بسته خبری 9 دی ماه 1398

گزیده اخبار روز ایران و جهان
دوشنبه، 9 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بسته خبری 9 دی ماه 1398
اخبار داخلی:
 

امیدواریم شفا و آزادی کامل نصیب شیخ زکزاکی شود

حضرت آیت الله جوادی آملی:  امیدواریم شفا و آزادی کامل نصیب شیخ زکزاکی شود و دست ظالمان از شریعت اسلام کوتاه شود. کار وقتی برای رضای خدا باشد هم سهل و هم ماندنی است، خیلی کمتر از این رنج اگر برای دیگران پیش می آمد، تاب نمی آوردند، اما شهادت شش فرزند برای شیخ زکزاکی قابل تحمل بود، چرا که کار ایشان برای خدا بوده و این سختی ها برایشان آسان شد. خداوند فرمود اگر هر قدر مشکل در دنیا باشد، من دو برابر آسانی می فرستم تا آن را قابل تحمل کنم، ما دو نوع یسر و یک نوع عسر داریم، یعنی هر جا سختی هست، دو برابر آن نیز آسانی وجود دارد. اگر کسی شش قربانی بدهد، چشم بدهد و به زندان برود، قطعا تحمل این سختی ها از عنایات خداوند سبحان است. خیلی از افراد مرده وارد برزخ می شوند، یعنی غافل هستند که کجا وارد شده اند، اما شهدا آگاهانه وارد برزخ می شوند. شهدا با افراد بی تفاوت کاری ندارند، بلکه با راهیان راه خودشان کار دارند، کسانی که راهی راه شهدا هستند، اما هنوز به مقصد نرسیده اند، خداوند به آن ها بشارت می دهد. کسانی که به مقصد رسیده اند واصلین هستند، گروه دیگر کسانی هستند که در مسیر هستند و هنوز به مقصد نرسیده اند، شهدا نیز با این گروه دوم کار دارند، گروه سومی نیز هستند که اصلا حرکتی آغاز نکرده اند، ذات اقدس حضرت اله پاداش شهدا و داغ دیدگان در این راه را عطا می کند. (حوزه)
 

ولایت فقیه یک نعمت الهی است

آیت الله مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره):  در هر جامعه انسانی حوادثی رخ می دهد و برای این حوادث برنامه هایی برگزار می شود که آن حوادث به نسل های آینده یادآوری شود. اسلام عزیز به ما می گوید که در هر کاری هدف والا که فوق تمام اهداف است را در نظر بگیریم و همه ما باید این نظام اسلامی را قدر بدانیم و برای ادامه برکات آن نیز دست نیاز به سوی خدا و اولیای الهی دراز کنیم. برای اینکه ما قدرت خود را به نمایش بگذاریم و به دشمنان بفهمانیم که حاضریم فداکاری در راه آرمان ها انجام دهیم، از این ظرفیت ها باید استفاده کنیم. اینکه ما همواره بگوییم این ما هستیم که در مقابل آمریکا ایستاده ایم و بر خود غره شویم، با آموزه های دینی همخوانی ندارد، باید بدانیم که کار ما تنها و تنها در ید توانای الهی است و در این مسیر حتی به بازوی خود نیز نباید مغرور شویم. خداوند بارها بیان کرده که ما دوستان خود را در مقابل دشمنان پیروز کردیم در حالی که دشمنان به لحاظ تجهیزات وضعیت بهتری داشتند، ما نباید این را از خاطر ببریم. ولایت فقیه یک نعمت الهی است که در فضای مجازی این هدف دنبال می شود که ما را از آن غافل کنند، برخی ها همواره بیان می کنند که برخی از ضعف ها مربوط به دستگاه رهبری است، این درحالی است که وقتی رسول خدا(ص) نیز هدایت جامعه اسلامی را بر عهده گرفتند، مشکلات مادی فراوانی برای مردم به وجود آمد. در حوادثی مانند عاشورا نیز بدترین اتفاقات برای مسلمانان رخ داد، آیا مقصر این اتفاقات رهبری جامعه بود، خداوند متعال همه این سختی ها را زمینه ای برای ظهور امام زمان(عج) قرار داده است. (حوزه)
 

