عرضه سيگار از دكه‌هاي مطبوعاتي ممنوع شد

بنا به اخبار رسيده از بازار، تقاضا براي خريد سيگار قاچاق مارلبورو طي روزهاي اخير با كاهش مواجه شده است.
دوشنبه، 11 مرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عرضه سيگار از دكه‌هاي مطبوعاتي ممنوع شد

راسخون: شركت دخانيات ايران از ابتداي تابستان امسال كار مبارزه با سيگارهاي قاچاق و به ويژه جمع‌آوري سيگار مارلبورو از بازار داخلي را آغاز كرده كه اجراي اين برنامه بعد از بازديد رييس ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز در دو هفته پيش شدت بيشتري گرفته است.

از سوي ديگر به نظر مي‌رسد تبليغات منفي گسترده رسانه‌ها عليه سيگار مارلبورو نيز موثر واقع شده است. از جمله اين‌كه در رسانه‌ها اعلام شد، احتمال وجود اورانيوم ضعيف شده و مشتقات خون خوك در سيگار قاچاق مارلبورو وجود دارد.

بنابر اين گزارش به نقل از ايسنا، در همين حال يكي از عمده‌ فروشان سيگار در بازار مولوي تهران به خبرنگار ايسنا گفت كه طي روزهاي اخير تقاضا براي خريد سيگار مارلبورو در بازار تضعيف شده و مردم براي خريد اين سيگار تمايل كمتري دارند.

وي عنوان كرد كه پيش‌بيني مي‌شود تمايل عمده‌فروشان و سوپرماركت‌ها نيز براي خريد سيگار مارلبورو با افت روبه‌رو شود.

البته در اين بين بايد ديد كه جايگزين سيگار قاچاق مارلبورو در بازار داخلي، سيگار قاچاق ديگري خواهد بود يا اين‌كه توليدات داخلي مي‌توانند سهم خود را در بازار افزايش دهند.

همچنين بايد ديد كه فروش سيگارهاي داراي تصاوير هشداردهنده بهداشتي در بازار طي روزهاي آينده در چه سطحي باقي خواهد ماند و آيا مصرف‌كنندگان تمايل بيشتري به خريد اين نوع محصولات خواهند داشت يا خير؟

گفتني است، در سال گذشته واردات رسمي سيگار به كشور با كاهش 50 درصدي نسبت به سال 1387 به حدود 11 ميليارد نخ رسيد. از سوي ديگر قاچاق سيگار به كشور نيز در سال قبل رشد 173 درصدي را تجربه كرد. امسال نيز تاكنون روند قاچاق سيگار به كشور صعودي بوده است كه شركت دخانيات ايران در تلاش است اين روند را متوقف كند.

* * ممنوعيت عرضه سيگار از سوي دكه‌هاي مطبوعاتي

در همين حال شركت دخانيات ايران امروز طي با ارسال نمابري اعلام كرد كه در راستاي پيشگيري و مبارزه با قاچاق كالاي دخاني در سطح عرضه، فروش و عرضه كالاي دخاني توسط دكه‌هاي مطبوعاتي ممنوع اعلام شد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، براساس اين ابلاغيه كه از سوي معاونت پيشگيري و هماهنگي سازمان‌ها و استان‌هاي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز به تمام استان‌ها كشور اعلام شده است، براي اجراي بهينه مبارزه با قاچاق محصولات دخاني دكه‌هاي مطبوعاتي مجاز به عرضه سيگار نيستند و عرضه سيگار از طريق دكه‌هاي مطبوعاتي ممنوع است كه در اين راستا نيز جلسه هماهنگي با شهرداري و مجامع امور صنفي استان‌ها برگزار شده و با دكه‌هاي مطبوعاتي عرضه‌كننده سيگار برخورد خواهد شد.

همچنين صدور مجوز فروش سيگار (عمده و خرده‌فروش) صرفا به چند اتحاديه و رسته‌هاي صنفي واگذار شده كه دكه‌هاي مطبوعاتي از جمله آن‌ها محسوب نمي‌شوند.

براساس اين گزارش در سطح تهران نيز هماهنگي‌هاي لازم در خصوص جلوگيري ازفروش سيگار توسط دكه‌ها و برخورد جدي با صاحبان دكه‌هاي متخلف با شهرداري تهران انجام شده است.

گفتني است، اين اقدامات براساس ماده هفت قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با استعمال دخانيات (مصوبه سال 1385) انجام مي‌شود كه براساس آن پروانه فروش فرآورده‌هاي دخاني توسط وزارت بازرگاني صادر و به استناد ماده 12 قانون فوق فروش محصولات دخاني بدون پروانه فروش ممنوع است.


 
 




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.