قرار دقیق (Due Date)

يکشنبه، 21 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قرار دقیق (Due Date)

کارگردان: تاد فيليپس

عنوان: قرار دقيق(کمدي)
DUE DATE
بازيگران: رابرت داوني جونيور(پيترهايمن)،راک گاليفياناکيس(اتان ترمبلي)،ميشله موناهان (ساراهايمن)،جيمي فاکس(داريل)،جوليت لوئيس(هيدي).95 دقيقه .درجه نمايشي:R
شيمي و اهميت حياتي اش در سينما!
قرار دقيق بازسازي رسما اعلام نشده اي از فيلم هواپيماها ،قطارها و اتومبيل هاي جان هيوز است که بيست و سه سال پيش به روي پرده ي سينماها آمد؛ فيلم کمدي ارزشمندي که دو بازيگر اصلي آن استيو مارتين و جان کندي بودند .در آن فيلم استيو مارتين نقش يک طراح تبليغات را بازي مي کرد که دو روز قبل از عيد شکرگزاري عجله داشت خود را از نيويورک به خانه اش در شيکاگو برساند اما به دليل همراه شدن اجباري اش با يک فروشنده ي پرده ي حمام (با بازي فراموش نشدني جان کندي)اين سفر براي وي تبديل به يک کابوس بامزه شد.
در فيلم قرار دقيق، رابرت داوني جونيور و زاک گاليفياناکيس همان نقش هاي استيو مارتين و جان کندي در فيلم هواپيماها... را بازي مي کنند. داوني جونيور نقش يک معمار دقيق و مرتب و منظم به اسم پيتر هايمن را بازي مي کند. اين مرد براي کاري به آتلانتا آمده  و حالا عجله دارد که خود را به فرودگاه رسانده و عازم خانه اش در لس آنجلس شود. دليل عجله ي پيتر اين است که همسرش، سارا (ميشله موناهان) به زودي اولين فرزند آنها را به دنيا خواهد آورد. پيتر تصميم گرفته که به هنگام تولد بچه اش حتما در کنار همسرش باشد.اما وي به محض اينکه پايش را از تاکسي بيرون مي گذارد و وارد فرودگاه آتلانتا مي شود با مسائل پيش بيني نشده ي بسياري روبرو مي شود. مصيبت در قالب آدمي به اسم اتان ترمبلي(زاک گاليفيا ناکيس) برسر پيتر آوار مي شود. اتان که قصد دارد هنر پيشه ي سينما شود بليط همان هواپيمايي را دارد که پيتر قصد سوار شدن آن را دارد. او خود را به پيتر نزديک مي کند و پيتر به اکراه تن به اين رابطه ي «دوستانه» مي دهد.اما اتان به محض اينکه روي صندلي هواپيما مي نشيند نمي تواند جلوي خودش را بگيرد و کلماتي مثل «بمب» و «تروريست» را با صداي بلند ادا مي کند.مأموران امنيتي هواپيما به اتان و هم سفر وي ،پيتر ،مشکوک مي شوند و آنها را از هواپيما بيرون مي کشند و سپس نام آنها را در ليست «ممنوع از پرواز» قرار مي دهند. متأسفانه کيف پول پيتر که حاوي کارت هاي اعتباري و کارت شناسايي اوست،در داخل هواپيما جا مانده، در چنين وضع نوميدکننده اي است که اتان به پيتر پيشنهاد مي کند که وي را با اتومبيل به لس آنجلس برساند. پيتر اجبارا اين پيشنهاد را مي پذيرد و به اين ترتيب درگير مسافرت زميني اي مي شود که طي آن بلاهاي متفاوت و عجيب وغريبي بر سرش نازل مي شود.
بهترين راه براي پي بردن به  ايراد اصلي فيلم قرار دقيق مقايسه کردن اين فيلم با کمدي بزرگ هواپيماها... است .در يک مقايسه ي گذرا مشاهده مي کنيم که شيمي رابطه ي داوني جونيور و گاليفياناکيس اصلا به کارآمدي رابطه ي استيو مارتين و جان کندي نيست. علاوه بر اين ،کاراکتري که کندي درآن فيلم بازي مي کرد يک بازنده ي دوست داشتني بود در حالي که کاراکتري که گاليفياناکيس در قرار دقيق بازي مي کند يک موجود آزاردهنده ي دوست نداشتني است .حضور تاد فيليپس در صندلي کارگرداني قرار دقيق و حضور گاليفياناکيس در جلوي دوربين اين فيلم، خواسته و ناخواسته ما را به ياد کمدي موفق خماري مي اندازد که کار موفقي از اين زوج کارگردان و بازيگر بود. اما در اينجا هم تفاوت هاي عمده اي بين دو فيلم به چشم مي خورد .خماري يک کمدي به شدت خود جوش و غيرقابل پيش بيني بود اما قرار دقيق دقيقا در همان مسيرهاي کليشه اي فيلم هاي جاده اي کمدي دو رفيق ناجور گام برمي دارد. قرار دقيق فيلم کاملا پيش بيني پذيري است.شوخي هاي فيلم غالبا ناکام و ناموفق از کاردرآمده و فيليپس فراموش کرده که کمدي لجام گسيخته زماني کارآمد است که اين نوع کمدي بامزه باشد وگرنه صرف لجام گسيختگي  به هيچ نتيجه ي مثبتي در فيلم ختم نمي شود. البته يکي دوتا صحنه ي فيلم- مثلا سگي که رفتار ناشايست صاحب اش(اتان) را عينا تقليد مي کند يا رويکرد سوپر قهرماني داوني جونيور با يک بچه ي نافرمان- خنده هايي برلبان تماشاگر مي نشاند. در خبرها بود که سازندگان فيلم موقعي که محصول نهايي را ديدند به نتيجه رسيدندکه بايد چند صحنه ي شوخي ديگر بسازند و در فيلم تمام شده جاي بدهند.اما هيچ کدام از اين تلاش ها نمي تواند مشکل مچ نشدن دو بازيگر اصلي را با يکديگر حل کند. تعامل داوني جونيور و گاليفياناکيس باعث ايجاد هيچ گرمايي نمي شود. داوني جونيور در حال حاضر يکي از بهترين بازيگران سينماي آمريکاست، اما بازي وي در فيلم قرار دقيق نمي تواند جزو بهترين کارهاي وي قرار بگيرد. البته عيب از داوني جونيور نيست،عيب از کمدي نامرغوب و نازلي است که وي ايفاي نقش درآن را تقبل کرده است.
احتمالا بهترين بازي فيلم از آن جوليت لوئيس است که نقش کوچکي را در فيلم بازي کرده است. لوئيس در فيلم محکوميت که همزمان با قرار دقيق بر روي پرده ي سينماهاست ،نيز يک نقش کوچک بازي کرده که مي ارزد به کل اين فيلم.
منبع:دنياي تصوير198



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.