بسته خبری 11 دی ماه 1398

برگزیده اخبار ایران و جهان
چهارشنبه، 11 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بسته خبری 11 دی ماه 1398

رهبر انقلاب حمله آمریکا به الحشدالشعبی عراق را به‌شدت محکوم کردند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی:  ملاحظه کنید آمریکایی‌ها در عراق و سوریه چه می کنند. انتقام داعش را از حشدالشعبی دارند میگیرند. حشدالشعبی چون داعش را ـ که اینها ساخته و پرداخته کرده بودند ـ زمین‌گیر و ازاله کرد، حالا دارند انتقام میگیرند. بنده و دولت و ملت ایران بشدت این خباثت آمریکا را محکوم میکنیم. حالا نکته‌ی قابل توجه این است که وقتی از این حوادث برای آمریکایی‌ها پیش می‌آید ملاحظه می کنید در بغداد و سراسر عراق هیجان ضدآمریکایی چقدر است باز آن جناب توییت کرده که ما این را از چشم ایران می‌بینیم و پاسخ ایران را خواهیم داد. اوّلاً غلط می کنید؛ ثانیاً منطقی باشید، که نیستید. مردم کشورهای این منطقه از آمریکا متنفرند. شما آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان جنایت کردید و آدم کشتید. مردم عراق و سوریه و افعانستان از آمریکایی‌ها متنفرند و این تنفر یک جایی بیرون میزند. لازمه‌ی حرکت سیاسی و امنیتی که آمریکا در منطقه میکند، همین نفرت است. جمهوری اسلامی اگر تصمیم بگیرد با کشوری معارضه و مبارزه کند، صریح این کار را می کند. ما به منافع و مصالح کشور و ملتمان پایبندیم؛ به عزت و پیشرفت و عظمت ملت ایران بشدت پایبندیم و هر کس اینها را تهدید کند، بدون هیچ ملاحظه‌ای با او روبه‌رو میشویم و ضربه‌ی خود را وارد میکنیم.
 
اخبار داخلی:
 

باید نظارت لازم را بر تولید صنایع و خودروسازی وجود داشته باشد

زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران: موضوع آلودگی هوا یک مطالبه بین‌المللی در سطح شهرهای بزرگ دنیاست و در ایران نیز جزو دغدغه های اصلی و اولویت دار شهروندان است. آلودگی هوا باید از چند وجه دیده شود چرا که این موضوع به یک دستگاه یا نهاد مربوط نمی‌شود و دستگاه‌های مختلف در آن نقش دارند. یکی از گروههای مؤثر در این مسئله مردم هستند که باید نقشی برایشان تعریف شود درحالی که متأسفانه در بسیاری از موارد این نقش نادیده گرفته می‌شود. گروه‌های مؤثر دیگر نیز مسئولان هستند که شامل مسئولان دولتی و نهادهای عمومی مانند شهرداری‌ها می‌شوند. یکی از نقش‌های مردم مطالبه‌گری است؛ مردم حق دارند از هوای سالم استفاده کنند و زمانی که سلامت هوا به مخاطره می‌افتد باید هوای سالم را مطالبه کنند تا از این طریق مسئولان موظف به پاسخگویی و اقدام موثر شوند.  نکته دوم به استفاده مردم از وسایلی است که منجر به آلودگی هوا و انتشار آلاینده‌ها منجر می‌شود؛ یکی از این منابع انتشار آلودگی، خودروها اعم از خودروی سنگین، سبک و فرسوده است. یکی دیگر از منابع تولیدکننده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون سایش لاستیک و آسفالت و لنت ترمز است بنابراین هرچه تردد کمتر باشد میزان سایش کمتر است و در نتیجه آلودگی کمتری تولید می‌شود بنابراین مردم باید تلاش کنند از وسیله نقلیه شخصی استفاده کمتری داشته باشند و به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی بروند. وزارت صمت به عنوان دستگاه حاکمیتی باید نظارت لازم را بر تولید صنایع و خودروسازی داشته باشد و سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید بر استاندارد بودن محصول تولید شده نظارت کند. (تسنیم)
 

تأکید رهبر انقلاب برحل مشکلات با استفاده از توان داخلی است

سردار سرلشکر حسین سلامی: بنا بر فرموده قرآن، زوج‌ها نفس واحده هستند و گوهر خلقت آن‌ها یکی است. فلسفه ازدواج آرامش و سکینت است حاصل ازدواج هم باید آرامش باشد. این جوانان عزیز باید بدانند که زندگی، سختی دارد و چیزی که می‌تواند سختی‌ها را به شیرینی تبدیل کند، صبر، تحمل و دوست داشتن است. اگر دست به دست یکدیگر بدهیم مشکلات بسیار کوچک‌تر از توان ما برای حل آن‌ها است. در یک جامعه همه با هم زندگی می‌کنیم، امت واحده هستیم،  ایران یک خانواده بزرگ است، هیچ‌کس غیر از خود ما حلال مشکلات ما نیست. نه کشورهایی که ابراز دوستی می‌کنند و نه دشمنان برای ما کاری نمی‌کنند و کلید حل مشکلات به دست خودمان است. ما اینجا مامور و فرستاده رهبر عزیزمان هستیم که در اینجا حضور پیدا کرده‌ایم. بارها شاهد بوده‌ام که رهبر انقلاب چقدر برای آسایش و رفاه مردم دغدغه دارند و به ما تاکید و توصیه کرده‌اند که همه امکانات و توان خود را برای رسیدگی به مردم به ویژه محرومان، به کار بگیریم. (فارس)
 

انتخابات شورای عالی استان‌ها ابطال شد

علیرضا احمدی عضو شورای عالی استان‌ها: با نامه ای که از سوی وزارت کشور به شورای عالی استانها ارسال شده است انتخابات اخیر هیأت رئیسه شورای عالی استانها که الویری به عنوان رئیس انتخاب شد ابطال و مجدداً باید انتخابات هیأت رئیسه با نظارت وزارت کشور برگزار شود. (فارس)
 

چگونه می توان به مقام کشف واقع رسید؟

حضرت آیت الله سبحانی: یکی از راه های کشف واقع، صفا و پاکی نفس است و این صفا می تواند بسیاری از چیزها را نشان دهد که انسان با چشم خود نمی بیند و با گوش خود نمی شنود. یکی از ابزار شناخت به غیر از حواس پنجگانه و عقل، مرحله کشف است که اگر دست از گناه و رذائل بکشیم، می توانیم به این مرحله رسیده و حالت وارستگی را در خود حس می کنیم. انسان اگر بتواند به مرحله کشف برسد، می تواند گاهی تصویرهایی را ببیند و چیزهایی را بشنود که دیگران نمی بینند و نمی شنوند؛ به شرطی که در این موضوع با دیگران سخن نگوید. عارف واقعی با تهجد شبانه و پرهیز از گناه، صفایی پیدا کرده و بسیاری از نادیدنی ها را مشاهده خواهد کرد. این شخص گاهی ممکن است صداهای برزخی را بشنود و تمام اینها بستگی به صفا و پاکی نفس و خیرخواهی برای مردم مهم دارد و برای رسیدن به این مقام باید تهجدهای نیمه شب داشت. ( حوزه)
 

آیت الله العظمی محقق داماد در تقوا، زهد، تواضع و ... نیز سرآمد بودند

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی: ما به قم آمدیم و در درس آیت الله العظمی محقق داماد شرکت کردیم و انصافا تمام توصیه هایی که استاد به ما کرده بودند، در آیت الله العظمی محقق داماد جمع بود و دارای مزایای زیادی بودند. آیت الله العظمی محقق داماد از سطح علمی بالایی برخوردار بوده و در تقوا، زهد، تواضع و ... نیز سرآمد بودند. ایشان بیان مشکلی داشتند؛ اما نخبه پرور بودند و افراد بسیار مهمی از جمله آیت الله ابراهیم امینی و ... در درس ایشان شرکت می کردند. تشویق به نوشتن، یکی از توصیه هایی بود که این استاد والامقام همیشه به ما داشتند و می گفتند نوشته های خود را برای من بیاورید و ببینم و مطالعه می کردند و اشکالات را می نوشتند. وقتی آیت الله العظمی بروجردی به قم آمدند، ایشان به همراه شاگردان خود به درس این مرجع بزرگوار رفته و با تواضع بالایی که داشتند، روبروی این استاد زانو می زدند و اینطور نبود که در کناری بنشینند و ما هم در کنار ایشان، در درس آیت الله العظمی بروجردی شرکت می کردیم. طلاب و فضلا نباید اساتید خود را فراموش کنند؛ بلکه باید برای آنان دعا کرده و در زمان حیات، نزد آنان بروند.
 
