ابري با احتمال بارش کوفته قلقلي

شنبه، 27 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ابري با احتمال بارش کوفته قلقلي

ابري با احتمال بارش کوفته قلقلي، يکي از جديدترين انيميشن هاي کامپيوتري است که توسط شرکت هاي سوني و کلبيا پيکچرز به کارگرداني دارسي مک ايزاک و کريستوفر ميلر توليد و پخش شده است. فيلم نامه ي اين فيلم اقتباسي است از کتاب کودکانه با همين عنوان نوشته ي جودي برت و رون برت و در آن بازيگراني چون بيل هيدر و آنا فريس در نقش هاي اصلي به جاي شخصيت هاي انيميشني صحبت مي کنند.
داستان فيلم
فلينت لاک  وود مخترع جواني است که به خاطر اختراع چيزهايي که سرانجامي ناقص، آشفته و يا ناخواسته دارند، همواره با پدرماهيگير و تکنولوژي گريزش ، تيم لاک وود ، اختلاف دارد. از جمله اختراعات عجيب و غريب وي مي توان به « کفش هاي افسانه اي » که پاهاي او را براي هميشه در کفش هاي پلاستيکي غيرقابل نفوذي محبوس مي کند، اشاره کرد. مادر فلينت که هميشه معتقد بوده او يک روز بسيار مشهور خواهد شد، سالها پيش قبل از فارغ التحصيل شدن وي از دنيا رفته است. فلينت به اختراعات سوال برانگيزش مثل يک تلويزيون کنترل از راه دور که قابليت فرار کردن دارد و يک ماشين پرنده ي بدون بال ادامه مي دهد. او و ديگر شخصيت هاي داستان در يک جزيره ي کوچک و ناشناخته درست در وسط اقيانوس اطلس زندگي مي کند.
يک روز فروشگاه ساردين- غذايي که همه ي اهالي توانايي خريدنش را دارند- تعطيل مي شود.فلينت اميدوار به حل مشکل غذاي مردم ماشيني اختراع مي کند که قادر است آب را به غذا تبديل کند اما اين دستگاه به خاطر مقدار کم الکتريسيته از کار مي افتد . روز بعد فلينت در خلال يک گردهمايي به مناسبت بازگشايي پارکي تفريحي به نام «سرزمين ساردين» که با حمايت شهردار شلبورن و برنت (که از زمان کودکي نمايندگي توليدات ساردين شهر را برعهده داشته)، برگزار شده، دوباره دستگاه خود را با استفاده از نيروي برق نزديک ترين نيروگاه آزمايش مي کند. همزمان يک کارآموز هواشناسي از نيويورک به نام سام اسپارگز براي تهيه ي گزارش به جزيره فرستاده مي شود و اتفاق مهمي که در اين جزيره مي افتد را به همه جاي دنيا مخابره مي کند: دستگاه فلينت قطعه اي از پارک را نابود کرده و به سوي آسمان پرواز مي کند. سپس توده هاي بزرگي از ابرهاي ارغواني آسمان را پوشانده و باراني از چيزبرگر بر شهر مي بارد!
فلينت بعد از آن وسيله اي ارتباطي براي اهالي شهر اختراع مي کند که به آنها اجازه مي دهد هرچيزي که براي خوردن از آسمان مي خواهند را سفارش دهند. مثل بستني به مناسبت تولد کال، پسر مأمور پليسي به نام ارل، و همين طور مقدار بسيار زيادي غذا براي شهردار تا وي با خوردن آنها خود را خفه کند! از آن پس نام جزيره از Swallow falls (به معني آبشار قورت دادن) به Chew and swallow (قورت دادن و جويدن) تغيير مي يابد و شهردار مي کوشد با راه اندازي کشتي هاي تفريحي ، گردشگران را از سرتاسر دنيا براي خوردن به جزيره بکشاند. به همين مناسبت او از فلينت دعوت مي کند براي بازگشايي دوباره ي جزيره و بريدن روبان افتتاح حضور يابد. فلينت در همين زمان متوجه مي شود که به مقدار اين غذاها مدام افزوده مي شود. پس تصميم مي گيرد دستگاه اش را خاموش کند. اما شهردار(که به طرزي غيرعادي چاق شده است) او را تحت فشار قرار مي دهد که اين کار را نکند.
سام درست قبل از رسيدن توريست ها پي مي برد که تمام دنيا به خاطر مسائل اين جزيره به خطر افتاده است. فلينت اين بار نمي پذيرد که دستگاه اش را خاموش کند. اينگونه جزيره گرفتار گردبادي از اسپاگتي مي شود و فلينت ناگزير براي از کارانداختن دستگاه به سوي آزمايشگاه اش مي دود. اما درهمين زمان شهردار وسيله ي ارتباطي را خراب مي کند. با اين کار طوفان مي شود و باراني از تکه هاي غول آساي غذا دنيا را مورد تهديد قرار مي دهد. در نهايت فلينت با کمک ميمون دست آموزش، استيو، با همراهي سام ، فيلمبردار او - ماني- و همين طور برنت، به جستجوي دستگاه که به يک کوفته قلقلي غول آسا تغيير شکل يافته ، مي روند و آن را نابود مي سازند.
$واکنش هاي منتقدين
فيلم نقدهاي بسيار خوبي از جانب منتقدين دريافت کرده است. اکثر پايگاه هاي اينترنتي و نشريات گزارش داده اند که تقريباً 86 درصد اين نقدها مثبت بوده اند. ارنست هاردي از لس آنجلس ويکلي گفته است که فيلم «تر و تميز، خردمندانه و داراي ريتمي سريع است». هاردي همچنين در مورد جلوه هاي سه بعدي فيلم گفته که آنها «فوق العاده» اند و به غير از آن فيلم مملو است «از طنزهاي جديد و لحظات بسيار بامزه ... » . ميشل فيليپس از شيکاگو تريبون چنين نوشته است: « طنازي هاي اين فيلم سه بعدي، به خصوص آنهايي که در نيمه دوم آن عرضه مي شوند، بينندگان را راضي نمي کنند... اما صبر کنيد! اين فيلم براي من يا شما ساخته نشده است. ابري... به بچه هاي 9ساله اختصاص دارد.»
کايل اسميت از نيويورک پست دو ستاره به فيلم اختصاص داده و اظهارنظر کرده است که « اين فيلم انيميشن داستان اوليه ي کودکانه اي که براساس اش ساخته شده است را به درستي وسعت بخشيده، اما در نيمه ي دوم آن را به سرانجام نرسانده است.»
$آشنايي با شخصيت ها و بازيگران فيلم:
بيل هيدر، در نقش فلينت لاک وود؛ يک مخترع جوان و قهرمان اصلي داستان.
آنا فريس، در نقش سامانتا «سام» اسپارکز؛ يک کارآموز هواشناسي از نيويورک و دختري که فلينت عاشق اش مي شود.
نيل پاتريک هريس، در نقش ميموني به نام استيو؛ حيوان دست آموز فلينت که توسط دستگاهي که افکارش را مي خواند مي تواند با انسان ها ارتباط برقرار کند.
جيمز کان ، در نقش تيم لاک وود؛ پدر بيوه و تکنولوژي گريز فلينت.
بروس کمپبل ، در نقش شهردار شلبورن؛ شهردار جزيره و ضد قهرمان داستان.
اندي سامبرگ ، در نقش برنت.
مستر تي ، در نقش مأمور پليسي به نام ارل دوراکس؛ که ورزشکار است ، ولي طاقت پوشيدن شلوار پليس ها را ندارد.
بابي جي . تامسون، در نقش کارل دوراکس؛ پسر ارل و يک بچه ي لوس.
بنجامين برات ، در نقش ماني؛ فيلمبردار گواتمالايي سام که پيش تر دکتر، کمدين و کمک خلبان بوده است.
ال روکر، در نقش پاتريک پاتريکسون؛ مسئول خبر ايستگاه هواشناسي.
لورن گراهام، در نقش فرن لاک وود؛ مادر مرحوم فلينت.
ويل فورته، در نقش جوتون؛ يکي از اهالي دهاتي ماب جزيره.
$ توليد فيلم
سوني پيکچرز انيميشن در 16 آگوست سال 2006 اعلام کرد که در نظر دارد فيلمي بر اساس اين کتاب کودکانه بسازد. در 18 سپتامبر2008 نشريه ي ورايتي در مطلبي درج کرد که قرار است بيل هيدر و آنا فريس به جاي نقش هاي اصلي فيلم صحبت کنند. مدتي بعد فيليپ لُرد (يکي از نويسندگان) و کريستوفر ميلر (يکي از کارگردانان و نويسندگان) در مصاحبه اي عنوان کردند در اين فيلم که در واقع هجوي است بر برخي فيلم هاي فاجعه اي چون توئيستر، آرماگدون و روزي پس از فردا با يکديگر همکاري خواهند کرد.
ابري با احتمال ريزش کوفته قلقلي دومين فيلم انيميشني است که با استفاده از نرم افزار رندرينگ انيميشن شرکت سوني با عنوان «آرنولد» ساخته شده است.
منبع:دنياي تصوير،شماره 186.    



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما