برگزاری آیین تودیع و معارفه روسای سازمان اوقاف و امور خیریه

آیین تودیع و معارفه روسای سازمان اوقاف و امور خیریه، دقایقی پیش با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس پیشین سازمان اوقاف، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی (رئیس فعلی سازمان اوقاف) در ساختمان مهر این نهاد آغاز شد.
شنبه، 28 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محمد رضا فرزین
موارد بیشتر برای شما
برگزاری آیین تودیع و معارفه روسای سازمان اوقاف و امور خیریه
به گزارش روابط عمومی پایگاه فرهنگی اطلاع رسانی راسخون،  آیین تودیع و معارفه روسای سازمان اوقاف و امور خیریه، دقایقی پیش با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی سیرت نماینده ولی فقیه و رئیس پیشین سازمان اوقاف، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی (رئیس فعلی سازمان اوقاف) در ساختمان مهر این نهاد آغاز شد.
برگزاری آیین تودیع و معارفه روسای سازمان اوقاف و امور خیریه

رییس پیشین سازمان اوقاف و امور خیریه؛ مدیر عوض می‌شود؛ نه وظایف و تکالیف
حجت الاسلام و المسلمین محمدی سیرت رئیس سابق سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم عنوان کرد: از نظر منابع انسانی میانگین سنی مدیران ما ۴۸ سال تخمین زده شده و به شکل کلی ما از جوان‌ترین دستگاه‌ها تلقی می‌شویم. نه اینکه از گذشتگان بهره نبرده‌ایم؛ بلکه به عنوان مشاور از تجربیات پیشکسوتان خود استفاده کردیم.
وی ادامه داد: ما یک مدیریت همه جانبه را با اولویت قرار دادن قرآن داشتیم. در طی این سال‌ها توجه به منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری را به عنوان یک اصل اجرا کردیم. از طرفی حفظ و صیانت از استقلال مدیریتی سازمان اوقاف داشتیم و در این سال‌ها نگذاشتیم فرد یا نهادی به بحث مدیریتی سازمان اوقاف وارد شود.
محمدی با اشاره به فعالیت‌های خود در حوزه تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی گفت: یکی از مهمترین فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه توجه به قرآن و بودن در کنار جامعه قرآنی بوده است.
وی خطاب به حجت الاسلام والمسلمین خاموشی رئیس جدید سازمان اوقاف تصریح کرد:
برنامه‌ها و خدمات نیمه کاره را به سرانجام برسانید که از جمله آن‌ها می‌توان به اسکن اسناد، ثبت و ضبط دقیق اسناد بقاع و رقبه‌ها، اجرای نیات واقفان تا نقطه پایان، استفاده از مدیران جوان، مومن و متدین اشاره کرد.
وی عنوان کرد: شما باید سوابق خدمات را در حوزه وقف بنگرید؛ اینکه وقف و دستگاه وقف در گذشته چه بوده و امروز به کجا رسیده است. حدود ۱۳۰ بیمارستان موقوفه و درمانگاه در سراسر کشور داریم. همچنین بیش از ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ مدرسه موقوفه نیز در سطح کشور داریم که هیچ کس از موقوفه بودن آن خبر ندارد.  باید در نظر بگیرید که الحمدلله دستگاه‌های نظارتی در این سال‌ها بسیار از ما پذیرایی کردند. افتخار می‌کنیم مقام معظم رهبری در کنار ما قرار گرفتند و ناجی ما بودند.
رئیس سابق سازمان اوقاف تاکید کرد: عمده دستگاه‌ها به سازمان اوقاف بدهکار هستند؛ همه نهاد‌ها به هر شکلی موقوفات دارند و با وقف در ارتباط هستند، اما دریغ از یک کلمه‌ که از وقف بگویند و در ترویج وقف سهیم باشند.
حجت الاسلام و المسلمین محمدی در پایان ضمن تشکر از همه دستگاه‌ها یادآور شد: مدیران ما، با ما به شکل کارمندی کار نکردند و همه با دل در کنار ما بودند. جا دارد از همه به ویژه مقام معظم رهبری قدردانی کنم. باز تاکید می‌کنم برادران شخص جابه‌جا می‌شود نه وظایف و تکالیف؛ بنابراین خواهش من این است که
بیش از گذشته با حجت الاسلام والمسلمین خاموشی برای رسیدن به اهداف سازمان اوقاف همراهی کنید.
برگزاری آیین تودیع و معارفه روسای سازمان اوقاف و امور خیریه
رییس دفتر مقام معظم رهبری؛ پیش از انقلاب اسلامی برای نابودی سازمان اوقاف تلاش شد!
حجت‌السلام والمسلمین محمدی گلپایگانی؛ رئیس دفتر مقام معظم رهبری در این مراسم با بیان اینکه در آستانه اربعین حضرت سیدالشهدا (ع) هستیم اظهار کرد: شب گذشته کتاب شریف مهجه البیضاء فی احیاء الاحیا را مطالعه می‌کردم که درباره آموزه‌های اهل‌بیت (ع) است؛ در آنجا حدیثی را خواندم که پیامبر (ص) به علی (ع) فرمود که هرکس مرا زیارت کند چه در حیات و چه در ممات و هرکس تو و فرزندانت را در حیات و مماتشان زیارت کند، من ضامن می‌شوم که در روز قیامت و در سختیهای آن روز که آن زائر را نجات دهم و در درجه خودم در بهشت قرار دهم. وی افزود: در روایت دیگری از موسی بن جعفر (ع) آمده است کمترین چیزی که نصیب زوار امام حسین (ع) می‌شود که اگر حقش را بشناسد، تمام گناهان آن زائر بخشیده می‌شود.
رئیس دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه سازمان اوقاف، یک سازمان عظیم و ریشه‌دار است، تصریح کرد: در تاریخ و بویژه
در زمان رضاخان، برای نابودی این سازمان تلاش شد.
حجت‌السلام والمسلمین محمدی گلپایگانی با اشاره به اینکه رضاخان کارهایی کرد که فرهنگ مردم را نابود کند، خاطرنشان کرد: برای تسلط استعمار و جهانخواران، نابودی فرهنگ آن ملت کافی است.
وی افزود:
در آن زمان املاک موقوفه را به کشاورزان فروختند تا نامی از وقف نماند؛ امام راحل پس از انقلاب تمام موقوفات و رقبات را برگرداندند و تمام اسناد را اصلاح کردند.
رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت: بزرگترین مسئله که باید سرلوحه فعالیتها و برنامه‌های شما باشد، تبلیغ دین اسلام باشد؛ از ابراز عقیده هم نترسید و با دل محکم، حقایق دین را برای مردم بگویید.
حجت‌السلام والمسلمین محمدی گلپایگانی با بیان اینکه بیشترین تکیه مقام معظم رهبری اخیرا درباره جوانان و نقش جوانان است و ایشان اخیرا برنامه ۵۰ ساله آینده را ابلاغ کردند، یادآور شد: از همینجا از حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی به خاطر به کاربردن همه توانشان در این هشت سال تقدیر و تشکر می‌کنم و همچنین به حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی که با کوله‌باری از تجربه در سازمان تبلیعات، عهده‌دار این مسئولیت بزرگ شدند، تبریک می‌گویم.
برگزاری آیین تودیع و معارفه روسای سازمان اوقاف و امور خیریه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: وقف از عناصر پایه تمدن سازی اسلامی است
دکتر سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه بحث وقف یکی از عناصر تمدن‌سازی اسلامی است، اظهار کرد: امام شافعی می‌گوید اسلام که آمد، جریان وقف پرشتاب شد و در روایتی از جابر داریم، که هیچ یک از مسلمانان نبود که پس از فوت خود موقوفه‌ای از خود به جای نگذاشت.
وی افزود: وقف در حوزه‌های مختلفی همچون امامزادگان، قرآن، بهداشت و درمان، تامین اجتماعی، رسیدگی به ایتام و معلولین، جهاد و امنیت، تسلیحات، به عنوان یک عنصر جهش‌ساز تمدن اسلامی مطرح است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تفکر اسلامی، وقف را به‌عنوان یک گوهر تمدن‌سازی درآورده است، تصریح کرد:
اگر ما می‌خواهیم در بازسازی و نوسازی تمدن اسلامی حرکت کنیم، وقف یکی از عناصر پایه و محوری است؛ طبعا با این نگاه می‌توان به وقف، یک نگاه مجدد کرد.
سیدعباس صالحی ادامه داد: این نقطه‌های عطف مدیریتی، تلک‌الایام‌ند اولها بین‌الناس، چگونگی راه‌های رفتن و راه‌های نرفته را می‌توان مشاهده کرد.
وی گفت: نکته نخست گستره واقفین است؛ وقف برای افراد متمول نیست و دایره وقف را باید گستراند تا بسیاری از مردم قادر باشند که وقف کنند؛ اکنون با ابزارهای جدید مالی این کار خیلی راحت‌تر است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نکته دوم دیدن و گسترده کردن نیاز ها است؛ حوزه‌های زندگی اجتماعی، دینی، فرهنکی، درمانی و ... که بتوانیم با وقف نیازها را برطرف کرد.
سیدعباس صالحی گستره انگیزه‌ها، گستره قالبها و ابزارها را بسیار مهم دانست و گفت: ابزارهای نوین مالی و ارتباطی به اندازه ابزارهای سنتی مهم هستند؛ گستره شفافیت مهم است؛ شفافیت اعتمادسازی می‌کند و اعتمادسازی باروری وقف را در پی دارد.
وی تصریح کرد: موضوعات بسیار متنوعی را می‌توان برای گسترهها عنوان کرد؛ گستره هماهنگی نهادهای حاکمیتی بسیار مهم است؛ دستگاه‌های مختلفی در زمینه وقف فعال هستند و باید بتوان هماهنگی مطلوبی بین این دستگاه ها ایجاد کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: حاکمیت باید به این نتیجه برسد که وقف نقطه مرکزی تمدن‌سازی است تا مشارکت مدنی و اجتماعی در صدر اسلام را تجدید کند؛ با این نگاه می‌توان مسیر وقف را جلو برد.
سیدعباس صالحی خاطرنشان کرد: از همه کسانی که در این مدیریت اوقاف از ابتدای انقلاب دست‌اندرکار بودند و همچنین صمیمانه از حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی برای زحمات هشت ساله‌شان متشکرم و همچنین برای حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی آرزوی موفقیت دارم.
برگزاری آیین تودیع و معارفه روسای سازمان اوقاف و امور خیریه
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه: لزوم شفافیت مالی سازمان اوقاف و اطلاع رسانی به مردم
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی؛ نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم اظهار کرد: در صدد آن هستیم که تمامی انتظارات حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی را عملیاتی کنیم. کارهایی نیز در حال انجام است که آن ها را تکمیل خواهیم کرد.
وی افزود: سازمان اوقاف از لحاظ کارکرد هم باید به وقف و هم به امور خیریه توجه کند.
سعی می کنیم در این دوره به امور خیریه توجه بیشتری داشته باشیم به طوری که نمود هم داشته باشد. در حوزه مسایل دانش محور و زیرساخت های شتاب دهنده نیز سعی داریم تلاش وافر داشته باشیم.؛ حتما باید مردم را از عمل به نیات واقفان و شفافیت مالی سازمان مطلع کنیم.
نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف گفت: از مدیران سابق کمال تشکر را دارم؛
اخلاق من با بدنه کار کردن و تعامل است؛ از اعتماد مقام معظم رهبری به بنده و اعتماد ریاست جمهور و وزیر ارشاد کمال تشکر را دارم.
حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی تاکید کرد: باید سعی کنیم در توسعه امور وقف و تمدن‌ساز و توسعه اوقاف فعلی طبق منویات رهبر انقلاب و چشم‌انداز سازمان اوقاف، قدم برداریم. خاموشی در پایان سخنان خود گفت: وقف نقطه ای ست که انسان از خودش می کند و به خدا متصل می شود و نیات فردی به نیات الهی تبدیل می شود.
برگزاری آیین تودیع و معارفه روسای سازمان اوقاف و امور خیریه
 

برگزاری آیین تودیع و معارفه روسای سازمان اوقاف و امور خیریه

گفتنی است حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمهدی خاموشی ۲۴ مهرماه طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه منصوب شد.

مرتبط
گزارش تصویری تودیع و معارفه روسای سازمان اوقاف و امور خیریه
حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه شد



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.