شرقی‌ترین موکب اباعبدالله الحسین(ع)

افتخار میزبانی از زائران اربعین حسینی چند سالی است در فاصله ۱۵۰۰ کیلومتری کربلای معلی نصیب مردم شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان شده است تا اینجا شرقی‌ترین موکب اباعبدالله شکل بگیرد.
چهارشنبه، 10 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شرقی‌ترین موکب اباعبدالله الحسین(ع)
حدود ۲۰ روز دیگر به مراسم اربعین حسینی مانده است و عاشقان و دلدادگان مکتب عاشورا از اقصی نقاط جهان در تلاش‌اند تا خودشان را به این کاروان عظیم برسانند.

با نزدیک شدن به ایام اربعین همه در تلاش هستند تا به‌نوعی نقش خود را در این همایش بی‌نظیر ایفا کنند و ذره‌ای در دریای بیکران اربعین باشند. گویا در این کاروان هرکسی وظیفه‌ای دارد. یکی به زیارت می‌رود و یکی از زائرین پذیرایی می‌کند. یکی کفش واکس می‌زند و دیگری خبرهای این همایش عظیم و زیبا را مخابره می‌کند.

اما مردم سیستان و بلوچستان هم چند سالی است که به جمع خادمان زائرین اباعبدالله الحسین (ع) در ایام اربعین حسینی پیوسته‌اند زیرا زائرین پاکستانی برای رفتن به عراق باید از خاک جمهوری اسلامی ایران بگذرند و دروازه ورودی آن‌ها سیستان و بلوچستان و پایانه مرزی شهرستان «میر جاوه» است.

شرقی‌ترین موکب اباعبدالله الحسین(ع)

 از همین رو مردم سیستان و بلوچستان چند سالی است که سعی کرده‌اند با راه‌اندازی موکب‌ها و جمع‌آوری کمک‌های مردمی به‌نوعی به این زوار خدمت کنند و در واقع شرقی‌ترین موکب اباعبدالله الحسین(ع) را در مرزهای شرقی ایران اسلامی برپا کنند.

شعار محوری اربعین امسال هم «الحسین یجمعنا» انتخاب شده است تا بار دیگر به همه بدخواهان مکتب عاشورا ثابت شود که آتش این عشق و جاذبه الهی نه‌تنها هیچ‌گاه و به هیچ روشی خاموش شدنی نیست بلکه روزبه‌روز موجب وحدت و الفت بیشتر قلوب مسلمین جهان می‌شود.

داستان دلدادگی به اهل‌بیت (ع) چند سالی است که در پایتخت وحدت ایران اسلامی رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است و مردمان شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان دوشادوش یکدیگر به پذیرایی از زائرین مظلوم پاکستانی اربعین می‌پردازند.

ورود این زائرین عزیز در چند سال اخیر حال و هوای خاصی را در این استان مرزی ایجاد کرده و دشمنان وحدت مسلمین که روزگاری شرکت اهل سنت در مراسم راهپیمایی عظیم اربعین برای آن‌ها غیرقابل‌تحمل بود امروز شاهد این هستند که برادران شیعه و سنی سیستانی و بلوچستانی در کنار یکدیگر از زائران پاکستانی اربعین پذیرایی و به این خدمت خود افتخار هم می‌کنند.

شرقی‌ترین موکب اباعبدالله الحسین(ع)
 

عملیات خدمات‌رسانی به زوار حسینی پاکستان آغازشده است

دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: عملیات رسمی خدمات‌رسانی به زوار پاکستانی اربعین از هفته گذشته آغاز شده است.

رضا بختیاری افزود: امسال نیز همچون سال‌های گذشته مردم شریف سیستان و بلوچستان اعم از شیعه و سنی افتخار و شرف میزبانی از زائرین پاکستانی اربعین حسینی شامل حالشان شده است.

وی ادامه داد: از همین رو ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان با توجه به نیاز به رسیدگی به زائران پاکستانی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) که وارد استان می‌شوند و باهدف خدمت‌رسانی به این عزیزان شکل گرفت.

دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان ادامه داد: ستاد مردمی اربعین صرفاً به‌منظور هم‌افزایی کمک‌های مردمی و سامان‌دهی به نذورات و خدمات شهروندان اعلام موجودیت کرده و در واقع گردانندگان اصلی آن خود مردم هستند.

وی با اشاره به اینکه تمام خدمات و برنامه‌ریزی‌های این ستاد با کمک مردم ولایت مدار استان سیستان و بلوچستان و همین‌طور به‌صورت خودجوش و مردمی در حال انجام و پیگیری است، گفت: با توجه به اینکه امسال تعداد موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی افزایش پیداکرده است از همه خادمان اهل‌بیت که علاقه‌مند هستند در برپایی این ایستگاه‌ها همکاری کنند دعوت می‌شود که با هر توانی که دارند این ستاد مردمی را یاری کنند.

بختیاری تصریح کرد: ستاد مردمی اربعین استان سیستان و بلوچستان در ۵ بخش حمل‌ونقل، بهداشت و درمان، اطعام، اسکان و فرهنگی به این زائران عزیز خدمت‌رسانی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ارائه بسته‌های فرهنگی، بسته ویژه کودک و برپایی ایستگاه‌های صلواتی از دیگر برنامه‌های ستاد اربعین در این ایام است، بیان داشت: قطعاً در راستای خدمت بهتر و مناسب‌تر به زائران پاکستانی از هرگونه کمک و همیاری سازمان‌ها، ادارات و نهادها نیز استقبال می‌شود.

دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه شرایط برای پذیرایی و اسکان زائران عزیز پاکستانی فراهم‌شده است، افزود: علاوه بر این موارد خدمات بهداشتی و درمانی نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و تعدادی از داوطلبان عرصه بهداشت و درمان به این زائران گرامی ارائه می‌شود.

شرقی‌ترین موکب اباعبدالله الحسین(ع)
 

پیش‌بینی میزبانی از ۷۰ هزار زائر پاکستانی در سیستان و بلوچستان

 وی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از  ۷۰ هزار زائر پاکستانی اربعین حسینی از مرز میرجاوه برای اعزام به کربلا از طریق مرز «میرجاوه» وارد کشور شوند.

دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این زائران به‌طور متوسط یک تا دو روز در بحث اسکان و پذیرایی در استان سیستان و بلوچستان حضور دارند، ادامه داد: این ستاد ۲۰ موکب مردمی شامل ۱۲ موکب در میرجاوه و ۸ موکب در زاهدان را برای پذیرائی و اسکان این زائران عزیز پیش‌بینی کرده است.

بختیاری با اشاره به اینکه سایت (www.۴۰۰۵۴.ir )جهت ثبت‌نام از خادمان افتخاری و همچنین کمک به این ستاد ایجادشده است، تصریح کرد: تمامی امور مربوط به میزبانی از خادمان حسینی کشور پاکستان از طریق ستاد مردمی اربعین انجام می‌شود که متشکل از مجموعه‌های دولتی و مردمی اما با مدیریت واحد ستاد مردمی است.
 

فرهنگ اربعین به واسطه حضور زوار پاکستانی در سیستان و بلوچستان ترویج شده است

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: : زیارت اربعین ظرفیت‌های فراوانی را برای امت اسلامی به وجود آورده که باید از آن‌ها به‌خوبی استفاده کرد.

حجت‌الاسلام عیسی بزمانی با اشاره به‌افتخار میزبانی مردم شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان از زائران پاکستانی افزود: در ابتدا باید از تمامی تلاش‌های مردمی که طی چند سال اخیر برای استقبال و پذیرایی از این زوار عزیز انجام‌شده تشکر و قدردانی کنم.

 وی با اشاره به اینکه میزبانی از زوار پاکستانی اربعین عامل وحدت بیش‌ازپیش مردم مسلمان سیستان و بلوچستان شده است، تصریح کرد: چند سالی است که با حضور این زائران عزیز در استان فرهنگ اربعین در سیستان و بلوچستان انتشاریافته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این اداره کل امسال نیز همچون سالیان گذشته با اعزام مبلغانی که به زبان «اردو» آشنایی دارند، سعی دارد تا بخشی از نیازهای دینی این زائرین گرامی را برآورده کند.
 

ارائه خدمات رایگان بهداشتی و درمانی به زائران پاکستانی

شرقی‌ترین موکب اباعبدالله الحسین(ع)
 
سید محمد هاشمی شهری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: طی چند سال اخیر حجم  و دامنه فعالیت مرکز سلامت مستقر در پایانه میرجاوه با حضور همکاران پزشک، پرستار، ماما، کارشناس بهداشت محیط، کارشناس بیماری‌ها و همکاران بهورز به نحو قابل‌توجهی افزایش‌یافته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲ درمانگاه در پایانه مرزی میرجاوه فعال است، گفت: علاوه بر آن تیم‌های سیار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در موکب‌های سطح استان خصوصاً زائرسرای امام رضا (ع) زاهدان مستقر می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: همچنین معاونت بهداری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز علاوه بر مشارکت جدی در تأمین نیازهای تخصصی، نیروی انسانی، دارو و تجهیزات، همچون سال‌های گذشته چند دستگاه آمبولانس را به پایانه مرزی اعزام می‌کند.

وی تصریح  کرد: شناسایی موارد ابتلا به بیماری‌هایی مثل مالاریا و التور از دیگر اقداماتی است که در بدو ورود برای این زائران گرامی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه خدمت به زائران اباعبدالله الحسین(ع) افتخار و سعادتی بزرگ است، تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده خدمت‌رسانی درزمینهٔ خدمات بهداشتی و درمانی تا آخرین نفر از زائرانی که قصد عزیمت به عتبات عالیات را داشته باشند، ادامه دارد.

البته صحبت کردن از وحدت شیعه و سنی در استان سیستان و بلوچستان موضوع جدیدی نیست زیرا مردمان مرزدار این استان سال‌ها است که برای پاسداری از این آب‌وخاک مردانه تا پای جان خود ایستاده‌اند اما نکته قابل‌توجه پذیرایی از زوار اربعین در استان سیستان و بلوچستان این است که ازآنجایی‌که محل ورود این زائرین عزیز از پایانه مرزی «میرجاوه» است همه بزرگان طوایف و قبایل و همچنین مردان، زنان و جوانان اهل سنت عزیز این منطقه دوشادوش برادران اهل تشیع تمام تلاش خود برای پذیرایی از این میهمانان گرامی را به کار بسته‌اند و این روزها همه مردم این استان میزبانی از این زائران عزیز را برای خود افتخاری بی‌نظیر می‌دانند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما