سرگذشت یک طلبه از دانشگاه شریف تا حوزه علمیه

سلمان علیزاده طلبه‌ای است که از رتبه های برتر دانشگاه به تحصیل در حوزه علمیه رسید و اکنون همراهی طلاب و دانشجویان در اردوهای جهادی را معجزه‌ای در عرصه فرهنگی می‌داند.
يکشنبه، 8 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سرگذشت یک طلبه از دانشگاه شریف تا حوزه علمیه
به گزارش راسخون و به نقل از خبرگزاری«حوزه»، سلمان علیزاده، مهندس طلبه ای است که کارشناسی خود را در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه شریف و کارشناسی ارشد  را در رشته مهندسی پزشکی از دانشگاه علم و صنعت را اخذ کرد و در سال 1388 وارد حوزه علمیه قم شد و هم اکنون نیز در کنار درس و بحث حوزه، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صدا و سیما در رشته ارتباطات است.
 

-در ابتدای مصاحبه خودتان را معرفی کنید؟

سلمان علیزاده هستم؛ سال 1364 در شهر رامسر به دنیا آمدم و تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در رامسر گذراندم و در مدرسه استعدادهای درخشان رشت دوران دبیرستان را در رشته ریاضی فیزیک تمام کردم؛ در کنکور رتبه 60 را کسب کردم و وارد دانشگاه صنعتی شریف شدم.

مقطع کارشناسی را در دانشگاه صنعتی شریف و در رشته مهندسی مکانیک گذراندم و کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه علم و صنعت در سال 1388 گذراندم.

 از سال 1388 در مدرسه مشکات تهران طلبگی را آغاز کردم و تا سطح عالی را در این مدرسه گذراندم. از سال 94 درس خارج از فقه را در مدرسه کریمه اهل بیت علیها السلام قم آغاز کردم و هم اکنون نیز دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه صداوسیما می باشم.
 

-چه شد رشته ریاضی فیزیک را انتخاب کردید؟

امروز من علاقه به رشته ریاضی فیزیک را خیلی منطقی برای انتخاب رشته برای خودم نمی دانم، ولی جوّ و فضای فکری آن زمان این بود، که رشته ریاضی فیزیک و مهندسی رشته خاص و ویژه‌ای است و همه دوست دارند، در این رشته تحصیل کنند، از این رو این رشته را انتخاب کردم.

اگر از همان ابتدا کسی رشته علوم انسانی و تاثیرگذاری آن را در جامعه بیان می‌کرد، من از همان ابتدا به دنبال این رشته می‌رفتم؛ و نیز درس‌هایی را که به طلبگی ارتباط پیدا می‌کرد، را بیشتر پیگیری می‌کردم.

سرگذشت یک طلبه از دانشگاه شریف تا حوزه علمیه
 

-چرا علاقه شدیدی به طلبگی پیدا کردی؟

زمانی که وارد دانشگاه شریف شدم، این فضا یک فضای بسیار خوبی بود، چراکه به قول امام خامنه‌ای ما رشته‌های فنی و مهندسی را لازم داریم، تا در کشور تولید علم و ثروت کنیم.

 کم کم در دوران کارشناسی ارشد در دانشگاه علم وصنعت به اهمیت کسب دروس حوزوی پی بردم، تا جای که باید بگم، حرکت درست‌تر برای تولید ثروت پشتوانه فکری، فرهنگی و نیروی انسانی جامعه را می خواهد و با تفکر و تأمل بیشتر متوجه اهمیت نیروی انسانی و پرورش تفکر کرامت انسانی در اسلام شده و حوزوی شدم.
 

- تنها دلیل حضور شما به حوزه همین بود یا کسی شما را تشویق به طلبگی کرد؟

نه، ما یک حاج آقا قاسمیان داریم که سردمدار اردوهای جهادی است و رشته عمران را در دانشگاه صنعتی شریف خوانده و وارد رشته فلسفه شده و در حوزه علمیه قم ادامه تحصیل داده است؛ ایشان بانی شدند و مدرسه ای را به نام مشکات تاسیس کردند، که هم‌فکران وهم دوره‌ای‌های ما در دانشگاه های شریف و علم و صنعت جمع شدند و به عرصه حوزوی پیوستند و این توفیق الهی بود.
 

- چقدر فضای آموزشی برای ایجاد دغدغه مندی و انتخاب سرنوشت موثر است؟

مطمئنا و بدون شک موثر است، چرا که وقتی حاج آقای قاسمیان ما را به این فضا وارد کرد، متوجه شدیم، چقدر این عرصه عرصه‌ای بود، که باید به آن وارد می‌شدیم و امروز باید فعالیت و کار جدی در عرصه علوم انسانی صورت بگیرد تا مسابقه ای برای حضور نخبگان در این رشته بیشتر فراهم شود.

و خدا رو شکر وقتی می بینیم، هم کلاسی‌ها و هم رشته ای های ما، اکنون فارغ التحصیل حوزه شده اند و دغدغه‌مند عرصه قرآن و انقلاب هستند، خدارو شکر می کنیم که خوشبختانه حداقل این مسیر برای همه باز شده است، هر چند کافی نیست.
 

- چرا فکر می کنید، با وارد شدن به عرصه طلبگی دنیای جدیدی برای شما بازشده و به طور کلی در طلبگی چه دیده اید؟

ابتدا باید طلبگی رو معنی کرد، طلبه یعنی خادم ملت در عرصه فکری، فرهنگی، احکامی ودین شناسی، و اگر طلبه از این فضاها خارج شد و به‌دنبال دغدغه‌های مادی خود برود، هدف خود را فراموش کرده است و دیگر نمی‌توان به‌عنوان طلبه او را یاد کرد.

و به طور کلی باید گفت: اگر کسی می‌خواهد طلبه بماند یا بشود، باید به دنبال رفع مشکلات مردم باشد ودر عرصه‌های فکری و فرهنگی که نیاز است، وارد شود و این دنیا، دنیای جمع گرایی است، نه فردگرا.

سرگذشت یک طلبه از دانشگاه شریف تا حوزه علمیه
 

- چرا در اردوی جهادی حضور پیدا کردید و چرا با دانشجویان؟

طلبه موفق یعنی خدمت صادقانه در مسیر تبلیغ رسانی و امروز باید طلاب به طور جدی وارد عرصه خدمت‌رسانی به مردم شوند و این بزرگترین کار فرهنگی است و اگر این عرصه توسط طلاب به همراهی دانشجویان جدی پیگیری شود، معجزه‌ای بزرگ در انقلاب اسلامی رخ خواهد داد و به طور کلی می توان گفت:همراهی طلاب و دانشجویان در اردوهای جهادی معجزه‌ای در عرصه فرهنگی ایجاد می‌کند.

و امروز خط خدمت‌رسانی به مردم توسط طلاب و دانشجویان صورت میگیرد و از فضای طلبگی این همت را می‌توان داشت، که خدمت بیشتر به مردم کنند، آن هم با دانشجویان.
 

- امروز رسانه چقدر در زمینه تبلیغ رسانی موثر است؟

تمام پیغمبران و ائمه(ع) به دنبال این بودند که به روزترین، کاراترین و موثرترین وسیله تبلیغی را در آن زمان پیدا کنند؛ و از روشهای مختلف روز برای رسیدن پیام الهی به مردم استفاده می‌کردند؛ امروزه نیز باید از وسیله متناسب برای تبلیغ دین بهره گرفت.

و در قرن اخیر رسانه‌ها یکی از مهمترین ابزار تبلیغی در جهان هستند، که روز به روز در حال گسترش و پیشرفتند و اگر طلاب فضای رسانه را نشناسند و کار تبلیغی خود را آغاز نکنند؛ کار طلبگی را ناقص انجام خواهد داد.
 

- آیا طلبه باید منبرهای سنتی را رها کند و از فضای رسانه ای جدید برای تبلیغ استفاده کند؟

نه به این صورت، بلکه باید طلاب در عین این‌که منبر سنتی را حفظ می کنند، از امکانات امروز فضای مجازی و رسانه استفاده درست و صحیح را انجام دهند و هر چقدر می‌توانند در این عرصه توانمندی شده و حرف دین را به تمام عالم برسانند.

باید توجه داشت که علی‌رغم این‌که امکانات علمی زیادشده است، اما عقل‌ها به سمت انحرافی رفته است که شفاف سازی این فضاها کار طلبه در عرصه رسانه است.

و اگر هدف، درست در عرصه رسانه پیگیری شود و اصل هدف یعنی کلام خدا به مردم رساند شود، مطمئنا مردم را از حالت غفلت و جهل که خیلی دامن‌گیر شده است، نجات خواهد داد.

سرگذشت یک طلبه از دانشگاه شریف تا حوزه علمیه
 

صدا و سیما چقدر نیازمند حضورافراد انقلابی توانمند درعرصه مختلف برنامه سازی است؟

باید توجه داشت که امروز ما رسانه ملی را به‌عنوان یک دستگاه رساننده، فعالیت‌های درست و تر و تمیز فرهنگی تبلیغی در اختیار داریم، که باید از این فضا به بهترین شکل بهره گرفت و می توان گفت که باید طلاب و دانشجویان انقلابی، متخصص و نخبه وارد عرصه رسانه ملی شوند.

همانگونه که امام خامنه ای فرموده‌اند "دستگاه‌های فرهنگی مربوط به دولت به جای این‌که آغوش خود را برای افرادی که هیچ اعتقادی به اسلام و انقلاب ندارند بازکنند سعی کنند زمینه را برای ورود افرادی که عاشق انقلاب و اسلام هستند و جان خود را در این زمینه فدا می‌کنند باز کنند که اینها دلسوز انقلاب و مردم هستند".
 

- به نظر شما چقدر صدا و سیما در انتقال پیام های انقلاب و دستاوردهای جوانان انقلابی بخصوص قشر طلبه موفق بوده است؟

زمان های مختلف و مناسبت ها در رسانه ملی و در شبکه‌های مختلف اطلاعاتی در زمینه انقلاب و دستاوردهای جوانان به مردم داده می‌شود و گاهی گزارش‌های کوتاه خبری پخش می‌شود، که گوشه‌ای از فعالیت جدی طلبه‌ها و دیگر خدمتگزاران جامعه است و ولی این گزارش های خبری لازم است ولی کافی نیست و باید بیشتر به این امر مهم پرداخته شود.

رسانه‌ ملی و دیگر رسانه ها باید از فعالیت‌های طلاب در اقصی نقاط کشور مستند، فیلم و سریال تهیه کنند و در سطح ملی نشان دهند و این دید مردم را نسبت به طلبه‌ها تغییر خواهد داد.

باید توجه داشت که بیش از 90 درصد طلاب عاشقانه خادم مردم هستند؛ لحظه‌ای از دغدغه‌های مردم آرام نمی‌نشینند؛ تنها درصد اندکی از طلاب گاهی مردم را در عرصه‌های مختلف کنار گذاشته اند و نماد طلبگی شده‌اند در حالی طلبه‌ها این‌گونه نیستند.
 

-چرا نیاز به تصویرکشیدن خدمات طلاب در عرصه های مختلف داریم؟

باید توجه داشت که اگر فضای واقعی مستند سازی و کار رسانه‌ای، هنرمندانه اتفاق بیفتد؛ فعالیت و زندگی طلبه‌‎ها مستند و پخش شود، آن‌زمان هجمه‌هایی که از منافقین داخل و دشمنان خارج بر علیه حوزه های علمیه وطلبه‌ها و انقلاب اتفاق می‌افتد خنثی می‌شود و ملت درک می‌کنند، ارزش وجود طلبه در یک روستا و منطقه چقدر می‌تواند، برای نجات نسل آینده موثر باشد.

