نذر فرهنگی هنرمندان در پیاده روی اربعین

جمعی از هنرمندان قمی و کشور در مسیر پیاده‌روی اربعین در جاده نجف به کربلا موکبی فرهنگی برپا کرده‌اند که با استقبال زائران مواجه شده است.
سه‌شنبه، 23 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نذر فرهنگی هنرمندان در پیاده روی اربعین
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری مهر؛ در طریق الحسین(ع) همه در تکاپو هستند تا به زائران سیدالشهدا(ع) که قدم در این مسیر نهادند، خدمتی ارائه کنند.

برپایی موکب‌های مختلف اسکان و پذیرایی از جمله آن‌ها است اما در این مسیر کاری که کمتر صورت گرفته و مورد نیاز است، برپایی موکب‌های فرهنگی است.
گروهی از هنرمندان جهادی کانون هنر شیعی و خادمان هیئت هنر و رسانه قم برای نخستین سال موکبی فرهنگی در عمود ۲۹۹ مسیر نجف به کربلا دایر کرده‌اند.
در این موکب یک چاپخانه کوچک برپا شده که اقدام به چاپ شعارهای مذهبی و متناسب با اربعین حسینی(ع) به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی روی کوله، چفیه، لباس و پرچم زائران اربعینی می‌کنند.

این ابتکار فرهنگی و هنری مورد توجه زائران قرار گرفته و بسیاری برای درج نشان‌های مذهبی بر روی وسایل همراه خود در صف این موکب می‌ایستند.

این موکب با همکاری گروهی از هنرمندان به سرپرستی استاد مسعود نجابتی برای اولین بار در محل پیاده‌روی اربعین و جوار موکب حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی(ره) برپا شده و تا روز پنج‌شنبه و دو روز مانده به اربعین مشغول ارائه خدمات خواهد بود.

نذر فرهنگی هنرمندان در پیاده روی اربعین
 

آثار هنری نباید فقط برای موزه‌ها و نگارخانه‌ها تولید شود

مسعود نجابتی از پیشکسوتان عرصه گرافیک کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص برپایی موکب هنر و رسانه در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) اظهار داشت: تمام عزیزانی که در مسیر نجف به کربلا حضور دارند به شکل‌های مختلفی در حال ارائه خدمات به زائران هستند و هر کسی سعی می‌کند متناسب بضاعت خود کاری برای ایام اربعین انجام دهند.

وی بیان داشت: هنرمندان ارزشی در سال‌های اخیر تلاش کردند تا ارادت خود به ساحت سیدالشهدا علیه السلام را با تولید آثار هنری نشان دهند و در عرصه‌های مختلف هنری از جمله هنرهای تجسمی، عکاسی و مستندسازی آثار خوبی برای ترویج فرهنگ اربعین تولید شده است.

نذر فرهنگی هنرمندان در پیاده روی اربعین


وی ابراز داشت: در کانون هنر شیعی که به جمع‌آوری آثار فاخر هنری هنرمندان مذهبی می‌پردازد، تصورمان این بود که در این راهپیمایی باید حضور جدی داشته باشیم و نوشته‌ها و علائمی که در سال‌های اخیر در آرشیو ما حضور داشته نباید از آن غفلت کنیم و باید در متن مردم منتشر شود.

وی با بیان اینکه دیدن صحنه‌هایی از جمله نوشته‌های لاتین بر روی لباس‌های زائران متناسب با فرهنگ حسینی نیست، افزود: سعی کردیم با راه اندازی موکبی تحت عنوان هنر و رسانه، چاپ نوشته‌ها و علائم مذهبی را در بین زائران ترویج کنیم.

استاد نجابتی ادامه داد: موکب هنر و رسانه امسال برای اولین سال فعالیت خود در عمود ۲۹۹ برپا کرده و در این راستا موکب آیت الله العظمی تبریزی حمایت خوبی داشتند و تلاش کردیم با روش چاپ دستی که چاپ دشواری نیز به شمار می‌رود؛ خدماتی به زائران ارائه دهیم که خوشبختانه این نمادها و نوشته‌ها و تصاویر تولید شده توسط هنرمندان با استقبال زائران مواجه شده است.

استاد برجسته گرافیک کشور افزود: آثار هنری نباید فقط برای موزه‌ها و نگارخانه‌ها تولید شود و پیاده‌روی اربعین نگارخانه‌ای به وسعت مسیر پیاده‌روی است که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد و هنرمندان زیادی در طول مسیر به ما پیوستند و همراهی خوبی داشتند.
 

ایجاد موکبی برای ارائه خدمات فرهنگی به کودکان

موکب حضرت رقیه(س) نیز در کنار موکب هنر و رسانه ایجاد شد که خدمات فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان ارائه می‌دهند که مورد توجه بوده است.

عروسک‌های زینب و محسن نیز چند سالی است که همراه زائران کوچک اربعین می‌شوند تا شوق حضورشان در اربعین را بیشتر کنند و عشق اباعبدالله را در دل‌هایشان عمیق‌تر.

نذر فرهنگی هنرمندان در پیاده روی اربعین

هدیه امسال زینب و محسن برای بچه‌ها، کتاب داستانی راجع به پیاده‌روی اربعین است که به دو زبان فارسی و عربی چاپ شده و در مسیر نجف - کربلا به آن‌ها هدیه می‌شود.

این کتاب با نام «دوستان خوب ما» در نسخه فارسی و «اصدقائنا الجیدون» در نسخه عربی با تصاویری زیبا از پیاده‌روی اربعین و ریزه کاری‌های آن طراحی شده است و در طی آن محسن و زینب با چند کودک عراقی آشنا شده و موکبی مخصوص کودکان برپا می‌کنند.

کتاب دوستان خوب ما که آغاز ماجراهای زینب و محسن در اربعین است، اولین کتاب داستان مصور ویژه کودکان درباره پیاده‌روی اربعین است که به دو زبان فارسی و عربی چاپ شده است.

موسسه «انار» هدف خود را از این اقدام آشنایی و دلبستگی هرچه بیشتر کودکان با اباعبدالله الحسین(ع) و زیارت اربعین می‌دانند و در طول سال نیز با ارائه عروسک‌های زینب و محسن و نیز با داستان پردازی‌هایی در فضای مجازی، یاد اربعین را در دل کودکان زنده نگه می‌دارند و امیدوارند با هویت بخشی برای این دو شخصیت گام‌های بزرگ‌تری بردارند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.