بسته خبری 10 دی ماه 1398

گزیده اخبار ابران و جهان
سه‌شنبه، 10 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بسته خبری 10 دی ماه 1398
اخبار داخلی:
 

حیف است که مردم این کشوری که پاک شده خون شهید است، منتظر یارانه یا سبد معیشتی باشند

حضرت آیت الله جوادی آملی:  خداوند در قرآن کریم یک اصل کلی را فرمود که ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾؛ حق مردم را رعایت و ادا کنید! چیزی از حق مردم کم ندهید! مستحضرید که ایران جمعیتش یک صدم جمعیت دنیاست، اما تقریباً هفت یا هشت درصد ذخایر جهان در اختیار ایران است به همین دلیل هیچ جایی و هیچ تناسبی ندارد که خدای ناکرده انسان در صف انتخابات به دستور و راهنمایی علما و مراجع صف ببندد و مرتّب به یک عدّه‌ای رأی بدهد آن وقت منتظر باشد که دوباره صف‌بندی کند، کمک و یارانه بگیرد! این شایسته این مردم نیست در نتیجه این ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾ شامل همه  موارد می‌شود؛ یعنی به مسئولان می‌گوید بکوشید درآمد کشورتان را ارزیابی کنید، نیاز کشورتان را ارزیابی کنید، حقوق مردم را ارزیابی کنید، تا خدای ناکرده حق مردم ضایع نشود.
وظیفه مردم این است که باید در صحنه باشند و نظام را کمک کنند و امثال ذلک، وظیفه مسئولین هم این است که امکانات مردم را در نظر بگیرند، امکانات شهر را ببینند، اصول مدیریتی را در نظر بگیرند، نیاز مردم را در نظر بگیرند، و مردم را کریمانه اداره کنند، نه فقیرانه! جامعه را با کمیته امداد اداره کردن کریمانه نیست! خدا فرمود ما انسان را کریم خلق کردیم، تنها بنابر این نیست که شکم مردم پر شود، بلکه بنابر این است که آبروی مردم محفوظ باشد، فرمود شما کریمانه جامعه را اداره کنید، این صف معیشتی، صف یارانه‌ای و امثال ذلک، اینها با کرامت انسان سازگار نیست. بنابراین هم مسئولین باید دقیق باشند، یک امر، وظیفه مدیریت و تدبیر و کارآیی و کارآمدی مسئولان است و هم مردم باید محترمانه خواسته‌هایشان را مطرح کنند، چون مطابق با دینشان است، خواسته‌شان را عاقلانه و عالمانه عرضه کنند.

امر مهم دیگر بیگانه‌هایی هستند که مرتّب در کمین می باشند، این خطر مشترک برای مسئولین و مردم است، تا ایران به خاطر دارد یا مورد چپاول انگلستان بود، یا مورد چپاول آمریکا بود، یا مورد چپاول بعضی از کشورهای شمالی بود که یا آب و خاک ما را گرفتند، یا معادن ما را گرفتند، یا ثروت ما را گرفتند، همه اینها غارتگرانی بودند که کشور را غارت کردند و چاپیدند. امروز کشور به برکت خون شهداء طیب و طاهر شده است، کشوری که چند هزار شهید پاک داد، جا برای نفوذ بیگانه نیست، آفتاب و باران هر چه فراوان هم باشند، فقط آلودگی ظاهری را پاک می‌کنند اما استعمار را فقط خون شهید است که پاک می‌کند! لذا خدا غریق رحمت کند امام را، فرمود خون بر شمشیر پیروز است! لذا حیف است که مردم این کشوری که پاک شده خون شهید است، منتظر یارانه یا سبد معیشتی باشند. غرض این است که ما نباید این سه امر را با یکدیگر اشتباه بگیریم؛ مسئولین ما یک وظیفه‌ای دارند که حتماً باید جامعه را به خوبی اداره کنند، مردم هم اگر اعتراضی دارند عاقلانه و عالمانه بیان کنند، اما آن ضلع سومی که خدای ناکرده فساد را راه می‌اندازد، کشور را ناامن می‌کند و آشوب ایجاد می‌کند این وابسته به بیگانه است و قرآن در خصوص برخورد با دشمنان فرمود ﴿وَ لْیجِدُوا فیکُمْ غِلْظَةً﴾؛ یعنی حتماً دشمنان باید در شما غلظت و ستَبری را احساس کنند! این امر حاضر به ما است اینکه فرمود: ﴿وَ لْیجِدُوا﴾ یعنی حتماً بر شما واجب است که دشمنان در شما قدرت احساس کنند یعنی مقتدر باشید، طرزی باشید که نتوانند در شما نفوذ کنند، حالا چه جنگ نرم و چه جنگ سخت، این امر الهی است. (حوزه)
 

گزارش وزارت اطلاعات درباره من یا مغرضانه است یا غیرکارشناسی!

داریوش قنبری: گزارش های وزرات اطلاعات درباره او یا مغرضانه است یا افرادی که آنجا نشسته اند، کارشناس نیستند. این رفتار باعث ورود افراد دلسوز و توانمند به مجلس می شود! در تهران خیلی از چهره‌های همفکر دولت هم توسط هیات اجرایی رد شده‌اند تا شائبه سیاسی‌کاری بیش از پیش طرح شود. با این نوع رفتار اصلاح‌طلبان شناسنامه‌دار را بدون هیچ سند و مدرکی و فقط بر اساس گزارش‌های غیررسمی و غیرموثق رد کرده‌اند تا ذهنیت «خروج انتخابات از دایره ضابطه‌مندی» پررنگ شود که معلوم است چنین رویکردی چقدر می‌تواند خسارت به بار بیاورد. این نوع رفتار چون از ورود نیروهای توانمند و دلسوز به عرصه جلوگیری می‌کند، به نوعی ظلم به نیروهای اسلامی است. از طرف دیگر به یک شکل غیرقانونی حقوق مسلم سیاسی و اجتماعی افراد را سلب و بدون حکم دادگاه نیروهای درون نظام را از حضور در انتخابات محروم می‌کنند. این رویکرد باعث می‌شود میزان مشارکت جامعه پایین بیاید و به پیکره انتخابات ضربه مهلکی وارد شود. گزارشی که وزارت اطلاعات مشخصاً در مورد خودِ بنده داده است غیردقیق و غیرمستند است. سوالم این است که آیا حمایت از کاندیدای مورد تایید نظام و تایید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان خطا یا گناه است؟ اگر نیست، باید گفت عده‌ای درون وزارت اطلاعات یا مغرضانه گزارش داده‌اند یا کارشناس نیستند و نمی‌توانند تشخیص صحیحی بدهند. (جهان نیوز)
 

آمریکا همان آمریکا و ترامپ همان ترامپ است.

علیرضا زاکانی عضو شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی: آمریکا همان آمریکا و ترامپ همان ترامپ است. چرا چنین وضعیتی داریم؟ مردم امروز در سختی به سر می برند. نمی توان گفت این جنگ و سختی مربوط به دوره جنگ است. اگر شرایط جنگ است اساسا ما آرایش جنگی نگرفته‌ایم و رییس جمهور ما اصلا رییس جمهور شرایط جنگ نیست. چرا وقتی سیل می آید ایشان به جنوب کشور و کیش می رود؟ و آلودگی هم اوج می‌گیرد رییس جمهور ما به  شمال نقل مکان می‌کند؟ امروز سالروز ۹ دی است. ۹ دی تجلی اراده خدا است که از آستین ملت ایران خارج شد. باید دید ما چه نسبتی با این فتنه و فتنه‌گری‌ها داریم؟ و چه نقشی می توانیم در جلوگیری از فتنه ها ایفا کنیم؟ دشمن تلاشش را معطوف به مقابله با انقلاب کرد و اولین گام را با ضد انقلاب برداشت و تلاشی را از طریق ضد انقلاب علیه جمهوریت و اسلامیت نظام شکل داد و بنا داشد که ظرفیت کشور را معطوف به خود کند و همراه با جنگ بیرونی انقلاب را به زیر بکشد. فتنه ۸۸ محصول انقلابیون پشیمان بود . آقای رییس جمهور اعلام می کند که ما توانستیم ظرفیت مقاومتی مردم بالا ببریم بله ظرفیت مقاومتی را بالا بردید، اما قرار نیست فشار بیشتری را بر گرده مردم سوار کنیدرییس جمهوری که برای سخنرانی کردن باید برایش کولر بگذارند تا بتواند سخنرانی کند از بالا بردن ظرفیت مقاومتی مردم سخن می‌گوید. (جهان نیوز)
 

اتصال بزرگ‌راهی تبریز به ارمنستان

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی: با وجود مشکلات مالی اقدامات زیادی در زیرساخت حمل‌ونقل کشور انجام شده که توجه به این استان بر اساس‌ ظرفیت‌ها افزایش یافته است. در کل کشور نزدیک به یک‌هزار و 160 کیلومتر آزادراه در دست اجرا داریم.  کل بزرگراه‌ها 17 هزار کیلومتر است که 40 درصد آن در دست اجراست و سالانه 1200 کیلومتر بهره‌برداری می‌شود. اتوبان تبریز ــ اهر تا بهار سال آینده تمام می‌شود، از پروژه سراب تا اردبیل، سال آینده تا سراب 4خطه خواهد شد و اتوبان‌های ورزقان ــ ارمنستان و شبستر ــ خوی هم در دست اجراست که در مجموع، در تمام محورهای مراکز جمعیتی این استان زیرساخت حمل‌ونقل بهبود یافته و شدت کار افزایش یافته و قابل قیاس با گذشته نیست. اگر تبریز را به مرز ارمنستان وصل کنیم، ارمنستان هم بزرگراهی می‌سازد که به کریدور بین‌المللی تبدیل می‌شود. (تسنیم)
 

اختلاف 25درصدی حقوق کارمندان با نرخ تورّم در سال 99

محمود بهمنی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 99 مجلس شورای اسلامی: نمایندگان وابسته به جریان‌های مختلف سیاسی کشور و فراکسیون‌های متعدد باید نگاه به بودجه از زاویه سیاسی را کنار گذاشته و نظرات کارشناسی و علمی را مدنظر خود قرار دهند تا بتوانیم عیب و ایرادات و مشکلات بودجه سال آتی را برطرف کنیم. اگر درآمدهای دولت در سال آینده حاصل نشود مشکلات عدیده خواهیم داشت. دولت اعلام کرده است که بنا دارد در سال 99 بیش از 75 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی داشته باشد که اگر تحقق پیدا نکند مشکل پیدا خواهیم کرد. در حال حاضر بیش از 40 درصد تورم در کشور داریم که قطعاً سال آینده رقم بیش از این خواهد شد در حالی که دولت اعلام کرده که حقوق‌ها را 15 درصد افزایش خواهد داد که قدرت خرید مردم را می‌کاهد و بر همین اساس معیشت مردم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. باید دولت و مجلس برای سال آینده در جهت حمایت و پشتیبانی معیشتی از مردم و اقدامات جایگزین مشکلات فعلی برنامه‌هایی را در نظر بگیرد تا بتوانیم مشکلات عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. دولت و مجلس باید کشش جامعه از افزایش مالیات را در نظر بگیرند؛ آیا واحدهای تولیدی کشش لازم را برای این حجم از دریافت مالیات دارند؟ قوای مقننه و مجریه باید در لایحه بودجه سال 99 کشش جامعه پیرامون اوراق مشارکت یا اوراق خزانه را در نظر بگیرند ضمن اینکه آیا اصلاً خریداری وجود دارد؟ آیا سود در نظر گرفته برای این موضوع جذاب است؟ آیا کسی حاضر است در شرایط فعلی که تورم 42 درصد است، اوراق مشارکت را با سود 20 درصد خریداری کند؟ (فارس)
 

اضافه‌کار و کارانه پرستاران عقب افتاده است

محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری:  مشکل فعلی این است که اضافه‌کار و کارانه پرستاران عقب افتاده است و وزیر بهداشت هم نسبت به وجود اشکالات در نظام پرداخت فعلی اشاره داشته و تاکید کردند که باید خدمت، مسئولیت و درآمد هر گروه را مستقل کنیموی با بیان اینکه در سال 80 به ازای هر تخت 0.2 نیروی پرستار دانشگاهی داشته‌ایم، گفت: اکنون این میزان به حدود 0.9 رسیده است، در نتیجه در آینده با توجه به اینکه جامعه ما به سمت سالمندی پیش می‌رود ما خیلی نگران افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پرستاری نیستیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا 10 سال دیگر نیز ظرفیت جذب پرستار در بخش‌های دولتی، خصوصی و هومکرها را داریم. در فرایند جزئیات اجرای طرح ارائه خدمات مراقبتی توسط پرستار در منزل برای چند بیماری مزمن، بیمار دارای بیماری مزمن به پزشک مراجعه می‌کند و پزشک به او پیشنهاد ارائه خدمات مراقبتی در منزل را می‌دهد به این شکل که توضیح می‌دهد خدماتی که در بیمارستان نیاز دارد می‌تواند در منزل دریافت کند. به عبارتی امکان پیشنهاد برای پزشک و امکان انتخاب دریافت خدمات برای بیمار در منزل و خدمات در منزل نیز بر اساس تعرفه پرستاری و نه تعرفه پزشکی محاسبه می‌شود (فارس)
 

حمایت آشکار کاخ سفید از داعش؟!

‌حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل: در اوج بحران داعش در عراق، آمریکا در جریان مستندات دقیق ارتباط ژنرال‌هایش با سران داعش در موصل قرار گرفت که پاسخ قانع کننده‌ای نداشت. اکنون آمریکا با نقض تمامیت ارضی و استقلال عراق، آشکارا پایگاه فعال ضد تروریسم را بمباران می‌کند، نتیجه یکی است: حمایت آشکار کاخ سفید از داعش؟! (فارس)
 

همکاری با FATF وضعیت معیشتی مردم را بدتر می‌کند

یاسر برخورداری استاد دانشگاه: پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی یا  FATF مبحثی کاملا فنی، کارشناسی است و نمی‌توانیم در مباحثی که با منافع ملی‌مان مرتبط است از تکنیک‌هایی که بیشتر در انتخابات جواب می‌دهد، مانند دوگانه‌سازی و دو قطبی سازی استفاده کرده و فضا را صفر و صدی کنیم. روزنامه‌های اصلاح طلب می‌گویند اگر این اتفاق بیفتد مردم وارد دالان وحشت می‌شوند، در حالی که نباید به مردم اطلاعات نادرست دهیم. کل کشورهای عضو FATF سی و هفت کشور هستند و باقی کشورها با آن همکاری می کنند. در حال حاضر FATF چیزی به عنوان لیست سیاه ندارد؛ بنابراین آن چیزی که در میان مردم و در رسانه‌های ژورنالیستی و مطبوعاتی که عمق کارشناسی ندارند، مطرح می شود درست نیست. اینکه مردم را بترسانیم و بگوییم اگر با FATF همکاری کنیم همه مشکلات‌مان حل می شود، خلاف واقع است. از آن طرف اگر بگوییم در صورت نپیوستن به FATF وضعیت ما بسیار سیاه می شود، این هم درست نیست.  ما در برجام از عقل و خرد جمعی استفاده نکردیم و با یک شتاب زدگی ورود کردیم و به مردم یک سری وعده‌ها داده شد و در نهایت دیدیم در نظام بین‌الملل نمی‌شود صرفا به تصمیم‌های شفاهی اکتفا کرد. واقعیت این است در نظام بین‌الملل همه کشورها به دنبال منافع ملی خودشان هستند. ملت ما این را به عنوان تجربه عملی تلخ داشته است و باید اجازه دهیم یک کار کارشناسی انجام دهد. (فارس)

قوا:


رزمایش ایران، روسیه و چین غربی‌ها را عصبانی کرده است

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور: با اشاره به برگزاری رزمایش ایران، روسیه و چین در آب‌های دریای عمان، اظهار داشت، این مانور دنیای تاراج‌گر را خیلی عصبانی کرده و خیلی ناراحت هستند که چه طور شد که قدرت‌های بزرگ چین روسیه و ایران در کنار هم نیروهای دریایی‌شان در کنار ارتش و سپاه قرار گرفتند. این مانور برای کشورهای کوچک منطقه که برخی از آنها در برابر آمریکا متواضع هستند قابل تحمل نبود و برای آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها قابل تحمل نبود. این که میلیون‌ها نفر از مردم ما به خیابان‌ها می‌آیند و از نظامشان پشتیبانی می‌کنند، معلوم است که آنها را عصبانی می‌کند، اما مردم ما راه درست را انتخاب کردند حکومت از آن مردم است، از آن رای مردم است. آنچه مهم است این که به آینده امیدوار باشیم هر کسی به این امید لطمه بزنند به ملت بزرگ ایران، به کشور ایران به مردم و انقلاب ما خیانت کرده است چرا مردم را مایوس می کنید چرا مردم را نگران می‌کنید؛ چرا مردم باید آینده سیاه و تاریک ببینند.
 
