سوم، 1397
  5. تسکین داغدیدگی و تسلای سوگواران، انتشارات دارالفکر- قم، 1397
  6. فرهنگ تفصیلی مفاهیم فلسفی و فلسفی- تربیتی ، انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان، 1389
  7. تعالیم تربیتی و روانشناختی قرآن کریم، انتشارات آوای نور -تهران، 1396
  8. نگارش مقاله و پایان نامه / راهنمای مجله¬شناسی، انتشارات آوای نور- تهران، 1396
  9. روش ها و  فنون تدریس (ویراست جدید)، انتشارات آوای نور- تهران، 1396
  10. شیوه تدریس و کلاسداری، بوستان کتاب- قم، 1393
  11. بررسی تطبیقی آراء و نظریات تربیتی ژان ژاک روسو و اسلام، انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان، 1388
  12. Comparative Study of Muslim and Non- Muslim Scholars' Shared Views on Philosophy and Education، انتشارات بین المللی انصاریان-قم، 1388
  13. Muslim Scholars’ Views on Education، انتشارات بین المللی انصاریان-قم، 1387
  14. Religious, Philosophical and psychological foundations of Happiness، انتشارات بین المللی انصاریان-قم، 1387
  15. Shared Religious Foundations of Education: Islam & Christianity، انتشارات بین المللی انصاریان-قم، 1385
  16. بررسی تطبیقی ترجمه های انگلیسی قرآن کریم، انتشارات بین المللی انصاریان-قم، 1386
  17. روش تدریس سخنرانی و پرسش و پاسخ، انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان، 1384
  18. شهید باهنر در قلمرو اندیشه و رفتار، دفتر نشر فرهنگ اسلامی - تهران، 1381
  19. فرهنگ موضوعی مفاهیم تربیتی و اخلاقی گلستان سعدی، انتشارات ودیعت -کرمان، 1381
  20. نحوه ترجمه قرآن و متون عربی به زبان انگلیسی، انتشارات فردابه -تهران، 1371
  21. نگارش علمی، انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان، 1384 (نویسنده همکار: دکتر نعمت الله موسی پور)
  22. الگوی آموزشی قرآن کریم، انتشارات آوای نور تهران، 1397 (نویسنده همکار: مژده علیزاده)
  23. تربیت عقلانی از منظر سعدی، انتشارات پادینا – تهران، 1398 (نویسنده همکار: دکتر فاطمه ایرانمنش، دکتر احمد امیری خراسانی)
  24. Religious Foundations of Education: Perspectives of Muslim Scholars به عنوان فصلی از کتاب International Handbook of Inter-Religious Education، انتشارات اسپرینگر کانادا، 2010
  25.  دستور زبان کامل و کاربردی زبان انگلیسی (ترجمه از زبان انگلیسی به فارسی)، انتشارات مرکز خدمات فرهنگی -کرمان، 1384
حمیدرضا علوی

حمیدرضا علوی


اندیشه/ نظرات

خاطرات و وقایع تحصیل
بعضی خاطرات تحصیل سید حمیدرضا علوی به شرح زیر است:
از بهترین خاطرات دوران تحصیل، خاطره خوش معلمین و اساتیدی است که با کلام و رفتار شایسته خویش ما را به سوی حقیقت و معنویت رهنمون می ساختند. نیک به یاد دارم استادی که در مقطع دکتری درس تربیت در نهج البلاغه را به ما می آموختند عبارتی از امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) را به گونه ای ترجمه نمودند که به نظر من اندکی مغایر با ترجمه صحیح آن عبارت بود. آن استاد بزرگوار چندان نظر من را تأیید ننمودند و خواستار تفحص بیشتر در این مورد گردیدند. اما در جلسه بعد آنگاه که وارد کلاس درس شدند با قاطعیت و صراحت اظهار داشتند آنچه دانشجویم در جلسه قبل گفت صحیح بود و آنچه من ترجمه نمودم غلط، و مجدداً زمانی که جمع دانشجویان کلاس درس کامل تر گردید همین عبارت را تکرار نمودند. آن استاد محترم روش تلقین به نفس و تحمیل به نفس را از دیدگاه علی (علیه السلام) به ما تعلیم می دادند. طاقت نیاوردم تا زمانی که فارغ التحصیل می گردم این جمله را به استاد نگویم که اگر شما یکصدسال فقط با لفظ و حرف، چنین روشهایی را به ما آموزش می دادید به اندازه آن رفتار زیبا و شایسته شما در کلاس درس بر من تأثیر نمی گذارد. یادم هست چند سال بعد از آن، روزی در منزل تنها نشسته بودم و پایم به سمت تلویزیون دراز بود. ناگهان ایشان را دیدم که بر صفحه تلویزیون ظاهر گردیدند. براستی نتوانستم پایم به سمت تلویزیونی دراز باشد که فردی چون ایشان در آن مشغول حرف زدن بودند و لذا بی اختیار پایم را به ادای احترام جمع نمودم.

 
حمیدرضا علوی


جوایز و افتخارات

دکتر سید حمیدرضا علوی در سال 1394 مفتخر به دریافت جایزه افضلی پور گردید. وی در سال 1388 به عنوان استاد نمونه کشوری معرفی گردید و به نمایندگی از اساتید نمونه کشوری به ایراد سخنرانی در حضور مسئولین کشور در تالار اجلاس سران پرداخت.
 
جوایز و نشان ها:
1. هدیه و لوح تقدیر، 1394، دریافت جایزه افضلی پور، رئیس دانشگاه شهید باهنر
2. هدیه و لوح تقدیر، 1391، انتخاب به عنوان پژوهشگر برتر استان کرمان، رئیس دانشگاه شهید باهنر- استاندار کرمان
3. هدیه و لوح تقدیر، 1388، انتخاب به عنوان استاد نمونه کشوری، رئیس دانشگاه شهید باهنر
4. هدیه و لوح تقدیر،1388، انتخاب به عنوان محقق نمونه و چهره برتر استان کرمان، استاندار کرمان– شبکه 3 سیمای جمهوری اسلامی ایران
5. هدیه و لوح تقدیر،1388، انتخاب به عنوان استاد نمونه کشوری، رئیس جمهور
6. هدیه و لوح تقدیر،1387، انتخاب به عنوان پژوهشگر برتر استان کرمان، ریاست دانشگاه شهید باهنر، استاندار کرمان
7. مدالیوم و لوح تقدیر، 1385، پژوهشگر برگزیده دانشگاه شهید باهنرکرمان، معاونت پژوهشی وزارت علوم‏، تحقیقات و فن آوری
8. هدیه و نشان تقدیر، 1385، سخنرانی در همایش منطقه ای ستادهای نماز جمعه استان، امام جمعه و فرماندار سیرجان
9. هدیه و لوح تقدیر، 1385، انتخاب به عنوان پژوهشگر برتر دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان
10. دیپلم افتخارو لوح تقدیر، 1385َ، احراز عنوان بهترین کارشناس در جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها در سراسر کشور، سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران- معاونت مجلس
11. تقدیرنامه و لوح یادبود،1384، انتخاب کتاب روش تدریس سخنرانی و پرسش وپاسخ به عنوان کتاب برگزیده علوم تربیتی استان کرمان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان
12. تقدیر نامه و لوح تقدیر، 1384 ،انتخاب طرح عوامل موثر بر اعتیاد ومفاسد اجتماعی به عنوان طرح برگزیده استان کرمان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان
13. سپاس نامه و لوح تقدیر، 1384 به پاس ده سال همکاری با صدا وسیمای مرکز کرمان، اداره کل صدا و سیمای مرکز کرمان
14. تقدیر نامه و لوح تقدیر،1383، انتخاب مقاله مرگ و شهادت از دیدگاه امیرالمومنین(ع) به عنوان مقاله دینی برگزیده استان کرمان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان
15. تقدیر نامه و لوح تقدیر، 1382، انتخاب به عنوان پژوهشگر نمونه دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان،دانشگاه شهید باهنر کرمان
16. تقدیر نامه و لوح تقدیر،1381، انتخاب کتاب شهید باهنر در قلمرواندیشه و رفتار بعنوان کتاب قابل تقدیر استان کرمان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان
17. تقدیر نامه و لوح تقدیر، 1380، انتخاب طرح بررسی رفتارو عملکرددینی دانش آموزان به عنوان طرح برگزیده استان کرمان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان
18. تقدیر نامه و لوح تقدیر، 1376،نوشتن ده مجمومه مستقل در مورد سرداران شهید استان کرمان، کنگره بزرگداشت سرداران و هشت هزار شهید استان های کرمان و سیستان و بلوچستان
19. تقدیر نامه و لوح تقدیر، 1374،احراز رتبه اول مقطع دکترای رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تربیت مدرس تهران
20. تقدیرنامه و لوح تقدیر، 1376، نوشتن ده مجموعه مستقل در مورد سرداران شهید استان کرمان، دانشگاه شهید باهنر کرمان
21. لوح سپاس 1385، کسب عنوان بهترین کارشناس در جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها در سراسر کشور، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان

منابع:
1. شبکه پژوهشگران و محققان علوم انسانی اسلامی
2. سایت دانشگاه شهید با هنر کرمان
civilica.com .3


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما