حاتمی : نیمی از موقوفات کشور در معرض خطر تصرف اند / اخذ 97 هزار سند برای موقوفات از ابتدای انقلاب تاکنون

معاون سازمان اوقاف با اشاره به اخذ 97 هزار سند برای موقوفات از ابتدای انقلاب تاکنون گفت : از زمان آغاز فعالیت‌های ثبت در ایران تا پیروزی انقلاب اسلامی برای موقوفات و رقبات کشور حدود 23 هزار جلد سند صادر شد و در صورتی که این روند ادامه پیدا می‌کرد ۲۳۰ سال لازم بود که تمامی موقوفات کشور سند‌دار شوند.
سه‌شنبه، 9 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
حاتمی : نیمی از موقوفات کشور در معرض خطر تصرف اند / اخذ 97 هزار سند برای موقوفات از ابتدای انقلاب تاکنون

معاون سازمان اوقاف با اشاره به اخذ 97 هزار سند برای موقوفات از ابتدای انقلاب تاکنون گفت : از زمان آغاز فعالیت‌های ثبت در ایران تا پیروزی انقلاب اسلامی برای موقوفات و رقبات کشور حدود 23 هزار جلد سند صادر شد و در صورتی که این روند ادامه پیدا می‌کرد ۲۳۰ سال لازم بود که تمامی موقوفات کشور سند‌دار شوند.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف وامور خیریه، نشست خبری اولین همایش ملی صیانت از وقف با رویکرد تثبیت مالکیت، موقوفات و اراضی ملی روز  دوشنبه، ۸ شهریور ماه،با حضور  معاون  اوقافی ،حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف، معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک و معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها مراتع وابخیز داری کشور  در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
 
معاون  اوقافی ،حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف در این نشست  با اشاره به برگزاری همایش ملی صیانت از وقف  و امضای تفاهم‌نامه سازمان اوقاف، ثبت اسناد و سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: علیرغم تمامی این تلاش‌ها هنوز نیمی از موقوفات کشور در معرض تصرف قرار دارند و از دولت انتظار داریم که از این اموال صیانت کند.
 
نمونه موفق همکاری های مشترک
 
 حجت‌الاسلام  والمسلمین محمدمهدی حاتمی، با اشاره به اهداف برگزاری همایش صیانت از وقف، در مشهد مقدس  گفت: این همایش دو روزه به منظور معرفی اهمیت و جایگاه وقف در کشور در روزهای ۱۱ و ۱۲ شهریور جاری و برای رصد  فعالیت واقدامات  سه دستگاه سازمان اوقاف ، سازمان جنگل‌هاو مراتع و سازمان ثبت و اسناد کشور برگزار می‌شود.
 
وی این همایش را نمونه موفق همکاری های مشترک دانست و افزود: در کشورما  هم اکنون بیش از ۱۸۰ هزار موقوفه وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن را مساجد و اماکن مذهبی تشکیل می‌دهند. این موقوفات با دارا بودن بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار رقبه نشان دهنده عمق این فرهنگ در کشور مان  ایران است .
 
وی با اشاره به اهمیت وقف و فرهنگ آن در نگاه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره) گفت: دستاوردها وگزارش اقدامات  سه نهاد مسئول در خصوص تثبیت  موقوفات کشور، از جمله سازمان‌ اوقاف، ثبت اسناد و املاک و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و رفع مشکلات موجود زمین‌های وقفی در این همایش عرضه خواهد شد که انصافا هم  تلاش‌های زیادی انجام شده است.

۰ ۲۳ سال لازم بود که تمامی موقوفات کشور  سند‌دار شوند
 
حاتمی با اشاره به اینکه درصد زیادی از املاک موقوفه در حیطه املاک طبیعی بود، گفت: به منظور اجرای قانون و رفع ابهامات دستگاه‌های مذکور در این رابطه جلسات متعددی تشکیل  شد تا مشکل تثبیت مالکیت زمین‌های موقوفه بررسی و حل وفصل  شود. به همین منظور برای رفع ابهامات  در سال 91تفاهم‌نامه‌ای بین این دو دستگاه‌ منعقد شد تا جلوی دست اندا زی  موقوفه خواران گرفته شود.
 
 این معاون سازمان اوقاف تصریح کرد: از زمان آغاز فعالیت‌های ثبت در ایران در سال ۱۳۱۰ تا زمان پیروزی انقلاب برای موقوفات و رقبات کشور حدود بیست‌ و سه هزار جلد سند صادر شد و در صورتی که این روند به همین شکل ادامه پیدا می‌کرد ۲۳۰ سال لازم بود که تمامی موقوفات کشور  سند‌دار شوند.
 
وی ادامه داد:  اما از زمان پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سال ۵۷ این روند شتاب گرفت و تا سال ۸۸ تعداد اسناد مالکیت اخذ شده بالغ بر ۴۲ هزار جلد شدو پس از انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان اوقاف و ثبت اسناد و املاک کشور در سال ۸۸ روند اخذ اسناد مالکیت شتاب فزاینده‌ای صورت گرفت، به طوری که از سال ۸۸ تا کنون بیش از ۵۵ هزار جلد سند مالکیت برای موقوفات اخذ شد.که 15 برابر  قبل از پیروزی انقلاب است .
 
صیانت از  وقف تنها وظیفه سازمان اوقاف نیست
 
معاون اوقافی و حقوقی سازمان اوقاف با انتقاد از عملکرد برخی از مسئولان در خصوص  مسئله وقف اظهار داشت: صیانت وقف تنها وظیفه سازمان اوقاف نیست بلکه موقوفات یک میراث ماندگار از گذشته تا به امروز است. این درحالی است که با وجود تلاش‌های به عمل امده هنوز نیمی از موقوفات فاقد سند مالکیت می باشند و در  خطر ومعرض تصرف هستند.
 
وی اضافه  کرد: بسیاری از موقوفات از سال‌های گذشته تا به امروز سند ندارند و از سویی درآمدی هم برای آنها وجود ندارد و ما بارها مشکلات مربوط به زمین‌های وقفی را به دولت و مجلس ومسئولان  اعلام کردیم اما گوش آنها بدهکار این مساله نیست.
 
حاتمی از بدهکار بودن دولت به موقوفات خبر داد و افزود: متاسفانه نه در برنامه ششم توسعه و نه در بودجه وضعیت اوقاف دیده نشد ه و این در حالی است که نیمی از موقوفات کشور در معرض تصرف و آسیب قرار دارند. لذا از دولت انتظار داریم که جلوی موقوفه‌خواری و دست اندازی به  موقوفات را بگیرد.
/2759/



اخبار مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.