روزنامه رای الیوم: تصمیم قطر برای خروج از اوپک تصمیمی «سیاسی» است

روزنامه رای الیوم در مطلبی تصمیم قطر برای خروج از اوپک را تصمیمی سیاسی دانست که می‌تواند مقدمه‌ای برای خروج این کشور از شورای همکاری خلیج فارس باشد.
سه‌شنبه، 13 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روزنامه رای الیوم: تصمیم قطر برای خروج از اوپک تصمیمی «سیاسی» است
روزنامه رای الیوم در مطلبی تصمیم قطر برای خروج از اوپک را تصمیمی سیاسی دانست که می‌تواند مقدمه‌ای برای خروج این کشور از شورای همکاری خلیج فارس باشد.

به گزارش راسخون به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود با اشاره به تصمیم اخیر قطر برای خروج از سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) نوشت: دولت قطر مشتاق است همواره شگفتی‌‌آفرین باشد و عناوین اصلی را در روزنامه‌ها و خبر‌های شبکه‌های تلویزیونی به خود اختصاص دهد به طوری که آخرین اقدام غیرمنتظره دولت قطر بیانیه روز دوشنبه این کشور درباره تصمیم دوحه برای خروج از سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) از ژانویه سال ۲۰۱۹ است. این در حالی است که قطر از سال ۱۹۶۱ یعنی حدود شش دهه قبل عضو سازمان اوپک بوده است.

سعد شریده الکعبی، وزیر مشاور دولت قطر در امور انرژی، روز دوشنبه و تنها دو روز مانده به نشست وزیران نفت اوپک در وین -پایتخت اتریش- در روز‌های پنجشنبه و جمعه این هفته، در نشستی خبری از تصمیم دوحه برای خروج از اوپک از ابتدای سال آینده میلادی خبر داد.

نشست وزیران نفت اوپک در وین به منظور تدوین راهبردی جدید برای تضمین کاهش پنج درصدی سهم تولید نفت با هدف جلوگیری از ادامه روند نزولی بهای نفت در بازار‌های جهانی در وین برگزار می‌شود. بهای نفت در هفته‌های اخیر با کاهش ۳۰ درصدی به کمتر از ۶۰ دلار در هر بشکه رسید در حالی که قیمت در بازار‌های جهانی در ماه اکتبر گذشته به ۸۶ دلار در هر بشکه رسیده بود.

در ادامه این مطلب آمده است: الکعبی در کنفرانس خبری روز دوشنبه تصریح کرد این تصمیم (خروج از اوپک) سیاسی نیست بلکه به منظور تمرکز بر تولید گاز مایع است که قطر بزرگترین صادرکننده آن در جهان است و و صادرات گاز مایع قطر سالانه به ۷۷ میلیون تن می‌رسد و دوحه می‌خواهد صادرات آن را تا سال ۲۰۲۴ به ۱۱۰ میلیون تن افزایش دهد. به نظر نمی‌رسد این توجیه قطر برای خروج از اوپک بسیاری را چه در داخل اوپک یا خارج از این سازمان متقاعد کند؛ چرا که عضویت و نقش فعال قطر در اوپک از سال ۱۹۶۱، با وجود اینکه یکی از اعضای کوچک سازمان اوپک و تولید نفت آن روزانه ۶۰۰ بشکه است، نمی‌تواند مانعی برای توسعه میدان‌های گازی این کشور و افزایش صادرات آن باشد. به نظر می‌رسد تصمیم قطر ترجیحا یک تصمیم سیاسی است و به این مسئله باید از دریچه تنش شدید در روابط این کشور و عربستان وجنگ رسانه‌ای گسترده میان دو طرف از زمان اعمال تحریم‌های چهار کشور عربی (عربستان، امارات، بحرین و مصر) علیه قطر نگریست.

چهار کشور عربستان ‏ امارات، بحرین و مصر، از تابستان سال ۲۰۱۷ روابط خود را با قطر قطع و تحریم‌هایی علیه آن وضع کردند. این کشور‌ها فهرستی از خواسته‌های خود را در قالب سیزده بند برای لغو تحریم‌های خود علیه قطر منتشر کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به لزوم تعطیلی شبکه الجزیره، توقف حمایت از تروریسم و قطع روابط با گروه اخوان‌المسلمین اشاره کرد.

عبد الصمد العوضی -کارشناس کویتی در امور انرژی- که کشورش ۲۱ سال عضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت است، در این‌باره گفت تصمیم قطر برای خروج از اوپک در درجه نخست یک تصمیم اعتراضی است. وی به روزنامه رای الیوم گفت: دولت قطر احساس می‌کند در حال حاضر سه کشور عربستان سعودی، روسیه و آمریکا بر بازار‌های انرژی و قیمت‌های آن تسلط دارند مسئله‌ای که باعث کاهش نقش اوپک در این حوزه شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: با توجه به تصمیم قطر برای خارج شدن از اوپک در اینجا دو سئوال اساسی مطرح است: نخست اینکه آیا کشور‌های دیگری نیز به همین علل از اوپک خارج خواهند شد؟ اما پرسش دوم درباره خروج یا عدم خروج ایران از اوپک است که بیشترین زیان را از جانب عربستان سعودی به سبب سیاست‌های ریاض در همکاری با واشنگتن برای کاهش بهای نفت و عرضه بیش از یک میلیون بشکه نفت به بازار‌های جهانی، متحمل شده است. 

در همین حال قطر اولین عضو اوپک نیست که از این سازمان خارج می‌شود چرا که اندونزی نیز در سال ۲۰۰۸ تصمیم به خروج از این سازمان گرفت، اما دوباره به اوپک بازگشت ضمن آنکه مشخص نیست تصمیم قطر برای خارج شدن از اوپک تصمیمی موقت یا دائم است.

از سوی دیگر منابع خبری در کشور‌های حوزه خلیج (فارس) به روزنامه رای الیوم گفتند بعید نیست قطر در روز‌های آینده تصمیم بزرگتری بگیرد و خروج این کشور از شورای همکاری خلیج (فارس) را اعلام کند. قرار است نشست سالانه شورای همکاری خلیج (فارس) یکشنبه آینده در ریاض برگزار شود، اما قطر تا این لحظه مشارکت خود را در این نشست اعلام نکرده است.

در انتهای سرمقاله رای‌الیوم آمده است: خروج قطر از اوپک با توجه به نقش محدود آن در این سازمان موجب فروپاشی این سازمان نمی‌شود، اما اگر قطر تصمیم بگیرد از شورای همکاری خلیج (فارس) که هم‌اکنون دچار بحران‌های شدید داخلی است، خارج شود، آنگاه شرایط متفاوت خواهد شد.




 

مطالب مرتبط
«جلیقه‌زردها» در فرانسه پیروز شدند/ طرح افزایش مالیات بر سوخت تعلیق شد
رئیس جمهور: اگر جلوی صادرات نفت ایران در خلیج فارس گرفته شود نفتی صادر نخواهد شد
بیانات رهبر انقلاب درباره قانون منع بکارگیری بازنشستگان + فیلم



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.