بسته خبری 7 دی ماه

گزیده اخبار ایران و جهان
شنبه، 7 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدحسین خاتمی
موارد بیشتر برای شما
بسته خبری 7 دی ماه

پیشنهاد الیاس نادران به دولت

الیاس نادران(استاد اقتصاد دانشگاه تهران): ما به دولت پیشنهاد کرده‌ایم که اگر فقط یک میلیارد دلار از حجم قاچاق کالا را مدیریت کند و برای سرمایه‌گذاری ایجاد اشتغال رسمی برای صد هزار کولبر خرج کند به فرض اینکه برای هر شغل صد میلیون تومان هم نیاز باشد مشکل کولبری رفع می‌شود.  متاسفانه کولبران از یک در هزار اقتصاد کولبری هم سهم نمی‌برند آنها باید شغل آبرومند داشته باشند و زندگی بی‌خطری تجربه کنند. وقتی نرخ بیکاری مرتب بالا می‌رود کولبر چه کار کند. (فارس)
 

جمهوری اسلامی ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در کشورهای منطقه است

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل: جمهوری اسلامی ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در کشورهای منطقه است و در برابر ظلم، توطئه ها، تجاوز و نقشه های شوم دشمنان برای تضعیف و تجزیه کشورهای منطقه در کنار یکدیگر  ایستادگی و مقاومت خواهد کرد.
این که رئیس جمهور آمریکا به صراحت اعلام می کند که به دلیل استفاده از نفت در سوریه حضور داریم اقدام نامشروع، دزدی آشکار و در تضاد با قوانین بین المللی است و اموال هر کشور به‌ همان ملت تعلق دارد و این مواضع نشاندهنده توطئه چینی و اقدامات شوم دشمنان برای کشورهای اسلامی منطقه است و باید در برابر این تجاوزات آشکار و سرقت اموال ملت مظلوم منطقه ایستادگی کرد.(فارس)
 

بیش از ۲۲۰۰ واحد مسکونی آماده تحویل به خسارت‌دیدگان سیل است

محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور : ۲ هزار و ۲۲۵ واحد مسکونی در کشور آماده تحویل به خانواده‌های خسارت‌دیده ناشی از سیل در ابتدای سال جاری است .دولت نمی‌تواند نسبت به خسارتی که بخش زیادی از مردم کشور دیده‌اند بی‌تفاوت باشد، بنابراین مصوبه‌ای برای پرداخت تسهیلات بلاعوض به خسارت‌دیدگان تصویب کرد و در حال حاضر بخشی از این تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

سیاست‌های دولت روحانی باعث شد کشور 15 سال از نظر شاخص رفاه اجتماعی به عقب برگردد

صادق خلیلیان وزیر اسبق جهاد کشاورزی: تا قبل از انقلاب از نظر شاخص های توسعه ای در رده کشورهای با سطح متوسط به سمت ضعیف بودیم. اما شاخص توسعه انسانی ایرانیان در دوره بعد از انقلاب بالا رفت که البته یک رده بالاتر از این هم وجود دارد که آنهم قابل دستیابی و متعلق به کشورهای خیلی پیشرفته است. از نظر شاخص رفاه اجتماعی که تلفیق درآمد سرانه و ضریب توزیع درآمد در جامعه است نیز بعد از انقلاب ترقی کردیم که اوج آنرا در سال 90 مشاهده کردیم که بهترین سال اقتصاد ایران در چند دهه اخیر است. شاخص رفاه جامعه از حدود 54 در قبل از انقلاب به حدود 81 در سال 1390 افزایش یافت اما با ضعف عملکرد اصلاح طلبان که دولت روحانی را نیز در اختیار دارند این شاخص به حدود 63 در سال 97 کاهش یافت که حداقل 21 درصد تنزل درجه را نشان می دهد. در حقیقت سیاست‌های ارتجاعی دولت روحانی باعث شد کشور 15 سال از نظر شاخص رفاه اجتماعی به عقب برگردد و ثمرات تلاش های انجام شده در دولت قبل را بر باد داد. (تسنیم)
 

10 هزار هکتار زمین برای طرح ملی مسکن تامین شد

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان: 20 هزار ثبت‌نام در بافت‌های فرسوده انجام شده که مجموع ثبت‌نام‌ها در مرحله اول طرح ملی مسکن حدود 260 هزار بوده است. 100 درصد زمین مورد نیاز برای 240 هزار ثبت‌نام، تأمین شده است. در مجموع برای این تعداد واحد مسکونی حدود 10 هزار هکتار زمین نیاز است که تأمین شده است. کمیته‌ای با عنوان "تأمین زمین" تشکیل شد که این کمیته با مشارکت دستگاه‌های متولی در شهرهایی که تقاضا بالا بوده و زمین نداریم، به‌دنبال تأمین زمین هستند. این تأمین زمین یا با تغییر کاربری، یا الحاق محدوده یا خرید خواهد بود و تلاش می‌کنیم تا قبل از پایان سال با تأمین زمین مرحله دوم ثبت‌نام را انجام دهیم. (تسنیم)
 

سیاست‌های جدید ضد تورمی بانک مرکزی اعلام شد

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی:  این روزها،با استناد به لایحه بودجه 99، فضای تبلیغاتی مملو از مطالب و شایعات درمورد بانکها ، روند تورم ، نرخ ارز ... می باشد. این فضاسازی ها، بطورمرتب و روزانه امنیت روانی اقتصاد کشور را نشانه گرفته است. فارغ از اهداف گویندگان اینگونه مطالب، واقعیت این است که در اوج تحریم و فشار حداکثری و علیرغم تأثیرمقطعی اصلاح قیمت بنزین برشاخص تورم، بانک مرکزی تدابیر لازم را برای تداوم کنترل و مهار تورم انجام داده است. برای سال آینده، ازجمله مهمترین برنامه ها، مجوزهایی است که در لایحه بودجه 99 آمده است و به این ترتیب خرید و فروش اوراق خزانه نقش کلیدی در کنترل نقدینگی و سیاست پولی پیدا کرده است. در این راستا، بانک مرکزی، ضمن استمرار مدیریت موفق اضافه برداشت بانکها، با بکارگیری عملیات بازار باز، تلاش خواهد کرد تا نرخ سود بازار بین بانکی را به گونه ای مدیریت نماید که نرخ تورم درمدار کاهشی مورد نظر قرار بگیرد. بانکها باید، خود را با شرایط جدید سیاست پولی تطبیق داده و ترازنامه خودشان را نیز بر مبنای آن سامان بدهند. اثرات این برنامه ها، خود را در کنترل تورم و رونق بخش غیر نفتی نشان خواهد داد .مردم عزیز اطمینان داشته باشند که علیرغم همه سختی های این‌روزهای اقتصاد کشور و ناملایمات یکماه اخیر ، بانک مرکزی، اقدامات ثبات ساز خود را با قدرت ادامه خواهد داد و هدف اصلی،که همان کنترل و کاهش نرخ تورم و تقویت رشد اقتصادی است، به یاری خدا و یاری مردم تحقق می یابد. (تسنیم)
 

طرح شفافیت مالی نامزدها، انتخابات پاک‌تری نسبت به قبل رقم می‌زند

پروانه مافی، عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور: طرح دوفوریتی شفافیت مالی نامزد‌های انتخاباتی طرح خوبی است و با آن می‌توانیم انتخابات پاک‌تری نسبت به گذشته در زمینه نامزد‌ها و مخارج و پول‌هایی که در این راه هزینه می‌شود داشته باشیم. بحث شفافیت مالی و هزینه‌کرد نامزد‌های انتخاباتی در مجموعه طرح جامع انتخابات آمده بود، ولی از آنجا که بخش استانی شدن انتخابات به تایید شورای نگهبان نرسید و رد شد، طبق قانون طرح یا لایحه را نمی‌توانستیم به صورت ناقص مطرح کنیم؛ بنابراین طرح دوفوریتی مزبور را به طور جداگانه در دستور کار قرار دادیم. (رویداد۲۴)
 

