تحریم دات کام؛ شروع جنگ سایبری آمریکا علیه آگاهی

خبرگزاری فارس در طول دهه های گذشته نقش مهمی در انتقال صدا و پیام ملت ایران به افکار عمومی جهان ایفا کرده است به همین دلیل نیز شکی نیست که دشمنان آمریکایی با هدف محروم کردن افکار عمومی جهان از شنیدن صدای ملت ایران دست به اجرای سیاست تهدید و تحدید این رسانه ایرانی پر مخاطب زده اند.
شنبه، 5 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : نوید کمالی
موارد بیشتر برای شما
تحریم دات کام؛ شروع جنگ سایبری آمریکا علیه آگاهی
روز گذشته خبرگزاری فارس در خبری فوری اعلام کرد که یک پیام الکترونیکی، از طرف سرویس دهنده بین‌المللی دامنه farsnews.com دریافت کرده است به این مضمون که این دامنه در پی صدور دستور وزارت خزانه داری آمریکا و قرار گرفتن این خبرگزاری در لیست تحریمی SDN یا «افراد ویژه مشخص شده و بلوکه شده» مسدود شده است و از این به بعد امکان ارائه خدمات بین المللی به این دامنه ممکن نخواهد بود.
 
این خبر پس از آن منتشر که نه تنها کاربران داخلی خبرگزاری فارس بلکه کاربران بین المللی آن نیز از دسترسی به سایت این رسانه محروم شدند  و گمانه زنی های کاربران فارس در شبکه های اجتماعی نیز صرفا حکایت از بروز نقص فنی در سرورهای این خبرگزاری داشت.
 
حال با توجه به آنچه بر سر دامنه خبرگزاری فارس آمده است به نظر می‌رسد که طی روزهای آتی سایر رسانه های داخلی نیز با همین مشکل روبرو خواهند شد و بهتر است که مدیران این رسانه‌ها سریعا نسبت به انتقال دامنه های دات کام خود به "دات آی آر" اقدام نمایند.
 
اما همچنان این سوال در افکار عمومی بدون پاسخ مانده است که چرا یک خبرگزاری بایستی شامل تحریم شود و اصلا SDN چیست که بر مبنای آن می توان یک خبرگزاری را مشمول تحریم کرد؟
تحریم دات کام؛ شروع جنگ سایبری آمریکا علیه آگاهی

لیست SDN چیست؟

اس دی ان یا Specially Designated Nationals لیستی شامل نام افراد و شرکت‌های تحت مالکیت یا کنترل کشورهای هدف تحریم است که فعالیت آنها در چهارچوب سیاست‌های کشور هدف تحریم تعریف شده است.
 
البته فهرست اس دی ان همچنین شامل نام افراد، گروه‌ها و اشخاصی نظیر مجرمان بین المللی، تروریست‌ها و قاچاقچان است که مستقلا و خارج از هدایت دولت ها و کشورها اقدام به فعالیت مجرمانه می‌کنند.
 
باید توجه داشت که لیست SDN همزمان شامل افراد و شرکت‌های تحت تحریم اولیه و تحریم ثانویه می‌شود که این مساله بر اهمیت این لیست تحریمی افزوده است، زیرا در تحریم‌های اولیه صرفا شهروندان و شرکت‌های کشور تحریم‌کننده مجاز به انجام معامله با کشور تحریم شده نیستند اما در تحریم ثانویه علاوه بر موارد تحریم اولیه، اشخاص و شرکت‌های طرف ثالث نیز قادر به معامله با کشور هدف ترحیم نیستند. 
 

چرا خبرگزاری فارس تحریم شد؟

خبرگزاری فارس یکی از باسابقه‌ترین و پر نفوذترین رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که خوشبختانه به دلیل عملکرد خوب خود در سطح بین المللی نیز از اعتبار و اهمیت بالایی برخوردار است.
 
در حال حاضر خبرگزاری فارس به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و ترکی در دسترس مخاطبان داخلی و جهانی می باشد و نکته جالب توجه اینکه در این خبرگزاری هر سرویس خبری به صورت مستقل اقدام به فعالیت کرده و اخبار و مطالب خود را در بخش‌ مربوطه منتشر می‌کند و ارزیابان خبرگزاری نیز مهمترین اخبار منتشر شده در هر یک از سرویس‌ها را انتخاب و در صفحه اصلی خبرگزاری به نمایش می‌گذارند.

از این رو و همان‌گونه که مشخص است خبرگزاری فارس در طول دهه های گذشته نقش مهمی در انتقال صدا و پیام ملت ایران به افکار عمومی جهان ایفا کرده است، به همین دلیل نیز شکی نیست که دشمنان آمریکایی با هدف محروم کردن افکار عمومی جهان از شنیدن صدای ملت ایران دست به اجرای سیاست تهدید و تحدید این رسانه ایرانی پر مخاطب زده اند و احتمالا در گام‌های بعدی خود دست به اعمال تحریم‌های مشابه علیه سایر رسانه‌های ایرانی خواهند زد.
 
البته دولت آمریکا از سال‌ها قبل تحریم‌های گسترده ای را علیه رسانه های رسمی کشورمان وضع کرد که سازمان صدا و سیمای از جمله مهمترین اهداف این تحریم‌ها بوده است.
 
به طور مثال کنگره آمریکا در تاریخ در سال 2013 میلادی، صدا و سیمای کشورمان را به دلیل آنچه ادعای کذب ارسال امواج پارازیت بر روی امواج ماهواره بود در لیست تحریم‌هایش قرار داد و پس از آن نیز فشارها برای محروم سازی رسانه ملی از دستیابی به تجهیزات نوین رادیو و تلویزیونی با جدیت پیگیری شده است.
تحریم دات کام؛ شروع جنگ سایبری آمریکا علیه آگاهی

توسعه زیر ساختها

با توجه به تشدید روند تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران و در معرض تهدید قرار گرفتن دامنه‌های بین المللی تحت مالکیت کشورمان به نظر می‌رسد که وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات، بایستی سریعا نسبت به ایجاد دامنه پشتیبان برای کلیه سایت‌های رسمی کشور اقدام نماید تا در صورت فراگیر شدن این توطئه ضد ایرانی امکان تداوم فعالیت آنها وجود داشته باشد.

نباید از این نکته مهم نیز غافل شد که اعمال تحریم‌های جدید علیه دامنه های "دات کام" ایرانی را بایستی به عنوان یک زنگ هشدار در رابطه با اهمیت تسریع در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در نظر گرفت تا در پناه آن و در شرایط بحران امکان تداوم فعالیت فضای مجازی کشور ممکن باشد و خللی در خدمات رسانی آنلاین به کاربران ایرانی به وجود نیاید.
 
البته تحقق این مهم به دلیل نیازمندی آن به همکاری جمعی نهادهای مسئول نیاز به قانون‌گذاری مناسب دارد که این مسئله نیز منوط به شکل گیری یک مجلس دغدغه مند در حوزه فضای مجازی کشور است.
 
جدا از طراحی و تجهیز زیر ساخت‌های مادی خبرگزاری‌ها و فعالان انقلابی باید به توسعه زیر ساخت‌های معنوی و اطلاع رسانی نیز دست بزنند. همان‌طور که مشاهده می‌کنیم امریکا و اذنابش از طرفی می‌خواهند با مردم ایران ارتباط برقرار کرده و فرهنگ آلوده خود را به داخل کشور ما انتقال دهند و از طرفی نمی‌خواهند مقابله به مثل آن را ببینند و اجازه دهند اطلاعاتی که اصحاب رسانه و فعالان فرهنگی و دینی ما تولید می‌کنند به گوش جهانیان برسد. در واقع ما در جنگ آگاهی و روشنگری و معنویت قرار داریم، درب‌های اطلاع رسانی ما گشوده است و نمی‌خواهیم جزیره‌ای عمل کنیم، اما آنانکه درب‌های کشورشان را به روی مردمشان بسته‌اند تا ندانند و نفهمند که راه رسیدن به آزادی حقیقی چیست، همان تحریم کنندگان هستند.

آنها نمی‌خواهند شور و حالی که در منطقه غرب آسیا بر ضد امپریالیسم و دولت‌های استکباری یا دست نشانده‌هایشان به راه افتاده است وارد کشورشان شود. ظاهرا کنترل این دهکده جهانی دارد از دست غربی‌ها خارج می‌شود و ما در موضع حمله و تک عملیات رسانه ای قرار گرفتیم. ما در کنار خوشحالی‌مان از این موضع با طلب توفیق از پروردگار عالم و با تلاش روز افزون راه‌های زیادی را به جزیره غرب و شرق باز می‌کنیم و مردمان گرفتار غربی و شرقی را با روشنگری به سمت انقلابی جهانی هدایت می‌کنیم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.