ما امروز در سخت‌ترین شرایط هستیم. من دارم به شما اعلام می کنم من فردی هستم که چه در جنگ چه بعد از جنگ، چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب  بوده‌ام و همه فراز و نشیب ها را دیدم و در هر مقطعی یک نوع مسئولیت داشتم، اما هیچ دورانی مثل این سال‌ها نبوده است که همه به ما فشار بیاورند اما در این میان ما مسیرمان را ادامه می‌دهیم. علی‌رغم همه فشارها ۲۰ درصد حقوق کارمندها را امسال بالا برده‌ایم و در سال آینده ۱۵ درصد بالا می‌بریم علی‌رغم همه مشکلات و فشارها مسیر را درست حرکت می‌کنیم. هر استانی من رفتم در ماه های اخیر، ۱۵ هزار میلیارد، ۲۰ هزار میلیارد طرح افتتاح کردیم آن‌هم در ۲۴ ساعت؛ کدام کشور در اطراف ما اینگونه است. ما در دولت یازدهم و دوازدهم تا به امروز ۳۵ سد افتتاح کردیم و باز هم افتتاح خواهیم کرد. آیا این افتخار برای ملت ایران نیست؟ چرا مردم را ناامید می کنیم؟ ( فارس)
 

ایجاد اشتغال جدید سیاست دولت نیست

عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی وزارت کار:  ساختار کشور به لحاظ «حکمرانی» متمرکز است. بیزینس بخش خصوصی باید راه بیفتد اما ما آن را به قانون ارجاع می‌دهیم و این ساده‌ترین شکل برخورد با مساله است و اگر قرار است کاری حل نشود، پس چرا جلسات گرفته می‌شود. نگاه سنتی قدیمی با ظاهر تئوری که در کشور شکل گرفت منجر به این شد که برای درآمد بالا کارخانه بزرگ بزنیم؛ در خوزستان بیکاری فارغ التحصیلان بیشتر از کم‌سوادان است که با راه‌اندازی کارخانه مشکل حل نمی‌شود، پتروشیمی داریم اما نتوانستیم مساله مردم را حل کند؛ اما می‌توان بر روی حوزه آبزیان کار کرد، چرا که به این صورت هم افراد تحصیل کرده و حتی بی‌سواد شاغل می‌شوند.
 
نیاز به هماهنگی دولت با بخش خصوصی است که باید برای آن جلسات داخلی برگزار و در راستای رفع موانع هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود، ما به هر کسی که کاریابی می‌کند، مجوز می‌دهیم؛ باید از این حالت که مردم منتظر بمانند تا مجوز داده شود، بیرون بیابیم و در بحث ناکارآمدی سیستم، اساساً باید قواعد بازی را در حوزه اشتغال و بیمه تغییر دهیم، موضع ما همین است. برای بحث آبزیان باید اول مسائل را اولویت‌بندی کنیم و در همین جا توافقات لازم انجام شود و دیگر آنکه اندازه حرکتی که می‌توانیم انجام دهیم را در موردش صحبت کنیم و اگر بتوانیم چند گام اساسی را برداریم، به لحاظ اشتغال می‌تواند اتفاقات خوبی بیفتد. پیشنهادهای مان آن است که در بحث رونق نبودن کاسبی، دولت می‌تواند برای رونق آن سرمایه‌گذاری کند و اگر چنین شود و توان چانه زنی بخش خصوصی بیشتر شود موضوع سرمایه‌گذاری برای دولت می‌ارزد؛ لذا برای انجام این کار باید موضوع خلع ید برای یک فصل کاری عقب بیفتد و فرصت برای اثبات به ما داده شود و اینکه دستگاه‌ها گره کاری را کمتر کنند، با انجام این کار به طور حتم به نتیجه می رسیم و باید در پس گرفتن مجوزها و پرداخت بدهی‌ها بخش خصوصی فرصت ایجاد کنیم.
 

حفظ برجام با همین وضع فعلی هم به نفع کشور است

علی مطهری نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات گفت: برای خروج از برجام شورای عالی نظارت بر اجرای برجام باید تصمیم بگیرد، اما به نظر من تا آنجا که ممکن است ما باید بکوشیم که برجام از بین نرود. حفظ برجام با همین وضع فعلی هم به نفع کشور است، مگر اینکه طرف‌های مقابل به طور کامل از برجام خارج شوند که در این صورت خود به خود منتفی خواهد شد. آمریکا و اسرائیل نگران بقای برجام هستند؛ چرا که با برجام از سال 2020 تحریم خرید و فروش سلاح برای ایران لغو می‌شود و همین طور محدودیت غنی‌سازی اورانیوم از سال 2025  از بین خواهد رفت. (خانه ملت)
 

انحصار در واردات چادر قیمت را افزایش می‌دهد

حمید گرمایی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی: در صورت وجود انحصار، سوءاستفاده های بسیاری در این زمینه رخ می دهد به گونه ای که واردکنندگان قیمت چادر را به میزان دلخواه افزایش می دهند. هرچند یکی از مشکلات واحدهای تولیدی کمبود مواد اولیه است اما باید به این نکته نیز توجه شود از آنجایی که واردات پارچه چادر، منعی ندارد قطعا می‌توان مواد اولیه و نخ مودرنیاز تولید چادر را نیز به راحتی از کشورهایی مانند هند، چین و ترکیه وارد کرد. می‌توان با واردات تکنولوژی های به روز، نیاز داخل را رفع کرد. علیرغم اینکه تولید چادر در کشور به واردات نخ نیاز دارد اما تولید آن در کشور می تواند ارزش افزوده‌ی بسیاری ایجاد کند که تحقق این امر به توجه بیشتری نیاز دارد. ( خانه ملت)
 

صنعتی سازی ساختمان موجب کاهش هزینه در زمان ساخت و کاهش اتلاف انرژی می شود

سید حسین افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس: در شرایط کنونی توجه چندانی به مسئله صنعتی سازی ساختمان صورت نمی گیرد و این مسئله موجب شده که هزینه ساخت یک خانه بسیار بالا تمام شود. خوشبختانه در شرایط کنونی کشور دارای شرکت های بسیار قدرتمند و متخصص در عرصه تولید ساختمان است، اما متأسفانه تاکنون از این ظرفیت های به خوبی استفاده نشده است. دولت و وزارت راه و شهرسازی همواره به دنبال ارائه حمایت های کلان بوده اند؛ این در حالی است که کلید بهبود وضعیت تولید مسکن در کشور، حمایت از شرکت های دارای اهلیت برای تولید صنعتی مسکن است.در سال های گذشته برای اجرای پروژه های کلان از جمله پروژه مسکن مهر شرکت های پیمانکاری انتخاب شدند، اما متأسفانه در حین اجرای پروژه، برخی از این شرکت ها نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند؛ از این رو بررسی سوابق شرکت ها و انتخاب شرکت های دارای اهلیت اهمیت بسیاری دارد.صنعتی سازی ساختمان موجب کاهش هزینه در زمان ساخت و کاهش اتلاف انرژی می شود، البته همواره صنعتی سازی به معنای انبوه سازی نیست، بلکه با اتکا بر شرکت های صنعتی می توان ساختمان هایی ایمن و با الگوی مصرف مناسب تولید کرد.
 

دودِ ارزانی سیگار و قلیان به چشم مردم می رود

حیدر علی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی: در تمامی کشورهای پیشرفته مالیات کلانی به دخانیات با هدف کاهش مصرف و اخذ درآمد برای درمان بیماران قربانی عوارض دخانیات، تعلق می‌گیرد. در کشور استرالیا قیمت ساندویچ معمولی حدود 12 دلار و قیمت یک پاکت سیگار حدود 25 دلار است و افراد برای تهیه سیگار باید دو برابر پول ناهار خود را هزینه کنند از این رو افزایش قیمت سیگار در کاهش مصرف آن بسیار موثر است. افزایش مالیات بر دخانیات باعث کاهش استطاعت مالی افراد شده و به مرور زمان به کاهش مصرف منتهی می‌شود. اگر قلیان در قهوه‌خانه‌ها با افزایش مالیات 50 هزار تومان شود، کمتری کسی می‌تواند از آن استفاده کند. با افزایش مالیات بر سیگار استطاعت مالی برای خرید دخانیات کاهش پیدا کرده و درآمد حاصل از آن نیز صرف حوزه سلامت و آموزش جامعه می‌شود. در این صورت عرضه قلیان برای قلیان‌سراها صرفه اقتصادی نداشته و به ناچار روش‌های بهتر و سلامت محوری را جایگزین می‌کنند.  برای جلوگیری از ضرر صنعت دخانیات کشور مالیات بر سیگار باید از خریدار گرفته شود. از طرفی برای حمایت از این صنعت باید مالیات سیگارهای وارداتی را دو برابر سیگارهای داخلی تعیین کنیم تا به صنعت دخانیات کشور هم لطمه‌ای وارد نشود. بنابراین اجرای این روش می‌تواند در جهت کاهش مصرف دخانیان در جامعه موثر و مفید باشد. ( خانه ملت)
 

دولت برای تسویه بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی باید عزم جدی داشته باشد

علیرضا محجوب نماینده مجلس شورای  اسلامی: سال گذشته پیشنهاد تهاتر بدهی‌ها را مطرح کردیم اما دولتمردان پای کار نیامدند. دولتمردان نه تنها بدهی‌های خود را به سازمان تامین اجتماعی نمی‌دهند، بلکه تهاتر هم نمی کنند. دولت برای تسویه بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی هیچ راه حلی را در بودجه سال ۹۹ در نظر نگرفته است. البته ما اقدامات خودمان را در بودجه سال ۹۹ اعمال خواهیم کرد اما دولت هم باید عزمی برای پرداخت بدهی  ها داشته باشد. ( خانه ملت)
 

شبنم نعمت‌زاده به ۲۰ سال حبس محکوم شد

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه: امر مبارزه با مفساد اقتصادی در قوه قضائیه جزو اولویت‌های ماست و شاید برخی رویدادهای اخیر، تلاش و زحمات همکاران ما را در دادگاه‌های مبارزه با مفساد اقتصادی در سایه قرار داد. به زودی بر تعداد شعب دادگاه‌های رسیدگی‌کننده به مفاسد اقتصادی افزوده می‌شود. در همین ایام نیز حدفاصل نشست قبلی و فعلی، آرای بسیار خوبی صادر شد. از جمله رای پرونده شبنم نعمت‌زاده و احمدرضا لشگری پور و موسسه تحت مدیریت آنها از ناحیه دادگاه ویژه مبارزه با مفساد اقتصادی صارد شد. شبنم نعمت‌زاده و احمدرضا لشگری‌پور به جرم مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال درنظام توزیع مایحتاج عمومی، هر کدام به تحمل 20 سال حبس تعزیری به علاوه 74 ضربه شلاق تعزیری و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی محکوم شدند. همچنین شبنم نعمت‌زاده شخصا به رد مال معادل 45 میلیارد ریال و متضامناً به رد 36 میلیارد ریال در حق استراژن دارو، 177 میلیارد ریال در حق داروسازی اسوه، 175 میلیارد ریال در حق داروسازی جابراین حیان، 5 میلیارد ریال در حق ایران سرنگ، 26 میلیارد ریال در حق رامافارمین، 137 میلیارد ریال در حق زهراوی، 462 میلیارد و 726 میلیون ریال در حق شرکت داروسازی فارای، 37 میلیارد ریال در حق شرکت لابراتورهای ازک، 168 میلیارد ریال در حق شرکت دراوسازی پارس دارو، 56 میلیارد در حق کاسپین تامین، 27 میلیارد ریال در حق داروسازی ریحانه اصفهان، 22 نیلیارد ریال در حق فارما شیمی و همچنین شرکت داروسازی رسا به عنوان شخص حقوقی به پرداخت 3 هزار و 700 میلیارد و 296 میلیون و 759 هزار و 198 ریال به عنوان جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده است.
 
بین الملل:
 

آمریکایی‌ها، فرزندان عراقی را که با داعش مقابله کرده‌اند، وابسته به ایران می‌دانند

محمد محیی سخنگوی گردانهای حزب‌الله عراق: آمریکا زمانی که بخواهد گروه یا مجموعه‌ای عراقی را هدف قرار دهد آن را به ایران نسبت می‌دهد. آمریکا زمانی که عراق را در سال ۲۰۰۳ اشغال کرد، یک کشور را اشغال کرد و اکنون نیز حق ملت عراق است که با این اشغالگری با مقاومتی که واشنگتن آن را ایرانی توصیف می‌کند، مقابله کند. آمریکایی‌ها، فرزندان عراقی را که با داعش مقابله کرده‌اند، وابسته به ایران می‌دانند. توافقنامه‌های راهبردی امضاء شده میان بغداد و واشنگتن، به آمریکا اجازه نمی‌دهد که پایگاه‌های نظامی دایمی در عراق احداث کند یا برای تجاوز به خاک کشورهای دیگری از خاک عراق استفاده کند. همچنین این توافقنامه‌ها به آمریکا اجازه نداده که گروه‌های حاضر در خاک عراق را هدف قرار دهند.در حالی که در 29 دسامبر جاری، این اتفاق در شهرستان القائم در استان الانبار روی داد. آمریکا تلاش دارد که این امر را القاء کند که به دستور و اجازه دولت عراق در خاک این کشور حضور دارد. اما واشنگتن با توسل به نیروی نظامی خود، حضورش در عراق را تحمیل کرده و به دنبال اهداف و منافع سیاسی خود است. واشنگتن پس از آنکه از قدرت الحشد الشعبی آگاه شد، طرحی تحت عنوان «آینده عراق» در مرحله پساداعش ترسیم کرد که مهمترین بند آن، مقابله با نفوذ و قدرت ایران و الحشد الشعبی بود. (فارس)
 

ایران همیشه مقاومت کرده است

الکسیس باندریج وگا سفیر کوبا در ایران:  روابط سیاسی بین دو کشور ایران و کوبا  روابط خوبی است ما نقاط مشترک زیادی با هم داریم. هر دو کشور علیه امپریالیسم در حال فعالیت هستیم و در این زمینه کار می‌کنیم، در بخشهای مختلف مواضع مشترکی داریم از حقوق بشر گرفته تا در سازمان ملل. درباره مسائل داخلی و بین‌المللی، بیانیه‌های زیادی را علیه تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده صادر کرده‌ایم. هر دو کشور نقاط مشترک زیادی داریم همچنین در بخش‌هایی که کشورهای غربی علیه ما خبرها را جبهه‌دهی می‌کنند سعی کردیم مقابله کنیم و چندجانبه‌گرایی را رعایت کنیم و با سوء استفاده از سیاست و یکجانبه‌گرایی مخالفت می‌کنیم .درباره همکاری‌های تجاری، اقتصادی، بازرگانی و همکاری‌ها هم بخواهیم صحبت کنیم، متأسفانه با وجود تلاش‌های  فراوان نتوانستیم آن‌طور که می‌خواستیم به سطح مورد نظر برسیم. تلاش‌های خیلی خوبی داشتیم با هم کار کردیم ولی یک‌سری مشکلاتی پیش آمد مثلاً از سال 2016 یک‌سری پرداخت‌هایی بود که از طرف کوبا به تعویق افتاد که این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرد.فیدل به ما یاد داد برای ایران ارزش قائل شویم و یکی از مسیرهایی که الآن در حال حاضر سعی می‌کنیم ادامه بدهیم با هر دولتی که هستیم این‌که بتوانیم راه آقای فیدل کاسترو را ادامه بدهیم و به همان سمت حرکت کنیم. آقای فیدل کاسترو گفتند که مردم ایران مردمی هستند که تمدن و فرهنگ هزاران‌ساله دارند. مردمی که مقابل متجاوزان از خود دفاع خواهند کرد، و از خواسته‌های خود کوتاه نخواهند آمد و رئیس جمهور ایران و همچنین رهبران مذهبی‌شان پیرو راه آیت‌الله روح‌الله خمینی کسی که سپاه پاسداران و ارتش مدرن را ایجاد کرد، همچنان مقاومت خواهند کرد. ایران همیشه مقاومت کرده و از زمان انقلابش گرفته تا دوره کنونی که برسیم یعنی زمانی که ایالات متحده از برجام خارج شد این مردم و کشور سیستم مقاومتی را داشته‌اند و با افتخار آن را دنبال می‌کنند. (تسنیم)
 

جنگ یمن جنایت است

صادق المهدی رئیس حزب الامه سودان : جنگ  یمن یک جنایت است و باید هرچه سریع‌تر پایان یابد و حضور نظامیان سودانی در این جنگ جنایت دیگری است، لذا ارتش سودان باید نیروهای خود را از جنگ یمن خارج کند. مشارکت سودان در جنگ یمن هیچ منطقی ندارد. نظامیان سودانی نباید به جزء دفاع از کشور وارد هیچ جنگی شوند. سودان باید در اختلافات منطقه ای نقش میانجیگر را ایفا کند . همانطور که در سال 1967 موفق شد به اختلافات مصر و عربستان پایان دهد. سودان می‌تواند همین نقش را در خصوص طرف‌های درگیر در جنگ یمن انجام دهد به شرط اینکه نظامیان خود را از این جنگ خارج کند. پیامدها و نتایج زیانبار جنگ یمن گریبانگیر انسان‌های زیادی می‌شود و آنان بهای این جنگ را می‌پردازند. سودان باید به نقش گذشته خود بازگردد و به عنوان میانجیگر در پایان دادن به اختلافات عمل کند و خارطوم توانایی انجام چنین کاری را دارد. (تسنیم)
انتهای پیام/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.