آیت الله اعرافی: وقف می تواند نقش مکمل دولت را داشته باشد

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: وقف می تواند نقش مکمل دولت، برای خدمت به مردم و پر کردن خلل و فرج های برخی سسیستم ها اداری را داشته باشد.
چهارشنبه، 31 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیت الله اعرافی: وقف می تواند نقش مکمل دولت را داشته باشد
به گزارش راسخون، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در نشست صمیمی با مدیرکل و معاونین اوقاف و امور خیریه استان یزد ضمن تشکر و قدردانی از زحمات مجموعه مدیریت اوقاف استان، گفت: در صورتیکه وقف در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد می تواند به عنوان دولتی، مکمل دولت به مردم خدمت رسانی کند و در پرکردن خلا ها ورفع کمبودها و کاستی ها به کمک دولت بیاید.

آیت الله اعرافی با اشاره به رویکرد جدید سازمان اوقاف در ارائه خدمات اجتماعی به مردم، افزود: اگر نگاه به وقف به عنوان یک نهاد مکمل دستگاه های رسمی باشد، شوق و ذوق و پویایی بیشتری در این زمینه ایجاد می شود.

او به لزوم هدایت وقف به سمت نیازهای روز جامعه، اشاره و اضافه کرد: اوقاف باید موضوعات فرهنگ، علم و امداد را در اولویت کاری خود قرار داده و به مشکلات این بخش پاسخ دهد و باید آموزش و پرورش، حوزه های علمیه، دانشگاه ها و حوزه بهداشت و درمان، در سیاست گذاری و طراحی ها مورد حمایت نهاد وقف قرار گیرد.

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: باید در حد توان و وسع اقدامات لازم برای بازگرداندن موقوفاتی که در سال های گذشته از وقفیت خارج و به تملک و تصرف افراد و اشخاص در آمده است، صورت بگیرد.

آیت الله اعرافی همچنین ضمن قدردانی از تعامل مناسب مجموعه اوقاف استان با سایر نهاد ها و اشخاص، بر ضرورت ادامه این رویکرد تعاملی تاکید کرد.

او با تاکید بر ایجاد فضای مناسب برای جلب اعتماد عمومی، تصریح کرد: این بسترسازی می تواند سبب همکاری بیشتر در امور مربوط به موقوفات و ایجاد وقف های جدید شود.

امام جمعه میبد در ادامه به بیان نکاتی در خصوص بقاع و اماکن متبرکه این شهرستان پرداخت و گفت: قبل از هر اقدامی، تهیه و تصویب طرح جامع امامزادگان میبد در دستور کار قرار گیرد.

آیت الله اعرافی افزود: با رعایت تمام جوانب و ملاحظات اجتماعی، در انتخاب اعضای هیئت امناء و امامزادگان میبد تجدید نظر شود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور اضافه کرد: همچنین اقدامات لازم برای افزایش درآمد موقوفات با رعایت ملاحظات اجتماعی صورت گیرد.

او تصریح کرد: به منظور ایجاد زمینه لازم جهت وقف های جدید برای حوزه علمیه، جلساتی با حجت الاسلام و المسلمین شمس مدیر حوزه های علمیه استان و مسئول بخش وقف و منابع پایدار حوزه تشکیل شود.

آیت الله اعرافی در ادامه تاکید کرد: باید برای سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت خیران جهت آبادانی موقوفات، برنامه ریزی مناسبی صورت بگیرد.

حجت الاسلام حسین زارع زاده مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان یزد نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارش اجمالی از عملکرد اوقاف استان، به رویکرد جدید سازمان اوقاف در ارائه خدمات اجتماعی و فعالیت مراکز افق امامزادگان اشاره کرد.

حجت الاسلام زارع زاده ضمن اشاره به معوقات ادارات و دستگاه های دولتی به وقف به بیان برخی مشکلات موجود در حوزه موقوفات استان و شهرستان میبد پرداخت.


منبع: پایگاه اطلاع رسانی اوقاف و امور خیریه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.