آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه:

توسعه حوزه و دانشگاه یکی از اولویت‌های وقف در جامعه امروز است

مدیر حوزه‌های علمیه: وقف در راستای توسعه دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش از عالی‌ترین وقف‌ها و اولویت های جامعه امروز هستند.
يکشنبه، 19 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توسعه حوزه و دانشگاه یکی از اولویت‌های وقف در جامعه امروز است

به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در همایش یاوران وقف استان قم که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد با اشاره به اقدامات خوب سازمان اوقاف و اداره اوقاف قم در طول برگزاری پیاد‌ه‌روی عظیم اربعین اظهار کرد: برپایی موکب‌های خدمت‌رسانی به زائران در ایران و عراق، فعالیت بسیار مناسبی بود که جای تشکر و تقدیر دارد.
وی افزود: در اندیشه اسلامی، وقف دارای جایگاه رفیعی است و فقه و حقوق ما نیز اهمیت زیادی برای این عامل حرکت عظیم در بین مردم قائل هستند.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه وقف در همه اندیشه‌ها و تمدن‌ها وجود داشته است گفت: در حقیقت می‌توان این مسئله را به عنوان یک نهاد مهم مردمی دارای کارکردهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قلمداد کرد.
وی ادامه داد: سابقه وقف در جوامع بشری بسیار طولانی است ولی تفاوت وقف در اسلام با انواع آن در دیگر تمدن‌ها، جایگاه ممتاز این عنصر در نظام فقهی و حقوقی است.


توسعه حوزه و دانشگاه یکی از اولویت‌های وقف در جامعه امروز است

آیت الله اعرافی وقف را گنجینه‌ای فاخر و قابل ‌عرضه در سطح بین‌المللی دانست و تصریح کرد: عمل واقفان و متولیان و مسئولان امر وقف عبادتی عظیم محسوب می‌شود که عاملی موثر در تمدن‌سازی اسلامی هم محسوب می‌شود.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به دیدگاه‌های فقهی در مورد وقف گفت: این سنت حسن در حقیقت حرکتی چند ضلعی است، چرا که در آن انسانی با تعهد و اعتقاد به حقیقتی بالاتر بخشی از سرمایه مادی خود را که ذاتی فناپذیر دارد، به اثری ماندگار تبدیل می‌کند.
وی ادامه داد: وقف دارای ارکان و عناصری است که آن را تشکیل می‌دهند؛ نخستین عنصر آن است که انسان حسابگر و فداکار از منافع خود می‌گذرد و دومین عنصر مال و عینی که وقف به آن تعلق گرفته و سومین عنصر آن جهات و مسائلی است که مورد وقف قرار می‌گیرد.
اعرافی با اشاره به درجات واقفان خاطرنشان کرد: انگیزه و نیت واقف، امام عمل وقف او به شمار می‌رود؛ امکان دارد فردیبخشی از خانه خود را وقف کند و دیگری اموالی در همین حد، اما هدف و انگیزه‌ای که در این دو نفر است تفاوت دارد.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید بر نیت خالص در انجام همه امور از جمله وقف گفت: نیت خالص‌تر و پاک‌تر و معامله باخدا در وقف و چشم نداشتن به تشوق و احترام مردم، عنصر اول در ارزش‌افزایی به شمارمی‌رود.
وی میزان تعلق ‌خاطر و علاقه شخص به چیزی است که وقف می‌شود را دومین عامل در ارتقا سطح معنوی و ثواب اخروی آن دانست و تصریح کرد: در حقیقت بریدن از آن چیزی که دوست داریم برای خداوند مایه ترقی و ارزش افزایی بیشتر است .
اعرافی به نهضت اسلامی امام خمینی(ره) اشاره و اظهار کرد: زمانی که ایشان شعله انقلاب را روشن کردند، تنها و خالصانه برای خداوند قیام کردند و حتی زمانی که برای سخنرانی به مدرسه فیضیه می‌آمدند آماده شهادت بودند، این مرد بزرگ الهی از جان خود گذشت و با خدا معامله کرد و به این مرتبه و مقام رسید.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نمونه دیگر خالص بودن اعمال و نیت ها را حادثه عاشورا عنوان کرد و بیان داشت: در طول بیست سال گذشته هر سال پرونده ای عزاداری های عاشورا را در کشورهای مختلف دنبال می کنم و متوجه این مهم شدم که هر سال بازتاب فرهنگ عاشورا بیشتر می شود چرا که همه عاشوراییان از همه چیز خود گذشتند و به همین دلیل ماندگار شدند.
وی با بیان اینکه انسان نیکوکار و واقف می‌تواند با اخلاص و پاکی انگیزه و دل بریدن و ایثار و تحمل سختی ارزش کار نیک خویش را ارتقا دهد گفت: باید توجه داشت وقف برای چه کسی و با چه هدفی انجام می‌شود، موضوع مهمی که در بالا بردن ارزش وقف تأثیر بسزایی دارد.
اعرافی با تاکید بر اینکه کارها و اقداماتی که برای تقویت و ایمان و دین جامعه انجام شود از بالاترین ارزش برخوردار هستند خاطرنشان کرد: وقف در راستای توسعه دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش از عالی‌ترین وقف‌ها هستند، در کشورهای غیر مسلمان هم وقف‌ها عمدتا در همین راستا صورت می‌گیرند و اثرات بالای آنها قابل مشاهده است.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: دانشگاه و حوزه از مراکزی هستند که اولویت بالایی برای وقف دارند.
وی با اشاره به سند تحول آموزش و پرورش و صیانت از این نهاد از هجمه‌هایی که وجود دارد گفت: در این زمینه حمایت‌های واقفین تاثیرگذار است و خیرین می‌توانند یاریگر سیستم آموزشی کشور در بعد سخت‌افزاری باشند.
اعرافی با اشاره به کمک‌های مستشاری ایران به آزادی‌خواهان در یمن و فلسطین و دیگر کشورها ابراز کرد: دانش و علمی که در گذشته به دست آورده‌ایم، زمینه‌ساز این کمک‌هاست، اگر وقف در این مسیر هم یاری‌رسان باشد می‌تواند ارزش آن را چند برابر کند.

توسعه حوزه و دانشگاه یکی از اولویت‌های وقف در جامعه امروز است



مرتبط

گفتمان سازی اربعین و تربیت نسلی در طراز تمدن بین المللی، رسالتی بر دوش مراکز علمی و فرهنگی

آیت الله اعرافی بهترین انتخاب برای مدیریت حوزه بود | تاکنون سوار خودروی خارجی نشده ام



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.