حضور سفیر انگلیس برای سومین بار در وزارت خارجه در پی توقیف نفتکش ایرانی

«راب مک‌ایر» سفیر انگلیس در تهران ظهر امروز (دوشنبه) در پی توقیف نفتکش حامل نفت ایران برای سومین بار ظرف چند روز اخیر در وزارت امور خارجه حضور یافت.
سه‌شنبه، 18 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حضور سفیر انگلیس برای سومین بار در وزارت خارجه در پی توقیف نفتکش ایرانی
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری فارس، «راب مک ایر» سفیر انگلیس در تهران ظهر امروز (دوشنبه) برای سومین بار ظرف چند روز اخیر و در پی توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط نیروی دریایی انگلیس در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حضور یافت.

خبرنگار فارس مطلع شد که حضور راب مک ایر در راستای حضور روتین و معمول دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران در وزارت خارجه بوده و در این دیدار درباره نفتکش توقیفی و مسائل جاری گفت‌وگو شده است.

او که عصر پنجشنبه 13 تیر ماه سال جاری و در پی توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگلیس به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض ایران در این خصوص از سوی رئیس اداره سوم غرب اروپا ابلاغ شد، روز شنبه (15 تیر ماه) نیز برای دومین بار در وزارت خارجه ایران حضور یافت.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه روز پنجشنبه 13 تیر ماه در این باره اعلام کرد: در پی توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگلستان، «راب مک ایر» سفیر این کشور در تهران عصر امروز (پنجشنبه) 13 تیر توسط رئیس اداره سوم غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد.

رئیس اداره سوم غرب اروپا با اشاره به حرکت این نفتکش در آبراه های بین‌المللی، اقدام نیروی دریایی انگلیس را معادل با راهزنی دریایی خوانده و گفت آن کشور حق ندارد تحریم های یکجانبه خود یا اتحادیه اروپا را به صورت فراسرزمینی علیه کشورهای دیگر اعمال کند. این همان سیاست زورمدارانه آمریکا است که کشورهای اروپایی همواره نسبت به آن معترض بوده اند. 

در این دیدار مدارک و مستندات مربوط به این نفتکش و محموله آن که حکایت از حرکت کاملا قانونی نفتکش دارد در اختیار سفیر انگلیس قرار گرفته و تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.

سفیر انگلیس با اظهار اینکه مراتب را سریعا به لندن منتقل خواهد کرد تاکید کرد انگلیس از تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران تبعیت نمی کند.


*عراقچی: سفیر انگلیس برای بار دوم به وزارت خارجه آمد

در همین خصوص سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه یکشنبه (16 تیر ماه) در نشستی خبری درباره نفتکش توقیف شده گفت: در تماس مستمر با دولت انگلستان هستیم، سفیر انگلیس روز پنجشنبه به وزارت خارجه احضار شد و دیروز (شنبه) هم برای بار دوم به وزارت خارجه آمد و سفیر اسپانیا را نیز دعوت کردیم و مشورت‌هایی را با دولت اسپانیا صورت می‌دهیم، مسیر حقوقی در حال طی شدن است و از طریق دادگاه، وکلای مبرز استخدام شدند که مسیر حقوقی را طی کنند.

معاون وزیر خارجه ایران همچنین عنوان کرد: این نفتکش حامل نفت ایران بود یک سوپرتانکر است با 2 میلیون بشکه ظرفیت و به خاطر ظرفیت بالا امکان عبورش از کانال سوئز نبوده و لذا از جبل الطارق به مقصد خود عازم شده است.

وی خاطرنشان کرد: برخلاف ادعای انگلیس مقصد آن سوریه نبوده، کما اینکه بندری که از سوریه نام بردند اصولا ظرفیت پذیرش چنین سوپرتانکری را ندارد، هدف جای دیگری بوده و از آبراه بین‌المللی در جبل الطارق عبور می‌کرده و هیچ قانونی به دولت انگلیس این اجازه را نمی‌دهد که این نفتکش را متوقف کند و از نظر ما این راهزنی دریایی است و خواستار آزادسازی سریع این نفتکش هستیم.

به گزارش فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست خبری خود درباره نفتکش حامل نفت ایران که توسط نیروی دریایی انگلیس توقیف شد نیز عنوان کرد: اقدامات سیاسی و حقوقی ما به جد در حال پیگیری است. 2 بار سفیر انگلیس را خواستیم، با برخی دیپلمات های اروپایی مشورت کردیم و هرگونه اسناد و مدارک را به دوستانی که قضیه را پیگیری حقوقی می کنند ارائه دادیم و وکیلی هم در این زمینه گرفته شده است.

وی درباره مقصد سفر این نفتکش هم بیان کرد: از مقصد سفر اطلاع ندارم، ولی آنچه که در رسانه ها عنوان شد مبنی بر اینکه مقصد آن بندری در سوریه بود، چنین بوده است. این یک سوپرتانکر است و هیچ یک از بنادر سوریه گنجایش پهلوگیری آن را نداشته است.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: کماکان از دولت انگلیس می خواهیم حتما و با قید فوریت و اسناد و شواهد ارائه شده از ایران این کشتی را رفع توقیف کند و به مسیرش ادامه دهد و این راهزنی و دزدی دریایی و عملی که منجر به افزایش تنش می شود را نمی پذیریم و توصیه های لازم را هم دادیم.


*احضار در پی اظهارات خلاف واقع هانت

گفتنی است در پی اظهارات خلاف واقع «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس در تبعیت کورکورانه و عجولانه از آمریکا در متهم کردن کشورمان به دست داشتن در حوادث اخیر برای دو نفتکش در دریای عمان، دستیار وزیر و مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه 25 خرداد ماه سال جاری سفیر انگلیس را به وزارت خارجه احضار و در ملاقات با «راب مک ایر» سفیر انگلیس، شدیدا به این مواضع غیر قابل قبول و ضد ایرانی دولت انگلیس اعتراض کرد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.