۴۱۹هزار خانوار جدید به فهرست یارانه معیشتی اضافه شدند

مهدی قمصریان سخنگوی سازمان برنامه و بودجه کشور: پس از اصلاح قیمت و سهمیه‌بندی بنزین،‌ منابع حاصل از اجرای این طرح در قالب کمک معیشتی  به‌صورت منظم و ماهیانه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. در این مرحله 419 هزار و 304 خانوار دیگر که درخواست بررسی مجدد آنها از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأیید شده، حمایت معیشتی مرحله اول و دوم را همزمان فرداشب دریافت خواهند کرد. در هر مرحله که خانوارها از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد تأیید قرار بگیرند حمایت معیشتی از مرحله نخست برای آنها محاسبه و واریز خواهد شد. یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی هم مطابق ماه قبل بیستم دی ماه واریز خواهد شد. (تسنیم)
 

اگر فیلترشکن‌ها محدود می‌شد نیازی به بستن اینترنت در دوران آشوب نداشتیم

 جواد جاویدنیا سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی‌کل کشور: مسئولان این کشور باید بدانند هزاران شهید در طول تاریخ جمهوری اسلامی جان خود را فدا کرده‌اند تا امروز، بر صندلی‌های ریاست خود تکیه زده باشند، بنابراین وظیفه بسیار سنگینی بر دوش ما نهاده شده است. عده‌ای بر این باور هستند که با ملی کردن شبکه اطلاعات، تمامی دسترسی‌ها به اینترنت جهانی قطع می‌شود؛ اما هدف از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات این است که در عین حفظ استقلال و پویایی کشور، با دنیا نیز بتوانیم ارتباط و تعامل داشته باشیم. متأسفانه در حال حاضر در شبکه‌های اجتماعی، این بیگانگان هستند که به ما دستور می‌دهند که چه‌کار بکنیم و چه‌کار نکنیم، نمونه آن تحریم‌هایی است که برای تلفن‌های همراه اپل در ایران به وجود آمد و بسیاری از امکانات برای استفاده کنندگان از این برند در داخل ایران مختل شد. امروزه جوانان 15 تا 23 ساله برای به دست آوردن اخبار تنها از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که این شبکه‌ها در دستان بیگانه است و ذهن این جوانان را در افکار و ایده‌های خود غرق می‌کنند. در اوایل انقلاب برخی از جوانان با تشکیل خانه‌های تیمی سعی در به هم ریختن نظم عمومی جامعه داشتند، اتفاقی که مشابه آن را در فضای مجازی شاهد هستیم. اگر مردم اعترافات جوانان دستگیرشده پس از اغتشاشات اخیر را شنیده باشند، متوجه نقش شبکه‌های اجتماعی در پیدایش این حوادث می‌شوند. اگر کنترل‌ها انجام می‌شد، نرم‌افزارهای ایرانی به‌همراه خدمات الکترونیکی به مردم ارائه شده بود و فیلترشکن‌ها محدود می‌شد، اصلاً نیازی به بستن اینترنت در دوران آشوب نداشتیم. تا زمانی که این کنترل‌ها صورت نگیرد، در چنین مواقع حساسی همواره به دوراهی بستن یا عدم‌بستن اینترنت برمی‌خوریم. اگر اینترنت بسته شود مردم می‌گویند "حکومت مخالف فناوری اطلاعات است"، و اگر بسته نشود آشوب‌ها بیشتر می‌شود. بارها دولت اعلام کرده که قصد فیلترینگ هوشمند یا راه‌اندازی اینترنت ملی را دارد اما در عمل هیچ‌کدام اتفاق نمی‌افتد، به‌عوض اعلام می‌کنند که 5000 صفحه اینستاگرامی شناسایی شده که در آن اقدام به خرید و فروش سلاح و مشروبات الکلی می‌شود اما دستگاه قضایی و پلیس اقدامی علیه آن نکردند، باید گفت که‌ آیا قوه قضائیه و پلیس امکان شناسایی این صفحات را داشتند و انجام ندادند؟( تسنیم)
 

الان وارد «جنگ» شده‌ایم

حسن روحانی رئیس‌جمهور گفت: دوران تحریم و فشار نسبت به ملت ایران به سر خواهد آمد، دلیلش این است که بدخواهان و دشمنان ما متوجه شده‌اند که با فشار حداکثری نمی توانند ما را وادار به تسلیم کنند و همه هدف این است که ما سر میز مذاکره برویم که هرچه آنها گفتند قبول کنیم این کار در ایران اسلامی ما نشدنی است و الحمدالله ملت ما در سال ۹۷ و ۹۸ که فشارهای حداکثری بر ما وارد شد، به‌خوبی ایستادگی و مقاومت کردند. البته این ایستادگی و مقاومت یک بخش مربوط به خود مردم می شود که تحمل و صبر آنها بالا برود و پیداست در شرایط عادی و جنگ شرایط متفاوت است. بعضی ها به دولت دوازدهم می‌گویند قول‌هایی که اول دولت دادید چرا عین آن‌ها را انجام ندادید؟ خب ما در شرایط صلح، آن قول‌ها را دادیم بعد وارد جنگ شدیم؛ ما در حال حاضر وارد یک جنگ شدیم؛ جنگ را ما انتخاب نکردیم و ما شروع نکردیم و حتی بهانه هم به آنها نداریم آنها آغاز و شروع کردند به جنگی که قامت استوار این ملت را بشکنند. این حرف حرف منطقی نیست که برخی ها که با دولت خرده فرمایش دارند بگویند در سال ۹۵ در فروردین ۹۶ اینها را گفتید و فروردین ۹۸ لحن فرق کرده است. شرایط جنگ، شرایط خودش را دارد؛ در همه دنیا شرایط جنگ شرایط ویژه خودش را دارد. از سال ۹۷ جنگی را علیه ما آغاز کردند یک جنگ شدید همه جانبه اقتصادی که می‌خواستند جنگ سیاسی و حقوقی هم بشود و همه دنیا را وادار کنند روبروی ما و پشت سر آنها قرار بگیرد که ناموفق بودند. (فارس)
 

تولید مسکن ۳۰ متری به صلاح نیست

محمدرضا رضایی کوچکی رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت:  به نظر من تولید مسکن 30 متری به صلاح نیست، زیرا با تمرکز شهرداری برای تولید این گونه مساکن، عملا وظایف مدیریت شهری برای تولید مسکن و تأمین نیاز مردم در این حوزه به تولید مساکن با متراژ پایین محدود می شود. تولید مسکن 30 متری جوانان را به سمت تجردگرایی هدایت خواهد کرد تولید مسکن 30 متری جوانان را به سمت تجردگرایی هدایت خواهد کرد، زیرا هیچ خانواده ای حتی زوج های جوان حاضر نیستند که در مسکنی با این متراژ زندگی می کنند، بنابر این افراد مجرد متقاضیان اصلی این گونه مساکن خواهند بود. در سال های اخیر بر ضرورت حمایت از فرهنگ ازدواج و ترویج سیاست های جمعیتی و فرزندآوری تأکید شده، اما به نظر می رسد که برنامه شهرداری تهران برای تولید مسکن 30 متری نه تنها مبتنی بر این اصول نبوده، بلکه مغایر با سیاست های مذکور است. به نظر من شهرداری تهران به جای برنامه ریزی برای تولید مسکن 30 متری، باید در راستای تولید مسکن استیجاری اقدام کند، در شرایط کنونی بسیاری از مردم پایتخت، قدرت مالی کافی برای خرید مسکن را ندارند، از این رو مجبور اجاره مسکن هستند، حال شهرداری باید زمینه ای را برای تولید مساکن استیجاری فراهم کند.
 

آلودگی هوا تقویم آموزشی کشور را دچار آشفتگی کرد

علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: متأسفانه به دلیل کم‌کاری 17 دستگاه در موضوع آلودگی  هوا، آموزش و پرورش بیشترین خسارت را دید و شاهد طولانی‌ترین دوره تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا بودیم. در شرایط فعلی کلاس‌های تعطیل شده باید جبران شود. کارگروه اضطرار آموزش و پرورش باید در زمینه آلودگی هوا چاره اندیشی کند و با استفاده ازظرفیت‌ روزهای پنجشنبه یا کلاس‌های جبرانی بعد از ظهر این تعطیلی‌های مکرر را جبران کند. امیدواریم بهترین تصمیم برای جبران کلاس‌های درس از جانب این شورا و وزیر آموزش و پرورش اتخاذ شود. البته معضل آلودگی هوا باید به صورت ریشه‌ای حل شود ولی متأسفانه دستگاه‌های مسئول از جمله شهرداری و شورای شهر در این زمینه کاملا منفعل عمل می‌کنند.(میزان)
 

نرخ دلار با ورود سرمایه به کشور کاهش می‌یابد

عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:  اگرچه از اواخر سال گذشته در بازار ارز ثبات ایجاد شد و  قیمت دلار سیر نزولی پیدا کرد اما در هفته‌های اخیر چند عامل موجب بی ثباتی در این بازار شد. نزدیکی به پایان سال میلادی و افزایش حجم سفر به واسطه آن و ناامنی ایجاد شده در جریانات اخیر موجب فرار سرمایه از ایران و افزایش نرخ دلار شد نزدیکی به پایان سال میلادی و افزایش حجم سفر به واسطه آن و ناامنی ایجاد شده در جریانات اخیر موجب فرار سرمایه از ایران و افزایش نرخ دلار شد. امنیت روانی در جامعه موجب ورود سرمایه به کشور می شود و مسئولان سیاسی و فرهنگی باید اقدامات لازم را برای تحقق این مهم انجام دهند و با فرهنگ سازی جامعه را برای جذب سرمایه های خارجی آماده کنند. (میزان)
قوا:
 

حل چالش‌های قوه قضاییه بدون کمک گرفتن از بیرون قوه قضاییه میسر نیست

سید حجت اله علم الهدی رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه : رئیس قوه قضاییه اعتقاد راسخی به این موضوع دارند و بر این باور هستند که حل چالش‌های قوه قضاییه بدون کمک گرفتن از بیرون قوه قضاییه میسر نیست و در این میان نخبگان و نهاد‌های مردمی نقش مهمی دارند. در پژوهشگاه قوه قضاییه، یک پژوهشکده مطالعات پایه و بین رشته‌ای ایجاد کردیم و در آن یک گروه روانشناسی و تربیتی وجود دارد که در آن از ظرفیت‌های دانشگاهی و نخبگان استفاده خواهیم کرد. قوه قضاییه بر اساس قواعد و مقررات در بخش قضایی ورود می‌کند و دراین مسیر و برای تحول، بهره گیری از نظرات نهاد‌های مردمی و نخبگان راهگشا است. نهاد‌های مردمی و سازمان‌های مردمی که غیردولتی، عام المنفعه، داوطلبانه و غیر سیاسی هستند نقش بسزایی در پیشرفت کشور و سلامت جامعه خواهند داشت. باید با ایجاد تفاهم نامه‌های مشترک نهاد‌های مردمی و نهاد‌های علمی را پیوند دهیم. (میزان)
 

شفافیت بودجه، مناقشات داخلی را کاهش می‌دهد

 دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی: به اقتضای شرایط تحریم بررسی بودجه باید به نحوی باشد که مایحتاج مردم تامین شود تا فشار کمتری به آن‌ها وارد آید. همچنین حقوق‌ها باید به گونه‌ای تنظیم شود که طبقات پایین‌تر، بهره بیشتری ببرند.درآمدها و هزینه‌ها در بودجه هرچه شفاف‌تر باشد، مناقشات داخلی کشور کمتر خواهد بود. در بسیاری از کشورها جز در دو بخش بهداشت و درمان و امنیت، سرمایه گذاری، به اجازه دولت نیاز ندارد زیرا شرایط سرمایه‌گذاری را دولت‌ها اعلام می‌کنند و هر سرمایه‌گذار در چارچوب اعلام شده، عمل کرده، دولت نیز نظارت می‌کند. این برنامه در کشور ما نیز با توجه به اینکه در شرایط تحریم قرار داریم، باید در خصوص سرمایه گذاری‌های خرد و متوسط اجرا شود. پایشی را اتاق بازرگانی در خصوص شرایط کسب و کار انجام داده که نشان می‌دهد اگر مانند بسیاری از کشورها شرایط را برای سرمایه‌گذاری تسهیل نکنیم، سرمایه‌گذاری به خوبی انجام نمی‌شود. همچنین گاهی تعارض منافع سبب می‌شود که اجازه فعالیت در برخی از کسب و کارها صادر نشود. پیشنهادهایی مطرح است تا تصمیم گیری‌ها در خصوص سرمایه‌گذاری‌ها سریعتر انجام شود و کسانی که می‌خواهند در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری کنند، نیاز به مجوز از مرکز نداشته باشند. درخصوص تامین مایحتاج مردم، پیشنهادهایی مطرح شد تا امکانات به خوبی به دست مردم برسد که این موضوع به همراه بحث سقف بودجه مورد بررسی قرار می‌گیرد. افزایش 15 درصدی حقوق بهتر است به صورت پلکانی معکوس اجرا شود تا قشرهای پایین تر بیشتر بهره‌مند شوند، ضمن آن که علاوه بر نرخ 15 درصدی افزایش حقوق، استثنائاتی درخصوص افزایش حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و خلبانان دیده شده است. در مورد شرکت‌های دولتی نیز دیوان محاسبات بررسی‌هایی را انجام داده و پیشنهادهایی را مطرح کرده است. واگذاری طرح‌های عمرانی رقم قابل توجهی دارد که با آن می‌توان واگذاری طرح‌های نیمه کاره را تسهیل کرد. می‌توان در سطح استان‌ها مقدماتی برای واگذاری‌ها تعیین و همین سازوکار را نیز برای واگذاری طرح‌های ملی ایجاد کرد. هدف از واگذاری‌ها باید این باشد که سرمایه‌گذار اگر در یک بازه زمانی به کاربری رسید، منابعی را که در اختیار داشته پس دهد و این موضوع می‌تواند نقدینگی را به سمت سرمایه اصلی کشور هدایت کند.( خانه ملت)
 

هزار و ۳۰۰ میلیارد برای توسعه گرمایش مدارس تخصیص یافت

هادی قوامی  سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1399 کل کشور گفت: قرار است در سال آینده اعتباری حدود یک هزار و سیصد میلیارد تومان از محل منابع گازرسانی برای توسعه گرمایش مدارس اختصاص یابد تا ظرف مدت یک سال مشکل غیراستاندارد بودن گرمایش مدارس حل شود. در نشست روز گذشته کمیته ویژه کمیسیون تلفیق موضوع کاهش انتشار اوراق مالی دولت در لایحه بودجه سال آینده از 80 هزار میلیارد تومان به 50 هزار میلیارد تومان و همچنین کاهش فروش نفت از یک میلیون بشکه به 700 هزار بشکه در روز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  همچنین تبصره 3 لایحه بودجه سال 99 در رابطه با فاینانس و تسهیلات تامین مالی خارجی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، براساس قانون برنامه ششم توسعه، دولت هرساله باید در راستای جذب 30 میلیارد دلار سرمایه خارجی اقدام کند، حال این موضوع در لایحه بودجه سال 99 نیز مورد تصویب قرار گرفت از این رو دولت علاوه بر سهمیه های سال قبل باید در راستای جذب فاینانس تا سقف 30 میلیارد دلار اقدام کند البته براساس مصوبات شورای اقتصاد تاکنون 3 میلیارد دلار فاینانس تعیین و تصویب شده که از این میزان 600 میلیون دلار عملیاتی شده است. کمیسیون تلفیق مجلس همچنین بند ب تبصره 3 لایحه بودجه در رابطه با دریافت تسهیلات 5 میلیارد دلاری از کشور روسیه مصوب سال 1395 مورد بررسی قرار گرفت در این رابطه تاکنون از محل اعتبارات حاصل از دریافت تسهیلات پروژه هایی همچون راه آهن گرمسار- اینچه برون، پروژه های مربوط به وزارت نیرو، پروژه های سدسازی و پروژه های تامین آب عملیاتی شده است از این رو این حکم در لایحه بودجه سال 99 نیز مورد تصویب قرار گرفت. (فارس)
 

ناامید کردن دشمن هم‌چنان اولویت مردم است

آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه گفت: امروز یکی از روزهایی است که جلوه قدرت خداوند است که از کارهای معمولی و طبیعی که در ذهن همه ماست جدا است و دلها را متوجه انقلاب، نظام و حفظ ارزش‌ها کرده است. در 9 دی،امری به صورت خودجوش اتفاق افتاد و مردم احساس مسئولیت برای دفاع از دین ارزش‌ها و عاشورای حسینی کردند. این اقدام مردم برای برملا کردن چهره فتنه گران و خاتمه دادن به فتنه های دشمن که ۸ ماه کشور را مشغول کرده بود و امنیت، اقتصاد و شرایط روانی را از مردم گرفته بود رخداد و حماسه‌ای که دیدیم در ۹ دی ماه آفریده شد. ۹ دی ماه جلوه و قدرت الهی بود و حضور مردم در تهران وسایر نقاط کشور و خاتمه دادن به جریان فتنه ای که تمام ارزش‌های اسلامی و امنیت جامعه و اقتصاد کشور را تهدید می‌کرد بود، این فتنه کسب و کار مردم را تهدید می کرد، البته ما این تجربه حضور مردم را در روزهای بسیاری از انقلاب اسلامی در این چهل سال داشته ایم. ناامیدکردن دشمن همچنان اولویت مردم است، البته مردم گلایه‌هاو مشکلاتی دارند، خواسته‌های جدی دارند و باید عمیقاً به آن توجه شود اما باید همچنان اولویت ناامید کردن دشمن برای مردم بماند تا از ارزش‌های اسلامی صیانت شود. (فارس)
 
دفاعی:

عاملان فتنه ۸۸ ماموریت جدیدی با عنوان فتنه اقتصادی آغاز کردند

سردار نقدی معاون هماهنگ کننده سپاه: مردم ایران اعجاز الهی در تحقق یوم الله ها در انقلاب اسلامی بوده و هستند و در مقابل توطئه های مختلف و فتنه هایی که رخ داده ایستادگی کرده و آنها را ناکام کرده اند. مردم ما با ایستادگی در مقابل توطئه هایی که قرار بود دشمنان میوه آن را در سال ۸۸ بچینند، ایستادند و در ۹ دی این صحنه ها را خنثی کردند. در آن زمان یک عده دسته جمعی با هم یک مسیری غیر از انقلاب را نشان دادند و علی تنها ماند، از آن نام آوران و اسم و رسم دارهای کشور آنهایی که خوبِ این جریان بودند، ساکتین بودند، واقعاً شرایط سنگینی بود، انتظارشان این بود که مردم طبق عادت سی ساله پشت سر آنها حرکت کنند، ولی مردم راه را پیدا کردند و با توطئه های دشمن همراهی نکردند و بلافاصله بعد از خطبه رهبر معظم انقلاب راه همه مردم از توطئه گران جدا شد و مردم توطئه گران را تنها گذاشتند. همانهایی که این توطئه را رقم زده بودند با دروغ، فریب و کلاه گذاشتن سر مردم در تبلیغات در برخی از  مناسب نفوذ کردند و همان کسانی که فتنه ۸۸ را رقم زده بودند در برخی مسئولیت‌ها نشستند و ماموریت جدیدی با عنوان فتنه اقتصادی را آغاز کردند. (فارس)
 

هرگونه نقش آفرینی کشورمان در حمله به نیروهای آمریکا در عراق را تکذیب کرد

علی ربیعی گفت سخنگوی دولت: حملات غیرقانونی و ناموجه آمریکا به پایگاه نیروهای مردمی عراق به شهادت شماری از مردم عراق منجر شد. دولت آمریکا برای توجیه این تجاوز و قتل عام، گروه های مردمی عراق را در ادامه دروغ های تکراری، تحت حمایت ایران و عامل حملات به مقر نیروهای آمریکایی در آن کشور معرفی کرده است. ما هرگونه نقش آفرینی در حمله به نیروهای آمریکایی را قویاً تکذیب می‌کنیم. این ادعای بدون مدرک آمریکا نمی تواند توجیهی برای بمباران و کشتار مردم بر خلاف قوانین بین المللی باشد. طنزآمیز است که آمریکا هنوز بخش هایی از عراق را تحت اشغال خود گرفته و مردم این کشور را بمباران می کند و بی شرمانه ادعا می کند که به حاکمیت دولت عراق احترام می گذارد. این حمله تجاوزکارانه که آمریکا با تلاش برای فریب دادن افکار عمومی جهان آن را حمله دفاعی نامیده است، تایید دیگری بر نقش مخرب آمریکا برای صلح و ثبات در منطقه و به ویژه در عراق بود؛ تا جایی که مقامات رسمی دولت، احزاب و شخصیت های برجسته عراقی را هم به خشم آورد. این واقعه یکبار دیگر نشان داد که تا زمانی که آمریکا به حضور ناخوانده خود در عراق و سوریه ادامه می دهد، صلح برای همگان دور از دسترس خواهد بود. هشدار می دهیم که اینگونه اقدامات نسنجیده و خودسرانه که ناقض آشکارترین مقررات بین‌المللی است، جز افزودن بر حس بیزاری از اشغالگری و تشدید ناامنی نتیجه دیگری نخواهد داد. (فارس)
 

ایران تجاوز نظامی آمریکا به خاک عراق را به شدت محکوم کرد

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت‌ امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: حملات بار دیگر ادعای دروغ آمریکا در مبارزه با گروهک تکفیری داعش را اثبات کرد به طوری که ایالات متحده، مواضع نیروهایی را هدف قرار داده است که در طول سال‌های گذشته ضربات سنگینی به تروریست‌های داعش وارد کرده‌اند آمریکا با این حملات، حمایت قاطع خود را از تروریسم و بی توجهی به استقلال و حاکمیت کشورها نشان داده است و باید مسئولیت تبعات این اقدام غیرقانونی خود را بپذیرد آمریکا باید به حضور اشغالگرانه خود پایان بدهد. (فارس)
 

رزمایش ۳گانه ایران٬ روسیه و چین موجب «وحشت» برهم‌زنندگان امنیت خلیج فارس شد

سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: از آنجایی که این رزمایش بین سه قدرت بزرگ نظامی دنیا برگزار شد٬ هم برای کسانی که دنبال امنیت منطقه هستند٬ و هم برای آن‌هایی که به‌سرکردگی آمریکا به‌دنبال از بین بردن ثبات منطقه هستند پیام روشنی داشت. این رزمایش نشان داد که کشورهای ایران، روسیه و چین برای برقراری امنیت در این منطقه حساس جهان پیام روشنی دارند و موجب دلگرمی دوستان ما در منطقه است. دشمنان ما در منطقه هم باید پیام این رزمایش را به‌خوبی درک کنند و بدانند که ما برای برقراری امنیت در این منطقه حساس برنامه‌هایی داریم که موجب رعب و وحشت آن‌هایی است که برای بر هم ریختن ثبات منطقه برنامه دارند. (تسنیم)
 
بین الملل:

تصویب FATF خودکشی از ترس مرگ است

شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان: در جریان فتنه سال 88 همه گروه‌ها و جریان‌های ضدانقلاب، چه داخلی و چه خارجی پای کار بودند تا جایی که نتانیاهو مدعیان اصلاح‌طلبی را سرمایه‌های رژیم صهیونیستی دانست ولی با وجود این، تاکنون هیچ کدام از جریانات اصلاح‌طلب اعتراضی به این حرف نکردند و این در حالی است که اگر فردی از طیف اصلاح‌طلب انتقاد کند بدون هیچ‌گونه ملاحظه به‌طرق مختلف واکنش نشان می‌دهند. باید از دیدگاه‌های ائتلاف آنها مخرج مشترک گرفت تا هدفشان از این پای کار آمدن ضدانقلاب مشخص شود، چراکه ابتدا با تابلوی انتخابات وارد میدان شدند سپس به اصل نظام اعتراض کردند که قطعاً اگر ایستادگی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب نبود کار نظام تمام شده بود. در آرشیو روزنامه کیهان همه مراحل فتنه پیش‌بینی شده بود و این نتیجه تحلیل فرمول حرکت آنها بود چراکه برای طراحی فتنه 88 سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه تحت عنوان‌های دانشگاهی به ایران آمده بودند و افرادی را شناسایی کرده و در شهرهای مختلف مثل دوبی تحت نظر دختر "دیک چنی" آموزش دیده بودند البته در فتنه 88 مردم بصیرت داشتند و با ظاهر اینکه "فلانی نخست وزیر دوران جنگ است" و یا "نماینده امام خمینی(ره) بوده" فریب نخوردند و تسلیم نشدند. تصویب FATF خودکشی از ترس مرگ است، خود آقایان نمی‌توانند برای این کنوانسیون‌ها محاسنی ذکر کنند و تضمینی برای رفع تحریم‌ها بدهند، پالرمو و cft برای مقابله با پولشویی و تروریسم است که خود جمهوری اسلامی مخالف این دو موضوع است ولی غربی‌ها سپاه پاسداران و گروه‌های محور مقاومت را تروریست می‌دانند و منع تبادل مالی با آنها را می‌خواهند. (تسنیم)
 

رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین نمایش قدرت بازدارنده در برابر آمریکا است

یوجین مایکل جونز نویسنده و استاد سابق سیاسی آمریکایی:  تصور من این است که ترامپ با پیروی از خط‌مشی لیکود در سیاست خارجی، منطقه اوراسیا را علیه انگلیس، آمریکا، کانادا و استرالیا متحد کرده است. سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه مبتنی بر تضمین عبور آزاد در خطوط دریایی منتهی به خلیج فارس بوده است. این مانور دریایی اکنون نشان می‌دهد که ایران، روسیه و چین می‌توانند به‌خواست خود تنگه هرمز را مسدود کنند. پایان امپراطوری آمریکا، خبر خوبی برای مردم آمریکا  خواهد بود زیرا این مسئله دولت را مجبور خواهد کرد تا منافع مردم این کشور را نمایندگی کند نه منافع الیت [نخبگان] جهانی‌گرا رااین مانورها می‌تواند موجب ارتقای امنیت در منطقه شود زیرا این مانورها مانند یک قدرت بازدارنده  در برابر حمله آمریکا و اسرائیل به ایران خواهد بود. به‌نوشته روزنامه هاآرتص بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در حال اعمال فشار برای اشغال ایران به‌عنوان آخرین تلاش با هدف باقی ماندن در قدرت و رهایی از زندان است. این مانورها احتمال هرگونه حمله را کاهش خواهد داد. (تسنیم)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.