بسیاری از نوجوانان جهان دارای اضافه وزن هستند

یونیسف اعلام کرد شمار نوجوانانی که دارای اضافه وزن هستند بسیار تکان‌دهنده است. ازدهه 1970 تا کنون چاقی در بین سنین 10 تا 19 سال بسیار افزایش یافته است، به طوری که از سال 2000، فقط شمار کودکان دارای اضافه وزن زیر پنج سال در جهان بیش از 44 درصد افزایش داشته است.
سه‌شنبه، 30 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
بسیاری از نوجوانان جهان دارای اضافه وزن هستند
به گزارش راسخون به نقل از اکونومیست؛ بیست سال پیش یونیسف، صندوق کودکان ملل متحد، نگاهی دقیق به رژیم غذایی نوجوانان جهان انداخت. بررسی‌ها بسیار وحشتناک بود: نیمی از مرگ و میر کودکان مرتبط با سوءتغذیه بود. این تصویر هم اکنون از خیلی از جهات تغییر کرده و بهبود یافته است. افزایش درآمد، میلیون‌ها را از فقر خارج کرده است. از سال 1990، گرسنگی در جهان تقریبا دو سوم کاهش یافته است. آخرین مشاهده یونیسف به وضعیت تغذیه کودکان دوباره نگران کننده است، اما این بار بنا بر دلیل دیگری! کودکان باز هم غذای مورد نیاز بدنشان دریافت نمی‌کنند و به غذای که مورد نیاز بدنشان نیست بسیار دسترسی دارند.

شمار نوجوانانی که دارای اضافه وزن هستند بسیار تکان‌دهنده است. ازدهه 1970 تا کنون چاقی در بین سنین 10 تا 19 سال بیش از 10 برابر شده است. جالب‌تر آنکه، در بین خانواده‌های فقیرتر، معضل چاقی بیشتر دیده می‌شود، برای مثال، در آمریکا، تقریباً از هر 5 جوان در خانواده‌های کم‌درآمد یک فرد دچار چاقی است و این درحالی است که همین آمار در خانواده‌های پردرآمد تقریبا یک از دَه نفر است. متاسفانه از سال 2000، شمار کودکان دارای اضافه وزن زیر پنج سال در جهان بیش از 44 درصد افزایش داشته است.

علل افزایش وزن را اغلب رژیم غذایی مدرن، شهرنشینی و کاهش سطح فعالیت بدنی افراد ذکر کرده‌اند؛ البته اقتصاد نیز مهم است. در بسیاری از کشورها،  غذاهای ناسالم و چاق‌کننده اغلب ارزان‌ترین غذاها هستند و چاقی نیز به نوبه خود هزینه اقتصادی برای فرد می‌تراشد. کشورهایی که دارای کودکان بیشتری با اضافه وزن است، انتظار می‌رود با سطح پایین‌تری از بهره‌وری و تولید، مرگ و میر بیشتر و هزینه‌های مراقبت بهداشتی بالاتر برای معالجه بیماری‌ها ناشی از وزن، مانند دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی ـ عروقی مواجهه شوند.  

 در کنار این‌که کودکان چاق، اشتباها کالری بیشتری دریافت می‌کنند، هنوز هم هستند کودکانی که سوءتغذیه رنج می‌برند؛ از جمله کودکانی که دچار «کوتاه‌قدی» و یا «کمبود وزن» باشند. و کودکانی نیز هستند که از «گرسنگی پنهان» رنج می‌برند که ناشی از کمبود ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی در بدنشان است. برای مثال، کمبود آهن، توانایی یادگیری کودک را کاهش می‌دهد.

در مجموع، یونیسف معتقد است که تقریبا از هر سه کودک سن مدرسه و 5 سال تا 19 سال، یک نفر دارای اضافه وزن یا کمبود وزن است. جهان باید اقدامات زیادی برای غذای کودکان هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی انجام دهد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.