دلیل قرآنی حرمت قمه‌زنی از نظر حجت‌الاسلام قرائتی

حجت الاسلام قرائتی با تمسک به یک آیه قرآن دلیل حرمت اعمالی مانند قمه زنی را بیان نمود.
يکشنبه، 7 دی 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دلیل قرآنی حرمت قمه‌زنی از نظر حجت‌الاسلام قرائتی

حجت الاسلام قرائتی با تمسک به یک آیه قرآن دلیل حرمت اعمالی مانند قمه زنی را بیان نمود.
 
به گزارش راسخون به نقل از مهر، در حالی که قمه‌زنی همچنان به عنوان یکی از گونه‌های انحرافی عزاداری، مورد اختلاف برخی فقها و شیعیان قرار دارد و هر ساله موجب بروز تنش‌هایی در جوامع شیعی می‌شود، حجت الاسلام محسن قرائتی، در اظهارنظر تازه خود در جمع ائمه جماعات سازمان تأمین اجتماعی گفته است که می توان با استناد به آیه ۱۰۴ سوره بقره می توان دلیلی برای حرمت قمه زنی ارائه نمود.
 
این استاد قرآن گفته است: «استاندار یکی از استان‌ها که امروز جایگاه ویژه‌ای در دولت دارد جلسه‌ای را برگزار کرده بود و به این نتیجه رسیده بودند که قمه‌زنان را با قرآن و حدیث اقناع کنند. بنده را برای گفت‌وگو با هیأتی‌های آن شهرستان دعوت کردند و به جلسه که رفتم گفتند قرائتی تو را قبول داریم، اما قمه را از ما نگیر حتی اگر کار غلطی است! در این جلسه به آنها گفتم قرآن را قبول دارید که پاسخ مثبت دادند. برای آنها ابتدای آیه‌ای را خواندم که براساس آن، مسلمانان مفهوم «مراعات کردن پیامبر را بر روی منبر» برداشت می‌کردند و یهودی‌ها این مفهوم را که «پیامبر مستمعان خود را خر می‌کند»؛ که خداوند برای سوژه ندادن به یهودیان، کلمه «انظرنا» را می‌آورد که به معنای شنیدن انذار است. بعد از قرائت این آیه به آنها گفتم قمه‌ای که شما می‌زنید از روی عشق به امام حسین(ع) است، اما دشمنان می‌گویند شیعیان بیماری روانی دارند که به خود قمه می‌زنند و خودزنی می‌کنند. چرا باید کاری را انجام دهیم که به دشمن سوژه دهد و گونه دیگری عمل نکنیم. پس از شنیدن این مسأله، آنها پذیرفتند که قمه نزنند.»
 
حجت الاسلام قرائتی از جمله افرادی است که در دهه‌های گذشته به همراه گروهی از نویسندگان حوزوی و تحت نظارت آیت‌الله مکارم شیرازی تفسیر نمونه را تألیف کردند. آیت الله مکارم شیرازی در ترجمه آیه ۱۰۴ سوره بقره این‌گونه آورده است: «ای افراد با ایمان! (هنگامی که از پیغمبر تقاضای مهلت برای درک آیات قرآن می‏ کنید) نگویید «راعنا» بلکه بگویید «انظرنا» (زیرا کلمه اول هم به معنایی "ما را مهلت بده" و هم به معنای "ما را تحمیق کن" است و دستاویزی برای دشمنان به شمار می‌رود) و آنچه به شما دستور داده می‌شود بشنوید و برای کافران (و استهزاء کنندگان) عذاب دردناکی است.»
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط