ناشناس

مشاوره تربیت فرزند: علت ناخن جویدن کودک چیست؟

کودکی دارم 4ساله دوسال است به شدت ناخن میخورد بطوری که حالت ناخنش تغییرکرده .بااوصحبت کردم تشویق کردم ودعوا کردم ولی فایده نداشته لطفا راهنماییم کنید چکارکنم ممنون
يکشنبه، 7 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

مشاوره تربیت فرزند: علت ناخن جویدن کودک چیست؟

ناشناس ( تحصیلات : کم سواد ، 4 ساله )

کودکی دارم 4ساله دوسال است به شدت ناخن میخورد بطوری که حالت ناخنش تغییرکرده .بااوصحبت کردم تشویق کردم ودعوا کردم ولی فایده نداشته لطفا راهنماییم کنید چکارکنم ممنون


مشاور: خانم ضیایی

سلام و احترام خدمت شما مادر گرامی. از اینکه سوال خود را با ما در میان گذاشتید سپاسگزارم. امیدوارم صحبت هایم مفید واقع شود. بیان کردین "کودکی 4 ساله دارید که به شدت ناخن می خورد"
اگر گیاهی آنطور که باید و شاید رشد نکند، باغبان به خوبی می داند که چیزی در محیط وجود دارد که مانع رشد مناسب گیاه شده است. بنابراین، لازم است زمانی که با چنین مشکلات رفتاری مواجه می شویم باید علت آن را پیدا کرد تا بتوان راهکارهای درستی برایش درنظر گرفت. یکی از دلایل مهم این عادت دهانی، ناشی از اضطراب است.
احساس ناامنی و بی اعتمادی نسبت به محیط اطراف و خانواده، محیط زندگی محدود و دارای قوانین سخت یا مرتب مورد انتقاد قرار گرفتن، مقایسه دایمی با خواهر و برادرها، احساس تنهایی کردن، خجالتی و کمرو بودن، تماشای فیلم های ترسناک، مسائل داخل خانواده، ترس از تنبیه شدن، اختلافات و دعوای دایمی بین والدین، .....از علت های اضطراب است. کودکان با وضوح بزرگسالان اضطراب را نشان نمی دهند، بلکه با بروز برخی رفتارها مثل ناخن جویدن، شب ادراری، تیک های عصبی و... نمایان می کنند و موضوع ناخن جویدن به گونه ای نیست که با امر و نهی و استفاده از واژه هایی مثل بده، نکن، کثیفه، بتوان آن را حل و فصل کرد، بلکه حتما باید علت آن شناسایی شود و اقدام به درمان آن کرد.
راهکارهایی را برای طرز صحیح برخورد با کودکتان خدمتتان عرض می کنم:
- ابتدا نیازهاى کودکتان را شناسایى کرده و او را در معرض فشار و ناراحتى شدید روحى قرار ندهید براى مثال دویدن، پریدن، خراب کردن وسایل مراحل طبیعى رشد کودک است و کودک نمى تواند مدتى طولانى در یک جا ساکت و آرام بنشیند.
- سختگیرى بیش از حد باعث اضطراب در کودک مى شود. از او توقع بیش از حد توانایى اش نداشته باشید. براى نمونه در کودکان خردسال قبل از آن که از لحاظ بدنى آمادگى یابند انتظار کنترل دفع ادرار و یا مدفوع خود را نداشته باشید.
- کودک را بخاطر جویدن ناخن هایش، دعوا، تنبیه، تهدید، تحقیر، سرزنش و شرمنده نکنید. زیرا چنین رفتارهایی نه تنها اثر درمانی ندارند بلکه باعث می شوند که کودک حس خوبی نسبت به خود نداشته باشـد و در نتیجه اعتماد به نفسش کم شود که این خود منجر به اختلالات دیگری در کودک می شود.
- مالیدن فلفل، مواد تلخ و بدمزه روش مناسبی برای جلوگیری از جویدن ناخن و مکیدن انگشت در کودک نیست و تنها باعث تغییر منبع استرس از دهان به سایر نقاط بدن مانند تیک های عصبی و غیره می شود.
- به هنگام ناخن جویدن، حواس کودک را پرت کنید و از او کارهایی بخواهید که برای انجام دادنشان، مجبور شود از انگشتانش استفاده کند. روش هایی مثل کشیدن نقاشی، بازی کردن با کودک و ساختن کاردستی مناسب هستند.
- لبه های شکسته ناخن را فورا سوهان بکشید تا محرکی برای ناخن جویدن نباشد و برای دخترها از انگیزه زیبا ساختن ناخن با لاک استفاده کنید.
- از چیزهایی که کودک شاکی است و احساس نارضایتی می کند و بالعکس چیزهایی که کودک را شاد می سازد و احساس خرسندی را در وی به وجود می آورد جدی بگیرید. و در نهایت، جویدن ناخن‌ها تنها روشی برای تخلیه اضطرابی است که در پشت آن چیزی عمیق‌تر را پنهان می‌کند، برای شناسایی علت این عادت و درمان آن، بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید.
به امید موفقیت برای شما

بیشتر بخوانید:
مشکلات عمومی کودکان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما