پیام رسان داخلی یا خارجی، مسئله این است

وقتی کشور انگلیس به عنوان کشور شاخص غربی در سطح نخست وزیری اعلام می کند تلگرام بستر تولید تروریست است و کشورهایی چون چین و پاکستان تلگرام را فیلتر می کنند نشان دهند این واقعیت مهم است که تلگرام عملا با طراحی های صورت گرفته و پیچیدگی های پشت پرده عملا تهدید امنیتی و اختصاصی به جمهوری اسلامی است.
شنبه، 18 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدامیرحسین موسوی‌‌تبار
موارد بیشتر برای شما
پیام رسان داخلی یا خارجی، مسئله این است
وقتی کشور انگلیس به عنوان کشور شاخص غربی در سطح نخست وزیری اعلام می کند تلگرام بستر تولید تروریست است و کشورهایی چون چین و پاکستان تلگرام را فیلتر می کنند نشان دهند این واقعیت مهم است که تلگرام عملا با طراحی های صورت گرفته و پیچیدگی های پشت پرده عملا تهدید امنیتی و اختصاصی به جمهوری اسلامی است.

 راسخون : یکی از داغ ترین خبر هایی که در روز های اخیر فضای مجازی و حقیقی را درگیر خودش کرده است، بحث فیلترینگ تلگرام است که با اخباری ضد و نقیض همراه بوده و شاید مهم ترین و جدّی ترین خبر و حمایت از این موضوع را رئیس کمیسیون امنیت ملّی مجلس، آقای بروجردی داشتند که بسیار هم خبر ساز بود و با نظرات و توهین های بعضی از مردم همیشه در صحنه ما همراه بود. 

ایشان اینطور نظرشان را بیان کردند: «وقتی کشور انگلیس به عنوان کشور شاخص غربی در سطح نخست وزیری اعلام می کند تلگرام بستر تولید تروریست است و کشورهایی چون چین و پاکستان تلگرام را فیلتر می کنند نشان دهند این واقعیت مهم است که تلگرام عملا با طراحی های صورت گرفته و پیچیدگی های پشت پرده عملا تهدید امنیتی و اختصاصی به جمهوری اسلامی است. به دلیل تهدید امنیتی تلگرام کشورها آن را فیلتر کردند و از شبکه ها و پیام رسان های داخلی و ملی خود استفاده می کنند، ما هم به عنوان کشور شاخص طبیعتا باید در این جهت فعال باشیم.

این شخص که به دلیل امنیتی از روسیه خارج شد و تابعیت دیگری گرفته است صحنه گردان این ماجرا است، نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی خطاب از پاول دوروف که مالک و سرمایه گذار تلگرام است به عنوان سرمایه بزرگ برای اسرائیل یاد می کند و شکرگزار این سرمایه است.

نتانیاهو اعتقاد دارد که پاول دوروف از برادر به او نزدیک تر است و وی گوید او در همه مسائل مختلف با امنیت اسراییل از اینترنت، فضای مجازی تا کمک به ارتش قهرمان و پلیس شهری یک الگو در میان یهودیان ساکن در اسرائیل است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی چندی پیش شخصا به حضور او رسیده  و در سمیناری به عنوان قدردانی از این سرمایه دار اسراییلی گفته بنده کمال قدردانی از زحمات شما که از برادر به من و کشور اسرائیل نزدیک تر و مهربان تر هستید را دارم. با این صحبت ها ماهیت تلگرام مشخص است و ایران بیشترین کاربر تلگرام را دارد بنابراین باید به موضوع تلگرام با نگاه منافع ملی و امنیت ملی نگریست.»[1] 

اصل صحبت های ایشان را نقل کردم تا حرف و حدیثی پیش نیاید امّا آنچه به نظر می رسد این است که این حرف ها خیلی هم بی ربط نیست و ما باید با دلایل منطقی حرفی را رد یا اثبات کنیم و صرف اینکه سرگرمی ما تعطیل شد و رفاقتمان با تلگرام در حال عمق پیدا کردن بود، نمی توانیم احساسی و بدون دلیل هر حرف و نظر را به موافقان فیلترینگ تلگرام نسبت بدهیم و خودمان را صاحب حق ودانسته مانند بعضی سلبریتی های همیشه در صحنه و صاحب نظر یک طرفه حکم صادر نکنیم.


نکاتی مهم در ضرورت بومی سازی فضای سایبری


1- دشمن، همه جا دشمن است

اینکه بعضی بر این باورند که جنگ تمام شد و ما الان می توانیم در خانه پایمان را روی پایمان بیاندازیم و با خیال راحت به استراحت بپردازیم، خیالی خام در سر می پرورند، زیرا به خوبی می دانیم که جنگ نرم دشمن از سال ها قبل استارت خورده و هیچ وقت متوقف نمی شود. یکی از مهمترین جبهه های مورد نظر دشمن در این جنگ فضای سایبر و مجازی است و خوب می دانیم دشمن همیشه برای ما دشمن بوده و به قول معروف با «عوض کردن پالان، خر عوض نمی شود» و دشمن همان دشمن است و با مذاکره و چند بار رفت و آمد و گفت گو ذرّه ای از دشمنی خود نمی کاهد تا ما هم بگوییم بله آرامش در راه است و می توانیم امنیتی را در فضای سایبر تجربه کنیم. لذا باید بدانیم که در فضای مجازی هم ما باید سنگر و حوزه شخصی داشته باشیم تا بتوانیم در برابر دشمن دشمن دفاع کنیم و با این اوضاع هر حرکتی در بستر تلگرام و اینستاگرام و دیگر مسنجر های خارجی انجام بدهیم در واقع نوعی گل به خودی زده ایم که آخر بازی نتیجه کارمان را متوجّه می شویم.

2- ناراحتی مخالفان از این فیلترینگ

جالب است چرا برایمان سوال نشده که چرا این همه گروه های مخالف نظام و ایران، مانند سلطنت طلب ها و منافقین و گروه های آزادی خواه و بعضا اصلاح طلب به شدّت با این ماجرا مخالفند و با هر ادبیات و بیانی مشغول لعن و نفرین پیام رسان های داخلی هستند و چپ و راست دارند به مردم فیلتر شکن معرفی کرده و چشم و گوش بسته از فیلترینگ بد گویی می کنند.  

چرا این مخالفان به راحتی سروری که در خارج از کشر است را از سرور های پیام رسان های داخلی امن تر می دانند؟ این سوالی است که باید از این افراد بپرسیم که فرضا هم اطلاعات مخاطبین و ... ما را کشور های مخالف ایران و انقلاب اسلامی بدانند بهتر است از اینکه کشور ایران بداند که در این پیام رسان ها چه می گذرد.

3- فیلترینگ در دنیا عادی است

با جدی شدن بحث فیلترینگ و مهاجرت کاربران به پیام رسان ها دیگر، این سوال به ذهن بعضی غیرت مندان حقوق بشری می رسد، مگر عصر حجر است که با فیلترکردن، مردم را کنترل می کنید؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم: هیچ جای دنیا، کشوری اینترنت باز و بدون فیلترینک در اختیار مردم خود قرار نمی دهد که ایران این کار را بکند. روح‌الله مؤمن‌نسب، پژوهشگر فضای مجازی در این‌باره می‌گوید:

 «در آمریکا که خود را شاخص آزادی می‌داند، اگر خانواده‌ای اجازه بدهد فرزند کمتر از سیزده‌ساله‌اش وارد شبکه‌های‌اجتماعی بشوند، دستگاه قضایی کشور می‌تواند به خاطر عدم صلاحیت والدین، آن بچه را از خانواده بگیرد. درحالی‌که نوجوانان و جوانان ایرانی بدون مراقبت دولت و خانواده‌ها غرق در شبکه‌های‌اجتماعی هستند؛ استفاده از شبکه‌های به‌ اصطلاح اجتماعی در آمریکا برای افراد زیر ۱۳ سال ممنوع است.

در جهان، رژیم صهیونیستی با بیش از ۹۷%، انگلستان با ۷۰%، فرانسه ۶۶%، آمریکا ۳۶% در صدر فیلترینگ جهان قرار دارند و اساساً برای اولین بار نرم‌افزارهای فیلترینگ توسط آمریکا تولید شد و اولین قانون فیلترینگ سخت‌گیرانه در آمریکا تصویب شد.» [2]

4- اینترنت رایگان دروغ سیزده بده در است

با فرض بی خبری، کسی از خود نمی پرسد چرا در وضعیت تحریم های همه جانبه که حتی دارو و بنزین و اقلام نرم افزاری و صنعتی دارای کاربرد دوگانه را هدف قرار داد، فضای مجازی از تحریم مستثنا شده و حتی یارانه های ده ها میلیارد دلاریی برای آن اختصاص داده می شود تا بدون کمترین هزینه، از آن استفاده کنیم؛ بلکه حتی فیلتر شکن هم برای ما تولید می کنند؟! اصلا داستان اینترنت ماهواره ای هم یکی دیگر از این تفضّلات بیگانگان زیاده خواه بر جهان سوم است تا دنیا را به استعمار سایبری بکشند.

آنها همان هایی هستند که گندم را در دریا می ریزند و به گرسنگان دنیا نمی دهند، تا مبادا قیمت ها پایین بیاید، کمی دچار مشکلات اقتصادی بشوند چگونه در این یک مورد سخاوتمند شده اند؟ مخالفان پیام رسان های بومی و طرفدار پیام رسان های بیگانه، باید به روشنی بگویند قرار است کدام رفتار قانون شکنانه و ضد امنیتی انجام دهند که از پیام رسان امن داخلی به زیر چتر پیام رسان بیگانه می گریزند؟

خلاصه اینکه هر کالایی برای رشد نیاز به حمایت و زمان دارد تا به مرور معایبش بر طرف بشود و بر قدرت و توانایی این کالا افزوده بشود.
لطفا صبور باشیم تا رشد کنیم و داستان کم صبری ما مانند فردی نباشد که با یک دست به گوسفندی علف می داد و با دستی دیگر دنبه اش را لمس می کرد و می گفت چرا رشد نمی کند. ترس از همین اکتفاء و خودباوری را در سیاست خارجی دیدیم که چه بلایی به سر خود باوری و اقتصاد و معیشت ما آورد و در پایان هم با ناامیدی به جای گلابی برجام، داریم از کمپوتش استفاده می کنیم.

پی نوشت:

[1]. پایگاه اطلاع رسانی آقای بروجردی.
[2]. خبرگزاری بین المللی ایکنا.
/2759/


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.