شنبه، 14 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی
علیرضا زاکانی، سیاستمدار اصولگرا، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نماینده قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
 
شناسنامه
 12 اسفند سال 1344 ه.ش  تولد
 -  درگذشت
 -  علت درگذشت
 -  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 پزشکی هسته‌ای  تحصیلات
 علوم پزشکی تهران  دانشگاه
 نمایندگی مجلس  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از اوایل دوران انقلاب  سال های فعالیت
 -  آثار مهم
 -  جایزه ها
 http://www.zakani.ir  وبگاه رسمی
 معصومه پاکتچی  همسر
 سه دختر  فرزندان
 پدر: حاج حسین - مادر: فاطمه کرندابی  والدین

زندگی نامه

تولد
علیرضا زاکانی متولد ۱۲ اسفند ۱۳۴۴ ه.ش در میدان خراسان تهران و از خانواده ای مذهبی است. پدرش حاج حسین زاکانی و مادرش فاطمه کرندابی بود. پدرش از ورزشکاران با سابقه شهر ری و تهران، داور بین المللی درجه یک کشتی و از دوستان صمیمی غلامرضا تختی و در ورزش های باستانی و کشتی پهلوانی هم از سرآمدان ایران و به مدت ۲۸ سال مسوول برگزاری مراسم سالگرد تختی بود. پدربزرگ مادری اش اهل تبریز بود و اجداد پدری‌اش اهل روستاهای حومه شمالی تهران (زایگان و لالان) بودند.
 
علیرضا زاکانی

همسرش اصالتاً تبریزی و معاون حوزه های علمیه استان تهران است. وی سه فرزند دختر دارد و به قول خودش هیچ یک از فرزندانش ازدواج سیاسی نکرده اند. دو نفر آن ها ازدواج کرده اند. فرزند اول وی دانشجوی دانشگاه تهران و همسر وی نیز دانشجوی دانشگاه تهران و در حوزه علمیه درس می خواند و برادر شهید است و پدر و پدربزرگش و برادرش هر سه روحانی اند. فرزند دوم وی نیز دانشجوی مهندسی کامپیوتر در دانشگاه صنعتی شریف است و همسر وی نیز دانشجوی همان دانشگاه و فرزند یک رزمنده و جانباز ۷۰ درصد در دفاع مقدس است.
 
علیرضا زاکانی

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
زاکانی در سال ۱۳۶۲ ه.ش همزمان با حضور در جنگ ایران و عراق و مجروحیت ناحیه دست، پا و گردن مدرک دیپلم خود را گرفته‌است. زاکانی در ۱۳۶۸ ه.ش در کنکور سراسری شرکت کرد و رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شد و دکتری عمومی خود را در تابستان ۱۳۷۶ ه.ش اخذ کرد. بعد از آن با شرکت در آزمون تخصص، به‌عنوان دانشجوی دوره تخصصی پذیرفته شد و دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای را در ۱۳۸۳ ه.ش به پایان رساند.
 
فعالیت های اجتماعی
در زمان شروع جنگ تحمیلی، زاکانی در ماه های اولیه دفاع مقدس و در سن ۱۵ سالگی همدوش جوانان بسیجی به جبهه رفت و تا پایان آن دوران در سال ۱۳۶۲ ه.ش بصورت داوطلبانه در آن حضور داشت و باشرکت در ۱۵ عملیات بزرگ رزمندگان اسلام، جانباز ۱۵ درصد شد.
 
علیرضا زاکانی

فعالیت های فرهنگی
وی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است و در مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و بیمارستان دکتر شریعتی نیز مشغول به کار بوده است. او علاوه براین عضو هیات مدیره انجمن علمی پزشکی هسته ای ایران نیز است.

زاکانی در دوره تحصیل در دانشگاه نخست در شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت داشت و یک سال بعد عضو بسیج دانشجویی دانشگاه شد و مسوولیت کل بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران و همزمان به مدت چهار سال اداره مسجد دانشگاه تهران را بر عهده گرفت. همچنین زاکانی در اواخر ۱۳۷۷ ه.ش مسوولیت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران و از ۱۳۷۹ ه.ش تا ۱۳۸۲ ه.ش مسوولیت سازمان بسیج دانشجویی کشور را برعهده داشت.
 
علیرضا زاکانی

فعالیت های سیاسی
علیرضا زاکانی از دوران مدرسه و در ۱۲ سالگی وارد مبارزه با رژیم شاه شد و در نوجوانی و با شدت گرفتن انقلاب اسلامی اولین حضور اجتماعی خود را با شرکت در تظاهرات تجربه کرد.

در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با حضور در فعالیت جهادی از یک سو و سازماندهی مردمی محلات به صیانت از انقلاب اسلامی مبادرت ورزید. وی ابتدا در مسجد لرزاده تهران با محوریت مرحوم آیت الله عمید زنجانی فعالیتش را شروع کرد و فعالیت های بیشترش را در سال ۱۳۵۹ ه.ش در مسجد همت آباد با محوریت آیت الله تنکابی شکل گرفت.


زاکانی طی سه دوره به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. وی در انتخابات هفتمین دوره مجلس در کسوت «آبادگران ایران اسلامی» به عنوان نماینده مردم تهران ری، شمیرانات و اسلامشهر انتخاب شد. در این دوره زاکانی در هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نیز شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان حضور داشت و مسوولیت دبیرخانه مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس و عضویت در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را برعهده گرفت.
 
علیرضا زاکانی

زاکانی در انتخابات هشتمین دوره مجلس عضو شورای مرکزی «جبهه متحد اصولگرایان» کشور بود و بار دیگر به ‌عنوان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر انتخاب شد. در این دوره او به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس رفت. وی علاوه بر آن نایب ربیس کمیسیون، رییس کمیته اقتصادی آن و به مدت 2.5 سال نیز مسئول حوزه دولت و دستگاه های اجرایی در این کمیسیون شد.

در انتخابات مجلس نهم زاکانی بار دیگر که عضو شورای مرکزی «جبهه متحد اصولگرایان» کشور بود، به مجلس راه یافت. در این دوره به کمیسیون اجتماعی و شوراها رفت و ریاست کمیته احزاب آن را برعهده گرفت. وی همچنین رییس فراکسیون سازمان های مردم نهاد شدو به عضویت کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درآمد. وی هم اکنون و در مجلس یازدهم رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قم دراین دوره مجلس شورای اسلامی است.

علیرضا زاکانی در ۲5 اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ه.ش برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری نامزد شد و در تاریخ ۴ خرداد ۱۴۰۰ ه.ش در میان ۷ نامزد تایید صلاحیت شده این انتخابات از سوی شورای نگهبان قرار گرفت.
 
علیرضا زاکانی

سوابق مدیریتی و شغلی
از سوابق مدیریتی و شغلی زاکانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• نماینده مردم تهران در مجلس در دوره های هفتم و هشتم و نهم
• نماینده مردم قم در مجلس یازدهم
• مدیر مسئول هفته نامه پنجره
• فرماندهی بسیج دانشجویی
• عضویت در هیئت منصفه مطبوعات
• عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و عضو فراکسیون اصولگرایان
• رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی
• ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام

منابع:
1. ویکی پدیا
2. همشهری آنلاین
3. خبرگزاری آنا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.