منشا از بودیمیر بهتر نیست

افاضلی در گفتگو با راسخون: خستگی و اشتباهات داوری باعث حذف پرسپولیس شد/برانکو بلد است تیم را از به هم ریختگی در بیاورد

کارشناس فوتبال ایران با بیان اینکه خستگی و اشتباهات داوری باعث حذف پرسپولیس شد، گفت: بازیکنان این تیم از لحاظ ذهنی و جسمی بعد از اوت شدن از آسیا به هم ریخته هستند اما سابقه نشان داده که برانکو بلد است این وضعیت را درست کند.
چهارشنبه، 18 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
افاضلی در گفتگو با راسخون: خستگی و اشتباهات داوری باعث حذف پرسپولیس شد/برانکو بلد است تیم را از به هم ریختگی در بیاورد
کارشناس فوتبال ایران با بیان اینکه خستگی و اشتباهات داوری باعث حذف پرسپولیس شد، گفت: بازیکنان این تیم از لحاظ ذهنی و جسمی بعد از اوت شدن از آسیا به هم ریخته هستند اما سابقه نشان داده که برانکو بلد است این وضعیت را درست کند.
 
هومن افاضلی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون
، با اشاره به حذف پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا، اظهار داشت: پرسپولیس شرایط سختی دارد و 3 ، 4 سال است که تا مراحل بالای جام باشگاه های آسیا صعود می کند. فشار خیلی زیادی نسبت به بقیه ی تیم های ایرانی به آنها آمده است. انرژی زیادی صرف کردند و طبیعی است که بالاخره جایی این خستگی خود را نشان دهد. فکر می کنم امسال در جام باشگاه های آسیا سوای تاثیر داور که در حذف پرسپولیس نقش زیادی داشت، این مسئله هم خیلی تاثیرگذار بود.
 
وی افزود: درست است که پرسپولیس توانست بعد از رفع محرومیت، 5،6 بازیکن بگیرد اما آن 13، 14 بازیکنی که استخوانبندی تیم را تشکیل داده بودند، کاملا به لحاظ جسمی افت کردند و آن کیفیت پارسال را نتوانسته ارائه بدهند. آنها آن انرژی و شادابی گذشته را نداشتند. طبیعی است که بعد از آن محرومیت نقل و انتقالاتی و فشاری که به تیم آمد، بازیکنان اینچنین افت کنند.
 
بودیمیر بازیکن تنبلی است و در زمین راه می رود. بهتر نبود برانکو منشا را حفظ می کرد؟ چون حداقل اینکه دوندگی و تحرک بیشتری نسبت به بودیمیر داشت. کارشناس فوتبال ایران در پاسخ به این سوال، تصریح کرد: بودیمیر در فوتبال کرواسی دارای پرونده است. این که نتوانسته خود را با پرسپولیس تطبیق دهد، یک مسئله ی دیگری است. سبک بازی او تنبل است. قبول ندارم که منشا بهتر از بودیمیر است. منشا در یک فصل و نیم حضورش در پرسپولیس فقط 3 گل زد. الان به استقلال رفته و در این تیم کجاست؟ وضعیت او در آنجا چطور است؟ اگر به دوندگی صرف باشد که تیم ها دنبال دونده ی ماراتن می روند. بازیکن باید کیفیت داشته باشد و دوندگی بی نتیجه فایده ای ندارد.
 
هومن افاضلی گفت: پرسپولیس نیاز به مهاجم گلزن دارد. بودیمیر با این ایده جذب این تیم شد. هربازیکنی که از کشوری دیگر جذب تیم می شود، نیاز به زمان دارد تا خودش را تطبیق دهد. دوم اینکه فرصت دادن به بازیکن به این معنا نیست که حتما خودش را می تواند تطبیق می دهد. یادم می آید دورتموند آقای گل لیگ ایتالیا را خرید و وقتی به آنها اضافه شد، نتوانست خود را با شرایط این تیم تطبیق دهد و نیمکت نشین شد. سال بعد دوباره به ایتالیا برگشت و آقای گل شد. واقعیت این است که خریدهای تیم های ایرانی ریسک است. بخشی دیگر هم به شناختی که نسبت به بازیکن دارند، برمی گردد. هنوز زود است در مورد بودیمیر قضاوت کردن. فکر می کنم باید در این بازیکن صبر کرد و یک فصل به او زمان داد. مثلا پاتوسی در استقلال به دلیل اینکه زود توانست خود را با تیم تطبیق دهد، هم به چشم آمد و هم توانست این تیم را به حرکت در آورد. مگر منشایی که در پرسپولیس بود، همان کیفیت پیکان را داشت؟ بعد از یک فصل می شود درمورد بودیمیر قضاوت کرد.
 
وی در خصوص اینکه آیا شیوه ای که برانکو برای بازی با پاختاکور انتخاب کرده بود، درست بود یا نه؟ تاکید کرد: تا جایی که من دیدم پرسپولیس با سیستم همیشگی خود 4-4-2 و با دو فوروارد بازی کرد. این تیم می توانست نیمه ی اول به گل هم برسد. این بازی نزدیکی بود. وقتی نتوانید موقعیت خود را گل بزنید، تیم دیگر می زند. این طور نبود که پرسپولیس بااختلاف از پاختاکور تیم بهتری باشد. پاختاکور تیم خیلی باکلاس و لِوِل داری بود. خیلی خوب فضاها را می شناختند و در پست های کلیدی بازیکنان باکیفیتی داشتند. خیلی خوب و به موقع باز و به موقع جمع می شدند. تمام آیتم های تیم خوب را داشتند و شانس بالایی برای رسیدن به جمع 4 تیم برتر دارند.
 
کارشناس فوتبال ایران ادامه داد: چند فاکتور در بازی ها تاثیر می گذارد. سال قبل در لیگ قهرمانان اشتباهات داوری هم به ضرر و هم به نفع پرسپولیس بود اما در این دوره داوری ها به ضرر این تیم شد. بازی رفت مقابل پاختاکور، پرسپولیس یک گل آفساید خورد. در بازی با السد دقیقه آخر بازهم با گل آفساید باختند. به هرحال این امتیازات خیلی در روند تیم ها تاثیر داشت و می توانست سرنوشت را تغییر دهد. مگر اختلاف امتیازی تیم ها چقدر بود؟ اگر این اشتباهات رخ نمی داد و پرسپولیس صعود می کرد همه می گفتند ماشالله اما الان همه انتقاد می کنند. بعضی موقع شرایطی رقم می خورد که دیگر دست مربی نیست. برای همین است که مربیان از دست داوران عصبانی می شوند.
 
هومن افاضلی در خصوص افت پرسپولیس در لیگ برتر و اینکه آیا ممکن است منجر به از دست رفتن قهرمانی هم بشود؟ گفت: پرسپولیس خسته و تیمش از لحاظ بدنی فروکش کرده است. باید هم نگران باشند. خوشبختانه تکلیف جام باشگاه های آسیا مشخص شد و حالا پرسپولیس می تواند تمرکز خود را روی لیگ و حذفی بگذارد. آنها اگر بتوانند ماشین سازی را ببرند، خیلی زیاد به قهرمانی نزدیک شده اند. بعد از اوت شدن از آسیا هم از لحاظ جسمی و هم ذهنی تیم به هم ریخته است. خیلی سخت است که تیم را به شرایط خوب برگردانند. باید دید کادر فنی و بازیکنان می توانند از این شرایط عبور کنند؟
 
وی ادامه داد: سپاهان شرایط بهتر بدنی دارد. آنها استراحت کافی داشتند و انگیزه ی زیادی دارند. بازی این تیم با پدیده سخت و تعیین کننده است. ممکن است اگر ببازند، همین هفته با برد پرسپولیس کار تمام شود. یا برعکس اگر پرسپولیس نتیجه نگیرد و سپاهان ببرد، همه چیز تغییر خواهد کرد. البته سابقه نشان داده که برانکو بعد از هر باخت بلد است تیم را جمع و جور کند. اما هر بار وضعیت متفاوت است. فقط مربی نیست که تعیین کننده است. باید دید که آیا بازیکنان پرسپولیس می توانند خود را اداره کنند و از آن شرایط خارج شوند. بازیکنان پرسپولیس تجربه ی بین المللی و داخلی زیادی کسب کردند و می توانند خود را سریع از این وضعیت خارج کنند.
 
سید مجتبی سیدی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.