مسئولین به جای توسل به باد و باران در موضوع آلودگی هوا قانون هوای پاک را اجرا کنند

سید راضی نوری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس: مسئولین امر در شرایط فعلی می‌گویند که دعای توسل بخوانیم تا باد یا باران بیاید. متوسل شدن باد و باران برای دولت، قانون شده است. بازگشت به قانون هوای پاک می‌تواند راهگشا باشد. قانون هوای پاک الزاماتی را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت به همراه می‌آورد. مثلا این قانون برای نوع بنزین مصرفی برنامه دارد. همچنین مواردی مانند تعیین تکلیف خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده در این قانون مشاهده می‌شود. قانون هوای پاک، یک قانون جامع است. اگر دولت در راستای اجرای این قانون گام بردارد، مشکلات اصلی جوی کشور را حل می‌کند. این قانون هم برای شرایط اضطراری و هم غیر اضطراری راهگشاست. قانون هوای پاک، سازمان حفاظت از محیط زیست را هم به رعایت مواردی ملزم کرده است. نکته اینجاست که آلاینده‌های یک منطقه جغرافیایی با گذشت زمان تغییر می‌کند؛ بنابراین این قوانین نیازمند بازنگری حداقل ۱۰ ساله است. ما باید متناسب با شرایط جغرافیایی و جوی خودمان قانون بنویسیم. (رویداد۲۴ )
 

رزمایش مشترک دریایی حاکی از مخالفت چین و روسیه با تک‌روی آمریکا در منطقه است

جلال میرزایی عضو فراکسیون امید: برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه نشان می‌دهد که این دو قدرت بزرگ نیز همانند ایران، نمی‌خواهند رفتار و تک‌روی آمریکا در منطقه ادامه پیدا کند. آمریکایی‌ها علیرغم شعارشان مبنی بر اینکه قصد دارند از مسائل منطقه کنار بکشند و از خاورمیانه خارج شوند، در یکسال اخیر بخصوص بعد از خروج آن‌ها از برجام، حضور خود را در منطقه بیشتر کرده‌اند. آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد ائتلاف دریایی در منطقه بودند که جهت‌گیری این ائتلاف علیه جمهوری اسلامی ایران است.اینکه روسیه و چین در چنین شرایطی، رزمایش مشترکی را با ایران برگزار کرده‌اند، نشانه خوبی است. برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه نشان می‌دهد که این دو قدرت بزرگ نیز، همانند ایران نمی‌خواهند رفتار و تک‌روی آمریکا در منطقه ادامه پیدا کند. رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه یک پیام برای ائتلاف آمریکا در خلیج فارس است تا حد خود را بدانند زیرا چین و روسیه از مواضع ایران حمایت می‌کنند. (خانه ملت)
 

فرایند تامین منابع و هزینه‌کرد برای تبلیغات انتخابات شفاف می‌شود

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی: به نظر می‌رسد دست شورای نگهبان و دستگاه‌ها با این طرح برای نظارت بر منابع مالی انتخابات نامزدها باز می‌‌شود. در این طرح منابع مالی نامزدها و نحوه عملکرد آن تعریف و احصاء شده است. شورای نگهبان و وزارت کشور باید کمیته بررسی منابع مالی تبلیغات را تشکیل دهند و این در حوزه اختیارات مجلس نیست، ما دستگاه‌های مربوطه را موظف به تشکیل کمیته بررسی منابع مالی تبلیغات کردیم. بر اساس این طرح کاندیدای انتخابات باید محل تامین منابع مالی، میزان منابع و محل هزینه‌کرد منابع تبلیغات را شفاف کنند. هیات نظارت بر اساس این اطلاعات بر فرایند انتخابات نظارت می‌کند. متاسفانه برخی از نامزدها پول نقد برای تبلیغات توزیع می‌کنند که در این طرح توزیع پول نقد نیز ممنوع شده است. سقفی برای منابع مالی تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس تعیین نشده است اما فرایند تامین منابع و هزینه‌کرد آن برای تبلیغات که به بحرانی تبدیل شده است با این طرح شفاف می‌شود. به نظر این طرح تا یک ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود و قابل اجرا در انتخابات دور یازدهم مجلس خواهد بود.
 

بررسی چگونگی تحقق درآمد‌ها و هزینه‌های بودجه

آقای هادی قوامی، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹:  کمیته ویژه این کمیسیون از فردا (یکشنبه) نشست خود را با حضور اعضا برای بررسی چگونگی درآمد‌های مشخص شده در بودجه ۹۹ برگزار می‌کند و نتیجه آن را روز دوشنبه به کمیسیون تلفیق ارایه خواهد داد. اعضای کمیته بررسی منابع درآمدی و هزینه‌های بودجه سال آینده را، نمایندگانی از کمیسیون‌های تلفیق، سازمان برنامه و بودجه، مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات تشکیل می‌دهند.در جلساتی که در این کمیسیون تاکنون تشکیل شده، تبصره یک لایحه بودجه ۹۹ از حیث درآمد‌ها مورد بررسی قرار گرفته و براساس مصوبات کمیسیون تلفیق در قالب لایحه بودجه سال آینده کشور مقرر شد، ۴۸ هزار میلیارد تومان از طریق فروش نفت و میعانات گازی در سال آینده تامین شود و همچنین در صورت تحقق نیافتن این منابع، دولت مجاز است از حساب ذخیره ارزی، کسری ناشی از تحقق نیافتن درآمد‌های نفت را تامین کند .کمیسیون تلفیق در بخش بررسی درآمد‌های بودجه ۹۹ مصوب کرده است که در سال آینده طلبکاران دولت تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان از طریق فروش نفت در بورس انرژی و یا قیمت‌های منطقه‌ای از طریق اشخاص حقیقی مطالبات خود را تامین کنند. یکی از بحث‌هایی که در این کمیسیون در آخرین جلسه‌ای که روز چهارشنبه تشکیل شد، صورت گرفت، موضوع تخصیص اعتبار برای سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس در سال آینده بود که در این زمینه قرار شد در جلسه روز دوشنبه هفته جاری رای گیری و تصمیم گیری نهایی صورت گیرد.(خبرگزاری صدا و سیما)
 

رشد اقتصادی کشور نیازمند استقرار امنیت پایدار در کشور است

امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: سرمایه‌گذاری و تحول و رشد اقتصادی کشور نیازمند استقرار امنیت پایدار در کشور است. محور اصلی امنیت، نیروهای مسلح جان برکف، با انگیزه، مومن، بصیر و ایثارگری است که کشور را در قبال تهدیدات دشمنان قسم خورده حفاظت و حراست می‌کنند و امروز به برکت هدایت‌های حکیمانه فرمانده معظم کل قوا امام خامنه‌ای «مدظله العالی» ایران اسلامی دارای نیروهای مسلح مقتدر، انقلابی، مجرب و آموزش دیده‌ای است که در دنیا بی‌نظیر است .بسیار مفتخریم که در مجموعه وزارت دفاع با بهره‌مندی از خیل عظیم متخصصین، دانشمندان، محققین و پژوهشگران مومن و انقلابی، خادم و خدمتگزار نیروهای مسلح آماده و پا در رکاب هستیم که تولید کننده امنیت، اقتدار و قدرت بازدارندگی ملی هستند و وزارت دفاع به عنوان پشتیبان و حامی رزمندگان موظف است با تعامل با دولت و مجلس شورای اسلامی به گونه‌ای سعی و تلاش کند تا نیروهای مسلح‌ کمترین دغدغه را نسبت به معیشت، آسایش و منزلت خود داشته باشند. جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که از اولین روزهای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه و به خصوص در حوزه‌های دفاعی و نظامی قرار گرفت ولیکن امروز نیروهای مسلح و صنعت دفاعی به چنان توانایی و قابلیتی در حوزه خودکفایی دست یافته‌اند که می‌توانند نیازهای عرصه رزم را مطابق با نوع تهدیدات پیش‌رو طراحی، تولید و بکارگیری کنند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.