آیت الله العظمی جوادی آملی :

کسانی که منتظرند نظام اسلامی فرو بپاشد مریض سیاسی‌اند

یکی از مراجع تقلید گفت : کسانی که منتظرند نظام اسلامی فرو بپاشد و بیگانه بیاید، دچار مرض سیاسی هستند اینگونه بیماری‌ها محلّ ابتلای امروز جامعه ماست.
دوشنبه، 13 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کسانی که منتظرند نظام اسلامی فرو بپاشد مریض سیاسی‌اند

ویرایش عکس شهریور 99

یکی از مراجع تقلید گفت : کسانی که منتظرند نظام اسلامی فرو بپاشد و بیگانه بیاید، دچار مرض سیاسی هستند اینگونه بیماری‌ها محلّ ابتلای امروز جامعه ماست.

 
به گزارش راسخون به نقل از اسراء نیوز، دکتر جعفریان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به همراه جمعی دیگر از مسئولان و معاونین این دانشگاه با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در شهر مقدس قم، با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و از وی برای حضور در چهارمین همایش "طبیبب روحانی" دعوت به عمل آوردند.
 
در این دیدار آیت الله العظمی عبدالله جوای آملی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به جنبه‌های معنوی انسان در علومی مانند پزشکی گفت: انسان دو بعد دارد بعد حیوانی و بعد آسمانی، وجه تمایز انسان و حیوان در بعد آسمانی و معنویی انسان است که انسان را به فرشتگان نزدیک می‌کند. اگر به این بُعد مهم وجودی انسان که وجه تمایز انسان و حیوان است توجه نشود پزشکی با دامپزشکی تفاوتی نخواهد داشت. بنابراین توقف پزشکی در این‌ بعد حیوانی انسان، تبدیل طب به بیطاری است.
 
وی علم پزشکی در عصر حاضر را مبتلا به تفکر باطل اومانیسم دانست و گفت: در عصر حاضر بسیاری از افراد گرفتار تفکّر اومانیستی هستند؛ خدای سبحان فرمود من انسان را جانشین خود قرار دادم در حالی که در اومانیسم، انسان به نوعی جایگزین خداست، در این تفکر انسان آنچه را که خداوند به وسیله انبیاء خود در اختیار او گذاشته است بر فکر خودش عرضه می‌کند اگر مطابق تشخیصش درست آمد او را می پذیرد و در غیر این صورت آن را رد می‌کند.
 
استاد سطوح عالی حوزه ادامه داد: کسی که حرف انبیا را بر فکر خودش تطبیق کند و آن را میزان سخن انبیا و به اصطلاح میزان الوحی قرار بدهد و هر گونه قبول و نکولش به این معیار، باشد، این خود را جایگزین خدا می داند و نه جانشین خدا؛ اومانیسم هم همین حرف را می‌زند، اگر ما باور کردیم که انسان دو بُعدی است هم زمینی است هم آسمانی، باید به هر دو بعد به صورت همزمان توجه کنیم.
 
وی با اشاره به برخی بیماری‌های معنوی انسان از منظر قرآن کریم اظهار داشت: بعضی از بیماری‌های معنوی را قرآن کریم تشریح می‌کند که در فضای پزشکی امروز اینها بیماری محسوب نمی شود، در قرآن کریم فرمود اگر کسی به نامحرم طمع کرد مریض است، این را که آزمایشگاه‌های امروزی نمی‌تواند جواب دهد، در جایی دیگر می فرماید برخی منتظرند که از بیگانه چه صدایی می‌رسد که معاذ الله نظام اسلامی را به هم بزنند، فرمود اینها که منتظرند نظام اسلامی فرو بپاشد و بیگانه بیاید دچار مرض سیاسی هستند، اینگونه بیماری‌ها را ازمایشگاه‌های پزشکی تشخیص نمی‌دهد، در حالی که این بیماری‌ها محلّ ابتلای امروز جامعه ماست.
 
اختلاس غده سرطانی است
 
آیت الله العظمی جوای آملی افزود: ما اگر باور کنیم که نگاه به نامحرم مرض است یا اختلاس غُدّه سرطانی است، ناگزیر به دنبال راه حل و درمان آنها خواهیم رفت که البته دین علاوه بر بیان این بیماری ها، درمان آنها را نیز در اختیار بشر گذاشته است.

وی توجه به مسئله مرگ و ابدیت انسان را درمان بسیاری از بیماری های معنوی انسان برشمرد و اذعان داشت: اگر مرگ عبارت از پل است و بعد از مرگ, حیات ابد است و حیات را نمی‌شود با دست خالی تأمین کرد، پس یک آزمایشگاه دیگر هم لازم است که آن آزمایشگاه جواب بیماری های بُعد دیگر انسان را به ما بدهد. ما وقتی بیماری و مرض را می‌فهمیم که مرگ را بفهمیم چون پایان بیماری مرگ است اگر مرگ، چاله باشد آنچه آدم را به چاله می‌اندازد ما آن را بیماری می‌دانیم، اگر مرگ، عبور به سمت حیات ابد باشد چیزی که مزاحم آسایش آن طرف است را مرض می‌دانیم الآن تمام مشکلات ما این است که نمی دانیم حیات و ممات چیست؟!
 
این مرجع تقلید شیعیان افزود: مرض در حقیقت بدون مرگ شناخته نمی‌شود اگر مرگ گودال نیست و معبر است پس مرض هم باید با آن تفسیر شود این اختصاصی به دانشکده پزشکی و فنّ شریف طبابت ندارد این درد مشترک همه علوم و همه ماست به هر کجا بروی همین درد هست، ما هیچ مشکلی در مملکت نداریم مگر اینکه انسان را نشناختیم.
 
گفتنی است چهارمین همایش طبیب روحانی با تجلیل از مقام علمی و معنوی آیت الله العظمی جوادی آملی در اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد و پیش از این از چهر هایی مانند آیت الله العظمی محمدتقی بهجت، آیت الله العظمی کشمیری و آیت الله العظمی علامه حسن زاده آملی در دوره های گذشته این همایش تجلیل به عمل آمده است.
 
عالمان جامعه، بهشتیانی هستند که روی زمین زندگی می کنند
 
جمعی از مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شیراز با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء پس از اقامه نماز ظهر و عصر به امامت آیت الله العظمی جوادی آملی، با وی دیدار و از سخنان ایشان بهره مند شدند.
 
آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با تاکید بر داشتن پشتکار در راه علم اندوزی و علم آموزی اظهار داشت: علم نور است و اگر کسی عالم شود حقیقتا نورانی می شود و چون خاصیت نور، روشنایی و راه نشان دادن است شخص عالم، نه بیراهه می رود و نه راه را بر کسی می بندد.
 
وی افزود: علم درجات مختلفی دارد و اگر شخصی به درجات بالایی علم راه یافت، نشانه اش این است که این فرد دیگر نباید فکر پَست و نازل داشته باشد، اگر درخود تمایل به گناه و انحراف که مصداق حقیقی فکر پست و نازل است احساس کرد، باید بداند که عالم نشده است.
 
مفسر بزرگ قرآن کریم با اشاره به تشابه میان عالمان و بهشتیان از منظر قران کریم بیان داشت: عالمان جامعه، بهشتیانی هستند که روی زمین زندگی می‌کنند چون سخن عالمان و بهشتیان یکسان است، قرآن درباره بهشتیان می فرماید آنها هیچ کینه ای نسبت به هم ندارند، مشابه همین قبیل تعبیرات درباره عالمان نیز آمده است.
 
وی با تاکید بر تلاش جوانان برای دستیابی به "علم ماندگار" خاطرنشان کرد: انسان موجودی ابدی است و پس از مرگ، ابدیت برای انسان آغاز می شود در نتیجه انسان باید به فکر اندوختن دارایی های ماندگار و ابدی باشد، اگر علمی اندوختیم که تنها این جهانی نبود و در جهان دیگر نیز همراه ما بود و ما را یاری داد، باید بدانیم مورد عنایت خداوند واقع شده ایم و شاکر باشیم.
 
آیت الله العظمی جوادی آملی، جوانان را به عادت به ترک و پرهیز از گناه در دوران جوانی توصیه کرد و گفت: گناه حقیقتا انسان را رسوا می‌کند و آبروی انسان را بالاخره خواهد بُرد، گناه مصداق زباله بدبو است و باعث سرشکستگی و رسوایی انسان می شود، پاکی در دوران جوانی و عادت به ترک گناه در این دوران در همه عمر ماندگار خواهد بود، جوانان با دوری جستن از گناه و قربة الی الله طرحی نو برای خدمت به جامعه و مردم در اندازند، تا جزء علماء الباقون باشند.
/2759/



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما