تقریظ رهبری بر کتاب «فرنگیس»

تقریظ رهبری بر کتاب «فرنگیس»
يکشنبه، 8 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
تقریظ رهبری بر کتاب «فرنگیس»

 نویسنده کتاب «فرنگیس» در مراسم انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب بر این کتاب «فرنگیس» گفت: قلم من و تبر فرنگیس حیدرپور هر دو یکی است. اگر روزگاری فرنگیس ١٨ ساله موفق به کشتن عراقی‌های متجاوز شد، امروز قلم من همان رسالت را دارد.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری فارس، هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد مقاومت با رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری  بر کتاب " فرنگیس" امروز هشتم مهرماه، با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین شیرازی، مرتضی سرهنگی و جمعی از نویسندگان دفاع مقدس برگزار شد. این کتاب روایت شیرمردی فرنگیس حیدرپور در دوران دفاع مقدس است که به قلم مهناز فتاحی تالیف شده است.

این تقریظ در هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت منتشر شد.
معصومه آباد در این برنامه گفت: استعاره و تعابیر کتاب برایم جالب بود؛ چرا که همه ما از دوران کودکی چنین خاطراتی داریم. در تمام صفحات کتاب اگرچه با سینه پردرد این بانو آشنا شدم، اما دردناک‌ترین بخش کتاب فصل ١١ و ١٢ آن است. چرا که حلاوت و شیرینی پایان جنگ را نشان می‌دهد. در همین حین چشیدن حلاوت پایان جنگ ناگاه عملیات مرصاد رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه فصل ۱۱ و ۱۲ کتاب فرنگیس بسیار غم‌انگیز و ناباورانه است، افزود: سربازانی که می‌توانستند دوشادوش سربازان ایرانی بجنگند از پشت به آنان خنجر می‌زنند.

نویسنده کتاب «من زنده‌ام» با بیان اینکه امروز به‌پاسداشت ایثار و نشر فرهنگ مقاومت گرد هم آمده‌ایم، گفت: هدیه امروز خانم حیدرپور این است که رشادتی که او در بخشی از تاریخ دفاع مقدس نشان داد و قلم خانم فتاحی است که روستای گورسفید را به ما معرفی کرد. فتاحی از گورسفید دختری را به ما معرفی کرد که از جنس آهو و خورشید بود. استعاره‌ها و تعابیری که در این کتاب به‌کار رفته برایم جالب بود. گورسفید روستایی دورافتاده در نقطه صفر مرزی است که امروز با وجود حیدرپور می‌تواند اسطوره‌ باشد؛ روستایی که از هر خانواده شهید داده‌اند. جنگ شاید برای خیلی‌ها تمام شده اما بازی کودکان این روستا با مین است.
مرتضی سرهنگی، مدیر سابق دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری نیز در این نشست گفت: در جنگ‌های دفاعی همه سرباز می‌شوند. کسی پیر و جوان و زن و مرد نیست و همه سرباز می‌شوند. بعثی‌های عراق هم روی یک مسأله در حمله به ایران حساب نکرده بودند و آن سرباز شدن مردم ایران بود.

سرهنگی ادامه داد: خانم فرنگیس حیدرپور با تبر، نیروی دریایی با ناوها و... همه سرباز شدیم تا از مملکت‌مان دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه نوشتن پس از جنگ سنت است، گفت: در دنیا هم اینگونه است و همه از جنگ‌ها می‌نویسند تا به مردمشان نشان دهند  مملکت چه روزهایی را گذرانده و چه رشادت‌ها دیده است، چرا که اگر نوشته نشود، گویی جنگی وجود نداشته است.

سرهنگی با تاکید بر اینکه مردم ما خانم فرنگیس را نمی‌شناختند اما با این کتاب او را شناختند، گفت: تا ادبیات جنگ ما به روستاها نرود، اصالت خود را به دست نمی‌آورد؛ زیرا بسیاری از فرماندهان و آزادگان ما در روستاها هستند و کسی آنها را نمی‌شناسد؛ در حالی که برای مملکت بسیار فداکاری کرده‌اند.

سرهنگی تأکید کرد: امیدواریم یک گشایشی در حوزه ادبیات مقاومت کرمانشاه رخ دهد. کرمانشاه عضو پنج استان جنگی ماست. کار ناشده بسیار هست. امیدواریم با این اتفاقی که برای کتاب " فرنگیس" رخ داد، اتفاقات دیگری نیز رقم بخورد.

در ادامه این مراسم پونه نیکوی غزلی را با موضوع دفاع مقدس خواند.
معصومه سپهری نویسنده دو کتاب «نورالدین پسر ایران» و «لشکر خوبان» نیز در این برنامه گفت: مطمئنا فرنگیس ترجمه خواهد شد و از آن فیلم‌هایی ساخته می‌شود، اما خواهش می‌کنم با روش‌های درست و احترام به حقوق مادی و معنوی راوی و نویسنده این کارها انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه در صفحات پایانی کتاب جز احساس شرم چیزی نداشتم، گفت: همان سال که کتاب چاپ شد نام خانم حیدرپور را شنیدم، اما خوانش کتاب را تازه به پایان رسانده‌ام.

سپهری ادامه داد: در رنج‌ها، شادی‌ها، اضطراب‌ها و حتی قدم‌های سنگین و تلخی که فرنگیس گاهی از خانه برداشته و فرار کرده و بازگشته همراه شدم. در اینها شریکیم و نمی‌توانیم ذره‌ای از آلام خانواده‌های داغدار کرمانشاهی بکاهیم. این کتاب‌ها می‌تواند اخلاق جامعه را بهتر کند و اعتماد به نفسش را بالاتر ببرد. خانم حیدرپور و تمام کسانی که رنج جنگ بر تنشان مانده است، آیتی برای ما هستند.

وی با بیان اینکه چندی پیش کتاب «جنگ چهره زنانه ندارد» را خواندم با مخاطب قرار دادن خبرنگاران و نویسندگان تصریح کرد: آرزو می‌کردم خبرنگاران و فعالان ما و همچنین نویسندگان ما نیز وارد این حیطه شوند و در حریم زنان و مردان نویسنده شوند؛ چرا که دریایی از ناگفته‌ها در آن وجود دارد و هرکدام قابل مطالعه و احترام است.

سپهری با بیان اینکه کاش با کتاب‌های خاطرات دفاع مقدس درست برخورد کنیم تا نویسندگان راغب شوند بیشتر در این حوزه کار کنند. این فقط مسئله مالی نیست. ما به‌دلیل برخی مسائل تمرکزمان را از این حوزه از دست داده‌ایم؛ در حالی که دوست داریم در حوزه دفاع مقدس کار کنیم، اضافه کرد: چه دنیا ادبیات ما را به رسمیت بشناسد و چه نشناسد، اگر این موارد مکتوب نشود، وجدان‌ها بیدار نمی‌شود. این آثار نشان می‌دهد ملت ایران در طول تاریخ چه سختی‌هایی را گذرانده است.

نویسنده کتاب «نورالدین پسر ایران» خاطرنشان کرد: توجه حضرت آقا مهم‌ترین دلگرمی برای نویسندگانی امثال من است؛ چون ایشان می‌دانند در این شلوغی روزگار، توجه به فضای جنگ می‌تواند به ما کمک کند تا با عزت از این دوران سخت عبور کنیم.

حجت الاسلام شیرازی، مسؤول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه نیز در این نشست گفت: ایرانیان و ملت‌های جهان باید بدانند چه عزتی را زنان ما در تاریخ انقلاب و جنگ هشت ساله آفریدند. این نقش تنها در جنگ نطامی نیست. در عرصه فرهنگی نیز زنان ما حماسه‌های فراوانی آفریدند که یکی از حماسه‌ها تدوین همین آثار دفاع مقدس است که ما باید تقدیر ویژه از آنها داشته باشیم؛ از افرادی که این عظمت را برای نسل امروز و آینده تدوین می‌کنند.

به گفته وی، شهید چمران می‌گفت شیپور جنگ که زده می‌شود، مرد از نامرد تشخیص داده می‌شود. کسانی که ادامه‌دهنده راه حضرت زینب هستند در جنگ هشت‌ساله حماسه‌ها آفریدند که یکی از این بزرگواران خانم حیدرپور است که نمادی از ایشان و زنان انقلاب اسلامی در "فرنگیس" نشان داده شده است. این نقش باید هم در ایران و هم در جهان تبیین شود.

وی افزود: تنها این نقش در جنگ نظامی نیست، در عصر جنگ فرهنگی نیز زنان ما حماسه‌ها آفریدند که یکی از آنها تدوین کتاب‌هایی در این ارتباط است. باید تقدیر ویژه کرد از نویسندگانی که این حماسه‌ها را برای نسل بعد تبیین می‌کنند. 25 سال قبل که رهبر انقلاب از این کتاب‌ها حمایت می‌کردند، آن روز هم شاید حوزه هنری متوجه نبود که چه حماسه‌هایی تدوین می‌کند. امروز نمایی از این حماسه را در جمهوری اسلامی شاهد هستیم، آینده بخش‌های بیشتری از این حماسه‌ها روشن خواهد شد. امیدواریم آیندگان قدر این زحمات را بیشتر بدانند.

همچنین در این برنامه بهناز ضرابی‌زاده نویسنده دختر شینا گفت: من و خانم فتاحی، نویسنده رمان فرنگیس حدود ۲۶ سال است که باهم دوست هستیم و من، موفقیت‌های خانم فتاحی را موفقیت خود و تمام زنان ایران می‌دانم.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنم نقش بی‌بدیل و ماندگار و تحسین‌برانگیز زنان کشورم را در راه دین، وطن و ارزش‌های کشور بنویسم تا دنیا بداند، برایم دعا کنید.

ضرابی‌زاده در ادامه یادداشتی را که درباره شهدا نوشته بود، قرائت کرد.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به سروده جمعی از شاعران برای فرنگیس حیدرپور ـ که روز گذشته در خبرگزاری فارس منتشر شد ـ بخش‌هایی از این سروده‌ها را خواند.

مهناز فتاحی، نویسنده کتاب فرنگیس نیز گفت: به وجود آقای سرهنگی افتخار می‌کنم.

سرهنگی هم در مقابل این ابراز ارادت گفت: کاری که شما کردید کمتر از کار خانم فرنگیس نیست.

سپس فتاحی در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و تصریح کرد: قلم من یا تبر فرنگیس؟ آیا قلم همان تبر است؟ آیا او راوی است و من نویسنده و یا برعکس؟ قلم من و تبر او هر دو یکی است. اگر روزگاری فرنگیس ١٨ ساله موفق به کشتن عراقی‌ها شد امروز قلم من همان رسالت را دارد.

وی به دوران گردآوری مصاحبه‌ها اشاره کرد و افزود: خاطرم هست فرنگیس راضی به نوشتن خاطراتش نبود و مدام می‌گفت چه کار مهمی مگر کرده‌ام؟ تا اینکه از پدرم برایش گفتم؛ زیرا من هم فرزند جنگ هستم و هنوز بسیاری از افراد در کرمانشاه پرونده جانبازی هم ندارند. اما نیازمند توجه هستند.

فتاحی در بخش پایانی سخنانش با درخواست از تاسیس انجمنی از بانوان فعال در عرصه دفاع مقدس گفت: ما شاید دور از هم باشیم، اما قلب‌های نزدیکی داریم. دوست دارم انجمن بانوان داشته باشیم تا دست در دست هم پرتوان قدم برداریم و تنهایی‌های زنانه را احساس نکنیم. این کتاب را به همه سربازان تقدیم می‌کنم؛ چرا که ما هم بخشی از سربازان وطن هستیم.

در این مراسم فاطمه افشاریان از شعرای جوان کشور که در محضر رهبر انقلاب، در نیمه ماه مبارک رمضان شعرخوانی داشت، در این پاسداشت نیز سروده‌ای قرائت کرد.

