یورش یوزهای ایرنی برای عبور از دیوار چین/شب سرنوشت ساز کی روش و لیپی

تیم ملی فوتبال ایران برای رسیدن به نیمه نهایی جام ملت های آسیا 2019، به مصاف تیم ملی چینی می رود که مارچلو لیپی را روی نیمکت خود به عنوان سرمربی دارد. جدال کی روش و سرمربی نامدار ایتالیایی حریف هم در نوع خود جالب خواهد بود و باید دید که کدام مربی مچ دیگری را می خواباند.
چهارشنبه، 3 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
یورش یوزهای ایرنی برای عبور از دیوار چین/شب سرنوشت ساز کی روش و لیپی
تیم ملی فوتبال ایران برای رسیدن به نیمه نهایی جام ملت های آسیا 2019، به مصاف تیم ملی چینی می رود که مارچلو لیپی را روی نیمکت خود به عنوان سرمربی دارد. جدال کی روش و سرمربی نامدار ایتالیایی حریف هم در نوع خود جالب خواهد بود و باید دید که کدام مربی مچ دیگری را می خواباند.
 
به گزارش خبرنگار ورزشی راسخون، تیم ملی فوتبال ایران پنج شنبه شب در دیداری حساس و سرنوشت ساز ساعت 19:30 مقابل تیم ملی چین در ورزشگاه محمد بن زاید شهر ابوظبی قرار خواهد گرفت. این دیدار را عبدالرحمان جاسم داور قطری قضاوت می کند.

ایران و چین چگونه به هم رسیدند؟
*تیم ملی چین در گروه سوم جام ملت ها با کره جنوبی، فیلیپین و قرقیزستان همگروه بود که توانست با 2 پیروزی و کسب 6 امتیاز به مرحله ی یک هشتم صعود کند. این تیم در مرحله ی یک هشتم در حالی که با یک گل از تایلند عقب افتاده بود، با نتیجه ی 2 بر یک از سد حریف گذشت و در مرحله ی یک چهارم به ایران رسید.

*تیم ملی فوتبال ایران هم در گروه چهارم، با غلبه بر یمن و ویتنام و تساوی مقابل عراق، با 7 امتیاز به یک هشتم رسید و در این مرحله با 2 گل از سد عمان گذشت تا حریف چین شود.

*ایران تا مرحله ی یک چهارم 9 بار موفق به فتح دروازه حریفان خود شده و علیرضا بیرانوند توانسته با بسته نگه داشتن دروازه خود در 4 بازی اخیر، 4 کلین شیت را ثبت کند. اما چینی ها در 4 بازی اخیر فقط مقابل فیلیپین موفق به کلین شیت شده اند و مقابل کره جنوبی، قرقیزستان و تایلند 4 بار دروازه خود را باز شده دیده اند.

*برای رویارویی با چین، کی روش فقط وحید امیری را به خاطر 2 اخطاره بودن در اختیار نخواهد داشت و ژانگ لینپنگ از چین مقابل ایران به خاطر محرومیت بازی نمی کند.

میانگین قدی، پاشنه آشیل تیم ملی چین
*تیم ملی فوتبال ایران روی کاغذ شانس زیادی برای پیروزی مقابل چین دارد اما این حریف با هدایت مارچلو لیپی ایتالیایی حریف سرسختی برای ماست. عملکرد تیم ملی چین در 4 بازی اخیر نشان داده که این تیم ستاره ی خاصی در ترکیب ندارد اما لیپی سعی کرده، تیمی یکدست و منسجم روانه ی جام ملت ها کند. این تیم در خط هافبک و حمله به خوبی در فضاها ایجاد موقعیت می کند و نسبت به حریفان قبلی ایران، تیمی سرعتی تر و بابرنامه تر نشان داده است. نکته ای که می توان آن را پاشنه آشیل تیم چین دانست، میانگین قدی بازیکنان و عملکرد آنها در خط دفاعی است. این تیم وقتی تحت فشار هافبک ها و مهاجمان حریف قرار می گیرد، سعی می کند با جمع شدن در یک سوم دفاعی خودی، راه های نفوذ حریف را ببندد و پس از توپ گیری، با انتقال سریع توپ به مهاجمان، روی ضد حملات ایجاد موقعیت می کنند.

کی روش، آسوده خاطر از داشتن بیرانوند
*در مقابل تیم ملی ایران که در 4 بازی گذشته، در خط حمله عملکرد خوبی داشته و در هر مسابقه توانسته میانگین بالای 2 گل را به ثبت برساند اما در ضد حملات حریفان در برخی مواقع دچار غافلگیری شده و موقعیت های خطرناکی از سر گذرانده است. البته کی روش هرچند نتوانسته یک بازیکن مطمئن کنار مرتضی پورعلی گنجی در خط دفاعی پیدا کند اما از داشتن دروازه بانی مثل بیرانوند هم خیالش آسوده است.

شب سرنوشت ساز لیپی و کی روش
*حالا فرداشب روز سرنوشت ساز فوتبال ایران است. یوزهای ایرانی می دانند که با عبور از دیوار چین، می توانند بعد از 15 سال طعم صعود به نیمه نهایی را بچشند و در تاریخ فوتبال ما خاطره ساز شوند. شاگردان کی روش در بازی های قبلی نشان دادند که به معنای واقعی تیم هستند و در هر نقطه از زمین لحظه ای از تلاش برای کسب موفقیت دریغ نمی کنند تا به هدف برسند. عملکرد خط هافبک ایران در بازی های گذشته نشان داده که هرگاه آنها به بازی سرعت داده اند و روی دروازه حریف ایجاد موقعیت کرده اند، مهاجمان به خوبی توانسته اند دروازه حریفان را هدف قرار دهند.

*مارچلو لیپی سرمربی ایتالیایی و باتجربه ی چین در صورت حذف مقابل ایران شاید امارات را به مقصد کشورش ترک کند و ادامه ی فعالیتش به نتیجه ی این دیدار گره خورده باشد. از طرفی کارلوس کی روش هم وضعیت مشابهی نسبت به لیپی دارد و پیروزی مقابل چین می تواند به ادامه ی کار او روی نیمکت تیم ملی ایران دوام ببخشد. مصاف ایران و چین شب سرنوشت ساز برای مربیان 2 تیم خواهد بود و باید دید که کدام مربی مچ دیگری را می خواباند.
یورش یوزهای ایرنی برای عبور از دیوار چین/شب سرنوشت ساز کی روش و لیپی
تاریخچه مصاف های ایران و چین

*تیم های ملی ایران و چین تاکنون 25 بار مقابل هم صف آرایی کرده اند که سهم ملی پوشان ما 13 پیروزی، 5 شکست و 7 تساوی بوده است.

*در این جدال ها، ایران موفق شده 42 بار دروازه ی چین را باز کند و حریف هم 21 بار موفق به گشودن دروازه ی ایران شده است.

* کریم باقری با 4 گل زده، بهترین گلزن ایران مقابل چین بوده و علی دایی و غلامرضا فتح آبادی نیز هر کدام 3 بار مقابل چین گلزنی کرده اند.

*پرگل ترین برد تیم ملی ایران مقابل چین در 2 تورنمنت (سال 63 مسابقات نهرو و سال 79 جام تمدن ها) با نتیجه ی 4 بر صفر رقم خورده است. البته ایران در بازی های رسمی هم 2 برد پرگل 4 بر یک در تهران و 4 بر 2 در دالیان مقابل این حریف داشته است. چینی ها هم 39 سال قبل پرگل ترین برد خود مقابل ایران را به دست آورده اند که با نتیجه 2 بر صفر بوده است.

آمار، گواه برتری ایران مقابل چین در جام ملت ها
*ایران و چین در جام ملت های آسیا تاکنون 6 بار در مراحل گروهی و نیمه نهایی به مصاف هم رفته اند که سهم ایران 3 پیروزی(یک برد با ضربات پنالتی) و سهم چین یک برد در ضربات پنالتی بوده و 2 بازی نیز به تساوی کشیده شده است. باید دید فردا شب هفتمین جدال این 2 تیم در ابوظبی امارات به نفع کدام حریف رقم خواهد خورد.

*اما حساس ترین بازی ایران و چین به سال 2004 برمی گردد که تیم ملی فوتبال کشورمان با هدایت برانکو در ضربات پنالتی مقابل حریف شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند.

سید مجتبی سیدی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.