بسته خبری 3 دی ماه 1398

گزیده اخبار روز ایران و جهان
سه‌شنبه، 3 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدحسین خاتمی
موارد بیشتر برای شما
بسته خبری 3 دی ماه 1398
نشست خبری جشنواره «عمار»
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست خبری دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار صبح امروز با حضور نادر طالب‌زاده، وحید جلیلی و جمعی از اهالی رسانه در حسینیه هنر برگزار شد. در ابتدای این جلسه، امین‌ سردارآبادی دبیر اجرایی جشنواره صحبت کرد و در مورد عملکرد یک‌ساله این جشنواره گفت: در جریان اکران‌های مردمی مستندهایی داشتیم که بسیار پربیننده بودند؛ مستند «عابدان کهنز» به‌کارگردانی مجید رستگار توسط بیش از 20 هزار نفر دیده شد و 56 میلیون تومان بلیط اختیاری برای آن به فروش رفت؛ همچنین در بخش پویانمایی «شهر هزارکبوتر» جزو پربیننده‌ها بود. در بخش فیلم‌های داستانی هم فیلم داستانی کوتاه «سوزن» به‌کارگردانی یوسف جعفری بین آثار پربیننده بود. او گفت: در جشنواره امسال رشد 25درصدی آثار را شاهدیم؛ همچنین سایت کتاب جشنواره را راه‌اندازی کرده‌ایم؛ در این سایت آثار 9 دوره جشنواره را قرار داده‌ایم و شما می‌توانید با مراجعه به پروفایل کارگردانان آثار هرکدام را ببینید؛ در مورد مراسم افتتاحیه نیز باید بگویم که یازدهم دی‌ماه ساعت 18 مراسم افتتاحیه در سالن شهدای سرچشمه برگزار خواهد شد، از 12 تا 19 دی‌ماه اکران آثار را در سینما فلسطین داریم و در روز 20 دی نیز مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد. در بخش دیگر این برنامه، نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره مردمی عمارف وحید جلیلی و عباس هادیان صحبت کردند.
 
دهمین سالگرد ۹ دی در میدان امام حسین (ع) تهران برگزار می‌شود
حجت الاسلام سید محسن محمودی عصر سه شنبه در چهارمین جلسه ستاد برگزاری مراسم یوم الله ۹ دی که با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و تشکل‌های مردمی استان تهران در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، از برگزاری دهمین سالگرد ۹ دی در میدان امام حسین (ع) تهران خبر داد و مراسم ۹ دی ۸۸ را تجلی دست قدرت الهی در آستین ملت ایران دانست و اظهار داشت: ۴ آذر ۹۸ نیز نقطه عطف دیگری در تاریخ ملت ایران است. وی افزود: با توجه به شرایط حساس داخلی و خارجی مراسم ۹ دی اهمیتی مضاعف پیداکرده است. محمودی در ادامه از مردم بصیر و انقلابی تهران خواست با حضور در مراسم ۹ دی ساعت ۱۴ در میدان امام حسین (ع) بار دیگر شور و شعور انقلابی و ولایتمداری خود را به نمایش بگذارند.(مهر)
 
اولین سریال کیمیایی
"جسدهای شیشه‌ای" نام رمانی است که مسعود کیمیایی نوشته و به زودی اولین سریال این کارگردان سینما خواهد شد. این سریال برای شبکه نمایش خانگی جلوی دوربین می‌رود و هنوز مشخص نیست چه زمانی و در کجا کار شروع می‌شود. آیا کارگردان نام‌آشنای سینمای ایران دوباره به سراغ بازیگران و گروه‌های قبلی کاری‌اش خواهد رفت، ستاره‌ها را انتخاب می‌کند یا همچون فیلم سینمایی "خون شد" بازیگرانی را برمی‌گزیند که مخاطب شگفت‌زده شود.
 
پناهیان: دوره مظلومیت ایران رو به اتمام است
استاد حوزه و دانشگاه گفت: بیش از ۲۰۰ کانال و شبکه ماهواره ای علیه ایران مشغول فعالیت هستند و با پیام‌های منفی فرهنگ ایران را نشانه گرفته‌اند تا مردم را ناامید کنند. انسان باید یأس را از خود دور کرده و امیدوار باشد. حجت‌الاسلام پناهیان به اثر موسیقی بر روح و روان مردم اشاره و با بیان اینکه موسیقی‌های امروز ناامیدی را به جامعه تزریق می‌کند، گفت: اولیا و مربیان باید خطر یأس را جدی بگیرند. وی با اشاره به اینکه برخی مدام جایگاه کالای ایرانی را زیر سوال می‌برند و همین طرز تفکر ممکن است این تصور را برای فرزندان ایجاد کند که تمام کالاهای ایران بی‌کیفیت است و حتی از ایرانی بودن خود نیز ناراضی شوند، گفت: مادران در ایجاد امید یا ناامیدی در روحیه فرزندان نقش کلیدی دارند.
 
وی همچنین با بیان اینکه در دنیای امروز موج‌های منفی از سوی دشمن به سمت مردم پمپاژ می‌شود، عنوان کرد: خانواده‌هایی که همواره از ماهواره استفاده می‌کنند سلامت روانی و روحی اعضای خانواده خود را تحت الشعاع قرار می‌دهند زیرا شبکه‌های آن همواره در حال انتقال پیام‌های ناامیدکننده است. این استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از عملکرد دولت عنوان کرد: این دولت ناامیدترین دولت جمهوری اسلامی است و هر روز دشمن را امیدوارتر و مردم را ناامیدتر کرده اما این تبرها نمی‌تواند کمر ما را بشکند و محکم‌تر از قبل ایستاده‌ایم. حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه با همه فشارها راه خود را طی می‌کنیم، ضمن اینکه آمریکا و نفوذی‌های داخلی آن؛ دیگر ابزاری ندارند و ناامید شده‌اند، گفت: آینده ایران بی‌نظیر است و کشور به سمت تعالی می‌رود.(مهر)
 
تغییر تابعیت یک ورزشکار دیگر
ورزش ایران برای چندمین بار طی سال جاری، با تغییر تابعیت ورزشکاران نخبه و ملی پوشان ارزنده اش در رشته های مختلف ورزشی مواجه شده است. به گزارش تابناک؛ خبر رسیده است که علیرضا فیروزجا، استاد بزرگ شانزده ساله شطرنج ایران و از امیدهای اصلی ورزش ایران برای کسب رتبه های عالی در بالاترین سطح جهانی این رشته ورزشی، بعد از منع مسئولان ورزش کشور از حضور در مسابقات جهانی روسیه، به مسئولان فدراسیون ایران اعلام کرد که قصد تغییر تابعیت دارد. پیش از این، سعید ملایی، جودوکار تیم ملی ایران در مسابقات جهانی مقابل حریف اسراییلی حاضر به مسابقه نشد، ولی پس از آن در مصاحبه با رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی، مدعی شد که این انصراف با فشار مقامات ایرانی بوده(و نمیگذارند به مدال طلا دست پیدا کند) او سپس با ترک تیم ملی ایران و خودداری از بازگشت به کشور، زیر پرچم فدراسیون جهانی مبارزه کرد. ملایی ماه گذشته پاسپورت مغولستان را از رییس جمهور این کشور دریافت کرد و در صورت حضور در المپیک توکیو، به عنوان نماینده این کشور مبارزه خواهد کرد.
 
توضیح: البته ملایی که دوم آذرماه در رقابت‌های گرنداسلم «اوزاکا» و با نام فدراسیون جهانی با دو شکست برابر «فوجی وارا» و «دی ولت» جودوکاران ژاپن و هلند از دور رقابتها کنار رفته بود، در این مسابقات با پرچم مغولستان به میدان رفت و بعد از یک دور استراحت، در نخستین مبارزه خود برابر «کریستین پارلاتی» جودوکار ۲۱ ساله ایتالیا با رنکینگ ۲۸ دنیا باخت و حذف شد.
 
بالاخره استراماچونی میاید یا نه؟!
داستان استقلال و استراماچونی به یک سریال طولانی تبدیل شده و هر روز داستان و افشاگری جدیدی از دل آن بیرون می آید و این کلاف سردرگم را پیچیده تر می کند. به نظر می رسید با بسیج همه ارکان دولتی و وزیر و سفیر و.... و نقد شدن چک استقلال در ایتالیا توسط استراماچونی و اعلام آمادگی مربی ایتالیایی برای بازگشت به تمرینات این داستان خاتمه پیدا کرده است و استرا بعد از تعطیلات کریسمس به ایران خواهد آمد. اما صحبت های علی فتح الله زاده در یک برنامه تلویزیونی و مطرح کردن خواسته های جدید سرمربی استقلال که حکایت از نیامدن او به ایران دارد، شوک دیگری به هواداران وارد کرد! هرچند هواداران استقلال پس از این صحبت ها بازهم به مدیریت استقلال تاختند و آن ها را عامل نیامدن استراماچونی دانستند اما رونمایی از ایمیل جدید وکلای استراماچونی که حاوی ۱۱ بند و درخواست بود نظر خیلی از هواداران را درباره مربی ایتالیایی عوض کرد.(مشرق)
 
گزارش بنیاد مستضعفان
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در نخستین نشست خبری درباره عملکرد این بنیاد گزارش داد. او گفت: ۹ ماه از سال جاری می‌گذراند و برنامه بنیاد در این مدت محقق شده و درآمد‌های بنیاد نیز افزایش یافته است فروش کل بنیاد ۲۶ هزار میلیارد تومان بوده و در رونق تولید بنیاد موفق بوده است و امیدوارم تا آخر سال اعلام کنیم که به همه برنامه‌ها رسیده ایم و فروش و تولید به ۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین در مورد پروژه پلاسکو‌، انتساب نیرو‌های جوان، همکاری با قوا، اعطای سند زمینهایی که رژیم پهلوی با زور از مردم گرفته بود، عدم تاثیر تحریم‌ها بر بنیاد، افتتاح موزه هنر ایران در کاخ مرمر، بازسازی موزه دفینه، اولین همایش با گروه‌های جهادی در هفته آتی، مالیات بنیاد، عدم استفاده از دلار4200تومانی و غیره گزارش مفصلی ارائه کرد.
 
مسئول رد صلاحیت‌ها دولت حسن روحانی است
جلال جلالی زاده عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفتگو با فرارو با اشاره به رد صلاحیت اعضای شورای مرکزی این حزب از سوی هیئت‌های اجرایی وزارت کشور، گفت: بنده را نیز رد صلاحیت کرده‌اند، اول به دلیل عدم سلامت جسمی به دلیل جانباز بودن که واقعا خنده‌دار است و دوم هم به دلیل هواداری و عضویت در گروه‌های غیر قانونی، حزب مشارکت الان منحل شده و دیگر فعالیتی ندارد و ما هم الان در قالب حزب اتحاد ملت فعالیت می‌کنیم که کاملا قانونی است و از وزارت کشور نیز مجوز‌های لازم را گرفته، بنده شکایت خود را در باره این دو مورد نوشته‌ام و باید منتظر نتیجه بمانم. وی با اشاره به اینکه این رد صلاحیت‌ها به دلیل ضعف دولت حسن روحانی است، اظهار داشت: به دلیل این که استانداران و فرمانداران قوی و کارآمد انتخاب نشده‌اند و آن‌ها هیچ‌گونه هم سویی با منویات دولت ندارند، زیر بار این هیئت‌های اجرایی تحمیلی رفتند و نتیجه آن نیز معلوم شد که بسیاری از اعضای شاخص اصلاح‌طلبان را به عناوین مختلف رد صلاحیت کرده‌اند.

این در حالی است که در رد صلاحیت اولیه، اکثر اصلاح طلبان به شورای نگهبان حمله کردند در حالی‌که هنوز پرونده‌ها به شورای نگهبان نرسیده است.
 
واکنش وزارت کشور به انتقاد از ردصلاحیت‌ها
به دنبال ردصلاحیت برخی چهره‌های اصلاح‌طلب ازسوی هیات‌های اجرایی و اعتراض رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به این روند، روز گذشته دبیر و رئیس کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب این شورا را غیرقانونی توصیف کردند. طی روزهای گذشته اسامی برخی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس از جمله بهرام پارسایی و علی اکبری(نمایندگان شیراز در مجلس) و برخی دیگر از اصلاح‌طلبان همچون علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت، آذرمنصوری قائم‌مقام حزب اتحاد ملت، محمدجواد امام مدیرعامل بنیاد باران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عماد بهاور رئیس‌ شاخه جوانان نهضت آزادی، در لیست افرادی اعلام شد که صلاحیت آنها به‌عنوان کاندیدای نمایندگی مجلس یازدهم از سوی هیات‌های اجرایی احراز نشده است. مطابق قانون مرحله نخست بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس، از سوی هیأت‌های اجراییِ زیرنظر وزارت کشور انجام می‌شود و پس از آن هیات‌های نظارت زیر نظر شورای نگهبان به بررسی صلاحیت کاندیداها می‌پردازند. به دنبال این ردصلاحیت‌ها بود که روز جمعه مصطفی کواکبیان رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با اشاره به ردصلاحیت تعدادی از داوطلبان اصلاح‌طلب انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور از سوی هیات‌های اجرایی گفت: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات(شامل ۳۰ حزب اصلاح‌طلب) در نشست فوق‌العاده‌ای، ردصلاحیت‌های صورت گرفته در فرمانداری‌ها و هیات‌های اجرایی را مورد بررسی قرار داد و با انتقاد از وزارت کشور، خواستار تصحیح این روند ناصواب و غیرمنطقی شد. درپی این انتقاد روز گذشته حمید ملانوری دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی درگفت‌وگو با «ایرنا» اعلام کرد که فعالیت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ احزاب نرسیده است و اگر جبهه تازه‌ای شکل گرفته باشد باید به اطلاع کمیسیون برسد. وی افزود: در جریان اصلاحات جبهه‌هایی که فعالیت آنها به کمیسیون ماده ۱۰ رسیده است، «جبهه هماهنگی اصلاحات» و دیگری «جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی» است و بنابراین فعالیت ائتلافی تحت عنوان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، به‌عنوان جبهه به اطلاع ما نرسیده است. مولانوری درباره ردصلاحیت اصلاح‌طلبان از سوی هیات‌های اجرایی هم گفت: ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان را قبول ندارم و از افراد شاخص‌ اصلاح‌طلب تعداد زیادی تایید صلاحیت شده‌اند. همزمان انتقادات مصطفی کواکبیان رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره ردصلاحیت اصلاح‌طلبان با واکنش جمال عرف رئیس کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و رئیس ستاد انتخابات کشور هم مواجه شد و عرف فعالیت این شورا را فاقد وجاهت قانونی اعلام کرد. وی در واکنش به انتقادات نسبت به نحوه تشکیل و عملکرد هیات‌های اجرایی تصریح کرد: هیات‌های اجرایی از معتمدین حوزه‌های انتخابیه تشکیل می‌شود. در این اصلاحیه، دادستان عضو حقوقی هیات‌های اجرایی است. عرف با اشاره به انتقادهای صورت گرفته به ردصلاحیت‌های یک جریان، این اظهارات را غیردقیق، غیرکارشناسی و دور از انصاف توصیف کرد و گفت: آنها برای اثبات این اتهامات باید مدرک ارائه کنند در غیر این صورت، این اتهام از طریق مراجع قانونی قابل پیگیری است.(دنیای اقتصاد)
 
شورای نگهبان اصلاح طلبها را تایید کند!
علی صوفی در مصاحبه با نامه نیوز: اصولگرایان با یک نگاه خوش‌بینانه خود را در مسیر پیروزی می‌بنند در صورتی که این نگاه غیرواقعی است. آن‌ها با چنین باوری تدارک یک جنگ روانی علیه اصلاح‌طلبان را دیده‌اند و سعی می‌کنند با این حربه مردم را بیش از پیش از انتخابات دلسرد کنند. به هر حال انکارناپذیر است که اکنون متأسفانه به دلیل حوادث آبان‌ماه موج نارضایتی به شدت تشدید شد و مردم انتظاری که از دولت داشتند برآورده نشد. مردم به وعده‌های آقای روحانی دست نیافتند و به این دلیل نسبت به عرصه سیاسی دلزده شده‌اند. مردم با یک رأی قاطع آقای روحانی را انتخاب کردند، اما هرچه زمان پیش رفت دولت بی‌عمل‌تر شد.
 
اصولگرایان همواره از حاشیه امنی برخوردار بوده‌اند و آن تأیید صلاحیت توسط شورای نگهبان بوده است و همیشه از ابتدا می‌توانند پیش‌بینی کنند که چه تعداد نامزد در چه حوزه‌های انتخابیه خواهند داشت، اما اصلاح‌طلبان از این شرایط محرومند و همواره دغدغه ردصلاحیت دارند و نمی‌توانند برای خود انتخابات را پیش‌بینی کنند. اکنون انتظار آن است که شورای نگهبان برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات تعداد زیادی از اصلاح‌طلبان را تأیید صلاحیت کند تا مردم قدری به انتخابات امیدوار باشند. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک توافق‌های بین‌المللی رخ دهد که نتایج مثبت آن در انتخابات هم نمایان شود. به هیچ وجه کاهش سبد رأی اصلاح‌طلبان به معنی افزایش سبد رأی اصولگرایان نیست. هر دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا عملکرد‌هایی داشته‌اند و مردم آن‌ها را قضاوت می‌کنند؛ به معنای دیگر عملکرد مخرب و سراسر منفی دولت احمدی‌نژاد را پای روحانی نمی‌نویسند و عملکرد ضعیف روحانی را هم بر گردن اصولگرایان نمی‌گذارند و طبیعتا با عملکرد شخصی مانند احمدی‌نژاد نمی‌سنجند. هر دو جبهه هم مخاطبانی دارند که برای مطالباتشان به نامزد مورد نظرشان رأی داده‌اند.
 
نه اصلاح طلب و نه اصول‌گرا!
رئیس فراکسیون مستقلین مجلس در گفتگو با نامه نیوز با بیان اینکه هم در جریان اصولگرایی دعواست و هم در جریان اصلاح طلبی، یادآور شد: جریان سوم با تفکری اعتدالی‌اش به صحنه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌آید هم اصلاح طلب و هم اصول‌گرا را کنار می‌زند. هیچ حزبی الان نمی‌تواند به تنهایی برنده انتخابات باشد، مردم به صرف اینکه حزب اعتدال و توسعه لیست دهد، رأی نمی‌دهند، بنابراین این حزب نمی‌تواند پرچمدار اعتدال در انتخابات شود. اما جریان تفکری چنین امکان و قابلیتی را دارد. با این وجود اعتدالی‌ها خیلی قشنگ دارند برای انتخابات کار می‌کنند. نه جریان اصول‌گرا و نه جریان اصلاح‌طلب در مجلس آینده غلبه ندارد. هر کسی این دو پرچم را بلند کند دچار خسارت می‌شود. معتقدم یک‌سری آدم‌های خنثی یا نیمه خنثی سیاسی به مجلس راه پیدا می‌کنند.(جهان)
 
کار برروی fatfادامه دارد
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام،  با اشاره به وضعیت لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و هنوز چیزی نمی‌توانم درباره آن بگویم.
وی ادامه داد:‌پس از بررسی‌های لازم در آینده درباره لوایح FATF صحبت خواهم کرد. هنوز این موضوع در مجمع درحال بررسی است. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که چه زمانی بررسی موضوع لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص به پایان می‌رسد؟ گفت: هنوز مشخص نیست و نمی‌توان زمان پایان را به طور مشخص اعلام کرد؛ پس از بررسی درباره این موضوع صحبت می‌کنم.(باشگاه خبرنگاران)
 
در اوج تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی ۲۷میلیارد دلار کالا از ایران صادر شد
حمید زادبوم ظهر امروز در همایش روز ملی صادرات که در سالن امام علی(ع) اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم برگزار شد، اظهار داشت: با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی 27 میلیارد دلار آمار صادرات و 28.3 میلیارد دلار آمار واردات کشور در هشت‌ماهه نخست سال جاری بوده که این رقم شگفت‌آور است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: این میزان صادرات زمانی ارزشمند می‌شود که ارز به کشور بازگردد و باید گفت بیش از 70 درصد صادرکنندگان ارز خود را به کشور آورده‌اند. وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد صادرات کشور کالاهای واسطه‌ای است، ادامه داد: طراحی تحریم‌کنندگان به‌گونه‌ای است که ارز به کشور برنگردد، اما علی‌رغم همه مشکلات صادرکنندگان باید به نظام ارزی کشور کمک کنند تا چرخه اقتصاد بچرخد.(تسنیم)
 
به صفر رساندن تعهدات برجامی از حقوق مسلم ایران در مسئله برجام است
محمدابراهیم رضایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به گام پنجم ایران اسلامی در حوزه هسته‌ای اظهار داشت: منطبق با بند 37 برجام گام‌های بعدی برداشته می‌شود ولی مفاد آن فعلاً مشخص نیست قطعاً در گام‌های بعدی شروع کاهش تعهدات کشور ما خواهد بود. وی افزود: میزان تعهدات دوطرف در برجام محور قرار می‌گیرد به این صورت که وقتی تعهدات دو طرف متناسب و متوازن نباشد یکی از طرفین می‌تواند عملکرد و تعهدات خود را کاهش دهد تا متوازن و متناسب شوند. رضایی عنوان کرد: ایران اسلامی طبق این مفاد باتوجه به اینکه کشورهای اروپایی و غربی به تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند، می‌تواند تعهدات خود را کاهش دهد و حتی در گام‌های بعدی به صفر برساند. همچنین گفت: پیش‌بینی ما این است که اروپا اقدام خاص و مؤثری در راستای حفظ برجام انجام ندهد که همین موضوع گام پنجم کاهش تعهدات برجامی را به‌همراه دارد.
 
زیبا کلام به رئیس جمهور لقب گل گیر را داد!
زیباکلام در دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: دعا کنیم خداوند روحانی را از تندروها نگیرد. من لقب گل‌گیر را به آقای روحانی اعطا می‌کنم، چون همه گل و لای سیاست‌ها و تصمیمات نادرست بخش‌های دیگر به ایشان پرتاب می‌شود. خداوند ایشان را برای نظام حفظ کند تا کماکان همه مصیبت‌ها بر سرش ریخته شود. اما او همزمان در روزنامه شرق نوشت: اصلاح‌طلبان نباید تسلیم امواج به راه افتاده مبنی بر تقاضای استعفای روحانی شوند. نخستین دلیل آن است که این امواج را جریان خاص شناخته‌شده اصول‌گرایان رادیکال به عنوان استراتژی انتخاباتی به راه انداخته‌اند. تلاش آنان القای این نکته است که همه مشکلات کشور از اقتصادی تا سیاسی و فرهنگی، مشکلات سیاست خارجی، تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، بلاتکلیفی برجام تا برسیم به بیکاری، گرانی، افزایش قیمت بنزین و تبعات بعد از آن، جملگی ریشه در سیاست‌ها و عملکرد دولت روحانی دارد. اگر ایشان نمی‌بود، هیچ‌کدام این مشکلات هم پیش نمی‌آمد و فرضاً هم اگر ایجاد می‌شد، قابل حل‌وفصل بود... برخی اصلاح‌طلبان هم به واسطه انگیزه‌های دیگری، هم‌جهت با این جریان شده و خواهان استعفای روحانی شده‌اند. صد البته که انگیزه آنان با رادیکال‌ها 180 درجه متفاوت است.(جهان)
 
رئیس مجلس؛ تبریک سال نو به مسیحیان
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای در پیامی به رؤسای مجالس کشورهای مسیحی، میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) و فرارسیدن سال جدید میلادی ۲۰۲۰ را تبریک گفت.(مهر)
 
سفر رئیس جمهور به استانها
معاون هماهنگی امور استان‌های دفتر ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طبق توافقات صورت گرفته با دفتر ریاست جمهوری، به نظر می‌رسد سفر به ۴ استان در دستور کار آقای روحانی قرار دارد. همچنین افزود: استان البرز برای افتتاح مترو کرج به هشتگرد، استان‌های اردبیل، ایلام و فارس گزینه‌های احتمالی برای سفر رئیس جمهور در روزهای آینده هستند که جزئیات دقیق آن به زودی اطلاع رسانی می‌شود.
 
ابلاغ جدید رئیس‌‌جمهور به وزیر کشور/ مطالبات مهم مردم در اولویت‌‌ اجرا قرار گیرد
معاون اقتصادی وزیر کشور گفت: طبق دستور رئیس‌جمهور همه واحدهای تولیدی که توسط بانک‌ها تملک شده باید به چرخه تولید برگردد و مطالبات مهم مردم در اولویت‌‌ اجرا قرار می‌گیرد. وی افزود: در جلسه‌ای که مدتی پیش هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب داشتند، مقام معظم رهبری خواستار اولویت‌بندی برنامه‌های دولت در دو سال باقی‌مانده شد. او همچنین گفت: در همین راستا رئیس‌ جمهور به وزیر کشور ابلاغ کرد که طرح‌های توسعه‌ای دوساله استان‌ها اخذ شود و علاوه بر این، استان‌ها سه طرح مهم خود را که جزو مطالبات اولویت‌دار مردم است هم اعلام کنند.(تسنیم)
 
بودجه‌ای غیر امیدآفرین!
حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در بودجه سال آینده خیلی از ارقام غیرواقعی است مثلا رقم صادرات 1 میلیون بشکه نفت یکی از این موارد است. این عدد واقعی نیست. متأسفانه دولت منابع درآمدی را به صورت واقعی ندیده و مجلس بایستی این لایحه را به دولت برگرداند تا به اصطلاح آبی که در بودجه بسته است را جمع کند. اگر بودجه به این نحو تصویب شود، دولت از همین الان با کسری مواجه خواهد بود، زیرا نمی‌تواند منابع تعهداتش را تامین کند. این اظهارات که هدف دولت از درج چنین رقمی در بودجه در جهت امیدآفرینی به مردم بوده، درست نیست. چون واقعیات خیلی روشن است و این مساله نمی‌تواند برای جامعه امیدآفرینی کند. در بودجه سال گذشته از رقم 14 هزار میلیارد تومانی که پیش‌بینی شده بود، فقط 300 میلیارد تومان تامین شد. بنابراین سال آینده هم این مساله عملیاتی نخواهد شد. زیرا این رقم هم واقعی نیست.(فارس)
 
هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس دربارۀ بودجه سال ۹۹ آموزش‌وپرورش/ عدالت و کیفیت آموزشی به‌شدت کاهش می‌یابد
مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش کارشناسی بررسی بودجه آموزش‌و‌پرورش را در سال ۱۳۹۹ منتشر کرد. طبق این گزارش، بودجه وزارت آموزش‌وپرورش اگرچه به طور کلی ۱۸ درصد افزایش داشته است اما  از حیث منطق بودجه‌ریزی اولویت‌ها و انطباق با اسناد بالادستی دچار اعوجاجات شدید است. در بخش خلاصه مدیریتی این گزارش کارشناسی که به کوشش موسی بیات و با همکاری حجت‌الله بنیادی نوشته شده اشاره می‌شود: مجموع اعتبارات وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌های تابعه آن بدون اعتبارات متفرقه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ نسبت به قانون ۱۳۹۸ به میزان ۴۳/۲۳ درصد افزایش داشته است. اما جمع کلی اعتبارات این دستگاه با ردیف‌های متفرقه انتقال نایافته در قانون بودجه ۱۳۹۸ بیش از ۵۴ هزار میلیارد تومان بوده که با رشد ۰۷/۱۸ درصدی در لایحه ۱۳۹۹ به بیش از ۶۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. در ادامه به برخی از مهمترین یافته‌های بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۹ وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌های تابعه اشاره شد.(رجا)
 
بیانیه مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران در رابطه با لایحه بودجه ۹۹
جمع عدالتخواه دانشجویان دانشگاه تهران طی بیانیه‌ای از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه خواستار بررسی دقیق این لایحه شدند.
آنها از وخامت اوضاع کشور و تنگنا‌های مالی و اعتباری در شرایط فعلی کشور گفتند و اضافه کردند: امروز با علم به این موضوع دولت لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ را در اختیار مجلس قرار داده است. لایحه‌ای که هر کارشناسی با نگاهی گذرا به آن پی به اشتباهات و ایرادات پرشمار آن می‌برد. استمرار سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی، توهم فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت، حراج ۴۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های دولت، خالی کردن صندوق توسعه ملی و ادامه رویه فشل و ناکارآمد مالیات ستانی سر فصل مشکلات اساسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ است» همچنین افزودند: «این لایحهِ بودجهِ پر اشکال قطعا کشور را دد سال پیش رو به سمت فجایع و مشکلاتی هدایت میکند که نهایتا منجر به اعتراضات گسترده مردم و تعمیق وخامت وضع معیشتی مردم میگردد. علاوه بر این وقوع مسائلی از قبیل: غارت اموال بیت المال، خلق پول بی حساب و کتاب برای جبران کسری بودجه و نهایتا تورم فزاینده در سال ۱۳۹۹ با این لایحه بودجه کامل مورد انتظار است» آنها خواستند کلیات این بودجه توسط کمیسیون تلفیق رد شود.(خبرگزاری دانشجو)
 
محکومیت متهمان شبکه اخلال در نظام ارزی کشور به ۴۵ سال حبس
شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران اقتصادی متهمان پرونده اخلال در نظام ارزی کشور را جمعاً به ۴۵ سال حبس و شلاق در انظار عموم محکوم کرد.(تسنیم)
 
گزارش خواندنی تسنیم از مافیای زباله در بیرجند
زباله‌گردی از نظر بهداشتی چه برای فردی که آن را انجام می‌دهد چه برای اهالی شهر مشکل‌ساز است؛ فرد زباله‌گرد به آن علت که خود را مستقیماً در تماس با پسماندها قرار می‌دهد در خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها و حتی مسمومیت‌ها است. از طرفی دیگر این فعالیت نامیمون نوپدید باعث جمع شدن و رشد حشرات موذی از جمله انواع پشه و مگس شده و تهدیدی برای آسایش و حتی بهداشت و سلامت مردم است. در توضیح این مطلب باید اینطور گفت که سودی که می‌توانسته از طریق تفکیک و بازیافت زباله‌ها نصیب بیت‌المال شود حالا به علت عدم سازماندهی مناسب، نصیب عده‌ای خاص و محدود می‌شود. در هر صورت امید است که با اجرای قانون تفکیک زباله از مبدأ پسماند هر چه سریع‌تر شاهد اصلاح این روند و بهبود چهره خراسان‌جنوبی که از تمیزترین و پاکیزه‌ترین استان‌های کشور است باشیم. از سوی دیگر در نتیجه عدم اجرای تکلیف زباله در مبدا، درآمد قابل توجه این موضوع به جیب زباله گردان و مافیای خرید و فروش پسماند رفته در حالی که این سرمایه متعلق به شهروندان و شهرداری است. بنا به آمار منتشر شده در شهرستان بیرجند حدود 700 زباله گرد شناسایی شده‌اند و حداقل سه میلیارد تومان ماهانه گردش مالی زباله گردی در بیرجند است که در نتیجه عدم مدیریت شهرداری به جای توسعه شهر در جیب زباله گردها می‌رود. سال 83 قانونی به تصویب رسید که مقرر می‌کرد تا پایان سال 1390 باید تمامی پسماندهای مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر به صورت تفکیک شده جمع‌آوری شود که مقدمه آن داشتن سازمانی با عنوان مدیریت پسماند و کارخانه‌های بازیافت است...
 
صیانت از آب شرب سالم
رئیس کل دادگستری استان تهران در نشست ماهانه شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی و حقوق عامه استان تهران اظهار داشت: صیانت از آب شرب سالم و بهداشتی و جلوگیری از آلوده شدن رود‌ها و سد‌های تامین کننده منابع آب شهروندان استان تهران، وظیفه مهمی است که این شورا بر عهده دارد و در این زمینه با دقت کامل باید مصوبه شورای عالی امنیت ملی به مرحله اجرا درآید. علیرغم حساسیت و پیگیری‌های مجدانه مقامات عالی کشور و نظام در بحث مقابله با زمین خواری، متاسفانه گزارش‌های متعددی بدست ما می‌رسد که اشخاصی با توسل به شگرد‌های متقلبانه، همچنان به تصرف و وارد آمدن خسارت به اراضی ملی و محیط زیست و زمین‌های کشاورزی استان تهران اقدام می‌کنند و با وجود برخورد‌های قانونی و قضایی و رفع تصرفات این کار پیوسته ادامه دارد.(میزان)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.