فرنگیس حیدرپور هم در این مراسم بیان کرد: سال 59 زمانیکه نیروهای بعث عراق به شهر ما حمله کردند در روستا ۸ نفر از اقوام جمع شدند تا مقابل دشمن بایستند اما نیروهای بعثی هر هشت نفر را به شهادت رساندند و ما داغدار شدیم. اما در ادامه برخی از اهالی روستا برای بازگرداندن پیکرها میروند. از یک سو بمباران را شاهد بودیم و از یک سو برخی از مردان برای مقابله با دشمن آماده شدند.بمباران اجازه خاکسپاری نمیداد.اما بدون تجهیزات شب را با وجود بمباران به صبح رساندیم ولی نیروهای بعث عراق وارد روستا شدند. ما هم به تپه ای در همان نزدیکی رفتیم. شب را با گریه به صبح رساندیم.

وی با اشاره به گرسنگی و تشنگی کودگان و کهنسالان گفت: با پدرم عزم رفتن به روستا کردیم تا برای کودکان و پیرتر ها آب و غذا بیاوریم.ارزاق را برداشتیم و وقتی از کنار روزخانه قصد گذر داشتیم نیروهای عراقی آمدند با تبر یکی از آنها را کشتم اما با سنگ یکی را اسیر کرده و به سمت تپه اوردم تا به رزمندان تحویل دهم.

وی با ابراز خرسندی از تقریظ رهبر انقلاب گفت:برای این مسئله بسیار خوشحالم و از نویسنده کتاب خانم فتاحی تشکر می‌کنم.
متن یادداشت رهبر انقلاب بر این کتاب بدین شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

«بخش ناگفته و بااهمیتی از حوادث دوران دفاع را به‌مناسبت شرح‌حال این بانوی شجاع و فداکار، در این کتاب می‌توان دید. بانو فرنگیس دلاور با همان روحیّه‌ی استوار و پُرقدرت، و با زبان صادق و صمیمی یک روستایی، و با عواطف و احساسات رقیق و لطیف یک زن، با ما سخن گفته و منطقه‌ی ناشناخته و مهمّی از جغرافیای جنگ تحمیلی را با جزئیاتش به ما نشان داده است.

ما از روستاهای مرزی در دوران جنگ و مصائب فراوان آنان و آوارگی‌ها و گرسنگی‌ها و خسارتهای مادی و ویرانی‌ها و داغ عزیزان آنها، هرگز به این وضوح و تفصیلی که در این روایت صادقانه آمده است، خبر نداشتیم؛ و نیز از فداکاری جوانان آنان که در شمار اوّلین شتابندگان به مقابله با دشمن مهاجم بودند. ماجرای قتل و اسارت دشمن به‌دست این بانوی دلاور هم که خود یک داستان مستقل و استثنائی است که نظیر آن فقط در سوسنگرد، در همان اوان، اتّفاق افتاده بود. بانو فرنگیس را باید بزرگ داشت و از نویسنده‌ی کتاب ــ خانم فتّاحی ــ به‌خاطر قلم روان و شیوا و هنر مصاحبه‌گیری و خاطره‌نویسی، باید بسیار تشکّر کرد. 96/11/21»

در این مراسم علیرضا مختارپور (دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور)، حجت‌الاسلام شیرازی (مسؤول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه)، محسن مومنی شریف (رئیس حوزه هنری)، مرتضی سرهنگی (مدیر سابق دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری) و جمعی از بانوان فعال در عرصه ادبیات از جمله نیلوفر شادمهری نویسنده کتاب تحسین شده «سفیر» و وجیهه علی‌اکبری سامانی (دبیر این دوره قلم زرین) و... حضور داشتند.

در پایان این مراسم از راوی و نویسنده تقدیر شد.

یادآور می‌شود، کتاب «فرنگیس» ۱۷ مرداد ۹۴ در تالار مهر حوزه هنری رونمایی شده بود.



 

مطالب مرتبط:
متن تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «دختران آفتاب» + عکس
تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «وقتی مهتاب گم شد» رونمایی شد
تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «سرباز کوچک امام»



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.