قوا:

آمریکایی ها امروز از شرایط خود عقب نشینی کرده و خواستار مذاکره بدون پیش شرط با ایران هستند

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور : با مقاومت و  ایستادگی ملت و تلاش های انجام شده از سوی مسئولان کشور، امروز از شرایط سخت عبور کرده ایم و شرایط به مراتب بهتر از سال گذشته است. باوجود این تحریمها و فشارهای بی سابقه، روند توسعه و پیشرفت کشور و افتتاح پروژه های زیر ساختی و عمرانی در جای جای کشور ادامه دارد و با حضور رئیس جمهور نمونه هایی از این پروژه ها در استان اردبیل افتتاح خواهد شد.
با بیان اینکه تحریم آمریکایی ها برغم ایجاد شرایط سخت برای دولت و ملت، برکات و مزایای زیادی هم برای ما داشته است، گفت: تحریم ثابت کرد که صنعت ایران می تواند روی پای خود باشد و امروز نیازهای کشور به دست تولید کنندگان ، جوانان توانمند و شرکت های دانش بنیان در داخل کشور تامین می شود. تمام تلاش دولت این است که در این شرایط سخت روند توسعه کشور متوقف نشود و پروژه های زیر ساختی عملیاتی شود برای همین منظور بانک ها و بنگاه های اقتصادی برای حمایت از تولید و فعال شدن بخش خصوصی در راه توسعه کشور بسیج شده اند. با مقاومت و ایستادگی مردم، امروز آمریکا، رژیم صهیونیستی و اذنابشان در منطقه به این نتتیجه رسیده اند که تحریم اهداف آنها را محقق نمی کند و مسیر توسعه و پیشرفت ایران برغم تحریم و فشارهای حداکثری ادامه دارد. آمریکایی ها امروز از شرایط خود عقب نشینی کرده و خواستار مذاکره بدون پیش شرط با ایران هستند اما جمهوری اسلامی تاکید دارد که برای مذاکره آنها باید اول به تعهدات خود عمل کنند. ( جهان نیوز)
 

تصویب میزان انتشار اوراق مالی در سال آتی؛ شهرداری‌ها مجاز به انتشار ۸هزار میلیارد تومان اوراق شدند

علی اصغر یوسف نژاد نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹:  در این نشست تبصره 5 لایحه بودجه سال 99 درباره انتشار اوراق مالی مورد بررسی قرار گرفت که براساس آن شرکت‌های دولتی می‌توانند تا سقف شصت و پنج هزار میلیارد ریال به عبارتی 66 هزار و 500 میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی را برای اجرای طرح های دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست محیطی خود، با تضمین و بازپرداخت اصل و سود، منتشر کنند. همچنین به دولت اجازه داده می شود برای تامین مالی تا مبلغ پانصد و پنجاه هزار میلیارد ریال این قانون، اوراق مالی اسلامی منتشر کند. براساس بند ج تبصره 5 لایحه بودجه سال 98 اوراق فروش نرفته برای مطالبات معوق در سقف اعتبار مربوطه، با تایید رئیس دستگاه اجرائی، ذی حساب و سازمان برنامه و بودجه کل کشور قابل واگذاری است. شهرداری های کشور و سازمان های وابسته به آنها با تایید وزارت کشور تا سقف 8 هزار میلیارد تومان اوراق اسلامی ریالی با تضمین خود و بازپرداخت اصل و سود آن منتشر کنند. بیمه مرکزی مجاز به انتشار یک هزار میلیارد ریال اوراق بهادار شد بیمه مرکزی و موسسات بیمه بازرگانی به منظور پوشش های بیمه ای اجازه دارند یک هزار میلیارد ریال اوراق بهادار و بیمه ای منتشر کنند. (خانه ملت)
 

ستاد حقوق بشر

محمدجواد لاریجانی دبیر سابق ستاد حقوق بشر : ایده تشکیل ستاد حقوق بشر در اواخر دوره آیت الله یزدی مطرح شد و در دوره مرحوم آیت الله شاهرودی به شکل قانونی درآمد. پس از آن ستاد حقوق بشر فراقوه‌ای شد و رئیس قوه قضاییه ریاست آن را بر عهده گرفت. بازوان ستاد حقوق بشر نیروی انتظامی، وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات هستند. ستاد حقوق بشر نقش ساماندهی، سازماندهی، پیگیری و نظارت را برعهده دارد. حرف ما در حقوق بشر، حرف حساب است و نباید از بیان آن خسته شویم. اگر در جوامع بین‌المللی علیه ما صحبتی مطرح شود، باید به آن پاسخ دهیم و این موضوعات مختلفی را در برمی گیرد. این پاسخ‌ها جنبه بین‌المللی دارند. ما نباید در هیچ موضوعی درباره اسلام صرف نظر کنیم. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران فرمودند که ما انقلاب کردیم تا اسلام را اجرا کنیم و احکام باید اجرایی شود. سازمان ملل غاصبانه عمل می‌کند شما باید حرفتان را محکم بزنید. به تعبیر آیت‌الله خامنه‌ای، باید آتش به اختیار باشیم و باید کار‌ها را داهیانه پیش ببریم. مقام معظم رهبری ۳۰ سال این روند را به پیش برده است. بنده نیز برای انتصاب ایشان رایزنی کردم ،آقای باقری پرکار و تازه نفس است و باید فرصت دهیم این نسل مدیریت را به دست بگیرند و در این راه تمام تلاش خود را برای کمک به ایشان خواهیم کرد. (میزان)
 

تحت عنوان دفاع از حقوق بشر، استفاده ابزاری می‌کنند

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: دکتر جواد لاریجانی بیش از سه دهه با قوه قضاییه همکاری دارند و از زمان تاسیس ستاد حقوق بشر دبیر این ستاد بوده و هم مسئولیت اصلی را عهده دار بودند. دکتر باقری نیز در وزارت امور خارجه و بسیاری از اموری که به نحوی از انحا مربوط به این حوزه می‌شود، آشنا بوده و تجربه کافی و وافی دارند. دکتر لاریجانی با عنایت به مسئولیت‌های مختلفی که داشته و دارد، اصرار داشت که با توجه به برخی مسئولیت‌ها شاید نتواند آن مقداری که لازم است، در این مقطع از زمان هم در امور بین المل و هم در ستاد حقوق بشر انجام وظیفه کند و وقت بگذارد و خودش متقاضی بود که شخصی به جای وی مشغول شود و از جمله کسانی که معرفی کرد، دکتر باقری بود. از دکتر جواد لاریجانی به دلیل همکاری در طول سالیان متمادی با قوه قضاییه و در سمت دبیر و عضو ستاد حقوق بشر  که در حد وسع و امکانات و مجموعه مقدوارت و شرایط حقیقا خدمات بسیار خوبی را در این زمینه ارائه دادند، تشکر می‌کنم.  از دکتر باقری نیز به دلیل پذیرش این مسئولیت تشکر می‌کنم و قطعا با انرژی و تعهد و مسئولیتی که دارند نقاط قوتی که وجود داشته را ارتقا می‌بخشد و زمینه‌های بهتری که باید انجام شود را دنبال خواهد کرد. موضوع مهم در اسلام، انسان و حقوق انسان است.
حقوق بشر دستاویزی برای نظام سلطه شده است اگر نهادی به نام حقوق بشر و مسائلی که در طول دهه‌های مختلف مطرح است، وجود نداشت ما به عنوان اسلام ناب وظیفه داشتیم که حقوق انسان را به دنیا بفهمانیم و تبیین و تبلیغ کنیم. تحت عنوان دفاع از حقوق بشر، استفاده ابزاری می‌کنند و با اقداماتشان، حقوق نه یک انسان، نه مردم یک کشور، بلکه حقوق میلیارد‌ها انسان را به خطر می‌اندازند و از رشد و کمال انسان و آزاد اندیشی جلوگیری می‌کنند. (میزان)
 

وام ازدواج ۵۰ میلیونی؛ مشوقی برای تشکیل خانواده

علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: علی مطهری ضمن دفاع از مصوبه کمیسیون فرهنگی مجلس مبنی بر افزایش وام ازدواج از 30 میلیون به 50 میلیون تومان و تمدید زمان بازپرداخت آن از 5 سال به 7 سال، اظهار کرد: این مصوبه موجب ایجاد امید در بین جوانان برای امر ازدواج می‌شود. با توجه به تورم موجود در اقتصاد کشور، افزایش نرخ وام ازدواج برای جوانان یک ضرورت به شمار میآید. منابع این مصوبه مجلس از محل وجوه سپرده‌ و جاری بانک‌ها تأمین می‌شود، لذا هزینه‌ای به دولت تحمیل نمی‌شود. به هرحال مشوقی برای ازدواج به موقع جوانان است که مورد تأکید اسلام است. ( خانه ملت)
 
دفاعی:

حمله به خاک عراق، عواقب خطرناکی برای آمریکا دارد

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی:  حمله به نیروهای نظامی یک کشور مستقل اقدامی جنگی و شرورانه بوده که پیامدهای خطرناکی برای متجاوزین در بر خواهد داشت. در شرایطی که نیروهای نظامی عراق در حال مبارزه با بازمانده های گروه های تروریستی مورد حمایت رژیم صهیونیستی و آمریکا و تثبیت امنیت و آرامش در این کشور می باشند، حمله به مقرهای اصلی مبارزه با تروریسم مفهومی جز حمایت و پشتیبانی از گروه های تروریستی ندارد. ذوالنور در ادامه با بیان اینکه این حمله بار دیگر ثابت کرد نیروهای آمریکایی عامل اصل ناآرامی، تشنج و گسترش تروریسم در منطقه و جهان می باشند تاکید کرد تا زمانی که این نیروها در منطقه حضور دارند ملت ها روی آرامش و ثبات را نخواهند دید. ( خانه ملت)

ارتش نسبت به تهدیدات هوشیار است

امیر سرلشکر «سیدعبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش :  امروز به‌ برکت نظام جمهوری اسلامی ایران و رهبری فرماندهی معظم کل قوا، روح معنویت و شجاعت در بین کارکنان ارتش موج می‌زند و بخش مهمی از معنویت و بصیرت ارتش مرهون تلاش‌های خالصانه سازمان عقیدتی سیاسی است. سال‌ها به دنبال این بودیم که کارکنان ما چند مهارته باشند و یگان‌های ما بتوانند چندین ماموریت را انجام دهند و در برابر دشمنان، منظم و نامنظم حمله و دفاع کنند که امروز به آن رسیده‌ایم و یگان‌های ارتش نسبت به تهدیدات آتی کاملاً آگاه و هوشیار هستند. با تلاش فرماندهان و پشتکار کارکنان خلاق و جوان، امروز نیروی زمینی به پیشرفت‌های خوبی دست یافته که به عنوان مثال در شیراز نیز یگان‌های ما از بهترین یگان‌های ارتش هستند. این تیپ یکی از یگان‌های موفق ما در طول دوران دفاع مقدس بوده و در اکثر عملیات‌ها به ویژه عملیات فتح‌المبین نقش برجسته‌ای ایفا کرده است. در کنار نیروی زمینی ارتش نیروی هوایی ارتش همواره از آسمان کشور محافظت می‌کند و پدافند هوایی در بالاترین ارتفاعات به مأموریت خود ادامه می‌دهد و همچنین نیروی دریایی در آب‌های آزاد از جمله در باب المندب گشت دریایی خود را با قدرت انجام می‌دهد. رزمایش مرکب دریایی ایران، چین و روسیه حاکی از توانمتدی و اقتدار ایران اسلامی است و یک بار دیگر اقتدار جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان کشید. استقرار یگان‌های زمینی ارتش در مرز‌های غرب و شمال شرق کشور در کنار سایر مرزداران با بهره‌مندی از تجهیزات مدرن و پیشرفته به خوبی انجام می‌شود و اخیراً مرزداران ما توانسته‌اند محموله‌ای از سلاح و تجهیزات که دشمن می‌خواست برای آشوب‌های اخیر استفاده کند کشف و ضبط کنند. (دفاع پرس)
 
بین الملل:

ائتلاف راست‌گرای نتانیاهو فرو پاشیده است

«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی و رئیس حزب اسرائیل بیتُنا : ائتلاف احزاب راست‌گرا به رهبری حزب لیکود به ریاست «بنیامین نتانیاهو» از هم پاشیده و دیگر وجود ندارد. شنیده‌ام که حداقل برخی از ارتدوکس‌های افراطی از ائتلاف نتانیاهو جدا شده‌اند. این ائتلاف دیگر وجود ندارد و فرو پاشیده است. این سیاستمدار صهیونیست با رد نتایج نظرسنجی‌هایی که این روزها در فلسطین اشغالی درباره انتخابات برگزار می‌شود، توضیح داد: «خیلی مطمئن نیستم که نتایج انتخابات مانند چیزی که امروز در نظرسنجی‌ها شاهد هستیم، باشد. اتفاقات بسیاری هست که نمی‌توانیم حدس بزنیم. کارزار انتخاباتی بسیار فشرده خواهد بود و هیجانات کوتاه و زودگذر را نیز نمی‌توان پیش‌بینی کرد (فارس)
 

فشار به مجمع تشخیص برای تصویب لوایح 2 قلو، خلاف مصلحت کشور است

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی: مخالفان FATF دلایل کارشناسی متقنی دارند. اینکه بخواهیم با شانتاژ، مجمع تشخیص را تحت فشار بگذاریم که لوایح به تصویب برسد، قطعا خلاف مصلحت کشور است. باید تصمیم گیری‌ها در این باره بر مبنای علمی و تخصصی و همچنین بر اساس تجربه و عبرتی که در سال‌های گذشته داشتیم، صورت گیرد. اجازه دهید مجمع تشخیص مصلحت به عنوان یکی از ارکان نظام این لوایح را (بدون فشار) بررسی کند. وی با طرح این سوال که چند درصد مشکلات به تحریم‌ها باز می‌گردد و چند درصد به بی تدبیری‌های 6 ساله؟ نباید شعار داد بلکه باید تامین منافع ملی در کنار امنیت ملی هدف همه باشد و باید از هر حرکتی ضد منافع ملی اجتناب کرد. برای بهبود شرایط صادرات حتی به تعداد انگشتان یک دست هم لایحه به مجلس نیاورده‌اند. مسائل راهبردی که بر امنیت عمومی کشور استوار است را نمی‌شود با شعارهای پوپولیستی حل کرد بلکه باید بر اساس واقعیت‌ها، منافع ملی، تضمین عملی، کار کارشناسی و علمی و بر اساس تجارب گذشته و عبرت‌های پیشین تصمیم‌گیری کرد ( فارس)


آمریکا در عمل بگوید راهش اشتباه بوده است

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور:  مردم واقعاً این‌ها را نمی‌خواهند، مردم به ما رای دادند و ما را در یک مسئولیت نشاندند و از ما تلاش و کار و ثمره رای‌شان را می خواهند، مردم وقتی از این رایشان خوشحال و راضی می‌شوند که ببینند همه مسئولین در تلاش هستند و خودشان هم در رقابت و تلاش آیند. ما در یک شرایط راحتی نیستیم، ما در شرایط سختی هستیم. دیروز در سخنرانی خود اعلام کردم، اگر این توطئه آمریکا و دشمنان ما نسبت به ملت ما نبود، درآمد نفت ما پارسال و امسال ۱۰۰ میلیارد دلار بیشتر از آنچه که امروز داریم به دست می‌آوریم، بود.  ۱۰۰ میلیارد دلار خیلی پول است، خیلی طرح‌ها می‌توان با آن اجرا کرد. علاوه بر این در این یکی دوسال می‌توانستیم ۱۰۰ میلیارد اعتبار بگیریم. حدود 60 میلیارد دلار آماده وارد شدن به کشور بود اما یک توطئه علیه ما طراحی شد به خاطر اینکه ما را بشکند و عظمت و ابهت ما را بشکنند، تا ما در برابر آنها خاضع و تسلیم شویم این کار در برابر ملت ایران شدنی نیست. آنها باید از این کار غلطی که آغاز کردند برگردند، هر وقت آنها از نقطه‌ای که این توطئه را آغاز کردند برگردند ما آماده هستیم. می‌گویند آماده مذاکره هستیم؛ اهلاً و سهلاً ما هم آماده مذاکره هستیم. به شرطی که به نقطه اول برگردیم و آنچه شکستید را اعلام کنید و بگویید «ما اشتباه کردیم» اگر هم به زبان نمی‌گویید در عمل بگویید «راه ما (آمریکا) اشتباه بوده» ما هم آماده هستیم با شما حرف بزنیم، اگر حرفی دارید بشنویم، و ما هم اگر سخنی داریم شما باید بشنوید. شما ملت برتر از ملت ایران نیستید، شما حکومت برتر از حکومت ایران نیستید شما هم یک حکومت و ملتی هستید البته ما به ملت شما احترام می کنیم و شدیداً نسبت به حکومت شما اعتراض داریم و شما را نسبت به کارهایی که کردید محکوم می‌کنیم اما در عین حال اعلام می‌کنیم راه بازگشت وجود دارد.
 

باید سعی کنیم با ظرفیت اقتصاد ملی برای مقابله با شرایط تحریم را بالا ببریم.

احمد شیرزاد: بخش قابل توجهی از درآمد کشور از نفت تامین می‌شود و خوشبختانه اکنون تراز تجاری صادرات و واردات ایران خوب است و مجموعا واردات ما به اندازه صادرات غیرنفتی‌مان است و این موضوع به آن معناست که اقتصاد در یک حالت تعادل به سر می‌برد. در شرایط تحریم و مشکل کشور در فروش نفت، ممکن است دچار نرخ برابری ارز در همین نرخ بالایی که قرار دارد باقی بماند. اما در واقع اگر دولت از این فرصت استفاده کند و پس از گذراندن تنش‌ها بعد از افزایش نرخ ارز اجازه دهد ارز قیمت واقعی خود را داشته باشد و با درآمد‌های نفتی سعی نکند قیمت ارز را پایین نگاه دارد، ما می‌توانیم به خوبی صادرات داشته باشیم و با درآمد حاصل از آن تامین ارز داشته باشیم. تا آنجایی که ما بتوانیم کشور را از قبل درآمد‌های صادراتی و مالیاتی اداره کنیم و دولت نیز بتواند درآمد‌های خود را کاهش دهد راه زیادی را در پیش داریم، اما در شرایط فعلی طبیعتا باید در دو جبهه تلاش کرد و به نوعی مسئله تحریم‌ها را از بُعد سیاسی حل و فصل کرد و اگر توانایی این را داریم، بتوانیم مشتری‌های جایگزین برای نفت‌مان پیدا کنیم. در شرایط فعلی و با توجه به تحریم‌ها این اقدام بسیار سختی است، اما به هر حال برای حل این مسئله تا جایی که منافع ملی و پرستیژ کشور برهم نخورد، باید چاره‌ای اندیشید. علاوه بر ایجاد فضای گفتگو و مذاکره با آمریکا که دور از ذهن هم نیست، باید سعی کنیم با ظرفیت اقتصاد ملی برای مقابله با شرایط تحریم را بالا ببریم. به معنای دیگر ما بتوانیم به گونه‌ای عمل کنیم که با همین امکاناتی که در اختیار داریم و بدون اتکا به درآمد‌های نفتی، بتوانیم کشور را اداره کنیم. در واقع مسئله اصلی ممکن است با بهبود با کشور‌های همسایه تغییر نکند، اما بدون شک بی تاثیر نیست و از برخی از تحریکات پیشگیری می‌کند، اما مسئله اصلی کماکان ایالات متحده آمریکا است. طبیعتا گفتگو و رسیدن به یک نتیجه با آمریکا امری شدنی است، اما مستلزم زمان است. اتفاقات و اعتراضات آبان ماه طرف مقابل را بازهم دچار خطای راهبری کرد به طوری که معتقد بودند در چنین شرایطی می‌توانند فشار‌های خود را بر ایران بیشتر کنند. ما در مسیر توافق و همراه کردن غربی‌ها با خودمان بودیم، اما اعتراضات آبان ماه معادلات را برهم زد و کار ما را حداقل یک سال و نیم عقب انداخت. کاری که اکنون باید انجام دهیم این است که سیاست داخلی را به نوعی پیش ببریم که جامعه به تعادل و آرامش برسد و از پیامد‌های اعتراضات آبان ماه فاصله بگیریم. به طور خلاصه یک رفتار عاقلانه از سوی حکومت می‌تواند کشور را از این بحران خارج کند. ( رویداد 24)
 

آتش جنگ  در لیبی شعله ورتر خواهد شد

حسین اکبری سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لیبی:  ترکیه از گذشته‌های دور منافعی در لیبی داشته است و همواره اصرار دارد که این منافع را تامین کند. طی بحرانی که پس از سرنگونی رژیم معمر قذافی در سال 20111 به این سو در لیبی شعله ور شده‌، ترکیه همواره از مجموعه‌ای  حمایت کرده‌ است که در منطقه مصراته حضور دارد.  در جریان درگیری‌های نظامی بین دولت غرب  که در طرابلس مستقر است و دولت شرق که در منطقه البیضاء لیبی حاکمیت دارد، ترکیه و قطر همواره از دولت غرب حمایت می‌کردند. این دولت به یک نحوی دارای گرایش‌های اخوانی است. ناگفته نماند مصراته در غرب لیبی منطقه بسیار مهمی محسوب می‌شود. ترکیه احساس می‌کند، از لحاظ تاریخی نفوذی در این منطقه دارد. آنکارا می‌خواهد نفوذش را در این منطقه همچنان حفظ کند. شما می‌دانید مصراته یک شهر بندری است و نقش قابل توجهی در اقتصاد لیبی دارد. مصراته در شرق دریای مدیترانه واقع شده و این شهر بندری به پایتخت لیبی نزدیک است. در حقیقت، مصراته و طرابلس در یک محور و جناح قرار دارند دولت شرق لیبی در منطقه البیضاء واقع در نزدیکی مصر قرار دارد. این دولت مورد حمایت قاهره، ریاض، مسکو و کشورهای اروپایی مثل فرانسه است.  در مقابل،  آمریکا و انگلیس از دولت غرب حمایت می‌کنند. ایتالیا هم به دلیل اینکه گاز مورد نیازش از طریق طرابلس تامین می‌شود، ضمن آنکه  با دولت غرب لیبی رابطه خوبی دارد، تلاش کرده‌ مناسبات خود را با دولت شرق لیبی حفظ کند چراکه مرز دریایی با این منطقه دارد. به هرحال، با وجود دولت‌های شرق و غرب در لیبی  یک دولت سومی توسط سازمان ملل در این کشور تشکیل شد. این دولت مجبور شد در طرابلس مستقر شود و به تدریج با دولت غرب لیبی توافق کرد تا بتواند امنیت خودش را حفظ کند. دخالت خارجی در لیبی از سوی هر کشوری که باشد، طرف مقابل را تحریک می‌کند تا ورود بیشتری در  لیبی پیدا کند لذا آتش جنگ  در این کشور شعله ورتر خواهد شد. بهترین راه حل  این است که مردم لیبی خودشان بدون حضور هیچ کشور خارجی با یکدیگر توافق کنند. این توافق در فروردین گذشته  در حال انجام بود اما با حمله حفتر به طرابلس ناکام ماند و به نظرمن دست غربی‌ها در کار بود. اگر آنها احساس کنند  لیبی از کنترل شان دارد خارج می‌شود، ترجیح می‌دهند، این کشور در ورطه ناآرامی بیفتد و جنگ در لیبی ادامه پیدا کند. بنابراین،  تنها راه حل بحران لیبی مذاکرات لیبیایی - لیبیایی است. از طریق این مذاکرات  لیبیایی‌ها می‌توانند،  به یک توافقی برسند تا مردم از طریق انتخابات قانون اساسی بتوانند دولت رسمی کشورشان را تاسیس  و آن را اداره کنند. (تسنیم)
 

۶۰ گلوله در بدن پدرم وجود دارد

بدیعه زکزاکی دختر شیخ ابراهیم زکزاکی: وقتی پزشکان پدرم را معاینه کردند از اینکه ایشان با این وضعیت در حال حاضر زنده مانده است، تعجب کرده بودند! پدرم گفته که برای نماز خواندن به طور احتمالی ساعات و اوقات خود را تشخیص می دهم و فقط با آوردن صبحانه و یا نهار می فهمم که چه اوقات از شبانه روز است و نماز چه وقت است. ۶۰ گلوله در بدن پدرم وجود دارد و پزشکان وضعیت شیخ را خیلی جدی و بحرانی می دانند و طبق گفته آنان، بیش از ۴۰ ترکشی که در سر پدرم وجود دارد، که برخی از ترکش ها نزدیک نقاط بسیار حساس است. مادرم هم وضعیت مشابه پدرم را دارد، چرا که در درگیری و یورش ارتش نیجریه، به ایشان گلوله اصابت کرده و وضعیت وخیمی و در حد فوت قرار دارد. (حوزه)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.