ادامه ترس آمریکا از اعتراضات عراق؛ چترباز‌های آمریکایی عازم کویت شدند

در پی اعتراضات مردم عراق مقابل سفارت آمریکا در بغداد در واکنش به حملات اخیر واشنگتن به مقر «الحشد الشعبی»، اولین گروه از 750 چترباز آمریکایی عازم غرب آسیا و در کویت مستقر شدند.
پنجشنبه، 12 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ادامه ترس آمریکا از اعتراضات عراق؛ چترباز‌های آمریکایی عازم کویت شدند
به گزارش راسخون و به نقل از خبرگزاری فارس، اولین گروه از صدها چترباز ارتش آمریکا از یگان نیروهای واکنش سریع این کشور در واکنش به اعتراضات اخیر معترضان عراقی در مقابل سفارت آمریکا در بغداد در کویت مستقر شدند.

بنا به گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی‌ میل»، روز گذشته در پایگاه «فورت برگ» در ایالت «کارولینای شمالی»، چتربازان آمریکایی عازم کویت شدند و هزاران نظامی آمریکایی دیگر برای استقرار سریع در منطقه غرب آسیا به حالت آماده‌باش درآمدند.

پس از حمله یکشنبه‌شب (۲۹ دسامبر-۸ دی) جنگنده‌های آمریکا به مواضع «الحشد الشعبی» و شهادت ۲۸ عضو گروه مقاومت «کتائب حزب‌الله عراق»، دو روز بعد سه‌شنبه دهم دی، مردم پس از تشییع پیکر شهدا، مقابل سفارت آمریکا تجمع کردند تا اعتراض خود را نشان بدهند.

یگان چتربازان آمریکایی روز چهارشنبه در خصوص اعزام ۷۵۰ چترباز آمریکایی به منطقه غرب آسیا در یک پیام توییتری اعلام کرد: « اوایل امروز صبح، بیش از ۶۵۰ چترباز آمریکایی و تجهیزات، استقرار در مناطق عملیات فرماندهی مرکزی آمریکا را آغاز کرد».

الحشد الشعبی پس از دو روز اعترض مقابل سفارت آمریکا طی بیانیه‌ای رسمی، خواستار پایان یافتن تحصن مقابل سفارت آمریکا در بغداد، به احترام تصمیم دولت عراق شد.

روز  گذشته، «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که نیروهای آمریکا آماده‌ استقرار در خاورمیانه ظرف روزهای آینده هستند و توضیح داد: «حدود ۷۵۰ سرباز فوراً در منطقه (غرب آسیا) مستقر می‌شوند و نیروهای بیشتری از یگان واکنش سریع (IRF) آماده استقرار (در منطقه غرب آسیا) ظرف روزهای آینده می‌شوند».

رئیس پنتاگون، استقرار این نظامیان آمریکایی را واکنش به اعتراضات مقابل سفارت آمریکا در بغداد توصیف کرد و ادامه داد: «این استقرار، اقدام مناسب و احتیاطی در واکنش به افزایش سطح تهدیدات علیه پرسنل و تجهیزات آمریکا همچون آنچه که امروز در بغداد شاهد آن بودیم، صورت می‌گیرد. آمریکا از مردم و منافع ما در هرکجا از سراسر جهان حفاظت می‌کند».

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به اعتراضات مردم عراق مقابل سفارت آمریکا با تکرار اتهام زنی علیه ایران گفت که جمهوری اسلامی «حامی تروریسم دولتی» است و اضافه کرد آنچه در بغداد روی داده منافع آمریکا را تهدید می‌کند. 

جنگنده‌های ارتش آمریکا، یکشنبه‌شب، چند مقر گردان‌های حزب‌الله مرتبط با سازمان الحشد الشعبی عراق را در مرز سوریه بمباران کردند و وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای این حمله را تأیید کرد. منابع الحشد الشعبی نیز اعلام کردند که در این حمله هوایی، دستکم ۲۸ نفر از نیروهای الحشد الشعبی از جمله یکی از فرماندهان آن و دو معاون وی و معاون منابع فرمانده تیپ ۴۵ شهید و ۵۱ نفر دیگر مجروح شدند.

واشنگتن در توجیه این اقدام خود، مدعی است که نیروهای الحشد الشعبی، مسئول حمله راکتی هفته گذشته به یک پایگاه نظامی عراقی در شهر «کرکوک» واقع در شمال عراق هستند که در نتیجه آن یک پیمانکار آمریکایی کشته شد.

روز گذشته یکی از مقام‌های آمریکایی گفته بود که پنتاگون اولین گروه ۷۵۰ نفری از چتربازان آمریکایی را به خاورمیانه اعزام کرده است و قرار است این نیروها در کویت مستقر شوند.

ایران هرگونه مداخله در اعتراضات مردم عراق در مقابل سفارت آمریکا در بغداد را رد کرده است و آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز فرمودند: «اگر جمهوری اسلامی تصمیم به تقابل با هرکشوری بگیرد، مستقیماً وارد عمل می‌شود».

در حال حاضر ۵۰۰۰ نیروی آمریکایی در عراق مستقر هستند. واشنگتن مدعی است هدف از استقرار این نیروها آموزش و حمایت از نیروهای امنیتی عراق برای مبارزه با گروه تروریستی داعش است. 

حضور نیروهای آمریکایی در عراق همواره با مخالفت گروه‌های مختلف در این کشور روبرو بوده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.