آنچه که باید راجع عکاسی در اینستاگرام بدانیم.

هر روز میلیون‌ها عکس از طرف کاربران در Instagram به اشتراک گذاشته می شود.یک عکس کامل باید دارای ترکیب خوب، روشنایی، رنگ و تن های مناسب باشد. برای گرفتن یک عکس مطلوب باید از میزان مناسب فیلترها و افکت ها استفاده کنید.
دوشنبه، 13 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه که باید راجع عکاسی در اینستاگرام بدانیم.

عکاسی اینستاگرام

راه و رسم عکاسی برای اینستاگرام شاید به نظر ساده باشه، اما واقعا این طور نیست. مهم ترین موضوع خلاقیت در عکاسی هست. شما اول باید دید خوب رو بشناسید و بعد شروع به عکاسی کنید.

خیلی از افراد هستند که این روزها بدون داشتن یک دوربین حرفه ای و با یک دوربین ساده درآمد خوبی از راه عکاسی در اینستاگرام به دست میارن. اونها یک راز دارن! و راز اونها «خلاقیت در عکاسی» هست.
 

خلاقیت در عکاسی اینستاگرام

برای داشتن خلاقیت در عکاسی چند تا نکته رو فراموش نکنید. البته خلاقیت یک موضوع درونی و ذهنی که توانایی فردی به حساب میاد.

اما می تونین با تقویت و تمرکز روی ایده هاتون به خلاقیت برسین. نکته هایی که در ادامه می گیم رو هم رعایت کنید.

عکس زیاد نگاه کنید.

جزییات عکس ها را با دقت بررسی کنید.

عکس هایی که به نظرتون جذاب میاد رو از بقیه جدا کنید.

علت جذابیت و حتی علت اینکه یک عکس به نظرتون جذاب نیست رو حتما پیدا کنید.

خودتون رو جای عکاس بگذارید و به جای اون لحظه عکاسی رو تصور کنید.

چیدمان در عکاسی رو فراموش نکنید.

به سراغ علاقه شخصی خودتون برین. مطمئنا تنها جایی که موفق هستین، زمینه علاقه مندی شماست!

این هفت نکته درباره خلاقیت در عکاسی اینستاگرام بود. حالا نوبت به رعایت یک سری نکات مهم در هنگام عکاسی برای اینستاگرام رسیده که باید به دقت در زمان عکاسی رعایت کنید.
 

نکات مهم در هنگام عکاسی برای اینستاگرام

برنامه ریزی کنید و یک تم انتخابی داشته باشید.

ببنید دوستان برای عکاسی هیجان زده عمل نکنید. یهویی دست به عکاسی شدن در زمان هایی خوبه که سوژه های شما یهویی پیش میان که البته اونم جذابیت های خاص خودش رو داره. اما برای عکاسی حرفه ای این روش برای شما مناسب نیست.

پس برای عکاسی نیاز دارین که برنامه ریزی داشته باشین. در ذهن تون تصور کنید که چه تصویری رو قراره خلق کنید. خب حالا نوبت جمع آوری لوازم صحنه است. چه چیزهایی نیاز دارین؟ یک فنجان قهوه شاید. شاید یک ژاکت قدیمی، چند برگ یا یک تخته چوبی .

حواستون باشه بیش از اندازه شلوغ نباشید. یعنی نخواین که همه چیز رو در یک عکس جای بدین. برای هر عکس بخشی رو انتخاب کنید که رنگهای اون لوازم با هم همنشینی بیشتری دارند. این نکته مهمه! چون هارمونی و بافت در عکس ایجاد می کنه.
 

تم در عکاسی اینستاگرام

برای داشتن یک تم (Theme) خوب در عکاسی اینستاگرام می تونین از یک فضای کلی استفاده کنید. البته برای چند عکس متوالی که موضوع های مرتبط با هم دارن.

مثلا برای عکس های زمستونی همون ژاکت رو استفاده کنین. یا برای عکاسی از بچه ها می تونین تم یک فضای فانتری که درست کردین رو انتخاب کنید.

این دیگه بستگی به هنر خلاقیت شما داره. انتخاب کنید. فکر کنید. دوباره تغییر بدین و بعد تایید کنید. عجول نباشید و با صبر و حوصله چیدمان و تم عکاسی اینستاگرام خودتون رو تعیین کنید.
 
از امکانات استفاده کنید
برای عکاسی اینستاگرام نیاز به یک سری امکانات دارین. مثلا امکانات دوربین گوشی موبایل خودتون. با شناخت دقیق و کامل از امکانات دوربین گوشی موبایل یا دوربین خودتون نصف راه رو اومدین.

شاید نصف بیشتر عکس های فوق العاده و جذابی که توی ایسنتاگرام می بینید به خاطر استفاده درست از امکانات هست!

عکس زیاد نگاه کنید. به دقت جزییات رو ببنید. تصور کنید که شما خودتون عکاس اون عکس جذاب هستید و از امکانات چطور استفاده کردید!
 
چند نکته ریز و کوچک
به جای زوم خودتون نزدیک به سوژه بشین. زوم خوب نیست وقتی می شه به سوژه نزدیک شد!

سعی کنید از نور طبیعی استفاده کنید به جای فلش (Flash) .

فوکوس دوربین خودتون رو از حالت اتو در بیارین و به حالت دستی (Manually ) بذارین. با حرکت خودتون در اطراف سوژه، بهترین زاویه دید رو پیدا کنید.

می تونین از طریق اینترنت اطلاعات دقیق دوربین گوشی موبایل، یا دوربین عکاسی خودتون رو به دست بیارین.

اما به شما پیشنهاد می کنم حتما خودتون تجربه کنید! جدا از لذت بخشی کار با دوربین، یه سری نکات کاربردی و مهم رو در زمان کار یاد می گیرین.
 

اصول اولیه عکاسی رو یاد بگیرید

نیازی نیست همون اول راه، تمام اصطلاحات کاربردی عکاسی رو یاد بگیرین. اما دونستن چند تا اصل مهم و ساده خیلی به شما کمک می کنه که عکس های خاص و ژست های متفاوت عکاسی اینستاگرام رو کشف کنید.
 

4 اصل مهم در عکاسی اینستاگرام

آشنایی با 4 اصل Composition یا ترکیب‌ بندی، فضای خالی (Negative Space)، پرسپکیتو و نور به شما کمک می کنه که در عکاسی اینستاگرام موفق تر عمل کنین.
 
Composition یا ترکیب‌ بندی عکس
پایه‌ ترین و مهمترین اصل عکاسی که باید به اون توجه خاصی داشته باشین. قانون یک سوم (The Rule of Thirds) رو در ذهن خودتون جا بندازین.

فکر کنین این عصای جادوی شماست و همیشه باید همراهتون باشه. وقتی سوژه عکاسی رو انتخاب کردید، توی قانون یک سوم نقطه تمرکز یا کانونی عکس، دقیقا همون جایی میشه که سوژه عکاسی شما قرار گرفته!

اون رو پیدا کنید. یک جدول فرضی توی ذهن تون ایجاد کنین. مثل دو خط افقی و عمودی که همدیگه رو قطع کردن! خب حالا نقطه کانونی یا همون نقطه تمرکز شما میشه دقیقا محل یا نقطه تلاقی این دو تا خط!

برای اینکه عمق و جذابیت عکس رو درست به تصویر بکشین، لازمه که سوژه عکاسی شما باید دقیقا روی این نقطه ها باشه. همین! عکس زیر نگاه کنید.

می تونین گزینه جدول فرضی (Grid) گوشی رو فعال کنید. همون خطوط فرض رو نمایش میده و براساس اون عکاسی کنید.
 
Negative Space (فضای خالی یا منفی)
همون فضایی که سوژه عکاسی رو در خودش جای داده. این کار به ببینده اجازه میده که راحت تر عکس شما رو تحلیل کنه و ببینه.

یه نکته جالب اینکه کاربران اینستاگرام تمایل بیشتری به فضای خالی عکاسی نشون دادن.

لایک های بیشتر برای عکس هایی بوده که فضای خالی بیشتری داشتن! شاید به دلیل حس تمرکز و آرامش توی عکس باشه!
 
پرسپکتیو (Perspective)
به بیننده کمک میکنه تا از موقعیت سوژه عکس خودش، عمق و اندازه درستی رو نشون بده.

این موضوع درک عکس رو راحت میکنه. احساس سه بعدی داشتن نسبت به عکس با رعایت همین نکته ایجاد میشه.

اینکه سوژه رو از چه زاویه دید نگاه کنید تا بهترین نقطه پرسپکتیو رو نشون بدین، دیگه بستگی به شما داره ولی پیشنهاد می کنم به جای عکاسی از بالا (Bird View) که این روزها خیلی هم زیاد شده، از زوایای مختلف دیگه هم عکاسی برای ایسنتاگرام رو انجام بدین.
 
نور (Lighting)
در عکاسی، و عکاسی اینستاگرام حرف اول رو میزنه! بدون نور عکس معنی داره. شما هر چقدر هم تلاش کنید با لوازم و ترفندهای دیگه کمبود نور یا بدنوری عکس رو جبران کنید، فایده نداره.

پیشنهاد می کنم نور طبیعی رو به جای هر نور دیگه ای جایگزین کنین. یک ساعت طلایی داریم توی عکاسی که ساعت عالی برای عکس گرفتن هست.
 
ساعت طلایی در عکاسی
یک ساعت بعد از طلوع خورشید و یک ساعت قبل از غروب خورشید رو ساعت طلایی در عکاسی میگن. دلیلش هم اینه که خورشید در پایین ترین ارتفاع در آسمان قرار اده و نور گرم و عمیقی رو به فضا می بخشه که برای عکاسی عالی!

اما اگه قراره در فضاهای بسته عکس بگیرین، نیاز به تجهیزات نورپردازی دارید.

بهرحال اگه توی خونه مشغول عکاسی برای اینستاگرام هستین، یک پنجره با نور طبیعی رو انتخاب کنید و سعی کنید در قاب بندی خودتون ضدنور رو رعایت کنید.

یعنی نور رو به شما(روبه دوربین) نباشه که تصویر سیاه و نامشخص بیفته. مگر اینکه بخواین عکس ضدنور بگیرین.
 

عکاسی پانوراما در عکاسی اینستاگرام

گاهی لازمه از کادرهای مستطیلی دیگه استفاده نکنین. یعنی یه وقت هایی جاهایی هستین که لازمه دست به کار بشین و از عکاسی پانوراما استفاده کنید.

مثلا فکر کنین توی یک جنگل پر از سرو قرار گرفتین که داره نور خورشید از وسط برگها بیرون میزنه.

خب اینجا واقعا باید قاب مستطیلی جواب گو نیست پس از گزینه پانوراما استفاده کنید. بدون لرزش یک عکس بی نظیر ثبت کنید.

در اخر و در یک جمع بندی به شما پیشنهاد می کنیم همیشه سعی کنید جای دوربین رو ثابت نگه دارین. تمرین کنید تا دستتون موقع گرفتن دوربین لرزش نداشته باشه.

نفس عمیق بکشید و بعد شاتر دوربین رو فشار بدین. نور پردازی عکاسی رو دست کم نگیرین و زاویه دید خودتون توی عکاسی رو فراموش نکنین.

نکته آخر بعضی وقتا بد نیست که عکس های خودتون رو ویرایش کنین. برای این کار نرم افزارهای ویرایش عکس وجود داره. امتحان کنین و موفق باشین.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما