يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

محمد یزدی

محمد یزدی
آیت الله محمد یزدی در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در خانواده‏ ای متدین در اصفهان، چشم به جهان گشود. وی روحانی شیعه و سیاست‌مدار ایرانی، عضو شورای نگهبان، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه و رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری بود. سرانجام روز 19 آذر 1399 بعد از چندی کسالت، در شهر مقدس قم دار فانی را وداع گفت.
 
شناسنامه
 10 تیر 1310 ه.ش  تولد
 19 آذر 1399 ه.ش  درگذشت
 بیماری گوارشی  علت درگذشت
 حرم مطهر حضرت معصومه (علیها السلام)  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 درجه اجتهاد  تحصیلات
 حوزه علمیه قم  دانشگاه
 تدریس و تألیف، ریاست قوه قضاییه، مجلس خبرگان و جامعه مدرسین قم   زمینه فعالیت
 -  سبک
 1358 - 1399 ه.ش  سال های فعالیت
 ترجمه و تألیف کتاب های متعدد به زبان های عربی و فارسی  آثار مهم
 -  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 بتول آذری  همسر
 مهدی، مجید، ملیکه  فرزندان
 شیخ علی یزدی  والدین

زندگی نامه

تولد
آیت الله محمد یزدی فزرند علی در سال ۱۳۱۰ ه.ش در یک خانواده علمی و مذهبی در اصفهان به دنیا آمد. جد او شیخ محمد علی، معروف به شیخ یزدی در حدود صد سال پیش از یزد به اصفهان رفت و از عالمان به نام اصفهان گردید.

پدر آیت الله یزدی، مرحوم «شیخ علی یزدی» نام داشت که از شاگردان «شیخ عبدالکریم حائری» و از روحانیون معروف اصفهان بود که امامت جماعت یکی از مساجد اصفهان را برعهده داشت و به حل مشکلات مردم عالم پرور اصفهان می‏ پرداخت.

از ویژگی های او آشنایی با علوم غریبه بود. مادر آیت الله یزدی نیز زنی مؤمن از خانواده متدین و دوستدار اهل بیت (علیهم السلام) بود که پدرش از مریدان «شیخ یزدی» به شمار می‏ آمد و ارادت او به «شیخ یزدی» در ازدواج پدر و مادر وی بی تأثیر نبوده است.
 
درگذشت
وی در ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ه. ش درگذشت و پس از تشییع در قم و اقامه نماز میت توسط آیت ‌الله جعفر سبحانی در حرم حضرت معصومه(علیها السلام) به‌ خاک سپرده شد.
 
محمد یزدی

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
آیت الله محمد یزدی تحصیلات خود را ابتدا در محضر پدر و با فراگیری زبان فارسی آغاز کرد و پس از آن، عازم مکتب خانه شد؛ مکتب خانه‏ های آن روزگار اغلب در مسجد بود و فاقد میز و صندلی! پس از گذراندن دوره مکتب، برای گذراندن کلاس چهارم آن نظام آموزشی، به نخستین مدرسه‏ ای که در اصفهان به سبک جدید تأسیس شده بود و یکی از روحانیون که با پدر او نیز سابقه دوستی داشت، آن را اداره می‏ کرد، رفت. شش کلاس آن نظام را در آن مدرسه گذرانید.

تحصیلات حوزه را که در آغاز نزد پدر آموخته بود، در مدرسه «کاسه‏ گران» اصفهان ادامه داد و سپس به مدرسه «ملا عبدالله» رفت و به تحصیل شرح لمعه مشغول شد. پس از آن به مدرسه صدر آمد و به خواندن «قوانین» پرداخت و در این میان، از محضر عالمان بزرگ اصفهان نیز در زمینه‏ های علمی و معنوی بهره می‏ برد.

با تشریف فرمایی حضرت آیت الله بروجردی به قم، شور و بی قراری زائدالوصفی وجود طلبه جوان را فرا گرفت و با اصرار فراوان به پدر، خواستار حضور و تحصیل در حوزه علمیه قم شد. پدر، در ابتدا با این سفر مخالف بود، ولی با واسطه قرار گرفتن یکی از علمای یزد، به سفر فرزند خود رضایت داد. در بدو ورود به قم، در مدرسه فیضیه مستقر شد. در آن زمان، آیت الله بروجردی، از برخی طلاب به سبب آشنایی با میزان توانایی علمی آنان، امتحان به عمل می‏ آورد.

وی با شرکت در دروس سطح، کتابهای رسائل، مکاسب و کفایةالاصول را به خوبی فرا گرفت و در درس خارج علمای بزرگ حوزه، از جمله آیت الله بروجردی(ره) و امام خمینی(ره) شرکت کرد. تلاش علمی ایشان در آن سالها باعث شد تا بتواند از حضرت امام خمینی(ره) اجازه‌نامه ی اجتهاد دریافت کند. وی در طول آن سالها از طریق شهریه، منبر و شرکت در جلسات وعظ و خطابه معاش خود را گذرانده است.
 
محمد یزدی

استادان
دوران تحصیل آیت الله یزدی، سرشار از تحصیل در محضر عالمان بزرگ بوده است. از استادان وی، هنگام تحصیل در اصفهان، می‏توان از آقایان شیخ حسن نجف آبادی، فقیه، سید محمدعلی ابطحی نام برد که بخشی از کتب دوره سطح را در خدمتشان فرا گرفت. با ورود به قم به دروس مرحوم آیت الله لاکانی، مرحوم حاج آقا حسین بُدلا و مرحوم زاهدی رفت و رسائل، مکاسب و کفایةالاصول را در محضر آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری، آیت الله مرعشی و آیت الله سلطانی فرا گرفت و در درس تفسیر علامه طباطبایی نیز حاضر شد.

وی در درس خارج علمای بزرگی همچون آیت الله بروجردی(ره)، آیت الله اراکی، آیت الله شیخ محمدتقی آملی، آیت الله شاهرودی و نیز یک دوره کامل در درس خارج امام خمینی(ره) شرکت کرد.

از دوستان و معاشران آیت الله یزدی در ایام تحصیل در اصفهان می‏ توان از آقایان: فقیه ایمانی، مدنی، اخوان «ابطحی»، سید محمدعلی مجلسی و سید محمدباقر مجلسی نام برد. همچنین وی در نخستین سالهای طلبگی با آیت الله سید محمد حسین بهشتی آشنا شد و نظم آن شهید سعید را شایان ستایش می‏داند. از دوستان ایشان در زمان تحصیل در قم نیز می‏توان از آقایان محمدی گیلانی، شیخ حسین مظاهری، شیخ محمدتقی مصباح یزدی، سید علی اکبر موسوی یزدی و حاج شیخ مرتضی تهرانی(انصاری) نام برد.
 
تدریس
آیت الله یزدی ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس مجلس خبرگان رهبری بوده برعهده داشته و ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۹ نیز از عضویت در شورای نگهبان به دلیل کهولت سن انصراف داده بود. او به تدریس دروس خارج حوزه و تربیت شاگردان مکتب اهل بیت‌(علیهم السلام) هم اشتغال داشت.

محمد یزدی
 
فعالیت سیاسی
قبل از انقلاب
آیت الله شیخ محمد یزدی قبل از انقلاب اسلامی به عنوان یکی از مبارزان و فعالان سیاسی با حکومت پهلوی شناخته می‌شود که به دلیل سخنرانی‌ها و افشاگری‌های فراوان، بارها تبعید و زندانی شده است. جو حاکم بر حوزه علمیه قم و نقش مراجع و جریان‌های سیاسی از جمله فدائیان اسلام و نهضت ملی شدن صنعت نفت و کودتای ۲۸ مرداد، سبب علاقه‌مندی وی به مسائل سیاسی شد.شروع آشنایی وی با امام خمینی، به شرکت در درس خارج امام در مسجد سلماسی باز می‌گردد که با پیروی از خط و مشی امام به مبارزه علیه حکومت پهلوی پرداخت و با جلسات و سخنرانی‌های فراوان در شهرهای مختلف، بارها توسط ساواک دستگیر و زندانی گردید و در چندین مرحله به شهرهای گوناگون از جمله کنگان، بندرلنگه، بوشهر و رودبار تبعید شد.
 
بعد از انقلاب
آیت الله یزدی یکی از فعالان سیاسی شناخته شده بعد از انقلاب اسلامی است و مسئولیت‌های فراوانی را در عرصه‌های مختلف به عهده داشته که برخی از آنها عبارت‌اند از:
- ریاست دادگاه انقلاب اسلامی قم و باختران (کرمانشاه).
- ریاست دفتر امام خمینی(ره): دفتر امام خمینی(ره) متشکل از حجج اسلام سید احمد خمینی، اشراقی، رسولی محلاتی، محمد غرضی به ریاست آیت‌ الله محمد یزدی به صورت شورایی اداره می‌شد.
- نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی.
- نمایندگی مجلس شورای اسلامی: وی در سال ۱۳۵۸ ش از سوی مردم قم به مجلس راه یافت و در دوره دوم از سال ۱۳۶۳ ش تا ۱۳۶۷ ش نماینده مردم تهران گردید.
- عضویت در شورای نگهبان پس از استعفای آیت ‌الله صافی گلپایگانی. پس از پایان نمایندگی وی در دوره دوم مجلس شورای اسلامی، از سوی امام خمینی به‌عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان منصوب گردید. او در دوره چهارم، پنجم و ششم، عضو این شورا بوده و بعد از ریاست قوه قضائیه نیز به عضویت شورای نگهبان درآمد.در آبان ماه ۱۳۹۹ ش اعلام شد که او از عضویت در شورای نگهبان به علت بیماری استعفا داده است.
- عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ش با حکم امام خمینی.
-  ریاست قوه قضائیه پس از رحلت امام خمینی در دو دوره پنج ساله.
- نمایندگى رؤساى سه قوه در هیأت سه نفره حل اختلاف بین مرحوم رجایى و بنى‏ صدر
- نائب رئیس و قائم مقام اجرایى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
- نمایندگی مجلس خبرگان: وی در دوره دوم از حوزه تهران انتخاب شد و عضو کمیسیون ۱۱۰ و ۱۱۱ و نائب رئیس کمیسیون تحقیق بود. آیت ‌الله یزدی در دوره چهارم با درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی به عنوان ریاست خبرگان انتخاب شد. او در دوره پنجم نتوانست به مجلس خبرگان راه یابد. وی با شرکت در انتخابات میان دوره خبرگان از حوزه استان قم توانست مجددا رای لازم را بدست آورده و به عضویت در مجلس خبرگان درآید.
- از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به امام جمعه موقت تهران، عضو و دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضو جامعه روحانیت مبارز تهران، عضو دوره چهارم و پنجم شورای عالی حوزه‌های علمیه، عضو هیأت امنای حوزه علمیه شهید شاه‌آبادی و عضو هیأت امنای دانشگاه فاطمیه قم اشاره کرد.

محمد یزدی

آثار

از شیح محمد یزدی آثار فراونی در زمینه‌های گوناگون همچون فقه، اصول، عقاید، تفسیر و علوم قرآن وجود دارد.اولین اثری که از وی به چاپ رسید، مقالاتی است که در مجله حکمت، تحت عنوان انسان‌شناسی منتشر شد. برخی از آثار ایشان عبارتند از:
 
کتاب های عربی:
- اُسَسُ الایمان فى القرآن؛ وی در این کتاب اصول دین را از منظر قرآن کریم مورد بررسی قرار داده است. این اثر در زمان محکومیت قبل از انقلاب و در زندان کرمانشاه نوشته شده است.
- نبذٌ من المعارف الاسلامیه؛ این کتاب، یک دوره اصول دین و مذهب به زبان عربی است و روش عقلی را برای اثبات و استنباط مطالب به کار گرفته است.
- الولادة الاصطناعیّه للانسان؛
- حکم التماثیل؛
- من الذى بیده سهم الامام؟
- رساله فى القسامه. مسائل چهارگانه فوق به ضمیمه چند مسأله دیگر در یک مجلد با عنوان تسع رسائل فقهیه به چاپ رسیده است؛
- فقه القرآن (۴ جلد)؛ این اثر در دوران زندان و تبعید در شهرهای کنگان، بوشهر و اسلام آباد غرب جمع‏ آورى گردید و موضوع آن در ارتباط با آیات الاحکام است که پس از انقلاب تنظیم و چاپ شد. هم اینک نیز به عنوان محور بحث ایشان در جلسه درس مورد بررسى و تبادل نظر قرار مى‏گیرد. تاکنون دو جلد از این مجموعه که در برگیرنده روایات و فتاوى است چاپ و نشر گردیده است٠ همچنین ایشان تقریرات درس آیت الله بروجردى، امام خمینى و آیت الله اراکى را نیز نوشته‏ اند.
- قبسات من سورتی الحمد و القدر
- الامامه و الولایه فی القرآن (تالیف گروهی)
- رسائل فقهیه
- کتاب القضاء فی شرح العروه الوثقی (۲ جلد)
- ثلاث رسائل فقهیه
- اُسس العقیده فی الاسلام
- آداب القضاء و احکامه
- سلسله بحوث اسلامیه فی الحقوق
- دارالاسلام و دار الحرب
- المسائل الثقافیه
 
کتاب های فارسی:
- ترجمه قرآن کریم؛ از این ترجمه به عنوان یکی از ترجمه‌های ساده و روان به زبان فارسی یاد شده و چاپ آن توسط انتشارات اسوه صورت گرفته است.
-مجموعه مقالات انسان‏ شناسى در مجله حکمت؛
- بشر و خداشناسى؛
- گمشده شما؛ این کتاب، قبل از انقلاب اسلامی به چاپ رسید و موضوع آن در زمینه اصول دین و معارف مکتب تشیع است.
- پاسخ تهمت‌هاى مردوخ؛ این کتاب در رد سخنان شخصی بنام مردوخ نگاشته شده است که پس از چاپ کتاب گمشده شما، تهمت‌هایی را بر علیه مکتب تشیع وارد کرده بود.
- حسین بن على را بهتر بشناسیم؛ موضوع این کتاب، تحلیل قیام عاشورا و نهضت امام حسین(ع) است و با تحلیل و آسیب شناسی، راهکارهایی را نیز ارائه می‌دهد. این کتاب با توجه به مقایسه زمان صدر اسلام و تطبیق آن با زمان حاضر، مورد استقبال قرار گرفت و همین امر سبب شد تا ساواک کتاب را ممنوع کرده و اقدام به جمع‌آوری کند.
- شرح قانون اساسى؛
- مجموعه مقالات در قانون اساسى در مجله نور علم؛
- تفسیر سوره حمد؛
- روان شناسی اسلامی
- اسلام همگام با زمان
- سیری در تاریخ حدیث
- علی(ع) بر منبر وعظ
- سازندگی محیط
- انسان و خداشناسی
- پایه‌های ایدئولوژی در اسلام
- مسایل فقهی جدید
- دنیا در نظر علی(ع)
- چند نکته
- ولایت فقیه
- گفتارهای اخلاقی
- چهل حدیث

وی رساله‌های کوچکی نیز در زمینه‌های گوناگون از جمله تفسیر سوره حمد، الولاده الاصطناعیه للانسان، حکم التماثیل و... نوشته است؛ چنان‌که از او سلسله مقالاتی با عنوان «در قانون اساسی» در مجله نور علم چاپ شده است.
 
محمد یزدی

از نگاه دیگران

اشخاص
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای در پی درگذشت آیت ‌الله محمد یزدی
بسم الله الرّحمن الرّحیم
درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیةالله آقای حاج شیخ محمد یزدی رضوان‌الله‌علیه را به حوزه‌ی علمیه‌ی معظم قم و مراجع عظام و علمای عالی‌مقام و جامعه‌ی محترم مدرسین و به شاگردان و دوستان و ارادتمندان آن مرحوم و به‌طور ویژه به خاندان گرامی و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم. سوابق انقلابی و مبارزات دوران طاغوت در کنار حضور پیوسته و همیشگی در همه‌ی دورانهای انقلاب و اشتغال به مسئولیتهای بزرگ در اداره‌ی کشور همچون ریاست قوه‌ی قضاییه و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، و در کنار فعالیت علمی و فقهی، شخصیتی جامع و اثرگذار از این عالم جلیل پدید آورده بود. ایمان راسخ به مبانی انقلاب و استقامت در این راه و غیرت دینی و انقلابی، نشانه‌های بارز دیگری از این شخصیت مکرم بود. امید است این وزن سنگین ذخیره‌ی معنوی مایه‌ی علو درجات ایشان باشد. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنه‌ای
۱۹ آذر ۱۳۹۹   
 
پیام تسلیت حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور
انالله و انا الیه راجعون
رحلت یار دیرین امام و انقلاب، حضرت آیت‌الله محمد یزدی موجب تأثر و اندوه فراوان شد.
این عالم مجاهد و انقلابی که از سابقون نهضت امام خمینی بود، در تمامی مراحل حساس و خطیر نظام اسلامی نقش‌آفرین بود و با حضور مؤثر در سنگرهای مختلف خدمتگزاری از جمله مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، قوه قضاییه و شورای نگهبان عمر شریف خود را در دفاع و صیانت از آرمان‌های نظام اسلامی سپری کرد و خدمات ارزشمندی به یادگار گذاشت که یقیناً در خاطر مردم قدرشناس ایران باقی خواهد ماند.
اینجانب این مصیبت را به محضر مقام معظم رهبری، علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، نمایندگان مجلس خبرگان، شاگردان و علاقمندان به ویژه بیت مکرم آن عالم وارسته تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت و رضوان الهی و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.

پیام تسلیت آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه و رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری
بسمه تعالی
«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ
رحلت عالم جلیل القدر حضرت آیت الله یزدی رضوان الله تعالی علیه، مصیبت بزرگی برای حوزه های علمیه، خصوصا حوزه مقدسه قم بود.
آن عالم بزرگوار با وجود بهره گیری از جوهره فقاهت از اولین روزهای شکل گیری نهضت امام راحل، خود را وقف حرکت دینی و انقلابی مردم ایران کرد و از هیچ کوششی برای یاری رساندن به حضرت امام و پس از آن رهبر معظم انقلاب کوتاهی نکرد.
مرحوم یزدی که رسالت فقیه را علاوه بر درس و بحث، حضور فعال در مناسبات و مسائل مهم روز می دانست، با وجود ریاست بر تشکل ریشه دار جامعه مدرسین حوزه علیمه قم و شورای عالی حوزه های علمیه کشور، یکی از چهره های تاثیر گذار در عرصه های سیاسی کشور و یکی از استوانه های استوار و قابل اتکا در دفاع از رکن ولایت فقیه و مقام ولایت بوده و از بذل هیچ هزینه ای برای دفاع از انقلاب اسلامی دریغ نکرد تا جایی که آماج حمله های بدخواهان انقلاب قرار گرفت.
این عالمِ عامل، به عنوان اولین رئیس قوه قضاییه بعد از بازنگری قانون اساسی در مدت ده سال تلاش و خدمت مستمر به دستگاه قضا خدماتی ارزشمند و ماندگار بر جای گذاشت که نتیجه آن شکل گیری و قوام ساختار قوه قضاییه بود.
آیت‌الله یزدی در مقام نمایندگی و نایب رئیسی مجلس شورای اسلامی، نمایندگی و ریاست مجلس خبرگان رهبری و سال ها عضویت در شورای نگهبان قانون اساسی نیز بزرگترین تکیه گاه دوستداران انقلاب اسلامی به شمار می رفت.
اینجانب فقدان این فقیه بزرگوار و عالم ربانی و انقلابی را به محضر حضرت ولیعصر ارواحنا له الفداء، رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه علمیه قم، جامعه مدرسین، اعضای محترم شورای نگهبان، فرزندان بزرگوار ایشان و همچنین دوستداران انقلاب اسلامی تسلیت و تعزیت عرض می نمایم.
ان‌شاالله آن مرحوم ذیل رحمت بی کران الهی به امام و مرادش، خمینی کبیر و خیل شهداء انقلاب اسلامی ملحق شده و بر سفره حضرات معصومین متنعم باشد.

پیام تسلیت آیت الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال آیت الله آقای حاج شیخ محمد یزدی رضوان الله تعالی علیه که از یاران دیرین حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بودند؛موجب تاسف و تاثر اینجانب گردید.
آن مرحوم از همراهان تاثیر گذار انقلاب اسلامی در برهه های مختلف بودند و در طول سالهای انقلاب در مناصب مهم و کلیدی نظام منشاء خدمات و برکات بسیاری بوده اند و فقدان ایشان ضایعه ای است برای نظام جمهوری اسلامی و حوزه های علمیه.
اینجانب درگذشت ایشان را به محضر مقام معظم رهبری مدظله العالی، حوزه های علمیه، ارادتمندان و شاگردان و بیت مکرم و تمامی بازماندگان تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برایایشان رحمت و مغفرت و علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم.

محمد یزدی

پیام تسلیت دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی
بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ.
ارتحال روحانی جلیل القدر و عالم مهذب حضرت آیت الله حاج شیخ محمد یزدی یار و یاور دیرین انقلاب و نظام و رهبری موجب تاسف و تالم گردید.
آیت‌الله یزدی از شخصیت‌های مورد اعتماد و وثوق حضرت امام (ره)و مقام معظم‌ رهبری بودند و در مسئولیت‌های متعدد و خطیر با اخلاص و دلسوزی به انجام امور اهتمام داشتند که کارنامه درخشان ایشان در سمت های متعدد از جمله ریاست شورای عالی جامعه مدرسین، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ریاست و نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، ریاست قوه قضاییه و عضویت در شورای نگهبان بیانگر شایستگی ایشان‌ در خدمتگزاری به نظام جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران می باشد.
اینجانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه به مقام معظم رهبری، روحانیت معزز و حوزه‌های محترم علمیه، مردم بزرگوار ایران، شاگردان و ارادتمندان و بیت مکرم ایشان، برای این فقیه گرانمایه رحمت واسعه و علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.
 
پیام تسلیت آیت الله العظمی نوری همدانی
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون
خبر ارتحال فقیه مجاهد حضرت آیت الله آقای حاج شیخ محمد یزدی رحمت الله علیه موجب تأثر و تأسف عمیق اینجانب گردید.
آن عالم بزرگوار، سراسر عمر بابرکت خود را در خدمت به اسلام ناب و انقلاب و خدمت به حوزه های علمیه و ترویج فرهنگ اهل بیت علیهم السلام سپری نمود.
مجاهدتهای ایشان در خدمت امام راحل از اغاز شروع مبارزات علیه رژیم پهلوی باصراحت لهجه و شجاعت خاص مورد توجه همگان بود و بعدانقلاب نیز با توجه به جایگاه علمی و حوزوی با پذیرش مسئولیتهای خطیر از جمله ریاست قوه قضائیه، مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین، عضویت در شورای نگهبان و…با همان مواضع شفاف و استوار خدمات فراوانی به نظام و کشور نمود.
اینجانب فقدان این عالم خستگی ناپذیر و انقلابی و بااخلاص را به محضر مبارک حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله و رهبر معظم انقلاب و حوزه های علمیه و عموم ملت شریف ایران و همه بازماندگان خصوصا اقازادگان محترم تسلیت عرض نموده و علو مقام برای آن فقید سعید مسئلت می نمایم.
 
محمد یزدی

پیام تسلیت مجلس خبرگان رهبری
رحلت عالم مبارز و مجاهد خستگی ناپذیر حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی «رحمه الله علیه» عضو مؤثر ادوار مختلف مجلس خبرگان رهبری و رئیس جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم، موجب تأثر و اندوه فراوان گردید.
این فقیه انقلابی که از پیشگامان نهضت اسلامی علیه رژیم ستمشاهی و یار صدیق بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بود و در راه مبارزه با طاغوت متحمل زندان، شکنجه و تبعید گردید در عمر پربرکت خویش علاوه بر داشتن مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی مهمی همچون ریاست قوه قضائیه، عضویت و ریاست مجلس خبرگان رهبری، عضویت در شورای نگهبان و امامت جمعه تهران، منشاء خدمات برجسته ای بودند دارای تألیفات گرانقدر و تربیت کننده شاگردان مبرزی در حوزه علمیه قم نیز بودند و کارنامه ارزشمند و پرافتخاری از خویش برجای گذاشتند که یقیناً در خاطر مردم قدرشناس ایران اسلامی باقی خواهد ماند.
این ضایعه مؤلمه را محضر حضرت بقیه الله امام عصر (اروحنا له الفداء)، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(دام ظله العالی)، حوزه‌های علمیه، اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری و شورای نگهبان، شاگردان و علاقمندان و به ویژه بیت مکرم و آقازاده های آن عالم وارسته تسلیت می‌گوییم و از درگاه خداوند متعال برای روح بلند آن مرحوم، علو درجات و همجواری با ائمه اطهار (علیهم السلام) و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت داریم.
 
پیام تسلیت آیت الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
قال رسول الله (ص): اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه لایسد‌ها شیء
با کمال تأسف و تأثر مطلع شدیم عالم مجاهد و پارسا حضرت آیت‌الله محمد یزدی رضوان‌الله تعالی علیه به لقاءالله پیوست.
این عالم بزرگوار از مبارزان راه دشوار انقلاب اسلامی و از چهره‌های اثرگذار و یاران صمیمی نظام جمهوری اسلامی بود و در همه عرصه‌های مهم کشور، صادقانه ایفای نقش کرد. از عضویت در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه از جمله مسئولیت‌های خطیر این عالم مبارز و انقلابی بود که در همه این عرصه‌ها در موضع یک عالم دینی و سیاستمدار انقلابی صریح ظاهر شد و هرگز منافع شخصی و جناحی نتوانست ایشان را از مسیر انقلاب، نظام و رهبری دور کند.
اینجانب ضمن آرزوی علو درجات برای آن مجاهد پارسا، این ضایعه موسعه و سنگین را به حضرت صاحب‌الزمان (عج)، مقام معظم رهبری، علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، شیعیان جهان، بیت شریف و فرزندان مکرّم آن عالم فرزانه و ملت شریف ایران اسلامی تسلیت عرض می‌نمایم.

محمد یزدی

پیام تسلیت دکتر ظریف، وزیر امور خارجه
بسم الله الرحمن الرحیم
إذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ
ارتحال حضرت آیت الله محمد یزدی عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس فقید شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علیمه قم  موجب تاثر و تالم اینجانب گردید.
اینجانب مصیبت فقدان آن فقیه برجسته را  تسلیت عرض نموده و  از درگاه خداوند منان برای ایشان غفران و رحمت واسعه الهی و برای خانواده محترم صبر و اجر مسئلت می نمایم.

پیام تسلیت آیت الله اعرافی، مدیرحوزه های علمیه
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
خبر ارتحال فقیه مجاهد و اندیشمند شجاع مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ محمد یزدی قدس الله نفسه الزکیه برای حوزه‌های علمیه بویژه حوزه علمیه قم و همه علاقمندان به اسلام و انقلاب اسلامی سنگین و مایه تأسف شدید شد.
آن فقید سعید چهره تابناکی بود که در سال های ممتد از پشتوانه های استوار انقلاب اسلامی و از یاران فداکار امام خمینی و رهبری معظم انقلاب اسلامی بشمار می آمد و جانفشانی و فداکاری و پیشگامی ایشان از آغاز نهضت اسلامی و خدمات ارزنده آن عالم فرزانه به اسلام و انقلاب و مردم شریف ایران و قم در مسندهای گوناگون حوزوی، علمی، فرهنگی، تقنینی و قضائی و در جایگاه های مهم شورای نگهبان و ریاست مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی حوزه های علمیه، ماندگار و فراموش ناشدنی است.
فضیلت های اخلاقی و روح انقلابی و بصیرت سیاسی و تلاش اجتماعی ایشان برای همگان بویژه طلاب و فضلای حوزه درس آموز و الهام بخش خواهد بود.
فقدان آن دانشمند پارسا و با اخلاص را به مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه و مردم شریف ایران و قم و بیت شریف ایشان تسلیت و تعزیت عرض می کنم و علو درجات، رضوان الهی و حشر با اولیای الهی و شهدای سرافراز را برای ایشان و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان محترم از خداوند مهربان خواستارم.
 
پیام تسلیت حجت الاسلام احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
«إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ»
درگذشت عالم پارسا حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی«ره» موجب تأسف و تألم فراوان گردید.
آن عالم ربانی همواره با تلاش ها و دغدغه‏ های علمی، فرهنگی و سیاسی به عنوان شخصیّتی مطرح، در جامعه مدرسین حوزۀ علمیّۀ قم و نظام مقدّس جمهوری اسلامی منشاء خدمات شایان تقدیری گردید.
مرحوم آیت الله یزدی عمر خویش را در خدمت اسلام و انقلاب اسلامی و ترویج دین و استوار ساختن عقائد و انگیزه‌های اهل ایمان سپری کردند.
سخنرانی‌ها و تدریس‌های ارزشمند و نگارش کتب و مقالات مفید و متعدّد در حوزۀ علوم و فرهنگ اسلامی از جمله مواردی است که در کارنامه آیت الله یزدی(ره) می درخشد.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم این ضایعه بزرگ را به بیت معظم ایشان و تمامی پویندگان راه علم و فضیلت بوِیژه مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای آن فقید سعید علو درجات و رضوان الهی و برای بازماندگان صبرجمیل و اجر جزیل مسئلت دارد.
 
محمد یزدی

پیام تسلیت دکتر علی لاریجانی، مشاور مقام معظم رهبری
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
رحلت عالم مجاهد و پارسا آیت الله حاج شیخ محمّد یزدی رضوان الله علیه موجب تاثر و تالم گردید. این عالم بزرگوار از مبارزان راه دشوار انقلاب و از چهره‌های اثرگذار و وفاداران صدیق امام راحل و مقام معظم رهبری بود و در عرصه‌های مهمی همچون مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه، مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با خلوص تمام نقش‌آفرینی کرد.
اینجانب این ضایعه را به پیشگاه حضرت ولی عصر( عج)،  رهبر معظم انقلاب اسلامی ، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و به ویژه خاندان گرامی  ایشان، و به آحاد ملت علی الخصوص مردم شریف استان قم،  روحانیت عظیم الشأن و همه‌ ارادتمندان و شاگردان  آن مرحوم تسلیت می گویم و علوّ درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می نمایم.

 
پیام تسلیت دکتر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری
ارتحال یار دیرین امام (ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) آیت‌الله یزدی که عمر شریف خویش را قبل ازپیروزی انقلاب در  نهضت مبارزه با رژیم ستمشاهی و پس از ان در راه خدمت به نظام و مردم به کار گرفت موجب تاسف و تاثر فراوانگردید.
ایشان در دوران نهضت اسلامی بارها طعم تبعید و زندان را تحمل کرد و پس از پیروزی انقلاب نیز در مسئولیت‌های مختلف از جمله عضویت و ریاست مجلس خبرگان، عضو فقهای شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه، امامت جمعه تهران و … آثار ماندگاری را از خودبرجای گذارد و منشاء خدمات ارزشمندی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم شریف بود.
اینجانب درگذشت حضرت آیت‌الله یزدی را به مقام معظم رهبری، ملت شریف، علماء، روحانیت معزز و حوزه های علمیه، شاگردان و علاقمندان و بیت معظم تسلیت عرض نموده، علو درجات از درگاه خداوند متعال مسئلت می نمایم.
 
پیام تسلیت سید احمد مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور
بسم الله الرحمن الرحیمانا لله و انا الیه راجعونرحلت عالم مجاهد و مجتهد انقلابی یار امام و رهبری، حضرت آیت الله حاج شیخ محمد یزدی رحمت الله علیه موجب تأثر گردید.این فقید سعید دوران عمر شریف و پربرکت خود را چه در حاکمیت طاغوت و چه پس از انقلاب در راه خدا مجاهدت نمود و در تمام صحنه‌ها در دفاع از نظام و ولایت حضور داشت.فقدان این یار دیرین را به رهبر معظم انقلاب و بیت شریف آن مرحوم و فرزندان عزیزشان عرض تسلیت دارم و از خداوند برایشان تقاضای اجر و صبر مسئلت می‌نمایم.

محمد یزدی

پیام تسلیت محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ
رحلت عالم مجاهد و پارسا آیت الله حاج شیخ محمّد یزدی رضوان الله علیه موجب تاثر و تالم گردید. این عالم بزرگوار از مبارزان راه دشوار انقلاب و از همراهان و وفاداران صدیق امام راحل و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بود و در مناصب خطیری چون ، ریاست قوه قضائیه ، مجلس شورای اسلامی ، مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با خلوص ، خدماتی ماندگار برای ملت شریف و فهیم ایران اسلامی برجای گذاشتند. اینجانب این ضایعه را به پیشگاه حضرت ولی عصر( عج) ، محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و به ویژه بیت مکرم ایشان ، به ملت شریف ایران ، خاصّه مردم عزیز استان قم ، روحانیت عظیم الشأن و همه ارادتمندان و شاگردان آن عالم جلیل القدر تسلیت عرض نموده ، علوّ درجات ایشان را از درگاه قادر متعال مسألت مینمایم.
 
پیام تسلیت حجت ‌الاسلام والمسلمین مدنی، مدیر جامعة الزهرا
درگذشت حضرت آیت الله حاج شیخ محمد یزدی، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موجب تاثر شد.
آن عالم گرانقدر در طول حیات سیاسی و علمی خویش در سنگرهای مختلف همواره با روحیه جهادی و استواری مثال زدنی یار و یاور انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای بود و در سنگرهای مختلف نظام جمهوری اسلامی ایران از مجلس شورای اسلامی تا شورای نگهبان، قوه قضاییه، مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با جدیت حضوری مؤثر و مفید داشت.
اینجانب درگذشت آن عالم بزرگوار را به رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع تقلید، علمای اعلام، حوزه های علمیه، شاگردان، ارداتمندان و بیت معظم له به ویژه فرزند برومند ایشان حجت الاسلام والمسلمین مجید یزدی تسلیت عرض کرده و از خداوند منان برای آن عالم فقید علو درجات، رحمت و مغفرت واسعه الهی و همنشینی با اولیای الهی را خواستارم.

محمد یزدی

پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
بسم‌الله الرحمن الرحیم
(انا لله و انا الیه راجعون)
یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ (مجادله:۱۱)
فقیه عالیقدر و مجاهد خستگی‌ناپذیر حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد یزدی (رضوان‌الله ‌تعالی‌علیه) رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از پیشگامان انقلاب اسلامی و از مؤسسان این جامعه در جوار رحمت حق آرام گرفت.
ارتحال این فقیه مجاهد، موجب تأسف و تأثر فراوان گردید. این عالم پرهیزگار مصداق عباد الله المخلصین بود که در دوره حاکمیت طاغوت و اختناق در میدان‌های گوناگون مبارزه حضور داشت و سال‌ها رنج تبعید را به جان خرید. سخنرانی‌های پر‌شور و افشاگرانه ایشان در مناطقی که تبعید بودند منجر به حضور مردم در مبارزه با طاغوت و همراهی با نهضت امام خمینی می‌شد و در ذهن مردم و مبارزین نهضت اسلامی به‌عنوان نقطه‌ای درخشان ثبت‌شده است.
ایشان از شاگردان حضرات آیات عظام بروجردی، اراکی، هاشم آملی و … (اعلی الله مقامهم) و علامه طباطبایی (صاحب تفسیر گرانقدر المیزان) و از ملازمین و یاران حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سرّه الشریف) و یاری معتمد و صَدیق برای رهبری معظم انقلاب بود. از دیگر ویژگی‌های بارز علمی ایشان تألیف کتاب‌های گوناگون فقهی ازجمله کتاب وزین «فقه‌القرآن» و همچنین تربیت شاگردان در حوزه علمیه قم است.
آیت‌الله یزدی (رضوان‌الله تعالی علیه) از جمله امنای امام و رهبری و امت اسلامی بود که سال‌ها با صبر و مجاهدتی کم‌نظیر در مسیر تحقق اهداف اسلام و انقلاب اسلامی حرکت کرد. او فقیهی بیدار، بصیر و پرتحرک بود که در طول عمر بابرکت خود با اخلاص، یکپارچگی، صداقت و صراحت از ولایت‌فقیه، هویت دینی و آرمان‌های انقلاب اسلامی صیانت و پاسداری کرد. ازجمله مصادیق بارز بصیرت و بینش انقلابی ایشان ایستادگی در مقابل تئوری «جدایی دین از سیاست بود» که تا پایان عمر بابرکت خود بر آن پافشاری نمود.
ریاست قوه قضائیه، ریاست مجلس خبرگان، عضویت در شورای نگهبان و ریاست شورای عالی حوزه‌‌های علمیه در زمره مسئولیت‌های بارز وی است که او با نیک‌نامی و کوششی کم‌نظیر به ایفای نقش در آن پرداخت.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت این فقیه مجاهد و پرهیزگار را به محضر حضرت بقیه‌الله‌الاعظم (عجل‌الله‌ تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، مراجع عظام تقلید «دامت‌برکاتهم»، حوزه‌های علمیه، امت اسلامی به‌ویژه مردم عزیز و انقلابی قم، آقازادگان محترم، بیت مکرم و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌نماید. همچنین از خداوند متعال برای آن مرحوم علوّ درجات، غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارد.

منابع:
1. ویکی پدیا
2. خبرگزاری برنا
3. مشرق نیوز
4. ویکی شیعه
5. خبرگزاری ایرنا
6. وب سایت شفقنا
7. خبرگزاری تسنیم
8. پایگاه اطلاع‌ رسانی دفتر مقام معظم رهبری


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
play_arrow
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
play_arrow
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
play_arrow
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
play_arrow
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی
play_arrow
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی
نماهنگ احساسی پریشونم با نوای حسین ستوده
play_arrow
نماهنگ احساسی پریشونم با نوای حسین ستوده
عناصر چهارگانه مؤثر ساخت و مهندسى نظام سیاسى از منظر امام خمینی
عناصر چهارگانه مؤثر ساخت و مهندسى نظام سیاسى از منظر امام خمینی