پيچيده است (IT'S COMPLICATED)

پنجشنبه، 7 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پيچيده است (IT'S COMPLICATED)

بازيگران: مريل استريپ، الک بالدوين، استيو مارتين، جان کراسينسکي، ليک بل
کارگردان: نانسي مه يرز
خلاصه داستان: نانسي مه يزر،نويسنده و کارگردان فيلم پيچيده است بيست و چند سالي هست که در صنعت سينماي آمريکا مشغول کار است. اولين کار مهم مه يزر نگارش فيلمنامه ي Room Baby(1987بود او بعدا به کارگرداني فيلم نيز روي آورد و فيلم هاي نسبتا موفق آنچه زنان مي خواهند(2000)، يک چيزي بايد داد(2003)و تعطيلي(2006)را اريه کرد. نانسي مه يرز با ارايه ي اين فيلم ها موفق به خلق يک زير-ژانر ويژه در ذيل ژانر کمدي عاطفي شده است به طور خلاصه نانسي مه يرز متخصص در ساختن فيلم هايي است که محور اصلي انها رابطه ي عاطفي ميان آدم هاي پا به سن گذاشته است: دايان کيتون و جک نيکلسون مل گيبسون و هلن هانت، و حالا در فيلم پيچيده است مريل استريپ و آلک بالدوين و استيو مارتين .
مريل استريپ در فيلم پيچيده است در قالب زن مرفه و ثروتمندي به اسم جين ظاهر مي شود. جين صاحب يک رستوران است و شيريني پز قابلي به شمار مي رود. جين در يک خانه ي بزرگ زيبا که مشرف به اقيانوس ارام است در سانتابارباراي آمريکا زندگي مي کند. جين سه فرزند دارد و ظاهر زندگي شيرين و دلپذيري را دارد زندگي مي کند. او تازگي ها يک معمار را استخدام کرده تا آشپزخانه ي تازه اي برايش درست کند زيرا اشپزخانه ي فعلي اش به طرز غمناکي فقط دو تا چراغ گاز دارد .جين به بچه هاي خود عشق مي ورزد و بچه هايش هم او را دوست دارند . هارلي(جان کراسينسکي)،داماد اينده ي جين، به ويژه علاقه ي بسيار زيادي به مادر زن اينده خود دارد. اما زندگي جين به مراتب زيباتر مي شد اگر شوهرش جک(آلک بالدوين)، ده سال پيش طلاق نمي گرفت و وي را ترک نمي کرد جک پس از طلاق از جين با زن جوان و جذاب اما کم عقلي به اسم آگنس (ليک بل)ازدواج کرده است در ادامه ماجرا، جين و جک در يک مهماني همديگر را ملاقات مي کنند. اين ديدار باعث مي شود که هر دوي انها ياد ايام خوش گذشته بيفتند. به اين ترتيب رابطه اي ميان جين با شوهر سابق اش اغاز مي شود .از طرف ديگر، جين احساس مي کند که به معمار خانه اش،آدام (استيو مارتين)،نيز علاقمند است . اما آدام تازگي ها از همسرش طلاق گرفته و نظر چندان خوبي به آغاز يک زندگي مشترک تازه ندارد؛ هر چند که شديدا به جين علاقمند است .به اين ترتيب جين بر سر يک دوراهيِ«پيچيده »قرار مي گيرد.رفتن به طر ف جک يا رفتن به طرف آدام ؟
نانسي مه يرز در فيلم هاي خود معمولا به سراغ کاراکترهاي مونث طبقه ي مرفه جامعه مي رود فمينيسم وجه مشخص فيلم هاي مه يرز است هر چند که ايده هاي فمينيستي مطرح شده در فيلم هايش معمولا بوي کهنگي و ارتجاع مي دهند. کاراکترهاي مخلوق مه يرز آميزهه هايي از هوشمندي ،اسيب پذيري و بامزگي هستند؛هر چند که در فيلم تازه ي وي ، ويژگي هاي مذکور کمتر به چشم مي خورد .با اين حال حتي در اين فيلم نه چندان قوي باز شاهديم که چگونه فيلمساز از روحيه ي احساسي و فرهنگي زنان زمانه ي خود -البته زنان مرفه آمريکايي -بهره برداري مي کند. نانسي مه يرز طي دو دهه ي گذشته توانسته به نحو نسبتا موفقيت اميزي از روايت ها و قرائت هاي مختلف اين فرمول بهره برداري کند و بنيانگذار نوعي فيلم هاي ويژه ي عشق پيرانه سري باشد مه يرز تلاش کرده تا فيلم تازه اش در بردارنده ي مجموعه اي از همه ي چيزهاي خوب فيلم هاي قبلي ا ش باشد . او تا حدي توانسته به اين هدف خود دست يابد. مه يرز بخش عمده اي از اين موفقيت نسبي را قطعا بايد مرهون مريل استريپ بداند. بازي استريپ در نقش جين به قدري خوب و ماهرانه است که بسياري از کليشه هاي کهنه ي فيلم در برابر اين بازي خوب رنگ باخته است. الک بالدوين نيز يکي از بازي هاي نسبتا خوب خود را در همين فيلم ارائه کرده است. بالدوين بخش عمده اي از بار کمدي فيلم را نيز بر دو داشته و بايد اذعان کرد که بهترين موقعيت هاي طنز آميز فيلم را با استادي و مهارت به انجام رسانده است. به اين ترتيب بايد گفت که پيچيده است داراي لحظات دلپذير و شيرينِ خاص خود است هرچند که جزو بهترين فيلمهاي سازنده اش نيست. نکته ي ديگري که در مورد اين فيلم وجود دارد زمان اکران عمومي آن است که همزمان شده با اکران عمومي فيلم آواتار بايد ديد در زماني که تب آواتار همه تماشاگران را فراگرفته آيا تماشاگران پرتعدادي براي ديدن فيلمي با موضوع عشق پيرانه سري وجود دارد يا نه ؟



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما