گزينش کارکنان آموزش عالي لزوما به دور از رفتار جناحي

افرادي که به عنوان گزينش گر در مراکز آموزش عالي فعاليت دارند، بايد جزو بهترين نيروهاي گزينش بوده و از رفتار و عملکرد جناحي جداً پرهيز کنند.
دوشنبه، 10 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزينش کارکنان آموزش عالي لزوما به دور از رفتار جناحي
راسخون: اهميت و حساسيت گزينش کارکنان در دانشگاه ها به علت اهميت، جايگاه و نقشي که در تربيت نيروي انساني مورد نياز بخش هاي مختلف جامعه دارد، بسيار بيشتر از ساير دستگاه هاي اجرايي کشور است. بايد استادان و کارکناني در دانشگاه فعاليت کنند که علاوه بر داشتن تخصص لازم در بالاترين سطح از نظر ايماني نيز قوي بوده، در باطن به مباني نظام اسلامي اعتقاد داشته باشند و ظواهر آن را نيز حفظ کنند.
کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری، در همايش مديران هسته هاي گزينش کارکنان دانشگاه ها و مراکز علمي و پژوهشي کشور از مديران هسته هاي گزينش خواست تا با توجه به حفظ منافع نظام اسلامي، از هرگونه رفتار مبتني بر علايق و وابستگي هاي جناحي خودداري کنند و در جهتي فعاليت نمایند که شايسته سالاري مبتني بر عدالت در دستگاه هاي اجرايي حاکم شود و افراد مفيد و معتقد به ارزش هاي اسلامي به حوزه اجرايي وارد شوند، چرا که هرگونه تنگ نظري به ضرر کشور و نظام است.
از آن جا که بدگمانی و سوء ظن در دین ما و حتی در عرف اجتماعی ، مورد پسند و زیبا نیست، دانشجو هم با تاکيد بر اين که هيچ گونه بدگماني و سوء ظنی نبايد در کار گزينش گر دخالت داشته باشد، گزينش گران را به ادای تکليف خود برمبناي اطلاعات و شناخت کافي دعوت کرده و خواسته همواره تقوا و ترس از خدا را محور کردار خود قرار دهند.
وزیر علوم ضمن یادآوری توصيه ی بنيان گذار انقلاب اسلامي ايران مبني بر اينکه « دانشگاه مبدأ تحولات است و اگر دانشگاه اصلاح شود، جامعه نيز اصلاح مي شود»، تصریح کرد: اگر به اين نکته توجه کنيم که در نظام اسلامي دانشگاه ها براي امام عصر(عج) نيرو و سرباز تربيت مي کنند، اهميت کار دانشگاه را درک کرده و از فعاليت و کار در دانشگاه چه در نقش کارمند و چه به عنوان عضو هيأت علمي و يا دانشجو و حتی به عنوان گزينش گر لذت مي بريم و به آن افتخار مي کنيم.
روشن است که همه ی دانشگاه هاي دنيا در پي فراگيري دانش و انتقال آن به نسل بعدي هستند اما از اين نظر که دنبال تربيت چه نوع انساني هستند، باهم تفاوت دارند و اين تفاوت از نوع جهان بيني آن ها ناشي مي شود. در جهان بيني اسلامي انسان موجودي است که به سوي کمال و تعالي حرکت مي کند و داراي فطرت و استعداد هاي بالقوه اي است که در سايه ی آرمان خواهي، او را در جهت تکامل و تعالي بشريت سوق مي دهد. طبيعي است که وقتي نوع تعريف از انسان، علم و تربيت در دانشگاه هاي ما و غرب تفاوت دارد، بايد علاوه بر تفاوت در روش مديريت مراکز آموزش عالي؛ استادان، کارکنان و دانشجويان ما نيز، تفاوت هاي اساسي و زير بنايي در نوع رفتار، گفتار، کردار و رعايت مکارم اخلاقي با آن ها داشته باشند.
ان شاالله که همه ی ما در هر پست و مقام و جایگاه و مرتبه ای که هستیم، نوع رفتار، گفتار، کردار و مکارم اخلاق مان از بهترین ها باشد که این گونه پسندیده تریم.

/1041 1002

جذب خبرنگار افتخاري


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.