سه‌شنبه، 6 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

دانی گلاور

دانی گلاور

 

Glover, Danny

بازیگر (1947، سن فرانسیسکوی کالیفرنیا - امریکا)

تحصیلاتش را در دانشگاه ایالتی سن فرانسیسکو به پایان برد. در کارگاه بازیگری بلک اکتورز در کنسرواتوار تآتر امریکا بازیگری آموخت و در چندین نمایش روی صحنه رفت؛ از جمله ی آن ها آقای هارولد و پسران است که به خاطر بازی در آن برنده ی جایزه نیز شد. در اواخر دهه ی 1970 با فرار از آلکاتراز به سینما راه یافت و شش سال بعد، به خاطر به تصویر کشیدن نقش همسر خشن ووپی گلدبرگ در رنگ ارغوانی مورد استقبال قرار گرفت. سپس بازی در نقش های اول را به عهده گرفت و در سلاح مرگبار و دنباله های آن در نقشی «متفاوت» ظاهر شد. سال هاست که به لطف حضور پُرقدرتش به محبوبیتی در حد ستارگان سینما دست یافته و در زمره ی چهره های شاخص بازیگران سیاه پوست تاریخ هالیوود درآمده است.

گلاور پس از سی سالگی به سینما راه یافت و در چهل سالگی به موفقیت و محبوبیت گسترده ای دست پیدا کرد. در سال 1985 با بازی در مقابل هریسن فورد در شاهد به نقطه ی عطفی در دوران بازیگری خود رسید و به نوعی میان سیدنی پواتیه و دنزل واشینگتن جایگاهی برای خود یافت. خانواده ی سیاه پوست او در سلاح مرگبار محور مرکزی فیلم بود و با ادامه دادن نقش خود در دنباله های همین فیلم، توانایی اش را در سینمای اکشن نیز به نمایش گذاشت.

از فیلم ها:

1979 - فرار از آلکاتراز (سیگل)؛ 1984 - جاهایی در قلب (بنتن)، مرد یخ زده (شپیسی)؛ 1985 - رنگ ارغوانی (اسپیلبرگ)، شاهد (ویر)، سیلورادو (کسدان)؛ 1987 - سلاح مرگبار (ر. دانر)؛ 1989 - سلاح مرگبار 2 (ر. دانر)، خروج مرد مرده (ر. پی یرس)؛ 1990 - شکارچی 2 (هاپکینز)؛ 1991 - گراند کن ین (کسدان)، خشم در هارلم (دوک)، پرواز مزاحم (میلیوس)، خوابیدن با خشم (برنت)، بخت محض (تاس)؛ 1992 - سلاح مرگبار 3 (ر. دانر)؛ 1993 - قدیس قلعه ی واشینگتن (تیم هانتر)، بافا! / دستگیر کنید! (فریمن)؛ 1994 - فرشتگان در زمین بیس بال (دیر)؛ 1995 - عملیات دامبو دراپ (وینسر)؛ 1996 - رویای امریکا (دوک و...)؛ 1997 - برای ماهی گیری رفتند (ک. کین)، کار چاق کن (کوپولا)؛ 1998 - سلاح مرگبار 4 (ر. دانر)، محبوب (ج. دمی)؛ 2000 - بوسمن و لنا (ج. بری).



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما