در عکاسی با موبایل چه ترفندهایی به کار ببریم؟

همه‌ی افراد می‌توانند با گوشی موبایل عکس بگیرند ولی رسیدن به نتایج واقعا خوب در عکاسی با موبایل به مهارت بیشتری نیاز دارد. گرفتن عکس‌هایی خارق‌العاده با موبایل عملا کار بسیار ساده‌ای است، البته تا زمانی که برخی نکات مهم در خصوص فوکوس، نوردهی، ترکیب‌بندی و ویرایش عکس را رعایت کنید.
سه‌شنبه، 14 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در عکاسی با موبایل چه ترفندهایی به کار ببریم؟

ترفند های عکاسی با موبایل

تقریبا تمامی گوشی های هوشمند از دوربین های تصویر برداری نیز در طراحی خود استفاده کرده اند. بسته به هزینه ای که صرف خرید گوشی می کنید، ممکن است کیفیت بکار رفته در این دوربین ها متفاوت باشد.

این موضوع سبب می شود تا دوربین های بکار رفته در گوشی های مختلف، هر کدام ویژگی های خاص خود را دارا باشند و بسیاری از کمپانی های سازنده گوشی، به فکر رقابت در تولید گوشی هایی با دوربین های با کیفیت تر بیفتند.

البته در خصوص طراحی دوربین گوشی، محدودیت هایی نیز وجود دارد که مهمترین آن ها محدودیت فضا می باشد.

لنز یک دوربین گوشی نمی تواند اندازه ای بیش از چند میلیمتر را داشته باشد و همین موضوع سبب می شود تا نتوان از قابلیت هایی که در دوربین های حرفه ای و DSLR امکان استفاده آن ها را داریم، در دوربین های گوشی استفاده کنیم.

البته شرکت های تولید کننده گوشی این کاستی ها را با فناوری های دیگری جبران نموده اند که از جمله آن ها می توان به طراحی دوربین های دوگانه، سه گانه و حتی بیشتر نیز اشاره داشت.

استفاده از چنین فناوری هایی باعث شده است تا عکاسی با موبایل چهره تازه ای را به خود گرفته و بطور حرفه ای تری دنبال شود.

اما هنر عکاسی نیاز به آموزش دارد و نمی توان تنها با در دست داشتن یک دوربین حرفه ای و یا یک گوشی با دوربین خوب، اقدام به عکاسی حرفه ای نمود.

ما در ادامه قصد داریم تا تعدادی از این ترفندها و نکات مهم را در خصوص عکاسی با موبایل به شما آموزش دهیم تا با استفاده از این ترفند ها، تجربه جدیدی را در ثبت تصاویر با دوربین گوشی خود بدست آورید.
 
1. لنز دوربین را تمیز کنید
همیشه قبل از این که بخواهید شروع به عکاسی با موبایل خود نمایید، لنز دوربین را با استفاده از یک دستمال پنبه ای نرم، تمیز کنید.

از آنجا که در طراحی جدید گوشی های موبایل، پوشش خاصی برای تمیز نگاه داشتن لنز وجود ندارد و این قسمت همیشه در معرض آلودگی و آسیب قرار دارد، ممکن است در جیب یا در هنگامی که گوشی در دستتان قرار گرفته است، کثیف شود.

اثر انگشتان شما روی لنز دوربین، از کیفیت عکس های شما به شدت خواهد کاست. توجه داشته باشید که از دستمال های نرم و پنبه ای و مایع تمیز کننده برای تمیز کردن لنز استفاده کرده از بخار دهان برای و گوشه لباس برای این امر استفاده نکنید. این کار باعث آسیب تدریجی شیشه لنز شده و به مرور موجب ایجاد خط و خش روی آن خواهد شد.
 
2. از شبکه بندی یا Gridlines استفاده کنید
Gridlines یا شبکه بندی تصویر، به شما کمک می کند تا تصویر خود را بالانس کنید.

به این ترتیب تصاویر شما همیشه در تقارن بوده و هیچگاه کج و راست نخواهد شد.

شبکه بندی صفحه نمایش گوشی را به 9 قسمت مساوی تقسیم می کند که باعث می شود تا شما بتوانید خطوط عمودی و افقی تصویرتان را با خطوط روی صفحه نمایش تنظیم کرده و تصویری ثبت کنید که بالانس بسیار خوبی داشته باشد.

تقریبا تمامی گوشی های هوشمند امروزی دارای قابلیت شبکه بندی تصویر هستند. اگر نتوانستید این قابلیت را در اپلیکیشن دوربین گوشی خود بیابید، از یک اپلیکیشن دوربین گوشی دیگر برای این امر استفاده کنید.
 
3. رزولوشن تصویر را افزایش دهید
امروزه برخی از گوشی های هوشمند دارای دوربین هایی با کیفیت تصویر برداری بیش از 20 مگاپیکسل هستند که واقعا رزولوشن بالایی از تصویر را به شما می دهد.

بنابراین توصیه می شود برای افزایش کیفیت عکاسی با موبایل این رزولوشن را به بالاترین میزان خود افزایش دهید تا تمامی جزئیات تصویر شما ثبت گردد.

البته کیفیت بالاتر سبب اشغال حجم بیشتر تصاویر نیز خواهد شد اما برای یک عکاسی حرفه ای، این کیفیت نیاز است.
 
4. از فوکوس استفاده کنید
تنظیم فوکوس در هنگام تصویر برداری به شما کمک می کند تا تصاویر واضح تری را از سوژه خود داشته باشید. تقریبا تمامی دوربین های گوشی قابلیت فوکوس یا تمرکز کردن روی یک یا چند سوژه را به طور همزمان دارند. اما بهتر آن است که تنها از یک سوژه استفاده کنیم و لنز دوربین را روی آن متمرکز کنیم.

برای این منظور کافی است در هنگام تصویر برداری، روی سوژه خود تمرکز کرده و یکبار ضربه روی تصویر سوژه در صفحه نمایش بزنیم تا فوکوس روی سوژه تنظیم شود.
 
5. فیلتر ها را فراموش کنید
چه بخواهید و چه نخواهید، فیلتر گذاری روی تصاویر باعث افت شدید کیفیت آن ها می شود.

مخصوصا فیلترهایی که در اپلیکیشن هایی نظیر اینستاگرام یا اسنپ چت موجود است، می تواند تا حد زیادی باعث کاهش کیفیت تصاویر شما شود.

اگر قصد دارید تصویر خود را پس از گرفتن ویرایش کنید، بهتر است از نرم افزارها و اپلیکیشن هایی که برای این کار طراحی شده اند استفاده کنید.

اپلیکیشن هایی نظیر Snapseed و Photoshop Express از جمله اپلیکیشن هایی هستند که برای ویرایش تصاویر و فیلتر گذاری روی آن ها مناسب می باشند.
 
6. از فلش استفاده نکنید
سعی کنید تا وقتی که مجبور به استفاده از فلش نشده اید، از آن برای تصویر برداری استفاده نکنید.

نور فلش در هنگام عکاسی با موبایل باعث می شود تا رنگ های تیره تر، حالتی شارپ تر به خود بگیرند و قسمت های روشن تر، نور ساتع شده را بازتاب دهند.

به این ترتیب ترکیب رنگ تصاویر شما بر هم خواهد خورد ضمن اینکه قسمت های دارای عمق بیشتر در تصویر نیز به رنگ تیره تری نمایش داده می شوند که زیاد جالب نیست و از کیفیت عکس می کاهد.
 
7. از زوم استفاده نکنید
لنز دوربین های گوشی به سبب محدودیت هایی که دارند، توانایی زوم اپتیکال بالایی ندارند.

به همین سبب معمولا در هنگام بزرگنمایی، باعث کاهش کیفیت تصاویر می گردند. به همین سبب توصیه می شد تا حد امکان از زوم کردن تصاویر با استفاده از این دوربین ها بپرهیزید و به هیچ وجه از زوم دیجیتال برای عکاسی با موبایل استفاده نکنید.
 
8. از پرسپکتیوهای متفاوت استفاده کنید
پرسپکتیوهای متفاوت یا همان زوایایی مختلف تصویر باعث می شود تا تصویر عمق بیشتری بگیرد و بر بیننده تاثیر بهتری بگذارد.

منظور از تصاویر با پرسپکتیو متفاوت ایجاد پس زمینه هایی با زوایای متفاوت در تصویر است. زاویه های مختلف، خطوط عمود بر هم و نحوه قرار گیری سوژه در تصویر، همه و همه باعث ایجاد پرسپکتیو های متفاوت در تصویر می شود و تاثیر مثبتی را در تصاویر ایجاد می کند.
 
9. از نور و رنگ استفاده کنید
نور یکی از کلیدی ترین نقش ها را در هنر عکاسی بازی می کند. عکاسان حرفه ای می توانند به سادگی با استفاده از نور، به تصاویر عمق جدیدی ببخشند و یک عکس کاملا معمولی را به یک تصویر بسیار حرفه ای و با جزئیات تبدیل کنند.

سعی کنید نور را از قسمت های کناری و مایل به پشت دوربین به سمت سوژه بتابانید تا به این ترتیب یک نور مستقیم باعث ایجاد تاری در لنز دوربین نشود.

اگر قصد دارید تصاویری به یاد ماندنی ثبت کنید، گلدن تایم عکاسی را فراموش نکنید. بهترین زمان برای عکاسی در محیط بیرون، هنگام غروب آفتاب است که باعث می شود تا نوری ملایم و یکنواخت در همه جا دیده شود.
 
10. دوربین را ثابت نگاه دارید
اگر دستان شما در هنگام عکاسی با موبایل لرزش دارد، قطعا نمی توانید تصاویر منحصر به فردی را ثبت کنید.

با وجود اینکه اکثر دوربین های گوشی دارای قابلیتی برای رفع لرزش های به وجود آمده هستند، باز هم لرزش دوربین باعث کاهش کیفیت تصاویر گرفته شده خواهد شد.

برای رفع این موضوع می توانید از پایه های نگهدارنده گوشی استفاده کنید که باعث می شود تا گوشی ثابت بماند و به خوبی روی سوژه متمرکز شود.

همچنین اگر مایل به استفاده از پایه نگهدارنده نیستید بهتر است برای عکاسی از هر دو دوست خود استفاده کرده و تصویر مورد نظرتان را با استفاده از دکمه ولوم ثبت کنید.


منبع: سایت مراقبت از خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما