۱۰ تهدید اقتصاد جهانی در سال 2019 چیست؟

با توجه به کاهش رشد اقتصادهای بزرگ جهان از جمله چین و اتحادیه اروپا، و تاثیر گسترده جنگ تجاری بین آمریکا و چین، چشم انداز اقتصاد جهان رو به وخامت می رود.
دوشنبه، 10 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
۱۰ تهدید اقتصاد جهانی در سال 2019 چیست؟
به گزارش راسخون به نقل از اقتصاد برتر، بخش تحقیقات اکونومیست پیش بینی می کند رشد اقتصاد جهان از2.9 درصد در سال 2018 به 2.8 درصد در 2019 کاهش پیدا کند و در 2020 این رقم به 2.6 درصد برسد.به هرحال علی رغم در نظرگرفتن شرایط کنونی، بازهم ریسک هایی وجود دارد که اقتصاد های بزرگ در سه حوزه جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد و احتمال اینکه پیش بینی رشد اقتصاد جهانی برای سالهای 2019 تا 2020 حتی بیش از این کاهش یابد نیز وجود خواهد داشت.


ریسک اقتصاد های جهان

اولین نکته، عدم اطمینان ژئوپولیتیکی در حال افزایش است و بالقوه خود خطری مهم بشمار می رود چرا که تاثیرش را بر تجارت، بازارهای مالی و بخش نفت خواهد گذاشت. تاثیر رو به افزایش رهبران ناسیونالیست و پوپولیست طی سال های اخیر ظهور کرده اند و هنوز بطورکامل اثرات آن بر اقتصاد آشکارنشده است، پیش از این روحیه محافظه کارانه برای گسترش جنگ تجاری گسترش یافته است که نمونه آن را در جنگ کنونی بین آمریکا و چین شاهد هستیم . این عوامل در کاهش رشد اقتصاد و افزایش عدم اطمینان ژئوپولیتیکی و ایجاد آسیب پذیری قابل ملاحظه است . این عوامل در اقتصادهای بزرگ از جمله بدهی های بزرگ در چین ، آمریکا و ایتالیا در میان سایرکشورها و همچنین در بازارهای نوظهورکه به شدت تحت تأثیر تجارت جهانی و جریان سرمایه قرار دارند تاثیر گذار هستند، این متغیر ها آثار مخربی بر اقتصاد جهان دارد. چنانچه این ضعف ها به درستی مدیریت نشوند بالقوه می توانند تاثیر شگرفی در رکود اقتصاد جهانی داشته باشند.

در نهایت، تغییرات طولانی مدت در پویایی قدرت های جهان، خصوصا فزایش رقابت بین چین و آمریکا، موثر خواهد بود . ادامه خطرات امنیتی، همچنان ثبات اقتصاد جهانی را تهدید می کند، علاوه بر آنکه با وجود اختلافات ارضی و تهدیدات نظامی در طولانی مدت چشم انداز امنیتی تداوم خواهد یافت. در این شرایط نوآوری بیشتر و فناوری در ابعاد جدید نیازمند الزامات پیچیده تری خواهند شد لذا در شرایط بی ثباتی و عدم اطمینان، سیاست گذاران وکارشناسان کسب و کار تلاش می کنند منابع بیشتری را به طرح های احتمالی که منجر به رشد جهانی خواهد شد اختصاص دهند.

اکونومیست، در تحقیق خود به ارزیابی 10 خطر اصلی که نقش پررنگی درتهدید نظم سیاسی و اقتصادی جهان خواهد داشت پرداخته و تهدیدها و فرصت های اقتصاد جهانی در 180 کشور جهان را بررسی و تجزیه و تحلیل می کند .

10سناریوی موثر در کاهش رشد اقتصاد جهان ( به ترتیب شدت تاثیرگذاری )

تبدیل تنش تجاری آمریکا و چین به جنگ جهانی
ریسک تبدیل تنش تجاری به جنگی تمام عیار بعنوان خطری متوسط با دربرگیری بالا و تاثیر گذاری شدید ارزیابی شده است . از آنجا که چین وآمریکا مذاکراتی را برای حل مناقشه تجاری کلید زده اند و دولت آمریکا تهدید کرده است تعرفه های بیشتری را برای محصولات چین به ارزش 200 میلیارد دلار وضع نخواهد کرد. لذا باور داریم که جنگ تجاری بین آمریکا و چین در پیش بینی اولیه این تحقیق ثبت شده است. البته اتهامات آمریکا به چین در انتقال تکنولوژی و سرقت مالکیت معنوی بگونه ای است که بعید به نظر می رسد که بزودی منازعه آنان حل و فصل شود. عملکرد دو طرف نشان از افزایش درگیری های تجاری آنان و شدت گرفتن این تنش در سال های آینده دارد . این تنش ها کاهش تجارت جهانی را بدنبال داشته و تأثیرات مهمی بر تورم، رفتار مصرف کننده وکسب و کار، و در نهایت رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت. در حال حاضر، ایده های دونالد ترامپ، مهمترین خطر و ریسک جهانی بشمار می رود که با تهدیدات خود تعرفه های اضافی را برای خودروهای وارداتی اتحادیه اروپا اعمال می کند و احتمال دارد تصمیاتی از این دست باعث گسترش جنگ تجاری در جهان شود. افزایش نگرانی های منفی نسبت به امنیت ملی از سوی کشورهای آلمان، انگلیس، کانادا و استرالیا نسبت به ارائه دهندگان شبکه های چینی مانند هوآوی یک خطر بشمار می رود که می تواند به یک جنگ تجاری فناوری تبدیل شده و با تقسیم پوشش شبکه جهانی ،زنجیره های عرضه شده را مختل کند. با کاهش رشد اقتصاد جهانی این سناریو می تواند یک پاشنه آشیل برای تعدادی از کشورهایی باشد که تصمیم می گیرند تعرفه هایی را برای واردات اعمال کرده و برای حمایت از کالاهای داخلی سوبسید بدهند و وارد نبرد ناسیونالیستی شوند. همین امر به کاهش تجارت جهانی و افزایش تورم منجر شده و کاهش رشد اقتصاد جهان را به دنبال خواهد داشت.

رکود ناشی از بدهی شرکت های آمریکا
نتیجه تحقیق اکونومیست نشان می دهد ریسک بدهی آمریکا در حد متوسط ، با تاثیر بالا و درجه شدت 12 است . افت تمایل مصرف کنندگان و شاخص فعالیت تولیدی، چشم انداز وخامت اوضاع اقتصادی را به همراه دارد. با تداوم دولت ترامپ در هیات حاکمه آمریکا ، اقتصاد این کشور بیش از پیش با اثرات جنگ تجاری با چین در گیر خواهد بود و رکود اقتصادی را بهمراه خواهد داشت. از طرفی با شدت گرفتن جنگ تجاری کاهش رشد اقتصادی در قاره سبز، آسیب پذیر در بخش مالی داخلی می تواند رکود را به مراتب عمیق تر از آنچه انتظارمی رفت نشان دهد. بدهی شرکت ها به عنوان یک درصد از تولید ناخالص داخلی تحت تاثیر یک دوره طولانی با نرخ بهره بسیار پایین است که به کمتر از 47 درصد می رسد و این میزان بیش از زمان بحران مالی جهانی در سالهای 2008 تا 2009 می باشد.
 
تبدیل ضعف اقتصادی به بحران فراگیر در بازارهای نوظهور
اکونومیست این خطر را بعنوان ریسک متوسط با تاثیرگذاری بالا و شدت تأثیری گذار 12 ارزیابی کرده است. بسیاری از بازارهای نوظهور در سال 2018 با تثبیت و تقویت دلاراز کاهش ارزش پول ملی در رنج بودند. ترکیه، آرژانتین نمونه هایی از این بازارها بودند که با ترکیب عواملی مانند : بی ثباتی خارجی، سیاسی و سیاست گذاری ضعیف به بحران مالی و کاهش ارزش پول ملی مبتلا شدند و بحران های مالی ایجاد کردند که باعث فشار به بازارهای سرمایه آن ها شد.این امر نه تنها بازار این کشور ها را شکننده کرد بلکه اگر باز هم اتفاق بیفتند ، ریسک اشتغال را در این بازارها افزایش خواهد داد.
 
فشار رکود طولانی به اقتصاد چین
تحقیث اکونومیست این ریسک را کوچک ارزیابی کرده اما با تأثیر بسیار زیاد همراه با درجه شدت تاثیرگذاری 10 ، جنگ تجاری آمریکا و چین، سیاست اقتصاد کلان را از بازارآزاد به حمایت از بازارداخلی و کاهش بدهی شرکت های چینی تغییر داده است. البته خطر اشتباهات سیاسی که بر تحولات اقتصادی تاثیر گذار باشد وجود دارد . تلاش برای جلوگیری از بحران مالی، در نظام بانکی مشکلاتی ایجاد کرده و بدهی سال های اخیر را افزایش می دهد. دولت چین قادر به جلوگیری از نوسانات اقتصادی بخصوص در بخش فلزات نبود و این امر باعث شد اقتصاد کشورهای امریکای لاتین ، خاورمیانه و صحرای آفریقا که پیش از این از قیمت مناسب کالاهای چینی سود می بردند، آسیب ببیند.علاوه بر این، با توجه به وابستگی رو به رشد تولید کنندگان و خرده فروشان غربی که چین و سایر بازارهای نوظهوری که در دهه های گذشته خریدار کالاهای آنان بودند تحت تاثیر کاهش رشد اقتصادی چین قرار گرفت.
 
زیان قیمت جهانی نفت با کاهش عرضه
ارزیابی اکونومیست از تاثیر این ریسک بعنوان سناریوی کم ریسک با تاثیر زیاد و شدت اثرگذاری با عدد 8 است. رهبری قدرتمند جهان و نیروی نظامی درجه یک تا سال 2050 از اهداف رهبرچین بود که در 2017 آن را اعلام کرد. آمریکا که از هدف احساس خطر می کرد تا مبادا چین با اوج گیری رشد اقتصاد بتواند قلمرو منطقه ای خود را گسترش دهد برنامه هایی را برای عدم دستیابی چین به انرژی جهانی تدارک دید تا رشد اقتصاد چین را کند کند . آمریکا همچنان نگران است که مبادا در درگیری های منطقه ای در دریای چین ، پکن با اتکا به توانمندی ارتش قدرتمند خود پیروز شود. همه این ها برای آمریکا انگیزه ایجاد کرده است تا به هر قیمتی جلوی رشد اقتصاد چین را بگیرد و این جنگ پنهان و آشکار بین دو کشور هر روز وجهه جدیدی پیدا کند.
 
ریسک حملات سایبری و درگیری های نظامی در شبه جزیره کره
اعتماد به اینترنت دولتی و مشارکتی بعنوان یک منبع خوب جهانی تحت فشار است. با فاش شدن نقض عمده اطلاعات در رسانه های همگانی و شبکه های اجتماعی و استفاده از این داده ها برای امر تبلیغات می تواند شرکت های رسانه ای را در سال های آینده با تدابیر محدودیت کننده سخت تر مواجه کند.
 
اختلالات سیاسی منجر به ناکارآمدی برگزیت می شود
گرچه توافقنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نهایی شد اما همچنان رهبران این کشورها در خصوص بازنگری در مورد جزییات چگونگی انجام خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به توافق نرسیده اند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.