آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق:

بدترین خیانت، خیانت به انبیای الهی و اهل‌ بیت است

حضرت آیت الله جوادی آملی نماز را امانت خدا ذکر کرد و افزود: ضایع کردن امور مردم خیانت در امانت است و بدترین خیانت ، خیانت به انبیای الهی و اهل بیت (ع) است.
يکشنبه، 1 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بدترین خیانت، خیانت به انبیای الهی و اهل‌ بیت است

ویرایش عکس شهریور 99

راسخون :
 حضرت آیت الله جوادی آملی نماز را امانت خدا ذکر کرد و افزود: ضایع کردن امور مردم خیانت در امانت است و بدترین خیانت ، خیانت به انبیای الهی و اهل بیت (ع) است.


به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی از علمای برجسته حوزه علمیه قم در آغاز درس اخلاق خود گفت: در درس های گذشته به این نتایج رسیدیم که انسان موجودی حقیقی و تکوینی است ، این موجود حقیقی متکامل و پویا است،موجود حقیقی را باید با امور حقیقی به کمال رساند و انسان با قانون اعتباری مانند حرمت ، صحت و بطلان زندگی می کند.

وی ادامه داد: ذات اقدس خدا هنگامی که از جهنم سخن گفته است از آتش آن و هیزم جهنم نیز سخن گفته است، اما از هیزم جهنم نیز پرده برداشته است.

مفسر بزرگ قرآن کریم افزود: خدا هیزم جهنم را از جنگل نمی آورد بلکه آن هیزم همان ظالمان هستند.  در جهنم خوراک عده ای ضریع (تیغ های خار دار پر تیغی که در بیایان های حجاز می روید) است ،آن هایی که آبروی دیگران را می برند همان است که به صورت ضریع در می آید.

وی اظهار کرد: در مورد جریان رشوه گفته شده است که حرام است ، حرمت امری اعتباری است ولی وقتی می گویند حرمت یعنی این که خود را از آن محروم کنید.

استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: فقه می گوید که رشوه حرام است اما اخلاق نمی گوید که آن حرام است می گوید رشوه سم است همانطور که اخلاق می گوید نگاه به نامحرم تیر مسمومی از طرف شیطان است که به آدم می خورد.

وی تصریح کرد: اخلاق با ملاکات احکام کار دارد نه با خود احکام و این فقه است که با خود احکام کار دارد ، فقه می گوید فلان شیء حرام است اما اخلاق می گوید چون آن شیء سم است حرام است.

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه داد: در فن اخلاق باید مراقب باشیم که مسئولیت صحنه اخلاق را چه کسی بر عهده می گیرد؟ در درون ما جنگی در میدان وسیعی است که 75 تیر انداز در یک طرف و 75 تیرانداز در طرف دیگر در تقابل با یکدیگر هستند.

وی تاکید کرد: انسان در این جهاد درون که هم جنگ نرم است و هم جنگ سخت است درگیر است ،آن چه که در خارج می بینیم نمونه ای از آن است که در درون ما است.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: اگر استکبار ، صهیونیسم و ظالم و مظلوم را در بیرون می بینیم مشابه همین در درون ما وجود دارد ، اگر شهوت و غضب در جنگ درون پیروز شوند همه را به اسارت می گیرند.

وی عنوان کرد: در جنگ بیرون دشمن تا می تواند رقیب را می کشد ولی در جنگ درون اسیر می گیرد نه قتیل ،لذا دشمن در جنگ درون اسیر می گیرد تا از او بهره ببرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی افزود: اگر شهوت و غضب در جهاد نفس پیروز شوند همه این ها نیروهای درون را به اسارت خود در می آورند، همانطور که اگر عالمی هوس اورا اسیر کند ، شهوت و غضب علم او را نمی کشد بلکه می گوید تو باید به آن چه که من می گویم عمل کنی.

وی ادامه داد: همین طور است که یک حوزوی ممکن است از نحله سازان شود و یا فردی در علوم جدید درس بخواند و هواپیمای بمب افکن ساخته تا مردم را خاکستر کند.

مفسر بزرگ قرآن کریم یادآور شد: در تمام رشته های علمی این شهوت وجود دارد لذا اگر در جریان جهاد درون شهوت و غضب پیروز شوند همه قوای درون را به اسارت می گیرند و مانند کسی که قاضی است باید فتوا دهد اما دم حسین (ع) را مهدور می نامد.

وی ادامه داد: باید قوای درون خود را بشناسیم تا وهم ، خیال و شهوت را به هدایت عقل تحویل نکیم تا گرفتار نشویم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم به نامه شماره 26 امیرالمومنین(ع)اشاره کرد و افزود: حضرت امیر(ع)این نامه را به یکی از ماموران که قرار بود ذکوات اصفهان را جمع آوری کند فرستاده اند که از او خواسته اند تا تقوای خدا را در راز و سر و عدن خود حفظ کند و این طور نباشد که در ظاهر با تقوا باوده و در باطن بی تقوا باشد.

وی افزود: این که فرد در راز و سر خود خلاف کند و در ظاهر رعایت تقوا کند نفاق است و کسی که زبان و نیتش با رفتار و کردارش یک باشد امانت الهی را ادا کرده و ایمان عبادت او با اخلاص است.
 

شما می توانید آخرین اخبارایران و جهان رادر"واحداخبارواطلاع رسانی راسخون"مشاهده نمایید.

997

منتظراخبار، انتقاد وپیشنهاد شماهستیم:
news@rasekhoon.net



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.