و این نکته مهم است که پایه‌گذار اردوی جهادی قشر طلبه‌ها و مبلغینی هستند، که بیش از هزار سال است که در این لباس به مناطق محروم خدمت می کنند و خوشبختانه امروز اردوهای جهادی بسیار تخصصی در اقشار مختلف در کشور راه افتاده است.

علاوه بر دانشجویان و طلاب، گاهی پیرمردها و پیرزن‌ها داوطلب می‌شوند، در این اردوها شرکت کنند، تا از لذت این اردوها بهره‌مند شوند و باید فیلم‌نامه‌نویس این لذت‌ و شوق را در مستند خود به مردم نشان دهد.

سرگذشت یک طلبه از دانشگاه شریف تا حوزه علمیه
 

-چقدر جای مستند سازی و فیلم و سریال برای اردوهای جهادی در رسانه ملی احساس می‌شود؟

امروز شبکه افق و مستند بیشتر در زمینه اردوی جهادی قدم برداشته اند، آن هم فقط مستندسازی، ولی در دیگر شبکه‌ها نیز باید در زمینه فعالیت‌های جهادی بیشتر اقدام کنند، چراکه این نیاز حیاتی جامعه است.

باید دقت کرد که تمام فعالیت‌های جهادی اعم از آماده‌کردن فضا و خدماتی که ارائه می‌شود، نیاز به یک فیلم‌نامه دارد،چراکه این کار می‌تواند شیرینی را به جامعه بچشاند و دیگران را تشویق کند، که وارد این عرصه شوند.

 باید دانست که مهمترین قسمت کار خدمت‌رسانی از روی اخلاص و بدون چشم داشت جهادران است که لذت فوق‌العاده  ای دارد، و اگر فیلم‌نامه‌نویس این لذت را چشیده باشد، می‌تواند آن را به مخاطب خود منتقل کند.
 

-طلاب و دانشجویان چگونه می توانند به دولت برای محرومیت زدایی کمک کنند؟

این امر مهم است که دولت بازوی خدمت‌رسانی به همه نقاط کشور را ندارد و باید تاکید کرد که بازوی جامعه برای پیشرفت طلبه‌ها و دانشجویان هستند، که درتمام عرصه ها بخصوص در قالب فعالیت های جهادی می توانند خدمت‌رسانی عملی، علمی و ویژه و خواصی داشته باشند.

نکته دیگر این است که اگر منافقین و دشمنان، از محرومیت‌ها در کشور بر علیه انقلاب استفاده کنند، اولین کسانی که متهم می‌شوند، همین مسئولان هستند که چرا در عرصه خدمت‌رسانی و رفع محرومیت وارد نشدند.

ارتباط بین دانشجو و طلبه چقدر باید گسترش پیدا کند و چرا غربی‌ها دوست دارند این دوقشر با هم ارتباط نداشته باشند؟

این امر طبیعی است که قطع ارتباط بین طلبه و دانشجو یک توطئه‌ای است، که اصل و ریشه آن به این برمی‌گردد، که باید دین سکولار باشد و ارتباطی به حکومت‌داری و فضاهای اجتماعی نداشته باشد.

در صورتی که تفاوتی بین دانشجو و طلبه نیست و هر دو باید به‌دنبال خدمت‌رسانی به مردم باشند، که یکی از نظر علمی و دیگری از نظر تقوا و ایمانی.
-چقدر لازم است که حوزه و دانشگاه ، طلبه و دانشجو در کنار هم قرا بگیرند؟

این سوال خاص و خوبی است و می توان گفت هر وقت حوزه و دانشگاه در کنار هم قرار گرفتن سبب تحولی خاص در جامعه شده اند و باید تاکید کرد، که اتحاد همه جانبه حوزه و دانشگاه، سبب ایجاد تحول بنیادین درجامعه خواهد شد.

 اگر دقت کنید هر زمانی که یک طلاب برای خدمت‌رسانی در یک منطقه دورافتاده و محروم به همراه دانشجویان بسیاری که دکترا دارند، برای خدمت‌رسانی اعزام می شوند، همکاری دو طرفه سبب خیر و تحول در منطقه می‌شود.
 

- شما می تونید بگین امروز ارتباط طلبه و دانشجو در جامعه چگونه است؟

اگر خود مردم نگاهی به سطح جامعه ی اندازند متوجه می شوند که امروز دانشجو و طلبه انقلابی در عرصه‌های مختلف خصوصا فرهنگ و اقتصاد در کنار هم و همفکری هم خدمت‌رسانی می‌کنند، خیلی از طلاب و دانشجویان به‌دلیل همین دغدغه‌هایی که داشتند، در دانشگاه پژوهش و کارگاه‌هایی  راه انداختند و فضای بازار کار ایجاد کردند و الان به وسیله شرکت‌های دانش بنیان بسیاری، به مردم کمک می‌کند.

 در این چهل سال انقلاب دانشجویان انقلابی با ارتباط با طلبه‌ها و هیئت‌ها توانستند، این حس خدمت‌رسانی را داشته باشند و طلبه‌ها نیز هر زمانی که به عنوان بازوی اجرایی با دانشجویان همکاری کردند به موفقیت‌های بسیاری رسیدند.

و باید اعتراف کرد که هر زمانی که طلبه‌ها و دانشجویان با هم فکری هم در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی وارد شدند جریانی راه انداختند وبه موفقیت‌های فوق العاده‌ای رسیدند در حالی که دست تنها نمی‌توان به این موفقیت رسید.

سرگذشت یک طلبه از دانشگاه شریف تا حوزه علمیه
 

- آیا طلبه هم باید بیل بزند یا فقط تبلیغ انجام دهد، کفایت می کند؟

طلبه جوانی که کنار تبلیغ کارهای عمرانی انجام می دهد، یک برکت ویژه الهی دارد و به فرمایش امام خامنه‌ای "هر چقدر کار طلبگی در فضای جهادی می‌کنید؛ این بیل زدن‌ها و ساخت یک خانه برای محرومان برکات و نورانیتی برای شما می‌آورد".

 تاکید می کنم که اردوهای مختلف دسته‌جمعی طلاب که در کنار آن کارهای مذهبی و عمرانی انجام می‌شود، خیلی موثر است که دانشجویان احساس می‌کنند، تفاوتی بین طلبه و دانشجو نیست.

نمونه تاثیر تبلیغ رسانی عملی حضور طلاب برای خدمت‌رسانی در سیل اخیر نوروز بود که  باعث همدلی اقشار مختلف بخصوص طلبه ها شد.
 

کلام آخر؟

من به همه طلاب و اقشار انقلابی  که کارهای جهادی و خدمت‌رسانی می‌کنند، تاکید می کنم که باید با قرآن باشید، چراکه تنها چیزی که می‌تواند استمرار در فضای جهادی را برای شما حفظ کند و تکبر را از انسان دور کند، کلام پروردگار یکتا و پیروی از آن است.

برای این‌که خوی جهادی زندگی کردن استمرار داشته باشد راهی بجز انس با قرآن داشتن نداریم و مانند برخی‌ها نباشیم که خدمت رسانی‌هایی که در یک دوره‌ی کوتاهی قبل و بعد از جنگ صورت گرفته بر سر مردم گذاشته شود و اکنون می‌خواهند سهم خود را از سفره انقلاب بردارند و برای نجات از این خطر باید کلام اهل بیت را جلوی چشمشان نصب العین کنند.

و آخرین کلام اگر گره‌ای از کار مردم باز کنید، بخشی از سیئات ما تبدیل به حسنات خواهد شد و انسان نجات پیدا می‌کند.

گزارش: صدیقه مرتضایی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.