یوگی خرسه (Yogi Bear)

سه‌شنبه، 23 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
یوگی خرسه (Yogi Bear)

کارگردان: اريک برويک

یوگي خرسه
YOGI BEAR
انيميشن/ خانوادگي/ ماجرايي/ کمدي
صداپيشگان و بازيگران: دن آيکرويد(صداي يوگي)، جاستين تيمبرليک(صداي بوبو)، آنا فاريس (ريچل)، تام کاوانا(رنجر اسميت)، اندرو دالي (شهردار براون ) . 80 دقيقه. درجه نمايشي: PG.
دعواي چپ گرايان و راست گرايان بر سر يوگي خرسه!
فيلم تازه اي که درباره ي يوگي خرسه ساخته و عرضه شده بحث هاي سياسي جالبي را در آمريکا به بار آورده. فيلم يوگي خرسه يک کار انيميشني توأم با حرکت زنده است يا به تعبير ديگر در اين فيلم بازيگران انساني در کنار مخلوقاتِ انيميشني و کامپيوتري ايفاي نقش کرده اند. جناب يوگي براي همه ي مردم جهان و از جمله ما ايراني ها چهره ي کاملاً آشنايي است. کارتون هاي يوگي براي ساليان متمادي از تلوزيون کشورمان پخش شده و کمتر کسي است که اين خرس بامزه ي باهوش و دستيار محتاط و محافظه کارش، بوبو، را نشناسد. در تازه ترين فيلمي که راجع به يوگي و بوبو ساخته شده دن آيکرويد به جاي يوگي و جاستين تيمبرليک خواننده ي سرشناس موسيقي پاپ به جاي بوبو حرف زده اند. قصه ي فيلم در «پارک جلي استون» مي گذرد. البته اين نام بلافاصله ما را به ياد «پارک ملي يلواستون» آمريکا مي اندازد. تفاوت عمده در اين دو اسم حذف واژه ي «ملي» از عنوان پارکِ جلي استون فيلم است. سازندگان فيلم از همين جا اولين حمله را به جناح راست سياسي کشورشان و سياستمداران محافظ کار کرده اند و تلويحاً گفته اند که اين پارک ها زماني به ملت تعلق داشت و دولت فدرال به خوبي از آنها محافظت مي کرد اما حالا ديگر چنين نيست. شخصيت منفي قصه، شهردار نفرت انگيز است به اسم براون (اندرو دالي) که به دليل کسري بودجه قصد دارد بخش هايي از جنگل هاي پارک رابه شرکت هاي چوب بُري بفروشيد. در طرف مقابل، رنجر دلسوز پارک (تام کاوانا) درصدد است که با ياري گرفتن از يک خانمِ مستند سازِ طبيعت دوست (آنا فاريس)، يک جلسه ي جمع آوري کمک هاي مالي به راه بيندازد تا کسري بودجه ي شهردار را برطرف کرده و پارک را از خطر اره هاي برقي شرکت ها ي چوب بُري نجات دهد. اما يوگي خرسه اصلاً از اين ماجراها بي خبر است. يوگي طبق معمول خودش با دستبرد زدن به سبدهاي پيک نيک خانواده ها در داخل پارک و قمپز در کردن براي دستيار محافظ کارش، بوبو، روزگار را مي گذراند و از شما چه پنهان اينجور اعمال ناپسنديده ي يوگي در کسادي وضعيت پارک و کم شدن تعداد بازديد کنندگان آن تأثير داشته است. اما ديري نمي گذرد که يوگي متوجه خطري  که محيط زيست او را تهديد مي کند مي شود و ...
 يوگي خرسه فيلم چندان بدي نيست. بچه ها از اين فيلم لذت خواهند برد. فيلم شوخي ها و و خنده هاي خاص خودش را دارد. کار صداپيشگان به دل مي نشيند و از همه مهم تر فيلم پيام هاي بسيار خوبي براي مخاطبان کم سن و سال خود دارد و اتفاقاً همه ي جنجال ها از همين جا منشاء مي گيرد . برخي از وب لاگ نويسانِ راست گرا در آمريکا معتقدند که فيلم يوگي خرسه سعي دارد با طرح مقوله ي زيست محيط گرايي و شيطاني نشان دادن سياستمدارانِ طماع و احمقي که جز کسب پول و قدرت به چيز ديگري نمي انديشند، بچه ها را ذهن شويي کند و از اين طريق ارزش هاي ليبرالي وچپ گرايانه را از حالا در اذهان آنها نهادينه کند. خب همانطور که مي دانيد راست گرايان آمريکايي اصولاً معتقدند که مقوله اي به اسم گرم شدن کره ي زمين و سوراخ شدن لايه ي اوزن و تخريب محيط زيست وجود خارجي ندارد و همه ي اين ها هياهوي مشتي آدم هاي ليبرال و چپ گراست که مي خواهند از اين طريق به قدرتِ سياسي دست يابند. البته طرف مقابل هم ساکت ننشسته و با ارائه دليل و مدرک و سند ثابت مي کند که سياستمداران راست گراي نادان به خصوص طي اين سي چهل سال گذشته چه به روز محيط زيست آورده و عملاً اين کره ي خاکي را دارند به يک کره ي غير مسکوني تبديل مي کنند.
منبع: مجله دنياي تصوير، شماره ي200

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.